کد خبر: ۱۳۲۲۳۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
واعظ ‌زاده در دانشگاه علامه:
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من نیامدم که دفتر ریاست‌جمهوری را بگیرم من هیچ شیفتگی برای ریاست‌جمهوری ندارم و به هیچ گروهی نیز نگفته‌ام که از من حمایت کنند. من می‌خواهم عدالت و پیشرفت را جلو ببرم.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، صادق واعظ‌زاده کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که در سلسله نشستهای دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، سخن می‌گفت شعار انتخاباتی خود را شعار پیشرفت و عدالت برای هر ایرانی معرفی کرد و اظهار داشت: شعار پیشرفت و عدالت برای هر ایرانی برای این است که نشان دهیم یک مطالبه اصلی است و چیزی نیست که بر روی کاغذ باشد و یا اینکه مبهم به نظر برسد.

وی اضافه کرد: شعار پیشرفت و عدالت برای هر ایرانی وقتی اجرا می‌شود که هر کدام از ایرانیان احساس کنند وضع مادی و معنویشان هر روز بهتر می‌شود و از زندگی خود رضایت بیشتری پیدا کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با پیشرفت و عدالت برای هر ایرانی نخبگان و مدیران باید کارهای خود را با فعل و عمل خود انجام دهند، تأکید کرد: امروز مدیران ارشد کشور هر سخن غیرواقعی را به هم نسبت می‌دهند و بعد ادعا می‌کنند ما مسلمانیم و انقلابی‌ترین و معتقدترین هستیم.

واعظ‌زاده معتقد است که عدالت از پیشرفت جدا نیست و باید حق‌کشی و تبعیض کم شود تا به عدالت نزدیک شویم و به گفته وی در عدالت هرکسی باید بر اساس کوشش و استعداد خود به امکانات دست یابد و افرادی شایسته در مسندهای قدرت قرار گیرد.

وی خطاب به مدیران کشور گفت: مدیران نباید ثروت‌اندوزی کنند بلکه باید به یک پست سیاسی افتخار کنند. به عنوان مثال کسی که رئیس‌جمهور یک حکومت اسلامی و 75 میلیون مردم است این افتخاری است که برای دنیا و آخرت او بس است و باید به آن اکتفا کند.

این استاد دانشگاه تهران برخورداری همه مردم ایران بدون توجه به قومیت‌ها و منطقه جغرافیایی از امکانات را از دیگر محورهای عدالت برشمرد و خاطرنشان کرد: ثروت کشور نباید در دست یک گروه خاصی باشد بلکه باید همه مردم به خصوص جوان‌ها با تلاش و زحمت به ثروت دست یابند.

واعظ‌زاده با بیان اینکه برای محقق شدن پیشرفت و عدالت در جمهوری اسلامی باید یک جنبش شکل گیرد و یادآور شد: این جنبش باید مثل اصل انقلاب اسلامی باشد و همه صاحب آن باشند و مشارکت کنند البته این جنبش چند سال است که در حال شکل‌ گرفتن است و هزاران نفر از کارشناسان، متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها در آن فعال هستند موانع و راهکارها را بررسی می‌کنند و می‌شناسند و منابع لازم نیز برای تحقق آن موجود است.

وی با تأکید بر اینکه وقت آن است که مباحث نظری برای پیشرفت و عدالت حالت عملی به خود گیرد، اظهار داشت: مبحث نظری هیچ وقت تمامی ندارد، یعنی 20 سال هم بنشینیم در خصوص آن حرف بزنیم و مقاله بدهیم هیچ چیز عوض نمی‌شود بنابراین وقتی یک مقوله نظری به یک حدی از کیفیت رسید باید عملی شود. البته عمل هم بدون برنامه عوض نخواهد شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: جنبش پیشرفت و عدالت باید در عمل آغاز شود. بنابراین فرصت زیادی نداریم.

واعظ‌زاده معتقد است که ایران اسلامی باید طی 10 الی 12 سال آینده پیشرفت‌های سریعی را در خود شکل دهد. چرا که اگر این پیشرفت‌ها موفق نمی‌شود اصل انقلاب در خطر قرار خواهد گرفت چرا که به گفته وی ایران اسلامی از میانگین سن جوانی خارج و وارد یک جمعیت میانسال می‌رود و پیشرفت در زمانی شکل می‌گیرد که جمعیت جوان باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه‌ها در بخش سیاست داخلی پرداخت و گفت: اولین برنامه من در سیاست داخلی آرامش سیاسی و دور کردن دولت از مرکز مناقشات و درگیری‌هاست.

این استاد دانشگاه کشور را از نظر سیاسی آشفته دانست و گفت: هیچ کشوری در شرایط آشفته پیشرفت نمی‌کند به خصوص اگر دولت پای یک از این آشفتگی باشد چرا که انرژی فکری و برنامه‌ریزی دولت صرف این درگیری‌های سیاسی می‌شود و امروز اوضاع بد اقتصادی نیز به دلیل این مناقشات است بنابراین کشور را باید از این مناقشات دور کرد.

واعظ‌زاده با تأکید بر اینکه اگر دولت یک پای ثابت مناقشات داخلی باشد نمی‌تواند عامل وحدت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد:‌ کسی می‌تواند وحدت در جامعه تحقق بخشد که سابقه‌اش نشان دهد که در این مناقشات نبوده و یا از لحاظ سیاسی مستقل باشد و افراد منصف انصاف خواهند داد که من اینگونه نبوده‌ام چرا که 40 سال سابقه سیاسی دارم اما مسائل اصلی کشور را مناقشات و درگیری‌ها نمی‌دانم. به خصوص در زمان فعلی که احزاب قوی نیز وجود ندارد و این مناقشات بین گروه‌ها، باندها و دسته‌های کوچک است.

وی به یکی از فرمایشات امام راحل (ره) مبنی بر اینکه «حال انتخابات تمام شد بنابراین همه با هم کار کنید و کشور را بسازید» اشاره و تصریح کرد: تجربه نشان داده اگر قبل از انتخابات مناقشات حاد باشد بعد از انتخابات نیز این مناقشات نه تنها قطع نمی‌شود بلکه حادتر می‌شود به خصوص اگر دولت یک سر این مناقشات باشد چرا که رطب‌خورده نمی‌تواند منع رطب کند.

این نامزد انتخابات شایسته‌گزینی را از دیگر محورهای برنامه خود در بخش سیاست داخلی برشمرد و اظهار داشت: شایسته گزینی یعنی در هر حوزه‌ای مدیرانی انتخاب کنیم که مورد تأیید اهل عقل و خرد باشد، یعنی این جمع یک تعدادی از افراد قوی، امین ، متخصص و با تجربه را معرفی کنند و رئیس‌جمهور از بین افراد معرفی شده انتخاب کنند و یا به عبارتی دیگر شایسته‌گزینی یعنی استفاده از همه نیروهای توانمند شناخته شده و شناخته نشده، چرا که معتقدم افراد بسیار قوی و متخصصی وجود دارند اما چون انگیزه مطرح کردن خود را ندارند کسی هم آنها را نمی‌شناسد.

واعظ‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جوانان را باید موتور پیشرفت کشور کنیم تأکید کرد: اولین قدم برای جوانان این است که نجاتشان دهیم چرا که الآن چهار و نیم میلیون دانشجو وجود دارد که 80 درصد آنان زیر بار شهریه گیر کرده‌اند بنابراین اعتماد به نفس برایشان باقی نمی‌ماند. برنامه‌ای داریم که این مشکل را حل کنیم؛ ما در ایران 5.5درصد از تولید ناخالص را صرف آموزش می‌کنیم که این جزو کمترین درصدهای دنیا برای امر آموزش است.

وی آزاداندیشی، ایجاد فضای کسب و کار برای دانشجویان و همچنین رفع مقررات دست و پا گیر اداری را از دیگر برنامه‌های خود دانست.

استاد دانشگاه تهران توجه عادلانه به شهرها و روستاها را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و گفت: ما در روستاها کارهای محرومیت‌زدایی و خدمت رسانی مانند آب، برق، تلفن و گاز زیاد انجام داده‌ایم اما باز هم باید صورت گیرد.

واعظ‌زاده معتقد است که تحقیر روستاییان موضوعی است که متأسفانه نهادینه شده است. و به گفته وی این تحقیر به گونه‌ای است که محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی عید امسال یعنی کلاه‌قرمزی نیز نمونه‌هایی از این تحقیر به چشم می‌خورد. بنابراین باید کرامت روستایی حفظ شود.

وی با بیان اینکه اشتغال و درآمد روستاییان باید افزایش یابد، گفت: منزلت روستائیان را خراب نکنیم و توجه عادلانه به قومیت‌ها داشته باشیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سه محور اساسی در برنامه‌های سیاست خارجه خود را عزت، مصلحت و حکمت معرفی کرد و به تعریف جداگانه‌ای از هر کدام از این واژه‌ها پرداخت و گفت: عزت یعنی سربلندی و غرور ایرانیان چرا که ملت سرافراز ما هیچ وقت زیر بار زور نرفته‌اند و مصلحت نیز یعنی تامین مصالح که باید با تعامل صورت گیرد. اما حکمت حاکم بر عزت و مصلحت است و این خرد متعال است که تعیین می‌کند عزت و مصلحت چگونه تامین می‌شود؛ رهبر معظم انقلاب می‌فرمود که رئیس‌جمهور باید حکمت داشته باشد.

واعظ‌زاده گفت که سیاست ما در مقابل دشمنان بازدارندگی غیرهسته‌ای است نه بازدارندگی هسته‌ای. یعنی این بر خلاف تصور برخی کشورها که معتقدند باید بمب هسته‌ای داشت تا دیگر کشورها جرأت حمله به آن کشور را نکنند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به حدی رسیده که بدون نیاز به سلاح هسته‌ای تهاجم نظامی را به خودش بسیار نا محتمل کرده است.  

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی قوی‌تر از سلاح هسته‌ای اعتقادات و سرمایه معنوی، پایمردی مردم و نیروهای مسلح قوی دارد که سبب بالا رفتن توان نظامی آن شده است.

این استاد دانشگاه معتقد است که ضعف‌های در حوزه سیاسی و اقتصادی باعث ضعیف شدن بنیه کشور می‌شود و در حوزه سیاسی نباید اختلافاتی صورت گیرد که کشور را فشل کند و به گفته وی اگر کشور از نظر سیاسی و اقتصادی حالت بحران به خود بگیرد دشمنان طمع خواهند کرد.

واعظ‌زاده فعال و ابتکاری بودن را از دیگر برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی دانست و تصریح کرد: ابتکار عمل ما بسیار کم است و این ابتکار عمل باید در جهت بهبود اقتصادی کشور و با اولویت باشد. امروزه نیز توافقات ما با دیگر کشورها غالباً اجرا نمی‌شود به عنوان مثال، آموزش عالی. 

وی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های دولت آینده در بحث اقتصاد پرداخت و تأکید کرد: دولت نیز باید به جایگاه خود برگردد و دولت مقتدر دولتی است که سر جای خود بنشیند نمی‌شود که دولت هم فدراسیون فوتبال باشد و هم بخواهد در لیگ دو سه تا تیم داشته باشد چرا که هر دو تیم ضرر خواهند کرد. بنابراین دولت باید به جای خود بازگردد و سیاستهای کلی که  20 مورد آن از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده را اجرا کند.

استاد دانشگاه تهران سیاست‌های روشن و با ثبات، حذف رانت و وارد نشدن مسئولان دولتی به مقوله ثروت، تولید، تورم و اشتغال را از دیگر برنامه‌های خود در بخش اقتصاد دانست.

واعظ‌زاده در خصوص برنامه‌های خود در مورد دانشگاه نیز گفت: کاهش فشار شهریه، تصمیم‌سازی از سوی دانشگاه برای دستگاه‌های تصمیم‌گیری متصل بودن حلقه‌های دانشگاهی به کمیسیون‌های دولت، آزاداندیشی و تقویت منابع نظام دانشگاهی نیز از دیگر برنامه‌های بنده برای دانشگاه است.  

واعظ‌زاده با اشاره به امتیازهای موجود دولت کنونی و ضعف‌های آن خاطرنشان کرد: از امتیازات این دولت جوانی رئیس‌دولت است که به دنبالش انرژی و تحرک را به همراه داشت. توجه به اقشار محروم و مستضعف نیز از امتیازات این دولت است. ارتباط ضعیف با قشر متفکر جامعه، با دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و استفاده ناچیز از این نیروهای عظیم کشورع بی‌توجهی به برنامه و برنامه‌ریزی از ضعف‌های دولت کنونی است. من معتقد نیستم که رئیس‌جمهور جدید بیاید و بگوید که دولت‌های گذشته چه خرابی‌هایی کرده‌اند. اگر چنین شود رئیس‌جمهور بعدی نیز نسبت به وی چنین رفتاری را خواهد داشت.

وی افزود: در این دولت انحرافاتی وجود داشته اما خدماتی نیز انجام شده است، نباید بگویم گذشته سیاه بوده و الآن من آن را سفید خواهم کرد. البته من معتقدم این دولت خیلی از فرصت‌ها را از دست داد و نقشه جامع برای پیشرفت نداشت.

واعظ‌زاده با تأکید بر اینکه اختلاف نظر بر سر مسائل اساسی کشور مانعی ندارد تصریح کرد: الآن اختلاف‌نظرهای جزئی وجود دارد که مشکل‌ساز است. در مسائل اساسی اختلافات باید به اهل نظر واگذار شود برای مثال آیا برای رفع آلودگی هوا راهکاری وجود نداشت چرا دولت این مسئله را به شهرداری و شهرداری به دولت منتقل می‌کرد. این کار را وارد مسائل سیاسی کردند در این موارد باید برنامه نوشته شود و به متخصصان واگذار شود و به تصمیم آنان تمکین شود بعضی  مسائل را می‌شود به نهادهای علمی ارجاع داد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: دولت باید از مرکز اغتشاشات سیاسی دور باشد البته از اینکه اختلاف نظری وجود نداشته باشد امکان‌پذیر نیست. همچنین من معتقد نیستم کشور به سرعت پیشرفت خواهد کرد. البته کشور به پیشرفت سریع نیاز دارد. تیم من باید به روشهای علمی برای پیشرفت سریع اعتقاد داشته باشد.

صادق واعظ‌زاده کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه سخنان خود پیرامون سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی اظهار داشت: در سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی رهبری شعار عزت، حکمت و مصلحت را مطرح کرده است. برای اینکه وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی و دیگر دستگاه‌های مرتبط چنین شعاری را اجرا کنند. در حقیقت خطاب این شعار به دولت است تا با یک سازوکار حکیمانه عزت و مصلحت را تأمین کند.

وی افزود: من به دنبال ایجاد وحدت سیاسی بین تمام گروه‌ها نیستم. این شعار من نیست. من به دنبال این هستم که دولتی مستقل از گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی تشکیل دهم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه وزیران دولتم را با لابی‌گری گروه‌های مختلف انتخاب نخواهم کرد، افزود: من به دنبال وحدت گروه‌ها نیستم اما از افراد متخصص مستقل استفاده خواهم کرد. من بر اساس اصول از افراد شایسته استفاده خواهم کرد. حال این افراد ممکن است عضو گروهی نیز باشند. من ثبات سیاسی را در کشور با دیکتاتوری برقرار نخواهم کرد. من اصلاً به دنبال چنین روشی نیستم.

واعظ‌زاده در ادامه افزود: باید کرامت روستاییان حفظ شود همین که من چنین مسئله‌ای را مطرح کردم خود در ارتقاء کرامت روستائیان کمک خواهد کرد. همچنین متأسفانه شغل‌ها و فرصت‌های مناسب برای روستائیان فراهم نشده است.

واعظ‌زاده با انتقاد از طرح‌های اقتصادی دولت خاتمی و احمدی‌نژاد گفت: طرح ضربتی اشتغال در دولت خاتمی اجرا می‌شد بدینصورت که هر سازمانی که استخدام جدید داشته باشد دولت به آن تسهیلات ارائه خواهد داد که این طرح نیاز اقتصاد کشور را برطرف نمی‌کرد. در دولت احمدی‌نژاد نیز تسهیلات برای طرح‌های اقتصادی گذاشته شد که این طرح‌ها اجمالی بود.

وی ادامه داد: من معتقدم باید شرکت‌های دانش‌بینان را گسترش دهیم در موضوعات نو و تازه فعالیت کنند و برای آنان بازار بین‌المللی فراهم کنیم. من معتقدم باید به افرادی که به دنبال تولید هستند کمک شود تا به فعالیت‌های تولیدی بپردازند وبخشی از نقدینگی سرگردان را در تولید متمرکز کنیم.

واعظ‌زاده ادامه داد: دانشی کردن اقتصاد سنتی نیز بخش دیگری از برنامه من است. باید طراحی بومی را به اقتصاد سنتی سرایت دهیم.

صادق واعظ‌زاده کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان سخنان خود در نشست سراسری دفتر تحکیم وحدت خاطرنشان کرد:‌ من نیامدم که دفتر ریاست‌جمهوری را بگیرم من هیچ شیفتگی برای ریاست‌جمهوری ندارم و به هیچ گروهی نیز نگفته‌ام که از من حمایت کنند. من می‌خواهم عدالت و پیشرفت را جلو ببرم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
با سلام حرفهای پر مغزی بود ارزش فکر کردن رو داره دقیقا رئیس جمهور باید همچین خصوصیاتی داشته باشد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها