کد خبر: ۱۱۸۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
رئيس دانشگاه باقرالعلوم گفت: وطن‌پرستي تا جايي مورد تأييد اسلام است كه در نقطه مقابل دين و مذهب قرار نگيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي دانشگاه باقرالعلوم (ع)، حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا با اشاره به ايجاد فضاي انحرافي ايرانيت در مقابل اسلاميت توسط برخي افراد در كشور اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهديم كه به نحوه‌هاي مختلف بر روي ايراني‌گري تاكيد مي‌شود و برگزاري جشن‌هاي نوروزي، تاكيدي بر نشان دادن مظاهر هخامنشي با محور ايراني بودن و جمع كردن اقوام مختلف به اين بهانه‌ها نمونه‌هاي بارز اين مسئله است كه جاي بحث و نظر دارد.
معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم افزود: يكي از مباحث عمده از ديدگاه اسلام اين است كه وطن و وطن‌دوستي چه جايگاهي دارد و آيا مي‌تواند در مقابل اسلام قد علم كند.
وي با اشاره به برخي روايات مبني بر ديدگاه اسلام نسبت به وطن‌دوستي ادامه داد: اميرالمومنين (ع) در روايتي مي فرمايند «يكي از نشانه‌هاي شخصيت انسان علاقه‌مندي او نسبت به وطنش است»، ايشان همچنين در حديثي ديگر مي‌فرمايند «سرزمين‌ها به وسيله وطن‌دوستي آباد مي‌شود، آدمي وقتي نسبت به وطن خود محبت داشته باشد، آن وطن را آباد مي‌كند».
رئيس دانشگاه باقرالعوم (ع) با اشاره به گزارشي تاريخي درباره پيامبر اكرم (ص) كه در برخي از منابع نقل شده است، اظهار داشت: ايشان پس از آنكه از مكه به مدينه هجرت كردند، از آنجايي كه مكه محل تولد، رشد و بعثت ايشان بود به اين شهر علاقه فراواني داشتند، پس از گذشت سال‌ها مسلماني از مكه به مدينه آمده و در ملاقات با پيامبر اكرم (ص)، حضرت از او پرسيدند مكه را در چه حالي ترك كردي؟ او گفت مكه را ترك كردم در حالي كه باران خوبي باريده بود و گياهان بياباني رشد كرده بودند، در همين هنگام حضرت به ياد وطن خويش افتاده و چشمانش پر از اشك شد.
وي افزود: از مجموع اين روايات مي‌توان ديدگاه اسلام را نسبت به وطن‌دوستي به دست آورد، علاوه بر اين اسلام دين فطرت بوده و وطن‌دوستي موافق با فطرت انساني است بنابراين هيچ‌وقت اسلام مخالف وطن‌دوستي نيست پس مي‌توان گفت كه وطن‌دوستي مورد تاييد اسلام است.
ارسطا تصريح كرد: وطن‌دوستي تا جايي مورد تاييد اسلام است كه در نقطه مقابل دين و مذهب قرار نگيرد.
وي تاكيد كرد: اگر وطن‌دوستي در مقابل دين و مذهب قرار گيرد ديگر ارزشي نخواهد داشت، در اين حالت است كه به گفته اميرالمومنين علي (ع) «بهترين سرزمين، سرزميني است كه وسايل سعادت تو را فراهم كند».
وي تاكيد كرد: اگر وطن‌دوستي بخواهد در مقابل آيين و مذهب و سعادت انسان قرار گيرد ديگر ارزشي ندارد، البته همه احاديث و روايات مذكور درباره وطن‌دوستي است نه وطن‌پرستي و آنچه كه امروز توسط برخي افراد در كشور تبليغ مي‌شود محوريت دادن به وطن است كه دين و آيين و مذهب را مورد تاثير قرار مي‌دهد، يعني وطن‌پرستي است و نه فقط وطن‌دوستي، وطني كه مورد تاثير مذهب قرار گيرد ارزشمند است نه وطني كه ارزش‌ها را مورد تاثير خود قرار دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها