کد خبر: ۱۳۵۰۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
رفسنجانی روزنه امیدی برای اهداف غرب است/
اندیشکده«بروکینگز» در تحلیل خود اذعان کرده که هاشمی‌رفسنجانی با موانع زیادی برای رئیس‌جمهور شدن رو به‌روست.

به گزارش 598 به نقل از آنا، اندیشکده بروکینگز یکی از 3 اندیشکده‌ برتر آمریکایی است که در سال 1916 توسط زبان‌شناس آمریکایی«رابرت بروکینگز» تأسیس شد و آن را باید ابداع‌کننده سیاست«تحریم و مجازات» علیه کشورهای مخالف آمریکا به شمار آورد.

این اندیشکده تصریح می‌کند که هدف تبلیغات انتخاباتی در ایران عمل به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

اندیشکده بروکینگز که در راستای سیاست‌های غرب فعالیت می‌کند، تصمیم هاشمی‌رفسنجانی در دقایق آخر برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری را باعث ایجاد موجی از هیجان دانسته است.

این موسسه غربی با تاکید بر اینکه وقوع این اتفاقات بر رقابت اصلی میان نامزدها و به خصوص تعدادی از مقامات از جمله«سعید‌جلیلی» مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران سایه افکنده است.در حالی که 686 نامزد در این انتخابات ثبت‌نام کردند، غیرممکن است امروز پیشبینی کنیم چه کسانی نامزدهای نهایی خواهند بود.

** بروکینگز اذعان کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری نقطه عطف دیگری در تکامل انقلاب اسلامی است

این اندیشکده اذعان کرده که حتی ما اکنون نمی‌دانیم که چه نامزدی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خواهد شد و با وجود این، آن چیزی که مشخص است این است که انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باعث ایجاد نقطه عطف دیگری در تکامل انقلاب اسلامی می‌شود.

**روایت ناخواسته و ناخودآگاه بروکینگز از شور و حال انتخاباتی در ایران

این اندیشکده با یادآوری اینکه فرایند ثبت‌نام نامزدها پیچیده است و این مرحله بدین منظور طراحی شده که صلاحیت نامزدها توسط هیات 12 نفره روحانیون شورای نگهبان بررسی شود، افزوده است که نامزدهای احتمالی به دنبال سنجش چشم اندازهایشان هستند و رهبری در تلاش است تعادل نابرابری بین علایق مردمی به وجود آید و موجب شود که یک هیجان انتخاباتی در میان مردم ایجاد شود.

بروکینگز با اشاره به اینکه در روزهای آینده صحنه رقابت‌ها تنگ‌تر می‌شود و از میان چند صد نفری که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند کسانی که استانداردهای قانون اساسی را دارند انتخاب می‌شوند، ابراز امیدواری کرده که در این انتخابات هرج و مرج‌ها آغاز شود.

این اندیشکده با روایت مغرضانه خود ضمن یادآوری مخاطراتی که غرب در سال 88 در ایران پدید آورد، مدعی شده که رفسنجانی اکنون در صف اول رقبای انتخاباتی احمدی‌نژاد  قرار دارد که ورود وی به عرصه رقابت انتخاباتی باعث ایجاد بحث‌های زیادی در زمینه انگیزه‌ها و اهدافش شده است.

این اندیشکده که به عنوان زیرمجموعه سازمان‌های جاسوسی غرب فعالیت می‌کند، ضمن تلاش بر قدرتمند معرفی کردن هاشمی‌رفسنجانی در میدان رقابت انتخاباتی مدعی شده  که در رقابت‌های انتخاباتی که مقامات سیاسی ایران در آن شرکت دارند و بیشتر آنها وزیران و نمایندگان سابق ایران هستند، رفسنجانی بسیار شناخته شده‌تر است و به ماشین سیاسی خود افتخار می‌کند که توانسته چندین سال سکان حکومت ایران را در دست بگیرد.

**رپورتاژ اندیشکده بروکینگز برای هاشمی‌رفسنجانی/رفسنجانی؛ روزنه امیدی برای اهداف غرب

این اندیشکده آمریکایی هاشمی‌رفسنجانی را بهترین امید اصلاح‌طلبان و"مخالفان" و موجب جبران سیاست‌های گذشته و آزادی ملی می‌داند.

بروکینگز ضمن تبلیغ رزومه و سوابق هاشمی‌رفسنجانی، گفته که هاشمی به عمل‌گرایی شهرت دارد. وی از طرف آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران مامور شده بود که جنگ فرسایشی ایران و عراق را به پایان برساند و کشور را بار دیگر احیا کند و اقتصاد ایران را اصلاح کند. وی احمدی‌نژاد و انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

این مرکز مطالعات غربی ابراز امیدواری کرده که بازگشت هاشمی به رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال جاری احتمالا باعث می‌شود روابط ایران با کشورهای اروپایی و حتی آمریکا بهتر شود.

**تله‌ای که اتاق‌های فکر غربی برای هاشمی‌رفسنجانی پهن کرده‌اند!/آیت‌الله مراقب باشد!

بروکینگر با یادآوری اینکه رفسنجانی با موانع بزرگی بر سر راه انتخابات رو به‌رو است، بیان داشته "بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی ایران بر این باورند که  شرکت وی در این رقابت انتخاباتی فقط باعث ایجاد یک سری مشکلات می‌شود. از میان موانع بزرگی که بر سر راه هاشمی قرار دارد بزرگترین مانع سن و سال بالای وی است. هاشمی که اکنون 79 سال سن دارد این سوال را به وجود آورده است که آیا وی از توان و ظرفیت انجام کارها در کشوری که اکثر جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند برخوردار است یا خیر".

**اندیشکده آمریکایی، افزایش مخالفت‌ عمومی با رفسنجانی را مساوی با"تندروی تندروها" دانسته است

این مرکز مطالعاتی کاستی نفوذ هاشمی در رسانه های ایران در مقایسه با رسانه های غربی را یکی دیگر از موانع مهم برشمرده و با اذعان بر کاهش مقبولیت وی در جامعه ایران آورده است که «بر اساس ساختارهای نظام ایران، رفسنجانی به فردی بسیار فاسد شناخته شده است که از نظر ایدئولوژیکی هم غیرقابل اعتماد است. عده زیادی از مردم ایران با درخواست هاشمی برای کسب کرسی نمایندگی در سال 2000 مخالفت کردند و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2005 میلادی احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند

بروکینگز تلاش کرده تا با مصادره کامل هاشمی رفسنجانی، وی را در تقابل کامل با نظام معرفی کند و در همین راستا تصریح کرده است که؛ اکنون ورود غیر منتظره رفسنجانی به رقابت‌های انتخاباتی، انتقادهای گسترده‌ای را میان تندروها در پی داشته است و آنها هاشمی را متهم می‌کنند که به دنبال توطئه‌ای است تا نظام را از وجهات قانونی ساقط کند و مقامات شورای نگهبان را وادار کند تا کاندیداتوریش را لغو کنند.

این اندیشکده غربی همچنین در تحلیل خود حضور مشایی را موجب شور و هیجان انتخاباتی برشمرد و یادآور شد که «مشائی که مشاور نزدیک احمدی نژاد است به خاطر باورهای مذهبی و سیاسی التقاطی‌اش، موجب افزایش انتقاد روحانیون مذهبی شده است. وی در سال 2009 از سمت معاونت ریاست جمهوری کنار گذاشته شد و به خاطر اینکه لیدر «جریان انحرافی» بود مورد تحقیر و انتقاد قرار گرفت. احمدی نژاد در ماه های گذشته سعی داشت با تلاش هایش قرعه را به نفع مشائی تمام کند

**مراکز مطالعاتی غرب چه کسانی در ایران صاحب حق و حقوق می‌داند؟

این اندیشکده مطالعاتی غربی کسانی را که احساس می کند در ایران ممکن است امیدی برای بر هم زدن آرامش باشند و اندکی به راهبردهای غرب در ایران نزدیک باشند(بدون در نظر گرفتن جناح و طیف آنها) صاحب حق و حقوق دانسته و تاکید کرده که «رفسنجانی، مشائی و احمدی نژاد به دنبال احقاق حقوق خود هستند و بدون شک در آینده ایران تاثیر خواهند گذاشت.با وجود این،توجهی که به آنها می شود توجهات را از چشم انداز انتخاباتی دور کرده است

بروکینگز همچنین بدون ارائه هیچ تحلیلی علی اکبر ولایتی را با توجه به سابقه سیاسی و دیپلماتیک در جمهوری اسلامی، محتمل‌تر در رسیدن به پست ریاست جمهوری دانسته و همچنین در مورد جلیلی نیز گفته است که به جز در میان عده محدودی از مقامات نزدیک به رهبری ایران به خوبی شناخته شده نبود، تا اینکه به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ساجد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
بروكينز ، در آمريكا چند نفر نامزد مي شوند؟
بيا از ايران الگو بگير تا دير نشده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها