کد خبر: ۱۱۴۹۳
زمان انتشار: ۱۶:۴۷     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰
امروز ديگر مي‌توان از طرح كاهش رابطه با انگليس به عنوان يك طرح گمشده در مجلس شوراي اسلامي نام برد، طرحي كه رئيس كميسيون امنيت ملي و يك عضو هيئت‌رئيسه درباره مكان نامعلوم آن در مجلس پاسخ‌هاي متناقضي مي‌دهند.

به گزارش فارس، ۲۳ دي‌ماه سال ۸۸ بود كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ‌در آغاز جلسه علني خود، يك فوريت طرح قطع رابطه كامل دولت جمهوري اسلامي ايران با انگليس را در دستور كار خود داشتند؛ در اين روز فوريت اين طرح به تصويب نمايندگان رسيده و بررسي مواد آن در دستور كار قرار گرفت اما پس از آغاز بررسي‌ها، با نظر رئيس مجلس طرح مذكور براي بررسي بيشتر به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ارسال شد.

كميسيون امنيت ملي در گام‌هاي اوليه به بررسي حوزه‌هاي كاهش و قطع كامل رابطه با دولت بريتانيا پرداخت و در جلسات اوليه بررسي، طرح مذكور را از قطع كامل روابط به كاهش روابط تغيير داد، اما با اين وجود، گذشت زمان اين طرح را به جمع طرح‌هاي مسكوت مانده فرستاد.

چندي بعد اظهارات توهين‌آميز سايمون گس سفير بريتانيا در تهران و دخالت آشكار وي در ‌در امور داخلي كشورمان كه البته براي وي گران تمام شد، اين طرح را دوباره روي ميز كميسيون امنيت ملي مجلس آورد.‌

پس از رسانه‌اي شدن اين توهين جناب سفير، بهارستان‌نشينان و سياسيون از نگاه‌هاي متفاوتي نسبت به موضوع واكنش‌ نشان دادند. در اين بين برخي خواستار اقدام عملي در مورد "گس " ‌شده و اخراج او را به عنوان "عنصر نامطلوب " خواستار شدند اما در اين ميان برخي نمايندگان مجلس به فكر پيگيري و زنده ‌كردن طرح كاهش رابطه با استعمار پير افتادند.

با دخالت جديد گس در امور داخلي كشورمان، بلافاصله بررسي طرح كاهش رابطه با انگليس در دستور كار كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت تا دخالت‌هاي سفير انگليس بي‌پاسخ نماند.

به درستي عده‌اي از نمايندگان مي‌دانستند كه اهانت‌ها و دخالت‌هاي دولت و سفير انگليس در ايران تمامي ندارد، پس بهتر بود كه روابط با اين كشور كاهش و يا به طور كامل قطع شود لذا پس از چندين ماه مجددا موضوع داغ مجلس "كاهش رابطه با انگليس " شد.

اين گونه بود كه كميسيون امنيت ملي مجلس در آخرين روزهاي آذر ماه سال ۸۹ با تبديل طرح كاهش رابطه با انگليس را به طرح قطع رابطه با اين كشور موافقت و با راي بالايي آن را تصويب و براي بررسي نهايي به صحن علني ارسال كرد.

در همين حين بود كه ملكه انگلستان در اقدامي جالب در تأييد اقدامات سفير اين كشور در تهران به "سايمون گس "، همان كسي كه علناً بارها در امور داخلي كشورمان دخالت كرده بود، نشان عالي "سر " اعطا ‌كرد؛ اقدامي كه پيش‌بيني برخي نمايندگان را به حقيقت تبديل كرد؛ «دخالت‌هاي انگليس در امور داخلي ايران تمامي ندارد».

با همه حواشي و اتفاقاتي كه در ماه‌هاي اخير در مورد اين طرح پيش آمده و جسارت‌هايي كه نمونه آخر آن اهانت سايت سفارتخانه رژيم سلطنتي انگليس به ساحت ملت ايران بود، هنوز بهارستان‌نشينان در مورد طرح كاهش رابطه با انگليس تصميمي نگرفته‌اند. ولي سوال اساسي اين است كه اين طرح امروز كجاست و چرا هيچ كس سراغي از آن نمي‌گيرد؟

اميدوار رضايي عضو هيئت رئيسه مجلس و علاء‌الدين بروجردي به عنوان رئيس كميسيون تخصصي بررسي‌كننده طرح، ‌به اين سوالات پاسخ‌هاي جالب و البته متفاوت با يكديگر دادند كه در ادامه اين گفت‌وگوهاي جداگانه را مي‌خوانيد.

** گفت‌وگوي فارس با اميدوار رضايي

* فارس: طرح كاهش رابطه با انگليس در چه مرحله‌اي قرار دارد؟
- اميدوار رضايي: هيئت‌رئيسه مجلس، بررسي اين طرح را به كميسيون امنيت ملي واگذار كرده است و اين كميسيون نيز هم اكنون در حال بررسي طرح و مشورت با شوراي عالي امنيت ملي و ساير مقامات است.
طرح كاهش رابطه با انگليس موضوعي نيست كه فقط در اختيار مجلس باشد، بلكه بايد با هماهنگي چنين كاري را انجام داد.

* فارس: اعضاي كميسيون امنيت ملي اخيراً اعلام كرده‌اند كه اين طرح را براي بررسي در صحن به هيئت‌رئيسه داده‌اند، اين مسئله صحت ندارد؟
- اميدوار رضايي: هماهنگي‌هايي در اين رابطه صورت گرفت و با توجه به نظراتي كه شوراي عالي امنيت ملي دارد، قرار شد كه نقطه نظرات آنها نيز در رابطه با اين طرح لحاظ شود. لذا اين طرح اخيراً به كميسيون امنيت ملي مرجوع شده است.

** گفت‌وگوي فارس با بروجردي

* فارس: آقاي اميدوار رضايي عضو هيئت‌رئيسه به ما گفتند كه طرح كاهش رابطه با انگليس به كميسيون امنيت مرجوع شده است، آيا صحت دارد؟
- بروجردي: اگر هيئت رئيسه نظر خاصي درباره طرح كاهش رابطه با انگليس داشته باشد و آن به كميسيون ارجاع داده و از كميسيون درخواست بررسي مجدد كرده باشد، موضوع ديگري است اما چنين درخواستي از سوي كميسيون امنيت ملي دريافت نشده است.
با اين حال، طرح كاهش رابطه با انگليس در حال حاضر در اختيار هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي است.

براساس اين گزارش، مجموعه تحولاتي كه در مورد روابط ايران و انگلستان به وجود آمده، همگي نشان دهنده دخالت‌ها، اهانت‌ها و حتي تجاوزهاي رژيم سلطنتي انگليس در ۳۰۰ سال اخير در قبال ملت ايران است؛ مجموعه‌اي كه پاسخي درخور توجه را مي‌طلبد لذا اميد است كه وكلاي ملت هرچه سريعتر طرح كاهش رابطه با انگليس را در دستور كار قرار داده و پاسخي قاطع از سوي ملت ايران به همه اقدامات استعمار پير بدهند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها