کد خبر: ۱۲۵۵۰
زمان انتشار: ۱۵:۴۰     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰
شماره دوم دور جدید مجله سوره که با عنوان «سوره اندیشه» منتشر می شود، همراه با ضميمه کتاب اسفار و ضميمه ادبي هنري اقاليم قلم منتشر شد.
 
به گزارش رجانیوز، بخش تحلیلی این مجله شامل حوزه های: سبک زندگي، نظام اجتماعي، نظريه اجتماعي، تفکر، هنر و ادب، تاريخ است و اهم مطالب آن عبارتند از: «خاطرات یک شبه انقلابی»، «جبهه علمی انقلاب از دیروز تا امروز (گفتگوی آیت الله مصباح یزدی و حجت الاسلام میرباقری)»، «نسبت شغل های ما با انقلاب اسلامی»، «انقلاب، گشایش افق تاریخی (گفتگو با دکتر مرادخانی)»، «ولایت فقیه یا ولایت حکیم (گفتگو با حجت الاسلام میرباقری)»، «انقلاب های ناتمام در ایران (گفتگو با دکتر کوشکی)»، «مقایسه رابطه فلسفه و انقلاب در انقلاب های مدرن و انقلاب اسلامی (گفتگو با حجت الاسلام رهدار)»، «مختصات زندگی انسان انقلاب اسلامی (در گفتگو با حجت الاسلام احمد پناهیان)»، «جدال موسیقی اسلامی با موسیقی یونانی»، «تفاوت تاریخ وحیانی و تاریخ غربی».
 
همچنین اهم مطالب بخش خبري مجله از اين قرار است: پرونده ای برای «دکتر ابراهيم فياض» و «راشد الغنوشي»، ويژه نامه تصويب نقشه جامع علمي کشور، گزارش از مناظرات برگزار شده، یادداشت هایی در باب جشنواره فیلم و تئاتر فجر.
 
ضميمه کتاب این مجله که با عنوان «اسفار» به سوره اندیشه پیوست می شود در این شماره به معرفی دکتر عمید زنجانی پرداخته و ميزگردی در نقد و بررسي کتاب «تطورات گفتمان هاي هويتي در ايران» برگزار کرده است. کتاب شناسي «جريان هاي هويتي در ايران» و بريده اي از کتاب «ما و تاريخ فلسفه اسلامي» دکتر داوری اردکانی از دیگر مطالب این ضمیمه است.
 
همچنین ضميمه ادبي هنري مجله با عنوان «اقاليم قلم» نیز منتشر شده و مانند گذشته با عناوین «طليعه و طلايه»، «ساحت سياحت»، «آستان داستان»، «نما نماي»، «چامه و چکامه»، «طرايف و ظرايف» و «نگاره ها و نگره ها» منتشرشده است.
 
در سرمقاله‌ي اين شماره از مجله‌ي سوره‌ انديشه به قلم دبير تحريريه آمده است:«مجله‌ي سوره بر اساس ترویج تفکر و شناخت راستین مسائل جامعه‌مان شکل گرفته ‌است. لذا ملزم است با تمام موضوعات اجتماعی به شکل قاعده‌مند مواجه شود. از این رو مجله‌ي تحلیلی به حوزه‌های سبک زندگي، نظام اجتماعي، نظريه اجتماعي، تفکر، هنر و تاريخ سازمان یافته است. سبک زندگي، ظاهر تمدن و مرئي‌ترين وجه آن است و تجلي آنچه تمدن در باطن دارد، مي‌باشد. نظام اجتماعي وجه باطني سبک زندگي است و سبک زندگي را در ميان خود گرفته است و بر اساس مبنا، غايت و ساختار آن، شيوه و سبک زندگي رقم مي‌خورد. نظام اجتماعي، لايه‌اي عميق‌تر از سبک زندگي در واکاوي جامعه است و هر دو حوزه‌ي تشکيل‌دهنده‌ي عمل اجتماعي‌ هستند. زيربناي نظام اجتماعي نيز نظريه‌هاي اجتماعي‌اند که آن را شکل داده‌اند. نظريه کاربردي‌ترين لايه‌ي نظر است و تفصيل، تنظيم و ساخت‌وساز و سامان دادن به عينيت را بر عهده دارد. تفکر ره‌آموز نظريه‌ها و عمل اجتماعي است. تفکر است که امکان‌هاي گوناگون را در اختيار نظريه و عمل مي‌گذارد و باطني‌ترين حوزه‌ي نظري است. عرفان، باطني‌ترين وجه تمدن است که در هنر تجلي مي‌يابد و تفکر که ره‌آموز تمدن است خود رهين ذکر و عرفان است. تاريخ هم تمام ساحات فوق را به شيوه‌اي تحليلي تطبيقي در طول زمان مورد بررسي قرار خواهد داد.
در تمام اين حوزه‌ها بر اساس افق ترسيم‌شده سعي بر آن است که به صورت‌بندي مؤلفه‌هاي هر ساحت اشاره شود که ماهيت امروزين آن چيست؟ چگونه و در چه بستر تاريخي و بر اثر چه عوامل فلسفي، جامعه‌شناختي و تاريخي اين‌گونه شده است؟ با اين وضعيت به چه سو مي‌رود و چه چشم‌انداز و آينده‌اي براي آن قابل تصور است؟ چگونه نسبتي با صورت‌بندي‌هاي حوزه‌هاي ديگر و با حوزه‌هاي رقيب خود در تمدن ديگر دارد؟ طرح‌هاي تحول‌آفرين و نو در آن حوزه چيست و ارزيابي از آن چگونه است؟ بدين‌سان رويکرد ما در بررسي ساحات اجتماعي فوق، تاريخي، جامعه‌شناختي و فلسفي است. هر حوزه نیز در ساختار تأمل، غرب، ایران، اسلام و آینده سامان یافته است.»
 
اين مجله را مي‌توانيد از دفتر تشکل هاي دانشجويي در دانشگاه ها و يا از دکه هاي روزنامه فروشي تهيه کنيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها