کد خبر: ۱۴۸۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۶ تير ۱۳۹۰
جابه‎جايي مازاد گندم‌ سال گذشته براي جاسازي گندم‌هاي سال جاري در سيلوها منجر به تشكيل صف طولاني كاميونهايي شده كه از شهرستانهاي مختلف كشور به سيلوهاي استان تهران سرازير شده‌اند و چند شبانه‌روز براي تخليه بار گندم معطل مي‌شوند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس روز پنجشنبه دوم تيرماه روبه‌روي سيلوي شركت حمل و نقل بين‌المللي خليج فارس صف طولاني كاميون‌هايي تشكيل شده بود كه براي تحويل گندم از شهرستانهاي همدان، سنندج، كرمانشاه، قزوين، شيراز و تبريز و اردبيل آمده بودند، صف از ميدان نماز اسلامشهر تا ميدان واوان اين شهرستان به فاصله تقريبي 12 كيلومتر ادامه داشت.
كاميون‌ها حامل گندمهاي سال گذشته بودند كه گفته مي‌شود 4 ميليون تن از سال گذشته اضافه آمده است و براي جاباز كردن به گندمهاي خريد تضميني سال جديد به اين مكان و سيلوهاي ديگري كه وزارت بازرگاني مشخص مي‌كند، ارسال مي‌شود.
در نگاه نخست جاي مباهات است كه ذخاير توليد گندم كشور به اندازه‌اي است كه مازاد سال گذشته آن جابه‌جا مي‌شود تا جا براي گندم برداشتي جديد باز شود و محصولي كه طي سال‌هاي گذشته مجبور به واردات بوديم امروز در سايه زحمات كشاورزان خودمان بي‌هيچ منتي وارد سفره‌مان مي‌شود اما كاميون داراني كه گندم‌ها را تحويل مي‌دهند با مشكلاتي مواجه هستند و معتقدند با مديريت مناسب مي‌توان بدون مشكلي اين كارها را انجام داد.
كاميون‌دار كردستاني در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود اين گندمها فاسد هستند در حالي كه يك مشت از گندمها را از كاميونش بيرون كشيده و نشان مي‌دهد مي‌گويد: همين گندمها بركت خداست و همگي سالم هستند اگر امروز گندم توليد خودمان را استفاده مي‌كنيم بايد به خود بباليم زيرا سالهاي گذشته همين گندم و حتي خيلي بي‌كيفيت‌تر از آن را با هزار مشقت از آمريكا و ديگران وارد مي‌كرديم.
اما همين كاميون‌‌دار را كه چنين عرق به آب و خاك كشورش دارد، بيتوته چند شبانه‌روزي داخل خودرو براي تحويل گندم در درجه حرارت 40 درجه سانتي‌گراد، بدون امكاناتي كه حتي بتوانند غذاي مناسبي بخورند يا نمازي بخوانند و رفع حاجتي كند سخت آزرده است.
كاميون داران از ناهماهنگي بين سيلوها گله دارند، زيرا محموله گندم را از كردستان و شهرهاي ديگر به مقصد سيلوهاي تهران و شهرستانهاي اطراف آورده‌اند اما بعد از گذشت 2 روز و ماندن در جلوي سيلو با همان شرايط سخت از خالي كردن بار امتناع كرده و دوباره به سيلوي اسلامشهر ارجاع داده‌اند.
به هر حال جدا از اينكه ظرفيت 6.5 ميليون تني سيلوهاي كشور به اندازه‌اي نيست كه حجم 10 ميليون تني ذخاير گندم كشور را كفاف دهد،اما اين ناراحتي و نگراني‌ها بيشتر از ناهماهنگي بين سيلوهاي شهرستان‌ها كه محموله‌ها را به همديگر پاس مي‌دهند و يا سيلوهاي مقصد كه برنامه‌ مناسبي براي دريافت به موقع ندارند نشأت مي‌گيرد.
بعد از گفت و گو با كاميون‌داران و گذشت زمان از ساعت 9 شب مسئولي براي پاسخگويي پيدا نمي‌كنيم، روز يكشنبه 5 تير بار ديگر به اين شركت مراجعه مي‌كنيم، اگرچه از صف طولاني دو روز پيش به دليل پر شدن سيلو و عدم پذيرش محموله جديد خبري نيست اما همچنان حدود 30 دستگاه كاميون با بار گندم منتظر تخليه هستند.

*توقف سه شبانه‌روزي جلوي سيلو براي تحويل گندم

محمد برخورداري كاميون‌دار ملايري به خبرنگار فارس گفت: هفته پيش هم آمده بودم بار تخليه كنم 3 شب و 3 روز اينجا ماندم، ماشين را وجب به وجب حركت مي‌داديم،اين در حالي است كه اگر مسئولان سيلو طوري مديريت مي كرند كه به كاميونها وقت دهند تا آنها در زمان مناسب خودش به تخليه بار مراجعه كنند نياز به اين همه عذاب كشيدن نبود،
او ادامه داد: حتي اگر راننده‌اي در اين شهرستان يا تهران منزلي براي اقامت هم داشت نمي‌توانست از كنار ماشين تكان بخورد چون دو قدم دو قدم ماشين را استارت زده و جلو مي‌برديم .

*براي وضو هم مشكل داشتيم

وي ادامه داد: طي اين سه روز هيچ امكاناتي نداشتيم، غذاي كنسروي و غيره را دلالها با قيمت بالا به ما مي‌دادند و حتي براي وضو و رفع حاجت هم مشكل داشتيم آبرويمان مي‌رفت!
وي گفت: از ملاير تا اينجا 300 هزار تومان گرفته‌ام اما اصلا راضي نيستيم زيرا 3 شبانه روز اينجا داخل ماشين بودم.
وي اضافه كرد: از سيلوي ملاير ما را به مقصد سيلوي شهيد علمي كرج فرستادند و يك شبانه روز آنجا خوابيدم تا ساعت 2 بعدازظهر يكي آمد و گفت اين گندم اينجا خالي نمي‌شود و به درد ما نمي‌خورد دوباره فرستادند به سيلوي اسلامشهر و دوباره با يك صف 20 كيلومتري مواجه شدم و 3 روز هم اينجا داخل ماشين خوابيدم.
وي ادامه داد: هنوز اول كار برداشت گندم است و بسياري استانها هنوز شروع نكرده‌اند و اگر وضع بخ همين روال پيش برود كاميون داران با مشكلات زيادي مواجه خواهند شد.

راننده كاميوني كه از كردستان آمده است، گفت: تازه براي تخليه بار گندم به سيلوي اسلامشهر رسيدم، نمي‌دانم تحويل مي گيرند يا نه و منتظرم جواب از آنها هستم.

*2 روز است در سيلوهاي تهران اسيرم

راننده ديگري كه خود را رسول نورنژاد معرفي مي‌كند، گفت: 2 روز است در سيلوهاي تهران اسيرم بعد از 2 روز معطلي در سيلوي سپيد اكبري تهران بار گندم را تحويل نگرفتند دوباره به سيلوي اسلامشهر برگشت دادند و گفتند براي آرد خوب نيست و آمده‌ام اينجا و نميدانم اينجا چقدر معطل مي‌كنند.

*50 ساعت معطلي براي تحويل بار گندم

راننده ديگري كه مي‌گويد از كرمانشاه آمده است، مي‌گويد: ابتدا بار به مقصد سيلوي "زر " كرج بود اما بعد از 16 ساعت معطلي در آنجا الان به سيلوي اسلامشهر فرستاده‌آند مي‌گويند تنها گندم امسال را قبول مي‌كنند و بار كاميون من هم مربوط به گندم سال گذشته است.

راننده ديگري كه به گفته وي 6 روز پيش به اين سيلو براي تخليه گندم آمده بود، گفت: آن موقع دو روز براي تخليه يعني نزديك 50 ساعت معطل شدم.

*دلالها غذاي گران مي‌فروختند

راننده ديگري در همين رابطه به خبرنگار فارس گفت: هفته گذشته دوشنبه صبح براي تخليه بار گندم به سيلوي شركت حمل ‌و نقل بين‌المللي خليج فارس در اسلامشهر آمدم و پنجشنبه عصر محموله گندم را خالي كردند در طول اين مدت تنها داخل ماشين بوديم و مجبور بوديم قدم به قدم ماشينها را جلو ببريم بدون اينكه كسي غذايي يا آبي به ما بدهد، دلالها غذا مي‌آوردند و گرانتر به ما مي‌‌فروختند، براي اقامه نماز و رفع حاجت هم هزار مشكل داشتيم هر راننده‌آي معمولا 50 ليتر آب در ماشين دارد و همه موارد را با اين ميزان آب بايد رتق و فتق مي‌كرد.

*علاف مي‌كنند ولي پولش را نمي‌دهند

كيومرث احمدي راننده ديگري كه بار گندمش از كارخانه كرج به اسلامشهر برگشت خورده است، گفت: قيمت مسير كردستان - كرج را صحبت كرده‌ايم در حالي كه برگشت زدند به سيلوي اسلامشهر و مجبوريم 80 كيلومتر راه را تا سيلوي ديگري طي كنيم و چند روز هم معطل باشيم،در حالي كه پول هيچكدام از اين موارد را نمي‌دهند.

*هر كاميون كمتر از 53 ثانيه خالي مي‌شود

براي پيگيري موضوع با مديرعامل شركت حمل و نقل بين‌المللي خليج فارس واقع در اسلامشهر صحبت كرديم اين شركت لجستيك است يعني دو سايت ذخيره گندم روباز به مساحت 320 هزار تن و فلزي 80 هزار تن دارد و علاوه بر آن كارهاي حمل و نقل، فروش خودرو،‌ معاينه فني، خدمات پس از فروش را نيز انجام مي‌دهد.
نعناكار در مورد علت طولاني شدن صف تحويل گندم جلوي سيلو گفت: امسال به دليل بارندگي مناسب بهاري محصول خوبي برداشت شد مازاد گندم استان‌ها به جهت اينكه فضا براي ذخيره‌سازي محصول گندم امسال باز شود به اين مكان و مكان‌هاي ديگري كه وزارت بازرگاني تعيين مي‌كند سرازير مي‌شود.
وي ادامه داد: اين سيلوها ظرفيت تخليه روزانه 10 هزار تن يعني بالغ بر 500 كاميون را دارد كه اگر هر ماشين را به طول 20 متر حساب كنيم 10 كيلومتر طول صف وجود خواهد داشت.
نعناكار گفت: هر كاميون در كمتر از يك دقيقه حدود 53 ثانيه خالي مي‌شود اما موضوع مانند اتوبوسي است كه اگر مسافري پياده مي‌شود مسافر ديگري نيز سوار مي‌شود و بنابراين ما همواره صف را ثابت مي‌بينيم.

*قبول ندارم؛ معطلي كمتر از 14 ساعت

وي گفت: اما به دليل قابليت‌هايي كه در اين سيلو وجود دارد هر كاميون به طور متوسط در 53 ثانيه تخليه مي‌شود يعني 500 كاميون در مدت 14 ساعت.
وي با رد موضوع اقامت چند روزه كاميون داران در اين مكان افزود: بنده شخصا هر روز صبح شمارش مي‌كنم و انتهاي صف و زمان ورود تخليه را با توجه به پلاك خودروها محاسبه مي‌كنم كه نشان مي‌دهد زمان توقف كاميون‌ها بيشتر از 24 ساعت نبوده است.

* ورود دوباره ايران به باشگاه صادركنندگان گندم

نعناكار طولاني بودن صف كاميون‌ها نشان از آينده روشن ذخيره‌سازي گندم و پويايي صنعت خواند و گفت: ميزان ذخاير از سال گذشته 4 ميليون تن گندم است كه با جابجايي آنها به دنبال فضاسازي براي گندم امسال هستيم و امسال بيش از 9 ميليون تن ذخيره‌سازي خواهيم داشت و ايران دوباره به باشگاه صادرات گندم مي‌پيوندد.
البته وي كم بودن ظرفيت سيلوها را دليل صف‌هاي طولاني براي تحويل گندم نمي‌داند و معتقد است: نهضت سيلوسازي از دولت نهم و دهم شتاب بيشتري گرفته و در آينده هيچ مشكلي از اين لحاظ نخواهيم داشت.

*در خارج از محوطه شركت مسئوليتي نداريم

نعنا كار شركت را مسئول ارائه خدمات به كاميون‌هايي مي‌داند كه براي تخليه بار به محوطه سيلو وارد مي‌شوند و اعتراض كاميون‌داران را بيشتر به فضاي بيرون از شركت معطوف مي‌داند كه به گفته وي ارتباطي به ايشان ندارد و تكليفي هم در اين مورد ندارد.
وي افزود: به راننده كاميونهايي كه به محوطه شركت وارد شده‌اند خدماتي نظير ناهار و يا در برخي موارد توزيع كيك و سانديس و امكان استفاده از سرويس بهداشتي ارائه مي ‌دهيم.

*مديريت مناسب ابزاري براي كاستي‌ها

اگر چه شدت گلايه‌ رانندگان كاميون‌ تندتر از آن چيزي است كه اين مقام مسئول عنوان مي‌كند و به فال نيك گرفتن گفته اين مقام مسئول در مورد مازاد 4 ميليون تني گندم از سال گذشته اما ضمن اينكه دولت در مسير سيلوسازي تلاش مي‌كند تا با افزايش ذخاير سالانه، خريد تضميني گندم هم به هيچ بي‌دغدغه‌اي انجام گيرد اما هماهنگي سيلوها با همديگر و اعمال مديريت مناسب به طوري كه اولا نياز به دوباره كاري و جابجايي‌هاي اضافي بارهاي گندم نباشد، از سويي رانندگان كمترين معطلي را در زمان تحويل بار داشته باشند و افزايش مصرف سوخت در چنين انتظارهاي بي‌ثمري فشار مضاعف را به دوش اين قشر زحمتكش نيفزايد، ضروري است تا حلاوت و شيريني خود كفايي پايدار گندم با آزردگي رانندگان زحمتكش رنگ نبازد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها