کد خبر: ۱۳۴۲۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
رئیس جمهور لتونی در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که پروژه خط‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان فرصت‌ خوبی را برای توسعه و گسترش حمل‌ونقل در اوراسیا فراهم خواهد کرد.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، «آندرس برزینس» رئیس جمهور لتونی شب گذشته در مصاحبه با خبرنگاران از افتتاح قسمت قزاقستانی و ترکمنستانی خط‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان که هفته پیش با حضور سران کشورهای ترکمنستان و قزاقستان انجام شد، استقبال کرد و گفت: راه‌اندازی این خط و اتصال آن به سیستم حمل‌ونقل شمال-جنوب فرصت‌ خوبی برای توسعه و گسترش صنعت حمل‌ونقل در اوراسیا فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور لتونی همچنین اعلام کرد: لتونی از طرح مذکور استقبال می‏‌کند و از ابتکارات دولت ترکمنستان در زمینه اتصال سیستم حمل‌ونقل از طریق دریاهای «خزر»، «بالتیک» و دریای «سیاه» نیز حمایت می‏‌کند. 

وی افزود: «ریگا» از ابتکارات دولت ترکمنستان در زمینه توسعه حمل‌ونقل منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی از جمله احداث راه‌آهن بین‌المللی از طریق خاک کشور افغانستان نیز حمایت خواهد کرد.

تأکید رئیس جمهور لتونی بر اهمیت خط‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان که هفته پیش قسمت قزاقستانی و ترکمنستان آن افتتاح شد و قرار است تا سال آینده نیز ایران به صورت کامل به آن ملحق شود، در حالی است که رئیس جمهور ترکمنستان نیز قبلا تأکید کرد که راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران فصل جدیدی در توسعه روابط منطقه‌ای ایجاد می‌کند.

«قربانقلی بردی‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان هفته پیش در مراسم افتتاحیه بخشی از خط‌‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران تأکید کرد که این خط‌‌آهن آغازی بر تحولی جدی در مناسبات منطقه‌ای است.

در افتتاحیه بخشی از خط‌‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران که روز شنبه با حضور رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان در مرزهای 2 کشور برگزار شد، «قربانقلی بردی‏‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان همچنین تصریح کرد که این خط‌‌آهن یک عامل جدی در تحول ژئوپلیتیکی و اقتصادی منطقه است.

وی عنوان کرد که افتتاح این راه‌آهن بخش مهمی از همکاری‏‌های بین‏‌المللی در بخش حمل‌ونقل می‏‌باشد و تأثیر مثبتی بر وضعیت کلی در منطقه و فراتر از آن داشته به طوری که به یک عامل مهم ثبات و امنیت در آسیا و کل نظام روابط سیاسی قاره کهن تبدیل خواهد شد.

رئیس جمهور این کشور در مراسم افتتاحیه خط‌‌آهن مذکور اضافه کرد: با راه‏‌اندازی راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در گسترش افق مشارکت و پتانسیل همکاری در قالب سازمان‌های بزرگی همچون سازمان همکاری شانگهای، سازمان مشترک المنافع کشورهای مستقل و سازمان همکاری‏‌های اقتصادی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

وی افزود: اهداف این پروژه با استراتژی بلندمدت سازمان ملل متحد و مؤسسات تخصصی آن از نظر چشم‌انداز منطقه به عنوان یک حلقه قوی در زنجیره‌ ثبات استراتژیک در کمربند جنوبی اوراسیا مطابقت دارد و قرار است به یک طرح مهم برای حمل‌ونقل منطقه‏‌ای و بین‌قاره‌ای تبدیل شود.

مطبوعات ترکمنستان نیز خط‌‌‌آهن مذکور را تجلی دوستی کشورهای ذی‌نفع در آن قلمداد کرده و نوشتند که این خط‌‌آهن در واقع «کریدور سبز» و حلقه طلایی حمل‌ونقل بین کشورهای منطقه بوده و نزدیکترین راه را برای دستیابی به خلیج فارس و آب‌های بین‏‌المللی را از یک سو و از سوی دیگر دسترسی نزدیک به کشورهای جامعه همسود، روسیه، اروپا و چین، فراهم خواهد کرد.

روز شنبه (21 اردیبهشت) بخش قزاقی خط‌‌‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در منطقه «بولوشاک» در نزدیکی مرز قزاقستان و ترکمنستان با حضور رؤسای جمهوری و مقامات عالی‌رتبه 2 کشور افتتاح شد.

«نورسلطان نظربایف» و «قربانقلی بردی‏ محمداف» رؤسای جمهور قزاقستان و ترکمنستان در ایستگاه مرزی بولوشاک (قزاقستان) و «سرحدیاکا» (ترکمنستان) حاضر شدند و اولین قطار از این خط جدید بین‏‌المللی تردد خود را آغاز کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در مراسم افتتاحیه خط‌‌آهن مذکور ضمن تأکید بر اهمیت آن، اعلام کرد که با راه‌اندازی این خط ریلی بین‏‌المللی کشورهای قزاقستان و ترکمنستان از طریق ایران به بنادر اصلی اقیانوس دسترسی پیدا خواهند کرد.

با راه‌‏اندازی فاز اول این راه‌آهن قرار است سالانه 3 الی پنج میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود.

موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌‌آهن در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید و بیانیه مشترک صادره توسط سران 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر 1386 در تهران برگزار شد، موافقت‌نامه نهایی احداث این مسیر ریلی را تثبیت کرد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که ساخت راه‌آهن ایران، ترکمنستان در محدوده گلستان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی «خاتم‌الانبیاء» قبلا در بازدید از روند اجرای این طرح در گرگان گفت: مهمترین برجستگی این طرح بزرگ ملی، رکورد زمانی آن است به طوری که 70 کیلومتر ریل‌گذاری، زیرسازی کل راه، احداث 185 پل و شش پل بزرگ روگذر برای خودرو و زیرگذر برای قطار، فقط در مدت 10 ماه انجام شده‏‌ است.

سردار «عبداللهی» اعتبار اختصاص‌یافته برای این کار را 140 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء که پیمانکار این پروژه است مبلغ بیشتری برای اتمام کار در موعد مقرر هزینه کرده است.

ساخت این خط‌‌آهن اوایل سال گذشته از بندر ترکمن شروع شد و با 70 کیلومتر ریل‌گذاری مستقیم به ایستگاه راه‌آهن در دست احداث «اینچه برون» رسید.

هدف از اجرای این طرح اتصال کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و حمل‌ونقل بار و مسافر است.

کل مسیر این راه‌آهن در 3 کشور یاد شده 960 کیلومتر است که از منطقه «ژان‌اوزن» در کشور قزاقستان آغاز شده و پس از عبور از کشور ترکمنستان و رسیدن به محدوده «اترک» در خاک ایران از «اینچه» خارج و به ایستگاه «گرگان» متصل خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها