کد خبر: ۱۱۷۱۲۵
زمان انتشار: ۰۷:۰۳     ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
دويچه وله:
در حالي كه رئيس جمهور فرانسه مي گويد متأسفانه تحريم ها به نتيجه مشخصي در مذاكرات منجر نشده، يك روزنامه صهيونيستي نوشت اوباما ايران هسته اي را پذيرفته است.
598 به نقل از کیهان: به گزارش ريانووستي فرانسوا اولاند در نشست مشترك با پوتين گفت بايد تمام كارها را انجام داد تا ايران از برنامه هسته اي خود صرفنظر كرده و اين كار را بدون طرح هيچگونه شرايطي انجام دهد. وي گفت: «متأسفانه ما بايد متذكر شويم كه با وجود تحريم ها روند مذاكرات نتيجه مشخصي به بار نياورده است.»

همراهي دولت فرانسه با فشار آمريكا در تحريم هاي ضد ايراني منجر به اخراج هزار كارگر كارخانه هاي خودروسازي در فرانسه شد.

در همين حال روزنامه صهيونيستي اسرائيل هيوم در تحليلي خاطرنشان كرد مجموع عملكرد اوباما نشان مي دهد او با ايران هسته اي كنار آمده است. اين روزنامه مي نويسد: دولت اوباما پيش از اين بارها و بارها تأكيد كرده بود كه حاضر نيست ايران هسته اي را بپذيرد. اين در حالي است كه اسرائيلي ها نگران آن هستند كه اوباما در دور دوم به نوعي از اين موضع خود عقب نشيني كرده باشد. نظرسنجي كه اخيراً توسط مؤسسه اي نزديك به كاخ سفيد انجام گرفت نشان داد كه دليلي براي ترس از ايران هسته اي وجود ندارد و يا به عبارت ديگر ايران هسته اي آن اندازه هم كه پيش بيني مي شود، ترسناك نيست.

در ادامه اين تحليل آمده است: نگراني ديگر اين است كه در آخرين نشست هسته اي ايران با كشورهاي 1+5، غربي ها از دامنه مطالبات خود از تهران كاستند. براساس طرح جديدي كه به ايران ارائه شده اين كشور در ازاي تعليق غني سازي اورانيوم با كاهش پاره اي از تحريم هايش رو به رو خواهد شد. با اين طرح، غرب در حقيقت درخواست پيشين خود براي توقف كامل غني سازي اورانيوم ايران را ملغي اعلام كرده است.

روزنامه نيويورك تايمز هم در گزارشي، با ابراز نااميدي از امكان مهار ايران در روند مذاكرات هسته اي نوشت: از زمان مذاكرات مسكو در ژوئن [ خرداد] گذشته، ايران به غني سازي 20درصدي اورانيوم ادامه داده و سانتريفيوژهاي جديدي را نصب كرده و اجازه بازرسي از پايگاه هاي نظامي خود را به آژانس هسته اي نمي دهد. با توجه به پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن آينده، ديپلمات هاي غربي اميدي به مذاكرات جديد ندارند و مي گويند بعيد است سعيد جليلي، مذاكره كننده ارشد ايران، امتيازي كه نشان از ضعف كشور داشته باشد بدهد. آقاي جليلي نماينده شخص رهبر ايران است و صداي اصلي مسئله هسته اي محسوب مي شود. آيت الله خامنه اي اخيراً هرگونه امكان مذاكره دو جانبه بين ايران و آمريكا را به دليل بي اعتمادي به اين كشور منتفي دانسته است.

در همين حال برخي گزارش ها حتي قبل از برگزاري مذاكرات آلماتي قزاقستان حاكي از آن بوده كه شماري از اعضاي كنگره آمريكا از هر دو حزب دموكرات و جمهوري خواه خواستار افزايش فشار تحريم ها به ايران هستند. طراحان اين طرح مي گويند بايد فروش كالاهاي استراتژيك به ايران محدود شود.

اما دويچه وله از قول يك ديپلمات ارشد اروپايي نوشت: پنج كشور داراي حق وتو و آلمان در مذاكرات اتمي از ايران نخواسته اند كه مركز غني سازي فردو را تعطيل كند و سخني نيز درباره لغو تحريم ها گفته نشده است.

اين ديپلمات اروپايي تصريح كرد: از اين فرمول بندي «ناروشن» آگاهانه استفاده شده تا ادامه مذاكرات اتمي به خطر نيافتد.

اين ديپلمات اروپايي گفت: شش قدرت بزرگ جهاني در آلماتي از ايران خواسته اند كه امكان ورود بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به تأسيسات اتمي زيرزميني فردو را فراهم كند. دولت ايران بايد متعهد شود كه نمايندگان آژانس اجازه بازرسي هاي پايه اي در فردو را دارند.
به گفته اين ديپلمات، گروه 1+5 به ايران پيشنهاد داده كه از اورانيوم 20درصدي خود براي استفاده در راكتور تحقيقاتي تهران بهره جويد. پيش از اين گروه 1+5 از ايران خواسته بود كه اورانيوم با غلظت بالا را در خارج از ايران انبار كند.

در عين حال ايران بايد قابليت هاي مركز فردو را «محدود» كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها