أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۲۵۷۰
زمان انتشار: ۲۰:۱۴     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰
بولتن نیوز: اخیرا، ششمین کنفرانس زلزله شناسی و مهندسی زلزله در تهران برگزارشد و جا دارد که بررسی ابعاد پیشگیری های این مهم، همواره مورد توجه رسانه ها باشد .در این زمینه، رامین امینی زارع کارشناس منابع طبیعی، گزارشی ارائه داده که متن کامل آن در بخش گزارش از نظر خوانندگان می گذرد.



ایران جزو ده كشور بلاخيز دنيا است كه پرتلفات‌ترين بلاياي طبيعي در كشور ما زلزله و سپس سيل است كه از چهل نوع بلاياي طبيعي شناخته شده در دنيا، سي و يك نوع آن در كشور ما رخ مي‌دهد و تمامي شهرهاي ما برروي گسل‌هاي زلزله واقع شده‌اند چراکه ايران روي يكي ازكمربندهاي فعال زلزله خيز جهان قرار گرفته است وهرازگاهي يك بار زلزله اي ويران كننده نقاطي از كشور را مي لرزاند.
اخیرا زلزله 9 ریشتری ژاپن که از نظر قدرت پنجمین زلزله سهمگینی است که از سال 1900 گزارش گردیده و تاکنون جان بسیاری از هم نوعان ما را دراین کشور که تدابیر ویژه مدیریت ریسک زلزله را همواره اندیشیده، گرفته است
بر اساس اعلام کمیته اضطراری بلایای طبیعی (DEC) از میان جمعیت جهان بیش از ۹۵۰ میلیون نفر در محیط‌های شهری بزرگ و کوچک در معرض صدمات زلزله قراردارند و محیط زندگی وکسب و کار آن‌ها به دلیل زندگی در بافت‌های فرسوده و غیر ایمن ریسک بالایی دارد.



هشدار درباره احتمال وقوع یک زلزله شدید در تهران سال هاست که از سوی کار‌شناسان تکرار می‌شود و دولت نیز گام‌هایی موثر و قابل تقدیر برای مقابله با پیامدهای زلزله احتمالی تهران برداشته است، اما به گمان ناظران، اقداماتی که تاکنون انجام شده، باید با همدلی بیشتر ومشارکت مردمی افزایش یابد.
رخداد سونامی، توفان کاترینا، سقوط شهاب آسمانی درسیبری نشان داد هر چه احتمال وقوع یک فاجعه بعید باشد بازهم توجیه عقلانی برای نادیده گرفتن ریسک رخداد آن وجود ندارد.
با این دید که وقوع این حوادث غیر قابل پیشگیری می نماید؛ مدیریت ریسک این دست وقایع نیز اجتناب ناپذیر است.
پس از وقوع زلزله هائیتی در سال 2010 کمیته اضطراری بلایای طبیعی گزارشی را منتشر کرد که در آن وقوع زلزله مهیب در 3 شهر استانبول، کاتماندو و تهران را در 10 سال آینده قریب به یقین دانسته و وقوع فاجعه انسانی در این صورت را حتمی پیش بینی کرده است. براین اساس، باید پیش بینی های لازم انجام شود تا مانع خسارت های بزرگ و جبران ناپذیر شود.
کشور ژاپن جزء کشور های پیشرفته دنیاست که به دلیل زلزله خیز بودن تدابیر لازم و پیش گیرانه بسیاری برای جلوگیری از این فاجعه طبیعی اندیشیده است اما وقوع زمین لرزه مارس 2011 که سونامی عظیمی ایجاد کرد و به غرب قاره آمریکا هم رسید، باعث مفقود الاثری هزاران نفر در این منطقه گردید؛ بر ما نمایان می کند در پایتخت کشورمان که زلزله های تاریخی بزرگی را در مدار حافظه خود دارد چه اقداماتی باید صورت پذیرد.


احتمال می‌رود زمانی زلزله شدیدی در تهران رخ دهد وخدای نکرده این شهر زیبا و باساختمان های باشکوه و عظیم به حالتی دیگرمبدل شود. اکثر این بناها روی اهالی می‌ریزد و تلفات بیشماری وارد خواهدشد. البته ممکن است وامیدواریم این حادثه پس از چند سال ، بلکه پس از قرن ها اتفاق نیفتد و ناظر این آوارگی و خرابی نباشیم اما درچند ماه گذشته بیش از100 زمین لرزه در تهران روی داد و این نشان دهنده فعال شدن گسل های تهران است .
بخشی از مهمترین زلزله های ایران در 100 سال گذشته به شرح زیراست:
( زلزله طبس 57 ، بويين زهرا 41 ، خراسان 47 ، رودبار منجيل 1368،  بم 1382
زلزله‌هاي مهم ايران
رديف محل سال ماه بزرگي به ريشتر
1 درود 1288 دي 4/7
2 شمال خراسان 1308 مهر 7
3 جنوب غربي سلماس 1309 ارديبهشت 7
4 سراوان 1313 خرداد 7
5 شمال خراسان 1327 مهر 2/7
6 لاريجان 1336 تير 4/7
7 غرب همدان 1336 آذر 7
8 بويين زهرا 1341 شهريور 7
9 دشت بياض 1347 مرداد 3/7
10 بندر عباس 1356 اسفند 7
11 طبس 1357 شهريور 7/7
12 شمال قاين 1358 آبان 3/7
13 رودبار و منجيل 1369 تير 3/7
14 اردبيل 1375 اسفند 2/6
15 حوالي بيرجند 1376 خرداد 1/7
16 بم 1382 دی ۳ / ۶
صفحه ايران از جانب دو صفحه اوراسيا و عربستان تحت فشار است . بنا به نظر متخصصان پوسته عربستان سالانه به ميزان 5 سانتيمتر به سمت فلات ايران حركت مي كند .درنتـــــــيجه فشار دوصفحه ازشمال و جنوب مقدار زيادي انرژي در پوسته ايران جمــع مي شود كه به صورت زلزله هاي كوچك وبزرگ و متوسط هر ازچند گاهي آزادمي شود .
كشور پهناور ايران از نظر زلزله خيزي به چهار منطقه تقسيم مي شود:
كمربند چين خورده زاگرس : اين كمربند شامل نواحي غرب وجنوب غرب از زلزله خيزترين منطقه اي ايران است . زلزله ها بيشتر از نوع خفيف ومتوسط و گاهي هم از نوع شديد است .
ناحيه ي البرز : محدوده اين قسمت ازقفقاز تا شمال خراسان رادر برمي گيرد . نوع زلزله ها بيشتر ازنوع بزرگ ومخرب است كه تعدادآنها كمتر ودوره آرامش آن طولانيتر است . مانند رودبارو منجيل
نواحي مركزي وشرق ايران :شامل قسمت هاي مركزي وشرق وشرق مركزي ايران است .قابليت ايجاد زمين لرزه هاي بزرگ در اين ناحيه وجود دارد. ( طبس 1357، دشت يباض 1347 )
ناحيه آذربايجان: دراين ناحيه خطر بالقوه زلزله زياد است زيرا گسله هاي فراوان وفعالي وجود دارد همچنين به علت كوههاي آتشفشان سهند، سبلان كه درايجاد بعضي زلزله ها مي توانند نقش داشته باشند .


مناطق يك ودو و چهار از مراكز آباد وحاصلخيز كشور وهمينگونه محل اسكان زياد جمعيت مي باشد.لذا وجود هرزلزله در اين منطقه همراه با خسارات وتلفات زيادي است چنانكه دررودبار منجيل بيش از 30 هزار نفر جان باختند.
متن کامل را در بخش گزارش بولتن نیوز بخوانید:
زلزله و تهران
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها