کد خبر: ۱۳۳۸۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به نیروهای چپ و منحرف هشدار داده اند که « پشت سر امام و رهبری انقلاب عمل کرده و در این مراحل حساس از هر نوع تخریب ، کارشکنی ، توطئه و تضعیف رهبری انقلاب و ارگان های اجرایی بپرهیزید» .

رخدادهای 25 اردیبهشت 1359

چکیده

دادستان کل انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه ای به کلیه دادسراها و دادگاه های سراسر کشور دستور داد کسانی که اقدام به سوزاندن خرمنها می کنند محکوم به اعدام بوده و احکام مجازات آنان احتیاج به تائید دادستان کل انقلاب ندارد .

گروهی از مردم ساوه که به عنوان اعتراض به ابطال انتخابات دور اول مجلس شورای ملی این شهرستان به تهران آمده بودند پس از اجتماع در مقابل محل سکونت امام در برابر محل تشکیل شورای انقلاب جمع شده و خواهان رسیدگی فوری به درخواست های خود شدند.

حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت که به دلیل تخلفات متعدد در دوران مسئولیت تحت تعقیب قرار داشته و به خارج از کشور فرار کرده است طی سخنانی اظهار داشت : مخالفین دولت ایران در خارج به زودی شورش می کنند !

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار یک اطلاعیه از وقوع یک توطئه جدید توسط آمریکا که از حمله نظامی پیشین این کشور در طبس گسترده تر می باشد بیم داده و مسئولین را به انجام برخی اقدامات عاجل فراخواند .

در پی اعلام نتایج آرای مرحله دوم انتخابات در منطقه استهبان و نیریز فارس طرفداران یکی از نامزدهای شکست خورده در محل دادگاه این شهر متحصن شده و گروهی از این افراد که مسلح بودند فرماندار و بازرس وزارت کشور را به گروگان گرفتند .

طی یک درگیری مسلحانه که بین مزدوران رژیم بعث عراق و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت یک تن از مهاجمین عراقی کشته و مقداری مهمات از آنان به دست آمد .

شجاع الدین فتاحی معاون بازرگانی خارجی وزیر بازرگانی گفت : به دنبال آغاز تحریم اقتصادی کشورهای عضو بازار مشترک اروپا که احتمالا از 27 اردیبهشت آغاز می شود ده ها کشور و صدها شرکت خارجی آمادگی خود را برای تامین نیازمندی های ایران اعلام کردند . آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت  : انتخاب نخست وزیر پیش از تشکیل مجلس کار اصولی نیست . 

کسانی که خرمن ها را آتش بزنند اعدام می شوند

دادستان کل انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: از قرار مسموع عوامل فریب خورده و ایادی امپریالیسم که از همه جا دست خود را کوتاه و شکست ضد انقلاب را قطعی دیده اند تلاش گسترده ای را برای آتش زدن خرمنها شروع کرده اند لذا بدین وسیله به تمام دادگاه های انقلاب ابلاغ می شود با لزوم دقت و پیگیری برای شناخت عوامل این توطئه چون اینگونه افراد از مصادیق مفسد می باشند اجرای حکم محکومین به اعدام در این مورد نیازی به تائید مرکز و ارسال پرونده به تهران ندارد و دادستانها موظفند احکام شرعیه دادگاه ها را بلافاصله اجرا و به اطلاع همگان برسانند . (1)

 

آیت الله بهشتی در مورد عدم حضور ایران در المپیک نیز گفت : از نقطه نظر اسلامی و عقیدتی فکر میکنم یک وظیفه باشد که ما کاری کنیم که در دنیا معلوم باشد که دخالت شوروی در سرنوشت ملت عزیز افغانستان را محکوم می کنیم ، در این رابطه من فکر میکنم نرفتن ، زبان اعتراضش قوی تر باشد از آنچه که به نام رفتن اعتراض آمیز خوانده می شود زیرا درخشیدن ورزشکاران ما در صحنه بین المللی منحصر به رفتن به المپیک مسکو نیست .
مجلس نیمه اول خرداد افتتاح می شود

جلسه شورای انقلاب به ریاست بنی صدر برگزار شد و در پایان این جلسه دکتر حبیبی سخنگوی شورا اظهار داشت : دو نکته مهمی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت ، این بود که قرار دادهای اقتصادی و فنی ایران با کشورهای اروپای شرقی به صورت پایاپای باشد یا نه ؟ وی ادامه داد : تصمیم گرفته شد که در مواردی که وزارت بازرگانی صلاح بداند و لازم ببیند این مبادلات به صورت پایاپای نخواهد بود و با ارز صورت خواهد گرفت . (2)

ابطال انتخابات در ساوه ، تجمع در تهران !

گروهی از مردم ساوه که به عنوان اعتراض به ابطال انتخابات دور اول مجلس شورای ملی این شهرستان به تهران آمده بودند پس از اجتماع در مقابل محل سکونت امام در برابر محل تشکیل شورای انقلاب جمع شده و خواهان رسیدگی فوری به درخواست های خود شدند.(3) حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب در مورد اعتراض گروهی از مردم ساوه اظهار داشت : در شورای انقلاب تصمیم گرفته شد که انتخابات در این شهر دوباره برگزار شود . (4)

مخالفین دولت ایران در خارج شورش می کنند !

حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت که به دلیل تخلفات متعدد در دوران مسئولیت تحت تعقیب قرار داشته و به خارج از کشور فرار کرده است طی سخنانی اظهار داشت : مخالفین دولت ایران در خارج به زودی شورش می کنند ! وی که در پاریس به سر می برد گفت : به زودی مخالفان رژیم ایران در خارج کشور متشکل  شده در شورش خلق علیه رژیم کنونی ایران نقش مثبتی ایفا خواهند کرد . (5)

هشدار مجاهدین انقلاب به نیروهای چپ

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار یک اطلاعیه از وقوع یک توطئه جدید توسط آمریکا که از حمله نظامی پیشین این کشور در طبس گسترده تر می باشد بیم داده و مسئولین را به انجام برخی اقدامات عاجل فراخواند . در این اطلاعیه هشدار داده شده است : هوشیار باشید که ممکن است کودتایی با ظاهر اسلامی و حتی طرفداری از امام و خط ایشان صورت گیرد ، که نباید فریب آنرا خورد ، تنها آنچه رسما و عینا مورد تائید کامل امام و در صورت عدم دسترسی به ایشان مورد حمایت نیروهای اصیل مسلمان و پیرو خط امام قرار گیرد قابل پیروی است .

در این اطلاعیه مجاهدین انقلاب اسلامی به نیروهای چپ و منحرف هشدار داده اند که « شما اگر به راستی و به قول خودتان تضاد اصلی را با آمریکا می دانید این گوی و این میدان پشت سر امام و رهبری انقلاب عمل کرده و در این مراحل حساس از هر نوع تخریب ، کارشکنی ، توطئه و تضعیف رهبری انقلاب و ارگان های اجرایی بپرهیزید . (6)

 

حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت که به دلیل تخلفات متعدد در دوران مسئولیت تحت تعقیب قرار داشته و به خارج از کشور فرار کرده است طی سخنانی اظهار داشت : مخالفین دولت ایران در خارج به زودی شورش می کنند ! وی که در پاریس به سر می برد گفت : به زودی مخالفان رژیم ایران در خارج کشور متشکل  شده در شورش خلق علیه رژیم کنونی ایران نقش مثبتی ایفا خواهند کرد .
فرماندار نیریز گروگان گرفته شد

فرماندار نیریز به وسیله گروهی از مردم این شهر گروگان گرفته شد . در پی اعلام نتایج آرای مرحله دوم انتخابات در منطقه استهبان و نیریز فارس طرفداران یکی از نامزدهای شکست خورده در محل دادگاه این شهر متحصن شده و گروهی از این افراد که مسلح بودند فرماندار و بازرس وزارت کشور را به گروگان گرفتند . گروگان گیران خواستار ابطال انتخابات و اعزام بازرس ویژه هستند . آنان راه نی ریز به شیراز را نیز بسته اند . (7)

کشته شدن یک مهاجم عراقی در درگیری با سپاه

طی یک درگیری مسلحانه که بین مزدوران رژیم بعث عراق و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت یک تن از مهاجمین عراقی کشته و مقداری مهمات از آنان به دست آمد . (8)

(9)

اعلام آمادگی دهها کشور برای تامین نیازمندی های ایران

به دنبال آغاز تحریم اقتصادی کشورهای عضو بازار مشترک اروپا که احتمالا از 27 اردیبهشت آغاز می شود ده ها کشور و صدها شرکت خارجی آمادگی خود را برای تامین نیازمندی های ایران اعلام کردند . شجاع الدین فتاحی معاون بازرگانی خارجی وزیر بازرگانی اظهار داشت : واردات ایران در گذشته 6 درصد از کشورهای بلوک شرق و 89 درصد از طرف کشورهای غربی و 7 درصد از کشورهای جهان سوم تامین می شد و طبق آمار به دست آمده واردات ایران در رژیم گذشته بین 18-16میلیارد دلار بود ولی در سال 1358 به 12 میلیارد دلار تقلیل یافت . (10)

انتخاب نخست وزیر پیش از تشکیل مجلس اصولی نیست

آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب در یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد تعیین نخست وزیر اظهار داشت : فکر می کنم توافق شورای انقلاب مسئله دشواری نباشد اما مسئله اساسی این است که آیا تعیین یک نخست وزیر در آستانه شروع کار مجلس از نظر اصول کار صحیحی است یا نه ، بخصوص که تعیین این نخست وزیر همراه با تائید خاص امام باشد ، آن وقت این نگرانی وجود دارد که مبادا این اقدام روی رای آزاد نمایندگان مردم در مجلس اثر بگذارد از طرف دیگر آیا یک نخست وزیری که اکنون به سر کار می آید و می خواهد وزیران خود را انتخاب کند و شروع به کار کند برنامه و کارش را چطور تنظیم خواهد کرد آیا از همین الان اطمینان دارد که مجلس هم به او و برنامه اش رای اعتماد می دهد و یا این اطمینان را ندارد .

 

به دنبال آغاز تحریم اقتصادی کشورهای عضو بازار مشترک اروپا که احتمالا از 27 اردیبهشت آغاز می شود ده ها کشور و صدها شرکت خارجی آمادگی خود را برای تامین نیازمندی های ایران اعلام کردند .
رئیس جمهور باید هماهنگ با مجلس باشد

آیت الله بهشتی در ادامه اظهار داشت : کشور ما سخت نیاز دارد که هم بنی صدر به عنوان رئیس جمهور توجه داشته باشند که بر طبق قانون اساسی مجلس نقش بنیادی دارد و رئیس جمهور باید هماهنگ با مجلس باشد و هم مجلس شورا بداند که بر طبق قانون اساسی قرار نیست به عنوان یک ارگان باشد که همیشه در رابطه با رئیس جمهور آهنگ مخالف داشته باشد ، همه باید امروز خود را موظف بدانند که برای تداوم این انقلاب و برای حل مسائل و مشکلات مردم صمیمانه کار بکنند .

چرا نباید در المپیک شرکت کنیم ؟

آیت الله بهشتی در مورد عدم حضور ایران در المپیک نیز گفت : از نقطه نظر اسلامی و عقیدتی فکر میکنم یک وظیفه باشد که ما کاری کنیم که در دنیا معلوم باشد که دخالت شوروی در سرنوشت ملت عزیز افغانستان را محکوم می کنیم ، در این رابطه من فکر میکنم نرفتن ، زبان اعتراضش قوی تر باشد از آنچه که به نام رفتن اعتراض آمیز خوانده می شود زیرا درخشیدن ورزشکاران ما در صحنه بین المللی منحصر به رفتن به المپیک مسکو نیست .  (11)

پی نوشت :

1- کیهان ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

9- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

10- کیهان ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 4

11- کیهان ، 25 اردیبهشت 1359 ،صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها