کد خبر: ۱۴۲۵۷۲
زمان انتشار: ۱۷:۴۶     ۰۱ تير ۱۳۹۲
پیش بینی ها از ادامه کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز خبر می دهد.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قیمت سکه بهار آزادی و دلار در بازار روند نزولی پیدا کرده است و به گفته کارشناسان با شیبی که در این هفته در کاهش قیمت سکه مشاهده شده احتمال از بین رفتن کامل حباب قیمت سکه وجود خواهد داشت.

بازار سکه و ارز یکی از معضلات دولت دهم بخصوص در دو سال اخیر بوده است به گونه ای که تمام دستگاه اقتصادی اعم از وزارت های بازرگانی و اقتصاد و بانک مرکزی را به خود مشغول کرده بود و طرح های اقتصادی نیز نتیجه ای در بر نداشت. پیش فروش سکه که می توانست به کاهش قیمت کمک بکند؛ کم کم تبدیل به یک معضل اقتصادی شد و کار به جایی رسید که پلیس برای کنترل صف‌های پیش‌فروش سکه مامور می گماشت.

همه فعالین اقتصادی روند افزایش قیمت سکه و ارز را خارج از چهارچوب قواعد نمودار عرضه و تقاضای اقتصادی می دانستند و در حقیقت این تبدیل شده بود به یک زور آزمایی اقتصادی بین باندهای ثروت و قدرت و دولت؛ تا اینکه 21 اردیبهشت بازار سکه و ارز با یک شوک ناگهانی مواجه شد.


حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر روز شنبه 21اردیبهشت ماه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ساختمان وزارت کشور شد و قیمت سکه و ارز که چند ماهی بود رنگ نزول به خود ندیده بود به یکباره شکست. "منجی نمایی" از رفسنجانی، سناریوی اصلی جریان وابسته به وی بود که در دوره‌ قبلی انتخابات، "نجات از تحجر و انسداد سیاسی" به او نسبت داده شده بود و در این دوره از انتخابات قرار بود اکبر هاشمی به عنوان "منجی اقتصادی" کشور معرفی شود؛ رویکردی که نگاهی به فضای رسانه‌های نزدیک به این جریان به خوبی قابل مشاهده است.

اجرای نمایش "میام، نمیام" از سوی هاشمی در یک سال گذشته، با نمایش همزمان "انتظار بازار برای حضور هاشمی در انتخابات" تکمیل شد و صحنه اقتصاد سیاسی کشور شاهد یک تئاتر تمام عیار از سوی کانون‌های قدرت و ثروت برای اعطای نشان شوالیه به رفسنجانی بود؛ موضوعی که با اقدام تبلیغاتی برخی صرافی‌ها کلید خورد و با گزارش‌های خبری و یادداشت‌های مختلف در رسانه‌های زنجیره‌ای دنبال شد.

ابتدا برخی سایت‌های خبری با انتشار برخی تصاویر، بازار تهران را در التهاب و هیجان ناشی از علاقه برای حضور اکبر هاشمی در انتخابات و اعلام کاندیداتوری نشان دادند. سپس، روزنامه "شرق" در سرمقاله‌ای با عنوان "لبخند استانبول به هاشمی"، حضور رئیس مجمع تشخیص در انتخابات را "راه نجات اقتصاد ایران" عنوان کرد و این تحلیل، در یکی دو روز اخیر به طور گسترده در رسانه‌های این جریان منعکس و بازنشر پیدا کرد.

شرق در سرمقاله فردای آن روز نوشت: "اعلام رسمي نامزدي هاشمي رفسنجاني جان تازه اي به بازار ارز داد. بازارياني که منتظر حضور هاشمي رفسنجاني بودند با اعلام نامزدي و ثبت نام وي در ساختمان وزارت کشور، با سوت و دست، ورود وي را جشن گرفتند. شادماني اي که با کاهش نرخ ارز همراه بود. دلاري که صبح با قيمت 3510 تومان پا در معاملات گذاشته بود، بعد از اين خبر به قيمت 3450 تومان رسيد. ساعت 17:50 ديروز عصر در حالي که صرافان و دلالان بازار به سبک هميشگي در فضاي سبز جلوي پاساژ افشاري، واقع در تقاطع خيابان هاي فردوسي و منوچهري جمع شده بودند، گوش هايشان را تيز مي کردند و از تمام مراجع خبري فهرست نامزدهاي ثبت نامي را چک مي کردند. وقتي خبر ساعت 18 عصر راديوپيام خبر ثبت نام هاشمي رفسنجاني را مخابره کرد، هسته مرکزي بازار ارز، با کف و سوت، از اين حضور انتخاباتي استقبال کردند. بازارياني که ديروز به خود تعطيلي داده بودند و منتظر اين اعلام حضور، دست از معامله کشيده بودند با هيجان اين ثبت نام، به کاهش قيمت دلار تن دادند."

اگرچه از سوی اطرافیان هاشمی هرگونه وابستگی وی با جریانات ثروت و قدرت تکذیب می شد اما ورود و خروج وی به یکباره بازار را تکان داد. برنامه و سناریوی جریان اصلاحات و کارگزاران این بود که با طراحی این نمایش، هاشمی رفسنجانی را تنها فردی معرفی کند که قادر به کارگردانی صحنه و مدیریت آن به سوی سامان‌بخشی است اما این سناریو در همان نطفه، نتیجه عکس داد و از یک واقعیت مهم ديگر پرده برداري کرد و آن پاسخ شفاف و صریح به این سوال بود: "چه کسی یا کسانی به طور مستقیم و سازماندهي شده در بازار و اقتصاد کشور اختلال ایجاد می‌کنند و نبض بازار را در اختيار دارند؟"

هاشمی رفسنجانی با ردصلاحیت از صحنه خارج شد و بازار دوباره به تلاطم و افزایش قیمت ها دچار شد و این روند تا روز انتخابات ادامه داشت تا ثابت شود ارتباط پنهانی بین کارگزاران و جریان های قدرتمند اقتصادی خارج دولت وجود دارد.

اما با اعلام انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب که به لحاظ سیاسی از نزدیکان کارگزاران و هاشمی به حساب می آمد دوباره قیمت سکه و ارز روند نزولی پی گرفت؛ روندی که با توجه به عدم تغییر دولت و سیاست های آن هیچ توجیه اقتصادی ندارد. آنچه در 10 روز گذشته شاهد آن بودیم سقوط قیمت سکه از 12.400.000 تومان تا 11.350.000 بود که نشانگر عوامل خارج از قاعده در بازار دارد.
 

اما نکته ای که اینجا باید بدان توجه کرد این است که اگر هر کسی غیر از گزینه مطبوع آیت الله هاشمی روی کار می آمد باز شاهد بالا رفتن قیمت‌ها بودیم و این تنها فشاری بود اقتصادی از سوی جریانات قدرت و ثروتِ وابسته جریان کارگزاران که دردش را تنها مردم ایران می کشیدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها