کد خبر: ۱۲۹۰۸۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۹     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
مهمان‌پرست با اشاره به بزرگداشت روز ملی خلیج فارس گفت: هجمه‌ای که علیه ارزش‌های ایران اسلامی صورت می گیرد ریشه در دشمنی و خصومت علیه ما دارد و رفتار علمی و منطقی با واقعیت‌های تاریخی نیست. همه کسانی که دست به تحریف و جعل نام خلیج فارس می زنند کاملا از تاریخ مطلع هستند و همه اسناد بین‌المللی گواه این است که این منطقه از هزاران سال پیش خلیج فارس بوده است.
به گزارش 598 به نقل از ایسنا، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قراردادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران، 10اردیبهشت ماه که روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز بود را به‌ عنوان روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری کرد.

 
در سالهای پس از این نامگذاری همواره شاهد دفاع همه جانبه ایرانیان و واکنش‌های مختلف دولت ایران در به رسمیت نشناختن هر واژه دیگری به جز خلیج فارس که قدمت نامش به کتاب‌های باقیمانده از یونان باستان برمی‌گردد بوده‌ایم.

 
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به همین مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خاطرنشان کرد: وقوع انقلاب اسلامی در حدود سی و پنج سال در منطقه بسیار حساس خلیج فارس و خاورمیانه در کشور ما نوید تحولات عظیم را در سطح منطقه و بین‌الملل را می‌داد. وجود یک کشور مستقل ، بدون وابستگی به قدرت‌های بزرگ در یکی از مهم‌ترین مناطق جهان حتما با منافع ابرقدرت ها در تضاد بود ، به همین دلیل پیش‌بینی می شد که برخورد خصمانه همه جانبه را علیه ملت ما در دستور کار قرار دهند.

 
وی افزود: این رفتار و خصومت در همه ابعادش خسارت‌های سنگینی را به ملت ما وارد کرد. تلاش کردند دربین مردم ما اختلاف‌افکنی کنند و بحث‌های قومیتی و مذهبی را دامن بزنند و جنگی را به ما تحمیل کردند و شرایط انزوای سیاسی و تحریم‌های سنگین اقتصادی و ترور شخصیت‌های کشورمان و همچنین جنگ نرم سنگینی علیه کشورمان تحمیل شد. علت اصلی همه این اقدامات این بود که انقلاب ما ویژگی‌های بسیار مهمی را با خود به همراه داشت.

 
وی توضیح داد: این انقلاب در کشوری رخ داده بود که با هفت هزار سال سابقه تمدنی تاثیرگذاری زیادی در پیشرفت بشریت داشته است. ایران فرهنگ و تمدن غنی، محکم و استوار و تاثیرگذار دارد. از سویی ایران کشوری اسلامی بود و این انقلاب هم ریشه‌های اعتقادی و اسلامی داشت و بنای اداره یک کشور بر مبنای ارزش‌های اسلامی را برای خود گذاشته بود.

 
مهمان‌پرست اضافه کرد: در منطقه ما به دلیل وجود ذخایر عظیم انرژی و رژیم نامشروع صهیونیستی توجه قدرت‌ها برای حضورشان در منطقه و تامین منافعشان از نظر آنها، اصل ضروری بود و این انقلاب منافع و اهداف استراتژیک‌شان را به خطر می‌انداخت. اگر در این چارچوب به اتفاقاتی که در کشورمان رخ داده نگاه کنیم متوجه می شویم که چرا تلاش می‌کنند که بحث ایران‌هراسی را در منطقه دامن بزنند و سعی کنند مواردی که هویت تاریخی کشور ما را به همراه دارد را دچار خدشه کنند.

 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: اینکه اصرار می‌کنند خلیج فارس با نام جعلی اسم برده شود، برای دامن زدن به اختلافات قومی در منطقه است. ریشه بسیاری از اقداماتی که در فضای جنگ نرم علیه ما طراحی می شود فتنه بزرگتری است که قصد اصلی آن درگیر کردن کشورهای منطقه با هم و یا قومیت‌ها و مذاهب مختلف است. شاید یکی از اقداماتی که بسیار غیرمنطقی و برخلاف تمام اسناد بین‌المللی در سال‌های اخیر صورت گرفت اصرار بر تغییر نام خلیج فارس توسط برخی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه و رسانه‌ای وابسته به آنها بود.

 
مهمان‌پرست گفت: خلیج فارس و نام آن تبدیل به نمادی از تاریخ و هویت کشور ما و نمادی از استقلال کشور ما و مقابله با قدرت‌هایی که سعی در مداخله در مسائل داخلی کشور ما و کشورهای منطقه داشتند شده و درواقع روزی که با نام روز ملی خلیج فارس در ایران نامگذاری شده است روزی است که در آن مردم قدرت دوره خود، پرتغالی‌ها، را توانستند از خلیج فارس و تنگه هرمز بیرون کنند و استقلال خود را تثبیت کنند تا تاکیدی باشد بر ارزش و اهمیت این هویت تاریخی و مقابله‌ای با جنگ نرم بی‌پایه و اساسی که با جعل تاریخ و اسناد بین‌المللی صورت می‌گیرد.

 
مهمان‌پرست همچنین افزود: هجمه‌ای که علیه ارزش‌های ایران اسلامی صورت می‌گیرد ریشه در دشمنی و خصومت علیه ما دارد و رفتار علمی و منطقی با واقعیت‌های تاریخی نیست. همه کسانی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند کاملا از تاریخ مطلع هستند. همه اسناد بین‌المللی گواه این است که این منطقه از هزاران سال پیش خلیج فارس بوده است. در اسنادی که خود هم در اختیار دارند و به زبان‌های مختلفی هم وجود دارد نشان می‌دهد نام این منطقه خلیج فارس بوده است.

 
وی ادامه داد: دولت و ملت ما نسبت به جعل نام این منطقه حساسیت به خرج می‌دهند و با قدرت برخورد می کنند. شاهد شکایت‌های رسمی مقامات دولتی در مجامع بین‌المللی و پیگیری مورد به مورد اقداماتی که برخلاف اسناد تاریخی صورت گرفته بوده‌ایم که بسیاری از آنها به نتیجه رسیده است، عذرخواهی شده و نام صحیح به کار برده شده است. در عین حال برای برخورد با چنین تخلفاتی ایرانیان چه در داخل و خارج کشور حرکت‌هایی را بروز داده‌اند و به اشکال مختلف اجازه نمی‌دهند کسی بخواهد وارد حریم هویتی ما شود.

 
مهمان‌پرست اضافه کرد: همه نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در خارج وظیفه دارند نسبت به هر مورد جعل نام خلیج فارس بلافاصله اقدام کنند، یادداشت رسمی بفرستند. به همه اسناد منتشر شده در کشورها حساسیت دارند. اگر ببینیم اصرار بر این تخلف دارند برخوردهای مختلف سیاسی در دستور کار قرار می‌گیرد.

 
وی در عین حال گفت: حساسیت همه ملت ما در این باره بسیار قابل تقدیر است که با جعل عناصر هویتی‌شان بلافاصله به هر شکل ممکن برخورد می‌کنند.

 
دستیار ویژه وزیر امور خارجه در ادامه درمورد نقش گروه‌ها و تشکل‌های مدنی در جلوگیری از جعل نام خلیج فارس نیز گفت: از آنجا که موضوع جنگ نرم علیه کشورمان در دستور کار قرار گرفته است در این جنگ افکار عمومی مخاطب قرار می‌گیرد و سعی می‌کنند در افکار عمومی این موضوع را شکل دهند. بنابراین کاملا مشخص است که سازمان‌های اجتماعی و نهادهایی که مردمی هستند و اقشار مختلف در قالب تشکل‌ها می توانند در این عرصه بسیار تاثیرگذار باشند. نقش نهادهای مدنی در دفاع از هویت‌شان بسیار اهمیت دارد.

 
وی با بیان اینکه برخورد یکپارچه مردم با این تخلفات نشان می‌دهد هیچ کس نمی تواند با ارزش‌های ملت مقابله کند، افزود: ملت‌ها بر اساس عرف هزار ساله در منطقه نام صحیح را استفاده می کنند، اما از آنجا که این برخورد سیاسی است نهادهای دولتی و رسمی در برخی کشورها سعی می‌کنند این جعل نام را با اصرار دنبال کنند. این اقدامات را می توان در قالب نوعی دشمنی و با رویکرد جنگ نرم علیه ملت ما توصیف کرد.

 
مهمان‌پرست با بیان اینکه هنوز در برخی از کتب درسی نام خلیج فارس درست به کار برده نشده است، خاطرنشان کرد: جعل این نام اقدامی سیاسی و بی‌پایه و اساس از نظر اسناد تاریخی و بین‌المللی و به عنوان نمادی از دشمنی علیه ملت ما در جهت تحریف تاریخ است و ملت ما در مقابل این اقدامات عکس‌العمل لازم را انجام می‌دهد.

 
وی تاکید کرد: هر چه بر اصول و ارزش‌های خود بیشتر تاکید کنیم خصومت و دشمنی با ملت ما بیشتر می‌شود زیرا قدرت های بزرگ منافع خود را در وابستگی کشورهای منطقه به آنها می‌دانند. به هر میزان یک کشور مستقل بر استقلال خود بیشتر تاکید کند و بتواند به حرکت در آوردن ملت‌های منطقه را در چارچوب حرکت استقلالی خود به همراه داشته باشد منافع قدرت‌ها را تحریک و خدشه‌دار می کند، بنابراین دست به اقدامات غیراصولی و غیرمنطقی می‌زنند.

 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: در طول سال‌های گذشته به ویژه در دولت های نهم و دهم با تاکیدی که بر ارزش‌ها و اصول انقلاب صورت گرفت و با توجه به اینکه در زمینه سیاست خارجی شاهد تحولات بزرگی با موج بیداری اسلامی در منطقه بودیم مسائل به گونه‌ای دیگر رقم خورد. ممکن است به لحاظ ماهیت این تحولات با انقلاب ما تفاوت‌هایی داشته باشد و انگیزه‌های مردم متفاوت باشد، اما ایستادگی ملت ما و مقابله با دخالت‌های خارجی و دفاع از هویت و تاریخ و ارزش و فرهنگی که در کشور ما حاکم بوده انگیزه و نیروی محرکه برای ملت‌های منطقه بود که آنها را به حرکت در آورد.

 
مهمان‌پرست افزود: همان طور که شاهد بودیم با حرکت مردم در کشورهای منطقه و کنار زدن دیکتاتورها این حساسیت در قدرت‌های غربی بیشتر ایجاد شد و سعی کردند برخوردهای شدیدتری را با کشور ما در دستور کار قرار دهند زیرا احساس می‌کنند حرکت یک ملت بزرگ می‌تواند به دنیا این درس را بدهد که می‌شود روی پای خود ایستاد و متکی و وابسته به قدرت‌ها نبود و درسایه ایستادگی و پشتکار ملت به پیشرفت و دستاودرهای بزرگی هم رسید.

 
وی تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش فشارها علیه کشورمان در سال‌های اخیر این بوده است که در سیاست خارجی بر اصول خود بیشتر تاکید کرده‌ایم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها