کد خبر: ۱۲۶۵۴۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
پس از آنکه رومانو پرودی، نخست وزیر سابق ایتالیا نتوانست آرای لازم را برای تصدی پست ریاست جمهوری کسب کند، رهبر حزب چپ میانه این کشور استعفا کرد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این چهارمین بار است که تلاش برای انتخاب رئیس جمهور با حضور قانونگذاران ملی و منطقه‌ای ایتالیا ناکام می‌ماند.

رومانو پرودی نتوانست اکثریت 507 رای را به دست آورد. در غیر این صورت وی می‌توانست در رای‌گیری روز جمعه به عنوان رئیس جمهوری ایتالیا انتخاب شود. اگر چه تمامی سیاستمداران چپ میانه پیشتر وی را تایید کرده بودند و پرودی باید 500 رای را از سوی آنان دریافت می‌کرد، اما وی تنها 395 رای بدست آورد.

طبق گزارش رسانه‌ها، حدود 100 سیاستمدار از دستورات حزب چپ میانه برای رای دادن به پرودی سرپیچی کردند.

این رای‌گیری به صورت محرمانه برگزار شد و به همین دلیل قانونگذاران می‌توانند بدون در نظر گرفتن سیاست‌های حزب خود، رای دهند.

فرانسیسکو بوسیا، از حزب دموکراتیک ایتالیا (PD) گفت که «با چنین آرایی ایتالیا راه به جایی نمی‌برد.» یکی دیگر از سیاستمداران برجسته عضو حزب دموکراتیک نیز گفت که «این رای‌گیری نشان داد که پرودی شانسی برای ریاست جمهوری ندارد.»

رومانو پرودی 73 ساله هم‌اکنون به عنوان نماینده سازمان ملل در امور منطقه ساحل آفریقا فعالیت می‌کند.

از سوی دیگر احزاب سیاسی ایتالیا نیز از تشکیل دولت ائتلافی بازمانده‌اند و تنها رئیس جمهوری ایتالیا می‌تواند دستور برگزاری زودهنگام انتخابات را صادر کند؛ رئیس جمهوری که ایتالیا فاقد آن است.

سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر سابق ایتالیا و رهبر جناح راست نیز به شدت مخالف نامزدی رومانو پرودی بود. برلوسکنی تاکنون دو بار پرودی را برای تصدی پست نخست وزیری شکست داده است.

نتایج این انتخابات همچنین ضربه‌ای به پی‌یر لوئیجی برسانی، رهبر چپ میانه ایتالیا بود. پس از اعلام نتایج رای‌گیری، برسانی با اعلام استعفای خود از رهبری این حزب گفت که «به محض تمام شدن انتخابات تعیین رئیس دولت، کناره‌گیری می‌کند.»

جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری در حال کناره گیری ایتالیا از متحد کردن احزاب ایتالیا پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه فوریه، بازماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها