کد خبر: ۱۲۲۵۸۸
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
نگاهي به جنايات حقوق بشري اروپا در سال ۹۱؛
جنايات بشري اروپا با توجه به سانسور شدید رسانه های این قاره کمتر زمانی به بیرون درز می کند اما همین موارد گزارش شده نیز بسی جای تأمل دارد.
سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛
در ابتداي سال 91، پلیس انگلیس یک سال پس از مضروب کردن "الفی ميدوز"، دانشجوی معترض در جریان تظاهرات ضد دولتی دانشجویان، وی را به اتهام بر هم زدن نظم عمومی، روانه دادگاه کرد.
این اقدام  قانونی سازی سرکوب حق قانونی مردم این کشور نامیده شد.

مدیر اجرایی انجمن دانشجویان دانشگاه کنت گفت: باور کردنی نیست که فردی به علت شرکت در تظاهرات، روانه دادگاه شود.
وی افزود این قبیل افراد، خود قربانی خشونت پلیس انگلیس هستند اما دادگاهی می شوند تا نتوانند از اقدامات پلیس ، شکایت کنند.
گفتني است، "الفی ميدوز" در پی ضربات باتوم پلیس انگلیس، دچار خونریزی مغزی شد و با عمل جراحی فوری، زنده ماند.

*** وقتي پليس اسپانيا به معلولان هم رحم نمي‌كند
پليس بارسلونا در سركوب تظاهرات حتي به يك فرد معلول بر روي صندلي چرخدار هم رحم نكرد و او را بازداشت كرد.


اين تظاهرات در اعتراض به بازداشت شماري از تظاهركنندگان در تظاهرات روز 10 فروردين صورت گرفت.


*** بازرسی بدنی در فرودگاههای اروپا نقض کامل حقوق شهروندي
آیا بازدید بدنی افراد توسط دستگاه پرتونگار در فرودگاهها، نوعی برهنه کردن مجازی افراد و کاری فراتر از حد آزادی های فردی است یا صرفا ابزاری است جدید برای تامین امنیت حمل و نقل هوایی؟
  به کار گرفتن پرتونگارهای امنیتی در فرودگاههای اروپا موضوع بحث های داغ بسیاری بود و این بهترین مثال درباره این مهم است که حقوق بنیادین افراد در اروپا باید دقیق تر نظارت شود. منتقدان اسکنرها موضوع شأن انسانی و حفظ حریم خصوصی را پیش می کشند.


دستگاه های پرتونگار در فرودگاههای اروپا در سال ۲۰۰۹ میلادی ظاهر شدند،به اين بهانه که یک جوان نیجریایی تلاش کرد هواپیمای آمستردام – دیترویت را منفجر کند.برخی از تصاویر اسکنر که روی اینترنت و در رسانه ها وجود دارد، چنین برداشتی را ایجاد می کند که نمای بدن برهنه، زیاد هم واضح نیست. ولی در حقیقت این تصاویر بیش از آنچه برخی گمان می کنند، دقیق است.

*** انتشار آمار تكان‌دهنده از تجاوز جنسی به کودکان در انگليس
آمارهای رسمی منتشر شده از سوی پلیس انگلیس، از آمار بسیار بالا و تكان‌دهنده سوءاستفاده جنسی از کودکان در این کشور حکایت دارد.
آمارهاي پليس انگليس نشان مي دهد در سال گذشته ميلادي هر ۲۰ دقیقه یک کودک در انگلیس مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

تنها در سال گذشته روزانه بیش از ۶۰ مورد تجاوز جنسی به کودکان به پلیس این کشور گزارش شده است. 
۴۹۷۳ نفر از قربانیان جنسی در سال گذشته کمتر از ۱۰ سال سن داشته‌اند و از لحاظ جنسیت هم اکثر قربانیان دختران بوده‌اند، به نحوی که ۱۹۷۹۰ نفر دختر و ۳۲۱۸ پسر مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته اند. 


*** حمايت کامرون از محدود کردن آزادی های فردی در انگليس
"دیود کامرون " از طرح دولت انگلیس برای محدود کردن آزادی‌های فردی دفاع كرده و این اقدام را در جهت ارتقا امنیت ملی کشورش دانست.
نخست‌وزیر انگلیس به دلیل ارائه طرح نظارت بر اینترنت و مکالمات تلفنی افراد از سوی " نیک کلگ " معاون خود ، نمایندگان پارلمان و جامعه مشترک حقوق بشر در این کشور در معرض انتقاد قرار گرفت.وي در واکنش به این اعتراضات گفت: موضوع مراقبت همزمان از آزادی‌های مردم و امنیت ملی ، و همچنین نحوه نظارت بر اطلاعات به نحوی که هم امینت مردم حفظ شود و هم در عین حال بتوان از فعالیت تروریست‌ها و فعالیت‌های آن‌ها جلوگیری کرد، موضوعاتی سخت هستند . اینها ، موضوعات حساسی هستند . انجام این طرح نیازمند مذاکرات و گفت‌و‌گوهای بلندمدت و دقیق ، و در نظر گرفتن موضوعاتی بسیار دقیق است.
 
***  پليس انگليس در رفتارهاي نژادپرستانه ركورد زد
آمارها نشان مي دهد هر سال حدود هزار مورد شکايت از رفتارهاي نژادپرستانه پليس انگليس مي شود.

در يک دهه گذشته 120 افسر پليس درباره رفتارهاي نژادپرستانه مجرم شناخته شدند اما فقط يکي از آنها از پليس اخراج شد. با چنين آماري هيچ جاي تعجب ندارد که پليس انگليس و بويژه پليس لندن اهميتي به مسئله نژادپرستي در اين نيرو ندهد.


*** انگلیس دارنده بیشترین دوربین هاي جاسوسي در جهان
با 8/4 میلیون دستگاه دوربین، حتی داخل خانه های مردم و حتی در سطلهای زباله؛ انگلیس دارنده بیشترین دوربین هاي جاسوسي در جهان است.
انگلیس در حال تبدیل شدن به "یک سیستم جهنمی کنترل شدید مردم" است.

هم اکنون انگلیس بر لبه تیغ از بین رفتن تمام آزادی های مدنی اش گام برمی دارد . تا الان به آمریکا می گفتند برادر بزرگتر و یا حکومت پلیسی؛ اما هم اکنون کشور انگلیس از آمریکا در این زمینه جلو زده است.
در حال حاضر تعداد دوربین های امنیتی به نسبت هر نفر در انگلستان از هر کشور دیگری در دنیا بیشتر است. کار به جایی رسیده است که اگر شما یک عدد چیپس را روی زمین بیاندازید و یا در رستوران حرفهای سیاسی نامربوط بزنید ، شانس اول کشیده شدن به اداره پلیس را دارید. دروغ بزرگی که در انگلستان به مردم گفته می شود این است که جامعه ای بهترین است که به شدت کنترل شود ، اما نتیجه این همه کنترل چه شده است ؟ به جای پیشرفت جامعه، ما با جامعه ای روبرو هستیم که در وحشت و ترس امنیتی به نمونه کامل "کتاب 1984" "جرج اورول" تبدیل شده است. 

*** وضعیت اسف بار زندانيان در فرانسه
فرانسه در میان 15 کشور اروپایی ، بالاترین نرخ خودکشی در زندان‌ها را به خود اختصاص داده است.
سازمان بین المللی زندان ها درگزارش 350 صفحه ای خرداد ماه خود، وضعیت زندان‌های فرانسه در فاصله زمانی سال‌های 2005 تا 2011 را نگران‌کننده توصیف کرد.

سالانه حدود 120 نفر در زندان های فرانسه براثر فشارها ،مشکلات روحی و روانی و ناامیدی مطلق خودکشی می کنند این درحالیست که همین میزان هم به دلیل ابتلاء به بیماری های مختلف جان خود را از دست می دهند. 
خودکشی در زندان های فرانسه به مرز انفجار رسیده چرا که براساس آمارها سالانه بیش از هزار نفر برای خودکشی اقدام می کنند، هرچند آمارهای واقعی بیش از این میزان است.
زندانی کردن 4 نفر در سلول های 9 متری از دیگر معضلات زندان های فرانسه است.
وضعیت بهداشت و تراکم جمعیت زندان‌های فرانسه نامناسب است؛ به گونه‌ای که بیش از 20 درصد زندانیان در زندان‌های فرانسه مشکلات روحی و روانی دارند.


***  سلب تابعيت دولت انگليس از يک مسلمان
دولت انگلیس در اقدامی ضد حقوق بشری در اول دی ماه یک مسلمان این کشور را سلب تابعیت کرد.

اقدام وزارت کشور انگلیس در سلب تابعیت از "مهدی حاشی" شهروند انگلیسی مسلمان سومالی تبار بحث و جدل گسترده ای را در انگلیس ایجاد کرد. سازمان های حقوق بشری با انتقاد از این مسئله پرسش هایی درباره میزان پایبندی دولت انگلیس به معیارهای حقوق بشر مطرح کردند. این سازمان ها تاکید کردند تصمیم گیری برای سلب تابعیت هیچ پایه و منبع قانونی ندارد.
 وزارت کشور انگلیس "مهدی حاشی" را از تمام حقوق خود محروم کرد.

***  دولت انگليس اساتيد حامي فلسطين را از دانشگاههاي آن كشور اخراج مي كند
در تاریخ هفتم دی ماه، متئو گولد سفير انگليس در دانشگاه "بن گوريون" رژيم صهيونيستي از اخراج اساتيد حامي مردم فلسطين از دانشگاههاي انگليس خبر داد.
وي در اين باره گفت "اين اقدام بدان خاطر است كه معتقديم تحريم رژيم صهيونستي از سوي اساتيد دانشگاههاي انگليس باعث ايجاد تفرقه ميان مردم مي شود و درك متقابل را كاهش مي دهد در حاليكه ما نيازمنديم آن هستيم كه مردم در كنار يكديگر باشند."  

***  ترويج اسلام هراسي و آزار مسلمانان در انگليس
براساس بررسي هاي بهمن ماه 91 در انگليس، ترويج اسلام هراسي در انگليس سبب گسترش آزار و اذيت مسلمانان و شکل گيري نگرشهاي منفي درباره اسلام و مسلمانان شده است.


نتايج بررسي ها نشان داد به نظر سه چهارم مردم اين کشور اسلام با فرهنگ انگليس و شيوه زندگي انگليسي همخواني ندارد. با توجه به افزايش جرائم ضدمسلمانان در انگليس، نتايج بررسي فوق بسيار تکان دهنده است. اين روند نگران کننده است.
يک پيرزن انگليسي در اين خصوص گفت: مسلمانان به خوبي زندگي مي کنند و با سبک زندگي انگليسي انطباق دارند.
يکي از جوانان انگليسي نيز گفت: مسلمانان و انگليسي ها در کنار هم زندگي مي کنند و درنتيجه اين سخن نادرست است که مسلمانان و مردمان اصلي انگليس با هم مشکل دارند. روزنامه ها مطالبي در اين زمينه مطرح مي کنند که با انگيزه هاي سياسي است و به هيچ وجه درست نيست.

***  ابراز نگراني ديده بان حقوق بشر از وخامت اوضاع حقوق بشر در اروپا
وخامت اوضاع به حدی بود که در هشتم بهمن ماه، سازمان ديده بان حقوق بشر از نقض حقوق بشر در کشورهاي اروپايي ابراز نگراني کرد .

يان اگلند درباره نقض حقوق بشر در اروپا گفت ديده بان حقوق بشر از وخامت اوضاع انسان دوستانه در چندين کشور اروپايي نگران شده. اين وخامت در سه زمينه صورت گرفته که عبارتند از تبعيض حقوق اقليتها، ناديده گرفتن حقوق مهاجران و آسيب پذيري فزاينده مهاجران با توجه به اجراي سياستهاي رياضت اقتصادي و وخامت وضع اقتصاد در اروپا.


***   آمار بالاي سوءاستفاده جنسي از كودكان در انگليس: هر 20 دقيقه يك كودك!
با توجه به آمار جمع آوري شده رسانه هاي محلي؛ انگليس بيش از 18 هزار پرونده آزار جنسي كودكان دارد؛ اين در حاليست كه بسياري از اين مجرمان به راحتي تبرئه شده و يا در جامعه رها مي شوند تا مردم شاهد ارتكاب دوباره آنان و ازار جنسي كودكان شان باشند.
بررسي هاي شوكه کننده  که در 13 اسفند ماه منتشر شد، نشان مي دهد بيش از 400 كودك انگليسي هر هفته – در هر بيست دقيقه يك كودك- مورد سوء استفاده جنسي قرار مي گيرند.
با توجه به اطلاعات جمع آوري شده ؛ رقم سالانه برابر با 444 تجاوز در هفته يا آزار يك كودك در هر 20 دقيقه را نشان مي دهد. اين در حاليست كه تنها 2 هزار و 135 مورد تقريبا 10 درصد از مجرمين مورد محاكمه قانوني قرار گرفته و بازداشت شده اند. بدين معنا كه هزاران متجاوز بدون هيچ گونه مجازاتي آزاد مي شوند.


*** اتهام عالي ترين کشيش کاتوليک انگليس به سوء رفتار جنسي

در 13 اسفند ماه عالی ترین کشیش کاتولیک انگلیس به سوء رفتار جنسی خود اذعان کرد. کیت اوبراین اخیرا به رفتار ناشایست با دیگر کشیشان متهم شده بود و از سمت خود استعفا کرده است


***  افشاي اسنادي از زندانهاي مخفي سيا در اروپا
ديوان حقوق بشر اروپا در 14 اسفند برخي اسناد مربوط به تحقيقات درباره زندانهاي مخفي سيا را منتشر کرد.

زندانيان مظنون به تروريسم در برخي از بازداشتگاههاي مخفي سيا در اروپا بازجويي شده بودند و گاه در برخي از اين بازداشتگاهها شکنجه مي شدند.يکي از اين بازداشتگاهها در لهستان واقع بود. هرچند ترديدي درباره فرود هواپيماها در فرودگاه لهستان وجود ندارد، تحقيقات درباره انتقال زندانيان به بازداشتگاه مخفي سيا به درازا کشيده شد. 


***  لاپوشاني واتيكان بر ننگ اتهامات تجاوز‌هاي جنسي
در 15 اسفند ماه واتيكان براي سكوت 5 ماهه و سرپوش گذاشتن بر رفتارهاي غيراخلاقي جنسي بلند پايه ترين روحاني كاتوليك انگليسي "كيت اوبرين" متهم شد. زماني پرده از اين رسوايي بر داشته شد كه روزنامه انگليسي "آبزرور" در خبري اعلام كرد كه سه كشيش و يك كشيش بازنشسته اسكاتلندي شكايت خود را نزد سفير واتيكان در انگليس "نانچيو آنتونيو منيني" در مورد رفتار غيراخلاقي اوبرين عليه خود در 30 سال پيش بردند.
گزارشات نشان مي دهند ادعاي نخست به سال 1980 برمي گردد زمانيكه شاكي مدعي است اوبرين پس از مناجات هاي شبانه به وي تجاوز مي كرده است.
اين كشيش بازنشسته مي گويد پس از منصوب شدن اوبرين به سمت اسقف اعظمي از ترس آزار وي مجبور به كناره گيري از سمت خود شده بود.
شكايت دوم مربوط به كشيشي است كه اوبرين در ملاقاتي به كليسا با وي برخورد و تماسي نامناسب داشته است.
در شكايت سوم كشيش ديگري ارتباط ناخواسته اش با اسقف در دهه 80 و به هنگام اقامتش در منزل اوبرين آشكار ساخته است.
گزارشات حاكي از آن است كه واتيكان به عنوان بخشي از قرار ميان روساي كنگره اسقفان در اين 5 ماه اخبار را مخفيانه نگه داشته تا روحاني انگليسي به آرامي و بي سر و صدا بازنشسته شود.
اوبرين در سمت يك كشيش و اسقف اعظم به رفتارهاي غيراخلاقي جنسي خود اعتراف كرد و در نهایت در كليساي "اندروز" ادينبرگ در سمت اسقف اعظم استعفا داد.


***  سکوت ملکه انگليس درباره رسوايي هاي اخلاقي در اين کشور
ملکه انگليس بر خلاف وظيفه قانوني ، درباره رسواييهاي اخلاقي گسترده کشورش سکوت اختيار کرد.
ملکه انگليس اخيرا با عدول از اختيارات قانوني خود در پرونده استرداد يکي از روحانيون مسلمان انگليسي به آمريکا مداخله کرد و با اين مداخله صداي برخي فعالان حقوق بشر را درآورد اما از طرف ديگر او هيچ مداخله اي در پرونده رسوايي مربوط به مجري سابق شبکه بي بي سي هيچ موضع گيري نکرد. اين خود نشان دهنده رويکرد متزورانه ملکه انگليس درباره مسائل داخل کشورش است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها