يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۱۶۱۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
بانو شهربانو قربان شیرودی در دامن خویش پسری را پروراند که همه ما مردم ایران مدیون خون این عزیزان هستیم و آرامش و آسایش خویش را مدیون این چنین مادرانی هستیم.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، صحبت کردن و مطلب نوشتن در مورد شهید شیرودی بسیار سخت است چون باید با خودش بود و با وی زندگی کرد و در مورد این مرد بزرگ حماسه ایران نوشت.

در زمان حضور آنقدر رشادت و جذابیت دارد که قلم در بیان واقعیت‌های شهید شیرودی قاصر است.

رکورددار بالاترین ساعت پروازی

رشادت‌های شهید شیرودی اگر گفته شود که جهانی شده است حرف گزافی نیست چون این شهید رکورددار بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و در بیش از 40 بار سانحه، بیش از 300 مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش برخورد کرد ولی باز سرسختانه می‌جنگید.

عصر روز جمعه هفته گذشته بانو شهربانو قربان شیرودی به خاطر تحمل درد و رنج دوری از فرزندش و به خاطر بیماری دار فانی را وداع گفت و در دل خاک سرد و در آغوش فرزندش شهید شیرودی آرام گرفت.

 

صحبت از تحمل درد و رنج شد، برای یک مادر داغ از دست دادن جوان بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و این موضوع را باید از مادر جوان از دست داده پرسیده شود ولی وقتی بحث شهید شیرودی می‌شود بحث از دست دادن یک جوان فراتر می‌رود چون شهید شیرودی به خودی خود و به تنها یک لشگر بود.

شیرودی یک لشگر بود

 ایران اسلامی با شهادت این جوان نامدار ایرانی داغدار شد.

بانو شهربانو قربان شیرودی در دامن خویش پسری را پروراند که همه ما مردم ایران مدیون خون این عزیزان هستیم و آرامش و آسایش خویش را مدیون مادرانی چون شهید شیرودی و کشوری هستیم.

بانوی قهرمان‌پرور

شهربانو شیرودی در دامن خویش در دی ماه سال 1334 و در زمین‌های کشاورزی روستای بالاشیرود، راه اسلام خواهی و آزادی‌خواهی را به فرزندش آموخت و ثمره این آموزش این بود که پس از اوج‌گیری انقلاب اسلامی شهید شیرودی از ارتشیانی بود که به صفوف راهپیمایان پیوست.

بانو شهربانو قربان شیرودی درس تبعیت از ولایت فقیه را از سال 1334 به فرزندش به خوبی آموخت که با صدای کوچک‌ترین ندای امام خمینی به ندای این امام همام لبیک گفت.

شهید خلبان علی اکبر قربان شیرودی در دی‌ماه 1334 در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود.

آموختن ندای آزادی‌خواهی به فرزند

وی پس از گذراندن سال سوم متوسطه در زادگاه خویش، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه داد، رشادت‌های شهید شیرودی تنها به دوره جنگ تحمیلی ختم نمی‌شود، این خلبان بزرگوار در جریانات پیروزی انقلاب با پیشمرگان کرد مسلمان همکاری گسترده‌ای داشت.

بانو شهربانو قربان شیرودی به فرزندش آموخت که اگر ندای آزادی‌خواهی را شنید سریعا لبیک بگویید و این فرزند شیر پاک خورده با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سپاه غرب کشور پیوست.

بانو شهربانو قربان شیرودی به فرزندش آموخت که اگر در مسیر انقلاب اسلامی و در راه حق و حقیقت خیانتی مشاهده کردی از فرمان مقامات مافوقت سرپیچی کن.

انعکاس رشادت‌های شیرودی در رسانه‌های متعدد جهان

علی‌اکبر شیرودی به تبعیت از درسی که از پدر و مادر شیر پاک خورده‌اش آموخت، در جریان یکی از مأموریت‌های خود با سرپیچی از فرمان بنی صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه دو خلبان همفکر خود و با دو هلیکوپتری که در اختیار داشتند، در طول 12 ساعت پرواز بی‌نهایت حساس و خطرناک که وی به عنوان تنها موشک‌انداز پیشاپیش دو خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد.

رشادت‌های خلبان شیرودی در زمانی که صحبت از رسانه‌های متعدد در جهان نبود در تمام خبرگزاری‌های مهم جهان انعکاس داده  شد.

خلبانی که رئیس جمهور را شرمسار کرد

علمکرد مناسب شهید شیرودی باعث شرمساری بنی صدر شد و وی سعی کرد این خجالت را با ارتقای درجه به شهید شیرودی جبران کند که به جهت پاکدستی و پاکدامنی که از بانو شهربانو قربان شیرودی به ارث برده بود دیدار با امام (ره) را بر اجر دنیوی ترجیح داد.

شهید شیرودی در همان ایام به دستور فرماندهی هوانیروز چند درجه تشویقی گرفت و از ستوان‌یار سوم خلبان به درجه سروانی ارتقا یافت، اما طی نامه‌ای به فرمانده هوانیروز کرمانشاه در 9 مهر 1359 اعلام کرد اینجانب خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه هستم و تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ‌ها شرکت کردم، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته‌ام و به دستور رهبر عزیزم به جنگ رفته‌ام و تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده‌اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که بوده‌ام، برگردانید.

بانو شهربانو قربان شیرودی در دامن خود خلبانی را پرورش داد که در عملیات‌های پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط استراتژیکی غرب کشور وارد کرد.

کینه توزی بنی‌صدر با خانواده شهید شیرودی

بانو شهربانو قربان شیرودی از دشمنی‌های کینه توزانه بنی صدر نیز در امان نبودند و پسر این خانواده در هنگامه جنگ و جبهه به خاطر رشادتی که خلق کرد در بازداشت به سر برد.

منتفی شدن حکم بازداشت شیرودی توسط رهبر

شهید علی اکبر شیرودی به خاطر باز پس‌گیری ارتفاعات بازی‌دراز بازداشت تنبیهی شد و در واکنش به این مساله روحانیون متعهد و اعضای سپاه کرمانشاه مراتب ناراحتی خود را در اسرع وقت به اطلاع اعضای شورای عالی دفاع از جمله آیت الله خامنه‌ای و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی رساندند و حکم بازداشت وی منتفی شد.

شهید شیرودی پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (8 اردیبهشت 1360) در منطقه بازی‌دراز، هنگامی که عراق لشگری زرهی با 250 تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس‌گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سر پل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت‌سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

ضلالت دشمن و رشادت‌های بی‌شمار

رشادت‌های بی‌شمار شهید شیرودی نه تنها در یک غالب یک خبر بلکه در صدها کتاب و بیان خاطرات قابل بازگو نیست.

مادری که چشم انتظار آمدن فرزندش از جبهه بود تا دو فرزندش را آغوش بگیرد ولی ناگهان دشمن دون امید مادری  را پرپر کرد که سال‌ها برای به ثمر نشستن درختش رنج و زحمت کشید.

دشمن دون امید همسر و فرزندانی را پرپر کرد که با وجود حدود 30 سال از دوره شهادتش همچنان با نام آوری اسمش اشک‌ها در چشم حلقه می‌شود.

مادر در کنار قهرمان آرام گرفت

بالاخره بانو شهربانو قربان شیروی نیز طاقت دوری از فرزند خویش را از کف داد و در کنار فرزند رشیدش آرام گرفت، پس از خبر شنیدن وفاتش این افسوس برایم باقی ماند که چرا نسبت به معرفی چهره‌های قهرمان‌پرور دست به قلم نشدم، چرا از بازماندگان شهید شیرودی خبر در رسانه‌ها درج نشد.

 

افسوس برایم باقی ماند که نتوانستیم در زمان حضورش گوش‌هایی از رنج و محنتش را به تصویر بکشیم هر چند داغ فراغ با قلم به تصویر کشیده نمی‌شود.

=============

گزارش از جاوید عباسی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها