کد خبر: ۱۲۵۹۷۸
زمان انتشار: ۱۹:۱۷     ۲۸ فروردين ۱۳۹۲
ترکمنستان به عنوان چهارمین کشور بزرگ دارنده ذخایر سرشار گاز قصد دارد در برنامه ملی بلند‏مدت تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بزرگترین صادرکننده انرژی برق در منطقه تبدیل شود.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، ترکمنستان به عنوان چهارمین کشور بزرگ دارنده ذخایر سرشار گاز قصد دارد در برنامه ملی بلند‏مدت تا سال 2020 میلادی به بزرگترین صادر کننده انرژی برق در منطقه تبدیل شود.

رئیس جمهور ترکمنستان به این منظور طرح برنامه ملی توسعه صنعت انرژی برق این کشور تا سال 2020 میلادی را تصویب کرد که به موجب آن بیش از پنج میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری خواهد شد.

طبق برنامه ملی توسعه صنعت انرژی برق ترکمنستان قرار است، در فاز اول آن تا سال 2016 میلادی هشت دستگاه نیروگاه توربین گازی، بازسازی 3 نیروگاه‏ موجود، احداث و تعویض خطوط انتقال برق پیش‌بینی شده‏ که با تحقق آن برنامه‏‌ها ظرفیت فعلی تولید برق ترکمنستان 2 برابر افزایش خواهد یافت.

در فاز دوم این برنامه ملی ترکمنستان که از سال 2017 میلادی تا سال 2020 میلادی را در بر خواهد گرفت، قرار است شش دستگاه نیروگاه جدید توربین گازی و تجهیز و بازسازی سیستم برق رسانی کشور نیز اجرا شوند.

این گزارش می‌افزاید، ترکمنستان در تهیه و تدوین برنامه ملی توسعه صنعت انرژی برق در نظر گرفته که برق را علاوه بر کشورهای ایران، افغانستان و ترکیه به کشورهای تاجیکستان، پاکستان و ارمنستان نیز صادر کند.

این در حالی است که هم‏‌اکنون در ترکمنستان 10 نیروگاه بزرگ، 32 دستگاه توربین از جمله 14 دستگاه بخار، 15 دستگاه گازی و 3 دستگاه آبی فعال هستند.

از سوی دیگر، توسعه صنعت انرژی برق ترکمنستان در حالی است که دولت این کشور بزرگترین طرح در تاریخ صنعت انرژی و تأمین و توسعه شبکه برق پایتخت خود را به یک شرکت ترکیه واگذار کرد.

«قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور این کشور بعد از تأئید طرح پیشنهادی طرف ترکیه به شهرداری عشق‏‌آباد اجازه داده‏ است تا با شرکت «چالیک انرژی» ترکیه که بیش از 10 سال است حضور فعال در صنعت انرژی برق و اجرای طرح‏‌های نفت و گاز ترکمنستان داشت، قرارداد بازسازی و تجهیز کلی سیستم و شبکه برق رسانی شهر عشق‏‌آباد را امضا کنند.

رسانه‏‌های ملی ترکمنستان روز سه‌شنبه بدون اشاره به ارزش کلی این قرارداد، تصریح کردند که در حاشیه این طرح عظیم که قرار است تا سال 2015 میلادی به بهره‏‌برداری برسد در عشق‏‌آباد و حاشیه آن طراحی و اجرای کامل 16 مجتمع ایستگاه برق 110 کیلووات، 11 مجموعه ایستگاه 32 کیلووات، 97 دستگاه 10 کیلووات، 31000 متر خط هوایی برقی 110 کیلوواتی، 15900 متر کابل کشی 110 کیلوواتی، 8000 متر کابل کشی 35 کیلوواتی، 100000متر کابل کشی 10 کیلوواتی در نظر گرفته شده‏ و پس از راه‏‌اندازی سیستم جدید تأمین برق به شبکه برق سراسری ترکمنستان نیز متصل خواهد شد.

این گزارش حاکی از آن است که  شرکت‌‏های معتبر بین‏‌المللی همچون «شنایئدر الکتریک»، «زیمنس»، «جنرال الکتریک»، «ای بی بی» و... به عنوان پیمانکاران فرعی و ارائه دهندگان تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت برق در طرح مذکور مشارکت می‏‌کنند.

صنعت تولید انرژی برق ترکمنستان در سال 1945 میلادی در دوران شوروی سابق شکل گرفت و هم‌‏اکنون با داشتن هشت نیروگاه بزرگ و مجهز تولید انرژی برق به یکی از بزرگترین تولید و صادر کنندگان انرژی برق در منطقه تبدیل شده است.

نیروگاه برق «مرو» به ظرفیت 1685 مگاوات بزرگترین نیروگاه ترکمنستان محسوب می‌شود و حجم کل تولید سالانه انرژی برق ترکمنستان 6/3341 مگاوات در سال است.

دولت ترکمنستان در اقدامی بی‌نظیر در جهان به همه مردم خود برق، گاز، آب، نمک خوراکی و ماهانه 120 لیتر بنزین رایگان ارائه می‌دهد.

در ترکمنستان در سال 2008 میلادی 14 هزار و967 میلیون کیلووات ساعت برق تولید شد که 13 هزار و  128 میلیون کیلووات ساعت آن در داخل کشور مصرف شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها