کد خبر: ۱۳۵۴۱۵
زمان انتشار: ۲۰:۴۴     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
اعتصاب غذای دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل، محاکمه علنی یکی از فرماندهان سابق شهرستان انجیل شهر هرات و اعطای دکترای افتخاری هند به حامد کرزای از جمله رویدادهای اخیر افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، پس از رد شدن قانون تقنینی منع خشونت علیه زن از سوی مجلس نمایندگان افغانستان، فشارهای تبلیغاتی زیادی از سوی حامیای این قانون وارد شده است.

حال آنکه این قانون خلاف ارزش های اسلامی دانسته شده و شورای علمای افغانستان نیز طی یک نامه رسمی به مجلس نمایندگان این کشور غیر اسلامی بودن ماده های این قانون را تایید کرده است اما افرادی که در این مجلس وجود دارند می خواهند با فشارهای زیاد این قانون را به تصویب برسانند.

اسدالله سعادتی یکی از نماینده های مجلس افغانستان که در نشست عمومی روز دوشنبه مجلس صحبت می کرد، گفت: با توجه اینکه زنان در جامعه افغانستان همیشه در معرض خشونت و تجاوز قرار می گیرند باید دستور تقنینی منع خشونت علیه زنان به صورت قانون در بیاید تا این قشر از جامعه از وجود هر خطری مصون بمانند .

استاد اکبری عضوی شورای علما و نماینده مجلس افغانستان این قانون را خلاف دین مبین اسلام دانسته و می گوید هیچ قانونی خلاف ارزش های اسلامی نیاید از سوی مجلس تصویب شود.

به گفته وی خشونت علیه زنان در افغانستان از زندگی عشایری ناشی می شود و باید جلوی این خشونت ها از طریق قوانین اسلامی گرفته شود، این درحالیست که افراد غرب زده قصد به تصویر کشیدن این خشونت ها از مجاری دین اسلام را دارند و خواهان تصویب قانونی خلاف ارزش های دینی ما هستند.

 

عبدالرحمان رحمانی یکی دیگر از نمایندگان مجلس این کشور مطرح ساختن این قانون را برنامه ای سیاسی از سوی خارجی ها عنوان کرد و گفت که همزمان با مطرح شدن تصویب این قانون در مجلس نمایندگان ما شاهد حضور دو خودرو آمریکایی در مجلس بودیم که این نشان دهنده آن است که غربی ها خواهان تصویب یک قانون غیر اسلامی در افغانستان هستند.

این نماینده مجلس افغانستان هشدار داد که اگراین قانون به تصویب برسد در آینده باید قانون ازدواج همجنس گراها را نیز در کشور به تصویب برسانیم.

گفتنی است که از روز یکشنبه شبکه های جامعه مدنی و دفاع از حقوق بشر افغانستان به حمایت از این قانون گردهم آمدند و خواستار تصویب این قانون از سوی مجلس نمایندگان این کشور شدند.

به گفته کارشناسان به دلیل اینکه نهادهای مدنی و حقوق بشر افغانستان از جانب کشورهای غربی تامین مالی می شوند، مجبور به تبلیغ و حمایت خواسته های آنان هستند.

حال این سوال مطرح می شود با وجود اینکه چند ماده این قانون برخلاف ارزش های دین اسلام است رئیس جمهور افغانستان چگونه این قانون را جهت تصویب به مجلس این کشور ارسال کرده است ؟

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل افغانستان اعتصاب غذا کردند

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل، روز گذشته به دلیل عدم رسیدگی به شکایات و خواسته هایشان، اعتراض و اعتصاب غذا کرده و تا نزدیک مجلس نمایندگان افغانستان پیش رفتند.

معترضین خواهان برکناری رئیس دانشکده علوم اجتماعی و برخی از اساتید خود شده اند . "محمد آقا " یکی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل در مصاحبه با خبرگزاری صدای افغان(آوا) گفت که  یک ماه گذشته دانشجویان علوم اجتماعی به دلیل اجرای اصلاحات و تغییر در اداره دانشگاه ها دست به تظاهرات زدند، اما هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

به گفته وی، اگرچه مسئولین دولتی و ارگانهای ذیربط و مجلس افغانستان قول همکاری و رسیدگی در این رابطه را دادند اما تا کنون به هیچ یک از تعهدات خویش عمل نکرده اند.

وی تاکید کرد: چنانچه رئیس دانشکده علوم اجتماعی و برخی از اساتید که دانشجویان خواهان بر کناری آنان می باشند، اخراج نشوند، به تحصن واعتصاب غذایی که از امروز آغاز گردیده، ادامه خواهند داد.

درهمین حال، "غلام حضرت صادقی " یکی دیگر از دانشجویان معترض اظهار داشت که تقاضای دانشجویان در مجموع آوردن اصلاحات و برکناری رئیس دانشکده به دلیل ضعف مدیریتی واخلاقی وهمچنین نا توانی علمی است که متاسفانه باعث ایجاد اصلاحات عملی نشد و ئیس دانشکده  هنوز در سمت خود باقی است.

وی نحوه برخورد مدیر این دانشکده را مغرضانه عنوان کرد و گفت: برخورد وی با دانشجویان در شأن یک مدیر نمی باشد، چنانکه مدیر این دانشکده یک سیستم استخباراتی را در میان دانشجویان به وجود آورده و تعدادی را به عنوان جاسوس انتخاب کرده تا تمام حرکات و رفتار دانشجویان را تحت نظر داشته باشد و گزارش دهد.

گفتنی است که دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی شهر کابل افغانستان بیانیه ای را در این زمینه صادر کرده اند که در آن به برکناری رئیس دانشکده علوم اجتماعی این شهر به دلیل ضعف مدیریتی، اخلاقی و علمی تاکید شده است .

همچنین دانشجویان در پایان این قطعنامه تصریح کردند که اصلاحات در سیستم آموزشی و کادر علمی، ایجاد کردن دوره های تحصیلی عالی برای دانشجویان، معیاری ساختن مواد درسی به لحاظ محتوا و املایی و همچنین برگزاری سیمنارهای علمی برای ارتقای ظرفیت و توانمندی استادان و محصلان از خواسته های عمده دانشجویان محسوب می شود.

محاکمه علنی یکی از فرماندهان سابق شهرستان انجیل شهر هرات

دادگاه یکی از فرماندهان سابق شهرستان "انجیل " شهر هرات به اتهام مشارکت در قتل کودک هشت ساله (علی سینا نوروزی ) امروز سه شنبه به صورت علنی برگزار می شود.

یک مسئول معتبر عدلی و قضایی شهر هرات از محاکمه علنی "سلیم اچکزی" فرمانده سابق شهرستان انجیل این شهر خبرداد.

به گفته وی امروز سه شنبه ساعت ۸.۳۰ صبح در جلسه ای علنی پرونده متهم "فرمانده سابق شهرستان انجیل" مورد بررسی قرار گرفت.

حدود ۴ ماه گذشته یک کودک ۸ ساله به نام علی سینا نوروزی که فرزند یک تاجر هراتی بوده جسد وی پس از ۴۰ روز توسط نیروهای پلیس این شهر پیدا شد که این رویداد خشم بسیاری از شهروندان شهر هرات را برانگیخت و اصناف مختلف از جمله صرافان، صنعتگران، تاجران در این شهر دست به اعتصاب عمومی زدند.

در پی این قضیه چند متهم  بازداشت شدند که روز شنبه هفته جاری (۲۸اردیبهشت) براساس حکم سه گانه دادگاه کیفری افغانستان و امضای رئیس جمهور این کشور در زندان شهر هرات  اعدام شدند.

همچنیین دراین رویداد فرمانده سابق شهرستان انجیل به همراه  یک تن از نمایندگان شورای شهر هرات و همچنین دو تن از نیروهای نظامی این شهر به اتهام دست داشتن و طرح ریزی برنامه اختطاف و قتل "علی سینا نوروزی" از سوی  نیروهای پلیس شهر هرات بازداشت شدند.

بازداشت این فرمانده سابق از سوی پلیس شهر هرات واکنش تند برخی از شهروندان شهر هرات را درپی داشت که چند روز گذشته ساکنین شهرستان "شیندند" این شهر بزرگراه اصلی هرات –قندهار را به نشانه اعتراض مسدود کرده و خواهان رسیدگی جدی به این پرونده شدند.

شهروندان معترض شهرستان "شیندند" معتقد بودند که دولت افغانستان در بازداشت متهمین و مظنونین قتل علی سینا دقت لازم را انجام نداده و افراد بی گناه را دستگیر کرده است.

گفته می شود که شهر هرات افغانستان در دوسال گذشته بیشترین آمار قتل های مسلحانه را به خود اختصاص داده که در طی این مدت ۲ تن از فرماندهان پلیس این شهر از سمت خویش برکنار شده اند.

هند دکترای افتخاری را به حامد کرزای اعطا کرد

دانشگاه ال، پی، یوی کشور هندوستان دکترای افتخاری را به حامد کرزای رئیس جمهوری اسلامی افغانستان اعطا کرد.

در مراسمی که به همین مناسبت عصر امروز در این دانشگاه در ایالت پنجاب هند برگزار شد،، رئیس دانشگاه ال، پی، یو، گفت: باعث افتخار است حامد کرزای از راه بسیار دور تشریف آورده و سند دکترای دانشگاه ما را می پذیرید.

پس از اعطای دکترای افتخاری به حامد کرزی، والی پنجاب طی سخنانی گفت: حامد کرزای دوست بزرگ هندوستان است و حضور وی را این دانشگاه و مردم پنجاب برای همیشه به خاطر خواهند داشت.

در ادامه رئیس جمهور افغانستان گفت: جای افتخار است که دانشگاه ال، پی، یو با توانایی آکادمیک خویش و اینکه بیش از ۳۰ هزار دانشجو از ۲۵ کشور جهان را دارد،  مرا مفتخر به دریافت سند دکترای افتخاری کرد.

وی گفت: با آقای پتیل رئیس دانشگاه در مورد نیازهای افغانستان به تعلیم بخصوص تحصیلات عالی صحبت کردم و وی نیز به نوبه خود گفت به هر اندازه محصلین افغانستانی را که حکومت افغانستان از بودجه خویش به آنجا بفرستد، دانشگاه ال، پی، یو قبول خواهد کرد.

حامد کرزی افزود: هند به عنوان دوست مردم افغانستان در عرصه تحصیلات جوانان افغانستان، کمک های شایانی را انجام داده و سالانه ۲۰۰۰ بورس را به جوانان کشور فراهم کرده است و حضور محصلین افغانستانی را که مشغول فراگیری تحصیل برای آینده بهتر افغانستان هستند، در تمام هندوستان می توان مشاهده کرد.

رئیس جمهور افغانستان خاطر نشان کرد که کشور هند نه تنها در عرصه تعلیم جوانان افغانستان کمک کرده، بلکه این کشور بیشتر از ۲ میلیارد دلار را در عرصه های مختلف به افغانستان کمک کرده است و من از این کمکها به نمایندگی از مردم افغانستان تشکر می کنم.

گفتنی است که دانشگاه ال، پی، یو یکی از بزرگترین دانشگاه های خصوصی هندوستان است که در ایالت پنجاب آن کشور موقعیت دارد و در حال حاضر حدود ۳۰ هزار دانشجو از ۲۸ ایالت هند و ۲۶ کشور جهان در آن مشغول فراگیری تحصیلات عالی هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها