کد خبر: ۱۴۷۹۶۶
زمان انتشار: ۱۸:۲۸     ۲۱ تير ۱۳۹۲
مروری بر اتفاقات قابل توجه لیگ سیزدهم فوتبال/
ليگ، دوباره نمايش تماشايي فوتبال، آنچه فوتبال را زنده نگه مي‌دارد، شور را روي سكوهاي ورزشگاه‌ها زنده مي‌كند و اتفاقات تازه‌اي را رقم مي‌زند. اتفاقات قابل پيش‌بيني را اما از همين حالا مي‌توان مرور كرد تا تصويري از ليگ بسازيم، تصويري كه نشان مي‌دهد ليگ تازه، ليگ جذابي خواهد بود، ليگ رويايي‌هاي پرماجرا.
ليگ، دوباره نمايش تماشايي فوتبال، آنچه فوتبال را زنده نگه مي‌دارد، شور را روي سكوهاي ورزشگاه‌ها زنده مي‌كند و اتفاقات تازه‌اي را رقم مي‌زند. اتفاقات قابل پيش‌بيني را اما از همين حالا مي‌توان مرور كرد تا تصويري از ليگ بسازيم، تصويري كه نشان مي‌دهد ليگ تازه، ليگ جذابي خواهد بود، ليگ رويايي‌هاي پرماجرا.

روز اول، روز علي كريمي

كريمي - پرسپوليس، كريمي - رويانيان، كريمي - علي دايي، تك‌تك اينها براي اينكه بدانيم چقدر بازي پرسپوليس و تراكتورسازي در هفته اول حساس خواهد شد، كافي است. جادوگر پرسپوليس كه حالا كاپرفيلد تراكتورسازي شده انگيزه‌هاي بسياري را در ليگ سيزدهم خواهد داشت اما قرار گرفتن مقابل هواداران پرسپوليس كه همواره خود را مديون آنها مي‌داند برايش بسيار سخت خواهد بود. او براي اينكه پيش از شروع فصل حساسيتي به وجود نيايد با اجازه مجيد جلالي در بازي تداركاتي مقابل پرسپوليس قرار نگرفت اما قطعا اين بازي به لحاظ فني در سطح بالايي خواهد بود و جذابيت‌هايش هم كه بسيار زياد است. شايد كمتر كسي فكرش را مي‌كرد كه اين بازي در هفته اول باشد. اصلا بعيد نيست كه نتيجه اين بازي مسائل يكي از دو تيم را حداقل تا چند هفته تحت‌الشعاع قرار دهد.

دربي 77، تقابل نيكبخت با پرسپوليسي‌ها

معمولا حساس‌ترين و پرتماشاگرترين بازي در ليگ برتر به رويارويي دو تيم قرمز و آبي پايتخت مربوط مي‌شود. گل سرسبد بازي‌ها كه هواداران بسياري را از سراسر كشور به تهران مي‌كشاند. سال گذشته تلاش 180 دقيقه‌اي بازيكنان دو تيم هيچ گلي را دربر نداشت اما از آنجا كه هر دربي با دربي قبلي‌اش فرق و شرايط خاص خودش را دارد، شهرآورد 77 هم حساسيت زيادي خواهد داشت. حضور عليرضا واحدي نيكبخت كه پس از حضور 3 ساله در پرسپوليس دوباره پيراهن آبي را پوشيده و همچنين پژمان نوري كه حتي بازوبند پرسپوليس را هم بر بازو بست و محمد قاضي كه فصل قبل جزو خريدهاي اول اين تيم بوده حالا بايد در هفته هشتم رو در روي تيم سابقشان قرار بگيرند. مسابقه‌اي كه بي‌ترديد حواشي زيادي خواهد داشت. هر چند پرسپوليسي‌ها هم در جمع خود سيد مهدي سيدصالحي را دارند كه دو سال سابقه حضور در استقلال را دارد.

جباري و استقلال، هفته دوم

بدون ترديد يكي از بازي‌هاي حساس و تاثيرگذار در جدول، تقابل سپاهان و استقلال است. اين بازي به اندازه كافي دليل و بهانه براي حساس شدن دارد. نخست اينكه بازي آنها هميشه ديدني و جذاب بوده است. سپاهان در جام حذفي، استقلال را در تهران شكست داد. دو بازي آنها در ليگ هم به نفع آبي‌ها تمام شد. بازي رفت را استقلال با گل دقيقه 15 خسرو حيدري در فولادشهر برد و در بازي برگشت تلاش دو تيم با گل به‌خودي ايران‌نژاد در دقيقه 3+90 با نتيجه تساوي به پايان رسيد. اما آنچه اين بازي را بيش از پيش حساس خواهد كرد، حضور مجتبي جباري در تركيب سپاهان است. اين مساله به حدي بازي را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد كه كسي زياد حواسش به علي حمودي نباشد. آنطرف هم امير قلعه‌نويي قرار دارد كه دو بار با سپاهان قهرمان شده و امسال احمد جمشيديان آنها را هم به خدمت گرفته است. تقابل آنها در هفته دوم مهم‌ترين بازي آن هفته خواهد بود. در اين روز دو دربي هم برگزار مي‌شود.

جدال آبي‌ها و قرمزها با هم

در هفته هفتم بازي‌هاي جالبي برگزار مي‌شود. تيم تازه‌وارد به ليگ برتر با همنام تهراني خود بازي خواهد كرد. رويارويي استقلال خوزستان و استقلال تهران تماشاگران زيادي را به ورزشگاه مي‌آورد. در همين روز پرسپوليس در تهران ميزبان فولاد خوزستان است. بازي شاگردان حسين فركي و تقابل او با علي دايي هم مي‌تواند به حساسيت‌هاي بازي اضافه كند. سپاهاني‌ها هم كه در بازي برگشت فصل گذشته با شكست مقابل داماش جام قهرماني را از دست دادند براي جبران آن باخت به رشت مي‌روند.

نبرد تازه‌واردها

در روزي كه نگاه اكثر اهالي فوتبال به هفتاد و هفتمين دربي تهران معطوف خواهد بود و اين بازي را خيلي‌ها گل سرسبد مسابقات ليگ مي‌دانند در تبريز دو تيم تازه راه‌يافته به ليگ برتر رو در روي هم قرار مي‌گيرند. گسترش فولاد با رسول خطيبي و آن طرف ميدان هم استقلال خوزستان با عبدا... ويسي، مسابقه‌اي كه مي‌تواند با توجه به تفكرات هجومي دو مربي فوتبال خوبي باشد. تبريزي‌ها نمي‌خواهند كه مثل بعضي تيم‌ها آسانسوري عمل كنند و جنوبي‌ها هم مدعي حضور در جمع بالانشين‌هاي جدول شده‌اند.

جدال گيلك‌ها با استقلال

در هفته دوازدهم بازي‌هاي حساسي را پيش رو خواهيم داشت. دو تيم گيلاني داماش و ملوان انزلي به ترتيب با استقلال خوزستان در رشت و با استقلال در تهران بازي مي‌كنند. در همين هفته رويارويي پرسپوليس و صبا و جدال دايي با مايلي‌كهن در قم حتما جذابيت‌هاي خاص خودش را خواهد داشت. بازي فولاد خوزستان و نفت تهران هم به خاطر رويارويي حسين فركي با تيم سابقش (نفت تهران) حساسيت زيادي دارد.

ايده‌آل براي راه‌آهن

هميشه طي مسافت براي تيم‌ها مشكلاتي از جمله خستگي و سفر در ارتفاع را براي بازيكنان ايجاد مي‌كند. حالا با قرعه‌كشي انجام شده تيم فوتبال راه‌آهن در هفت بازي اول خود فقط يك بار به كرج مي‌رود. طبق برنامه، آنها به ترتيب با مس كرمان، سايپا، ملوان، نفت تهران، فولاد خوزستان، استقلال، گسترش فولاد مسابقه مي‌دهند. شاگردان منصور ابراهيم‌زاده در هفته هشتم ميزبان سپاهان در اصفهان خواهند بود.

پرسپوليس - راه‌آهن و داستان جدايي دايي

اگر امروز علي دايي سرمربي راه‌آهن بود، بدون شك بازي اين تيم با پرسپوليس در هفته چهاردهم مي‌توانست بسيار جذاب باشد اما حالا كه دايي سرمربي پرسپوليس است تقابل آنها فقط به يك دليل مي‌تواند حساسيت‌هايي را ايجاد كند و آن چگونگي جدايي دايي از راه‌آهن است. او با راه‌آهن قرارداد امضا كرده بود اما زماني كه قرار بود كميته فني از ميان درخشان و مايلي‌كهن يك نفر را به‌عنوان سرمربي معرفي كند اما به يكباره نام علي دايي مطرح و پس از كش و قوس‌هاي فراوان با مسوولان راه‌آهن، سرانجام دايي به پرسپوليس آمد. بازي آنها به همين دليل تماشايي‌تر خواهد شد. در اين روز بازي استقلال و فولاد هم از اهميت زيادي برخوردار خواهد بود.

افشين و فولاد زود به‌هم رسيدند

آرش افشين كه در تعطيلات نيم‌فصل گذشته براي انجام تست فني در تمرين‌هاي ليل فرانسه حاضر شده بود و در نهايت هم به فولاد برگشت در پايان فصل زمزمه جدايي‌اش شنيده شد و تا روزهاي پاياني نقل و انتقالات هم با فولادي‌ها به توافق نرسيد و بالاخره به سپاهان رفت. حالا رويارويي آنها در هفته اول براي هر كسي حساس نباشد براي هواداران فولاد و البته آرش افشين حساس خواهد بود. جدال او با مدافعان فولاد حتما صحنه‌هاي جذاب فوتبالي را رقم مي‌زند اما بدون شك بازي پرسپوليس و تراكتورسازي در اين روز بيشتر نگاه‌ها را به خود معطوف خواهد كرد. در همين روز گسترش فولاد با رسول خطيبي و ايمان موسوي مقابل استقلال قرار مي‌گيرند.

نوري، اين‌بار مقابل ملوان

هر دو بازي استقلال مقابل ملوان در فصل گذشته با نتيجه تساوي به پايان رسيد اما حساسيت آن بازي‌ها فقط به‌خاطر سوابق بازي‌هاي دو تيم در سال‌هاي گذشته بود اما اين‌بار قضيه فرق مي‌كند. پژمان نوري كاپيتان فصل قبل ملوان، حالا پيراهن استقلال را بر تن دارد. بدون شك حضور او در اين مسابقه مي‌تواند تا حدود زيادي بازي را تحت‌الشعاع خودش قرار دهد. ميزباني ملواني‌ها حساسيت اين بازي را دو چندان خواهد كرد. در آنطرف ميدان هم حسن اشجاري كه تا چند ماه پيش آبي‌پوش بود و حالا دوباره به ملوان آمده به حساسيت بازي اضافه مي‌كند. صحبت پژمان نوري و صادق درودگر عليه يكديگر هم مزيد بر علت خواهد بود. اين دو تيم در هفته دوازدهم روبروي هم مي‌ايستند.

ميزباني پرسپوليس قبل و بعد از دربي

فصل گذشته پرسپوليس قبل از دربي رفت با ذوب‌آهن در اصفهان و بعد از دربي هم با فجر در شيراز بازي كردند اما اين‌بار آنها در هر دو بازي قبل و بعد از دربي به ترتيب ميزبان فولاد خوزستان و گسترش فولاد تبريز هستند.
در عوض استقلالي‌ها كه در هر دو بازي قبل از دربي رفت ميزبان تراكتور و سايپا بودند حالا بايد پيش از دربي 77 و براي بازي با استقلال خوزستان بايد به اهواز بروند و بعد از دربي هم ميهمان ذوب‌آهن باشند.

تبريز و انزلي، ميزبان نخستين دربي‌ها

5 استان كشورمان دو تيم در ليگ برتر دارند. ذوب‌آهن و سپاهان از اصفهان، داماش و ملوان از گيلان، پرسپوليس و استقلال از تهران، فولاد و استقلال صنعتي از خوزستان و تراكتورسازي و گسترش فولاد تبريز از آذربايجان شرقي كه بازي هر كدام از آنها حساسيت‌هاي خاص خودش را دارد اما بر اساس برنامه مسابقات، شهرهاي تبريز و انزلي در هفته دوم نخستين دربي‌هاي ليگ سيزدهم را برگزار خواهند كرد. دربي جنوبي‌ها هم در هفته ششم ميان فولاد خوزستان و استقلال خوزستان و همچنين دربي شهر اصفهان را دو تيم ذوب‌آهن و سپاهان در هفته يازدهم انجام مي‌دهند.

دوئل فجري‌هاي سرخابي

استقلال در نيم‌فصل گذشته عباس محمدرضايي را از فجر گرفت اما همان موقع مسوولان باشگاه شيرازي با جدايي محمد مهدي نظري مخالفت كردند اما حالا او در فصل نقل و انتقالات به اين تيم آمد و حتما بازي هفته سوم دو تيم مي‌تواند حساسيت‌هاي خاص خودش را داشته باشد. در هفته يازدهم نيز فجري‌ها يك بازي حساس را مقابل پرسپوليس در تهران برگزار خواهند كرد. در آن بازي هم رويارويي رضا حقيقي و مهرزاد معدنچي مي‌تواند به جذابيت‌هاي بازي اضافه كند. فجر فصل گذشته فقط دو بار در شيراز باخت و آن هم مقابل سرخابي‌هاي پايتخت و البته در ورزشگاه حافظيه بود.

هفته ششم، گل‌محمدي با پرسپوليس

خيلي‌ها مي‌گفتند كه اگر يحيي گل محمدي در فينال جام حذفي برنده مي‌شد به او لقب امپراتور مي‌دادند اما با شكست در آن بازي، خودش از پرسپوليس كنار گذاشته شد و به نفت تهران رفت. البته همين الان كه با او صحبت مي‌كنيم اعتقاد دارد كه در پرسپوليس بد نتيجه نگرفته كه زياد هم بيراه نمي‌گويد. گل‌محمدي هفته گذشته و براي اينكه با پرسپوليس رو در رو نشود حاضر به انجام بازي تداركاتي با آنها نشد اما به حكم برنامه مسابقات او بايد در هفته ششم مقابل تيم سابقش و علي دايي بايستد، مسابقه‌اي كه هم حساس است و هم جذاب. نفتي‌هاي تهران، مهرداد اولادي را هم در تركيب خود خواهند داشت. در همين هفته مجتبي تقوي با مس كرمان در كرج مقابل تيم سابقش قرار مي‌گيرد و دربي جنوبي‌ها هم در اين روز برگزار خواهد شد كه قطعا تقابل بازيكناني مثل حسين كعبي،سهراب بختياري‌زاده و ايمان مبعلي با فولادي‌ها تماشايي مي‌شود.

سپاهان - پرسپوليس، انتقام حذفي و دهنوي

تاريخچه دو باشگاه پرسپوليس و سپاهان را كه ورق بزنيم بازي‌هاي خوب، پرگل و حساس آنها به دفعات خودنمايي مي‌كند. حالا بازي هفته دهم آنها به دلايل مختلف اهميت و حساسيت بسياري دارد. رويارويي كرانچار و دايي، تداعي‌كننده بركناري كرانچار توسط كاشاني و جايگزيني علي دايي بود. البته دايي در فصل گذشته فقط يك امتياز از تيم كرانچار گرفت اما حالا و تقابل آنها در ليگ سيزدهم به دو دليل ديدني و جذاب خواهد بود. نخست اينكه پرسپوليسي‌ها به فكر جبران شكست در فينال جام حذفي هستند كه پيامدهاي بسياري را براي‌شان داشت و دوم موضوع قاسم دهنوي كه بر سر جذب او هفته‌ها درگير بودند. اگرچه هنوز هم سپاهاني‌ها مدعي‌اند او با اين تيم قرارداد دارد. داستان بطري‌هاي آب پرسپوليسي‌ها و سرگيجه تعدادي از آنها در شروع نيمه دوم هم از اتفاقات بازي رفت فصل قبل بود. در هفته دهم جدال نفت تهران با ملوان و رويارويي مهرداد اولادي با انزلي‌چي‌ها تماشايي خواهد شد.

استقلال - تراكتورسازي، هفته آخر

فصل گذشته و در بازي رفت استقلال و تراكتورسازي بود كه امير قلعه‌نويي به علت عمل جراحي پايش كه مصادف شد با فوت مادرش به تبريز نرفت و استقلال آن بازي را صفر-2 باخت اما حالا شرايط فرق مي‌كند. تيم تبريزي هم مديريتش تغيير كرده و هم بازيكناني را جذب كرده كه به حساسيت اين بازي اضافه مي‌كند. ميثم بائو از استقلال به تراكتورسازي آمده، اين تيم همچنين علي كريمي را در اختيار دارد كه حضورش در اين بازي حساسيت‌هايش را بيشتر خواهد كرد. فرشيد طالبي هم كه در بازي حذفي سپاهان با قلعه‌نويي در هنگام اخراجش برخوردهايي داشت مي‌تواند به زيبايي‌هاي بازي بيفزايد، ضمن اينكه بازي دو تيم در هفته پاياني شايد خيلي از معادلات را در جدول به‌هم بزند. تراكتورسازي فصل گذشته و در همين هفته حريف پرسپوليسي‌ها بود. در هفته پاياني بازي ذوب‌آهن و راه‌آهن به‌خاطر حضور ابراهيم‌زاده در تيم تهراني، تقابل مايلي‌كهن با سايپا و همچنين رويارويي يحيي گل‌محمدي با سپاهان و انگيزه‌هايش براي جبران فينال حذفي مي‌تواند بازي‌هاي جذابي را رقم بزند.

پرسپوليس 4 و استقلال 5 هفته متوالي در تهران

برنامه بازي‌ها را كه با دقت بيشتر بررسي مي‌كنيم به نكات بيشتري دست پيدا مي‌كنيم. به‌عنوان مثال پرسپوليسي‌ها از هفته چهارم تا هفته هفتم از تهران خارج نمي‌شوند. سايپا، ملوان، نفت تهران و فولاد حريفان دايي هستند كه البته در هفته هشتم هم دربي را پيش رو دارند. از آنطرف، استقلالي‌ها از هفته دهم تا چهاردهم در ورزشگاه آزادي و مقابل مس كرمان، سايپا، ملوان، نفت تهران و فولاد قرار مي‌گيرند.

تكرار اتفاق خوب براي استقلال

پس از قرعه‌كشي مسابقات ليگ سيزدهم مشخص شد كه تيم استقلال تهران مثل دو فصل قبل در آخرين بازي‌اش ميزبان خواهد بود. آبي‌هاي پايتخت در آخرين بازي ليگ يازدهم و دوازدهم به ترتيب با نفت تهران و داماش در ورزشگاه آزادي بازي كردند و الان هم در هفته پاياني ليگ سيزدهم ميزبان تراكتورسازي هستند اما برعكس پرسپوليسي‌ها، در آخرين بازي دو فصل قبل به ترتيب با تيم‌هاي فولاد و تراكتورسازي در خانه‌شان بازي كردند و امسال هم ميهمان استقلال خوزستان خواهند بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها