کد خبر: ۱۲۵۳۸۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۸     ۲۶ فروردين ۱۳۹۲
تبديل حزب مشاركت به «پاتوق فاميلي»/
همين موضوعات بود كه موجب شد اين حزب هيچگاه با اقبال مردمي مواجه نشود. مشاركتي ها هيچگاه نتوانستند در بين مردم از پايگاه اجتماعي قابل ملاحظه اي برخوردار شوند. عمده نيروهاي آنان جوانان دانشجوي ترم اول و دومي بودند كه البته آنان نيز پس از مدتي از حزب جدا مي شدند...
598: حزب مشاركت كه به دليل اقدامات ضد ملي خود، تبديل به يك حزب منحله و غير قابل فعاليت شده است، با نزديك شدن به موسم انتخابات فعاليت هاي غير قانوني خود را در شكل جديدي آغاز كرده است.

به گزارش بولتن نیوز، حزب مشاركت از آن دست احزابي است كه در زمان دولت اصلاحات و با بودجه صدها ميليون توماني از دولت وقت، راه اندازي شد. اين حزب كه قرار بود پشتوانه هاي انساني و تشكيلاتي اصلاح طلبان را سامان دهد، در عرصه عمل تبديل به يك جريان اپوزيسيون در نظام شد.

دايره عملكردهاي ضد ملي و مردمي اين حزب تا بدانجا پيش رفت كه برخي كارشناسان لقب «حزب برانداز» را به آن دادند. ساماندهي نيروها در واقعه فجيع كوي دانشگاه 78 كه منجر به آشوب كشيدن چند روزه تهران شد، توسط نيروهاي اصلي همين جريان انجام شده بود.

نيروهاي حزب برانداز مشاركت در استان ها و شهرستان هاي ديگر نيز البته همين خط فكري را از ليدرهاي اصلي خود دريافت كرده و در بازه زماني هشت ساله دولت اصلاحات، بارها شاهد اقدامات خرابكارانه و آشوب طلبانه در ساير استان ها بوديم.

شايد همين موضوعات بود كه موجب شد اين حزب هيچگاه با اقبال مردمي مواجه نشود. مشاركتي ها هيچگاه نتوانستند در بين مردم از پايگاه اجتماعي قابل ملاحظه اي برخوردار شوند. عمده نيروهاي آنان جوانان دانشجوي ترم اول و دومي بودند كه البته آنان نيز پس از مدتي از حزب جدا مي شدند. به طوري كه بسياري از دفاتر استاني و شهرستاني اين حزب به حالت تعطيل يا نيمه تعطيل درآمده بود.

براندازان مشاركتي اما در ماجراي آشوب هاي بعد از انتخابات 88 نيز بيكار ننشستند. به عقيده بسياري از كارشناسان و صاحبنظران، روند شكل گيري و ساماندهي فتنه 88، در اتاق هاي فكر ليدرهاي اصلي حزب مشاركت، و البته با كمك احزاب ديگري چون كارگزاران رقم خورد.

مجموع اين اقدامات موجب شد كه اين حزب از سوي نهادهاي قانوني، منحل و فاقد فعاليت سياسي اعلام شود. برخي از نيروهاي اصلي اين حزب نيز به دليل فعاليت هايي كه داشتند بازداشت و روانه زندان شدند.

همه اين موضوعات اما موجب نشد كه نيروهاي اصلي اين جريان، بيكار بنشينند و پس از فتنه 88 نيز همچنان همان مشي فكري و عملي را دنبال كردند.

اين روزها نيز كه نزديك انتخابات رياست جمهوري هستيم، اعضاء اين حزب فعال تر شده اند. با اين تفاوت كه به نظر مي رسد بسياري تصميمات اصلي اين حزب، در محافل خانوادگي و پاتوق هاي فاميلي انجام مي شود.

بر همين اساس، سيدمحمد خاتمي، از اضلاع اصلي فتنه 88 به همراه برادر خود، محمدرضا خاتمي، نقش به سزايي در تصميمات اين حزب دارند.

از سويي ديگر، زهرا اشراقي، همسر محمدرضا خاتمي، به همراه خواهر خود نعيمه اشراقي نيز در اين روزها بسيار فعال شده اند. زهرا اشراقي چنانچه در اخبار چند روز پيش آمد، سخنگوي تشكيلات «من در آوردي» موسوم به ستاد صبح اميد شده است. زهرا اشراقي نقش مهمي در ساخت فضاي مناسب براي حضور خاتمي در انتخابات پيش رو دارد. وي چند روز پيش چنين گفت:

چندین ماه است که تمامی فعالان سیاسی در رابطه با این موضوع در حال گفت و گو و تبادل نظر هستند. به هرحال انتخابات یک مساله مهم است که نمی توان بسادگی از آن گذشت و با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر در کشور رخ داده، باید نسبت به آن با حساسیت و دقت بیشتری برخورد کرد. از آنجایی که هویت ما نیز اصلاح طلبی است و یکی از راه های نجات کشور را اصلاحات می دانیم، با  درنظرگرفتن تمام مولفه ها و اینکه آقای خاتمی از جمله شخصیت های موثر کشور هستند و توان حل مشکلات اقتصادی و بین المللی را دارند، تصمیم گرفتیم با اعلام حمایت از ایشان به صورت جدی در انتخابات فعال شویم.

اگر چه بسياري از اصلاح طلبان و حتی اعضای به اصطلاح جمع سبز، به بی خاصیتی خاتمی پی برده اند و هیچگونه حمایتی از او را بر نمی تابند اما این حزب خانوادگی اکنون قصد دارد با به میدان آوردن خاتمی، دوباره برای او یک جایگاه مصنوعی در جامعه ایجاد كند. از همين الان البته معلوم است كه هدف اين پاتوق خانوادگي چيزي جز كسب منفعت و قدرت و ثروت نيست. 

اين در حالي است كه بسياري از ليدرهاي اصلي جريان اصلاح طلب، با تصميمات اين پاتوق خانوادگي به شدت مخالف بوده و حضور خاتمي در انتخابات را (گر چه بعيد است بتواند از فيلتر نهادهاي نظارتي عبور كرده و تأييد صلاحيت شود) به منزله شكست اصلاح طلبان در انتخابات و به تبع آن، انزواي هميشگي اصلاح طلبان مي‌دانند.

اين گروه از اصلاح طلبان معتقدند با توجه به عملكرد اصلاح طلبان مشاركتي و در رأس آنان، سيدمحمد خاتمي، وي ديگر داراي جايگاه اجتماعي سابق نيست و اين را مي توان از رفتار مردم در اين چند سال اخير با آنان ملاحظه كرد. بنابراين معتقدند كه تصميمات اين پاتوق خانوادگي به شدت به ضرر جريان اصلاحات تمام خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
زیبا
-
۱۰:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
۲
۱۰۳
خجالت بکش 598
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها