کد خبر: ۱۵۵۱۳۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
۳۳سال پیش در چنین روزی
خصوصیات این دولت همان گونه که امام فرمودند باید جوان ، انقلابی و مکتبی باشد ، شرق گرا و غرب گرا نباشد ، مدیر و مدبر و خوش سابقه باشد.

رخدادهای 15 مرداد 1359

چکیده:

  • دکتر حسن روحانی نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای به ویژگی های دولت آینده اشاره کرده و گفت : خصوصیات این دولت همان گونه که امام فرمودند باید جوان ، انقلابی و مکتبی باشد ، شرق گرا و غرب گرا نباشد ، مدیر و مدبر و خوش سابقه باشد.
  • کلیه دانشجویان مسلمان ایرانی که در اوتیسوبل آمریکا زندانی بودند آزاد و رهسپار نیویورک شدند .
  • انجمن اسلامی موسسه کیهان در نامه ای خطاب به دکتر ابراهیم یزدی مدیرمسئول این روزنامه نوشت : کیهان اینک  بیش از پیش در مسلخ گروه گرایی قربانی می شود .
  • ضد انقلاب روستای گلوان و قارنا واقع در 8 کیلومتری شهر نقده را با توپهای 105 و 108 زیر آتش گرفتند که این حملات جز خسارات مالی هیچ گونه تلفاتی در پی نداشت .
  • لشکر 64 ارومیه با انتشار اطلاعیه ای از مردم خواست به شایعات دشمنان توجه نکنند و سلاح های خود را با دریافت رسید به نزدیک ترین قرارگاه نظامی تحویل دهند.
  • سرتیپ ظهیر نژاد فرمانده نیروی زمینی : در صورت ادامه تجاوزات هر جا گلوله ای به سوی ملت و ارتش جمهوری اسلامی ایران شلیک شد با 10 گلوله پاسخ داده شود .
  • پلیس انگلیس حدود 75 نفر از اعضای انجمن های اسلامی انگلیس که جلوی سفارت آمریکا در لندن تجمع کرده بودند دستگیر کرد ، این دانشجویان در محل دستگیری به شدیدترین وجه ممکن شکنجه شدند .
  • صدام رئیس جمهور عراق برای یک دیدار رسمی از عربستان سعودی وارد این کشور شد و از جانب ملک خالد پادشاه این کشور مورد استقبال قرار گرفت .
کابینه باید جوان ، قاطع و انقلابی باشد 

دکتر حسن روحانی نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای به ویژگی های دولت آینده اشاره کرده و گفت : خصوصیات این دولت همان گونه که امام فرمودند باید جوان ، انقلابی و مکتبی باشد ، شرق گرا و غرب گرا نباشد ، مدیر و مدبر و خوش سابقه باشد.

ایده کابینه ائتلافی را قبول ندارم / ورود یک عده لیبرال در کابینه ثمری ندارد

وی در ادامه با رد کردن طرح کابینه ائتلافی اظهار داشت : البته نخست وزیر آزادی عمل دارد ولی اگر نخست وزیر بخواهد یک کابینه ائتلافی درست بکند قطعا به ثمر نمی رسد ما باید بیائیم و یک خط واحد را انتخاب بکنیم اگر بنا است مکتبی و قاطع باشد و غرب گرا و شرق گرا نباشد این خط مشخصی است بنا بر این یک عده لیبرال را در داخل اینها کردن ثمری نخواهد داشت .

دولت موقت نتیجه کابینه ائتلافی را نشان داد

دکتر حسن روحانی ادامه داد : من فکر می کنم که دولت موقت تجربه خوبی بود ، در دولت موقت خیلی افراد قاطی بودند یعنی جناح های مختلف افکارهای مختلف در دولت موقت می بینیم که حسن نزیه به عنوان سرپرست نفت انتخاب می شود به قول آقای بازرگان وزیر نبود ولی از وزیر بالاتر بود ، مدنی در راس وزارت دفاع قرار می گیرد که چقدر حساس بود ما دیدیم این کابینه ائتلافی بود که از همه جور افراد آورده بودند و در این کابینه داخل کرده بودند نتیجه و ثمرش را هم دیدیم که چه نتیجه ای داشت .

دکتر روحانی: اگر دولت آمریکا عملی انجام دهد که آن عمل مثبت باشد یعنی واقعا بیاید و نشان بدهد که حداقل حسن نیتی دارد و بیاید نشان بدهد که می خواهد ثروت های ملت را پس بدهد واقعا در عمل جانیان و خائنین این کشور را که فرار کرده اند و به آن کشور رفته اند لااقل حمایتشان نکند اگر دولت آمریکا در عمل کاری را نشان بدهد مسلما روی افکار عمومی ملت ما هم بی تاثیر نیست .

مجلس در رای اعتماد به کابینه آزاد است

وی ادامه داد : به هر حال نخست وزیر آزاد است که به هر نحوی که خواست کابینه را معرفی کند ولی مجلس شورای اسلامی در رای دادن به این کابینه آزاد است و آنچنان که من می دانم مجلس با کابینه ائتلافی موافق نیست .

مسئول روابط غیر عادی ایران و آمریکا آنها هستند

روحانی در مورد روابط ایران و آمریکا نیز گفت : می گویند روابط ایران و آمریکا غیر عادی است و روابط دو کشور باید عادی باشد در حالیکه می بینیم این روابط غیر عادی را خود آنها به وجود آورده اند و خود آنها هستند که باید پیش قدم شوند .

آمریکا نشان دهد حسن نیت دارد / حداقل از ضد انقلاب حمایت نکنند

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد : اگر دولت آمریکا عملی انجام دهد که آن عمل مثبت باشد یعنی واقعا بیاید و نشان بدهد که حداقل حسن نیتی دارد و بیاید نشان بدهد که می خواهد ثروت های ملت را پس بدهد واقعا در عمل جانیان و خائنین این کشور را که فرار کرده اند و به آن کشور رفته اند لااقل حمایتشان نکند اگر دولت آمریکا در عمل کاری را نشان بدهد مسلما روی افکار عمومی ملت ما هم بی تاثیر نیست .

برخورد قاطعانه با آمریکا از سوی مجلس / وزیر خارجه را به استیضاح می کشیم

روحانی با اشاره به برخورد خشن پلیس آمریکا با دانشجویان ایرانی نیز گفت : آنچنان که آقای هاشمی در مجلس گفتند برخورد آمریکا در وضعیت گروگان ها تاثیر دارد ، روال کار و تفکر مجلس و خط مشی و عکس العملش در این زمینه واضح است و این وزارت امورخارجع است کع باید خودش را منطبق بکند با نمایندگان ملت و با خواست مردم ، اگر وزارت امورخارجه در این زمینه برخورد نکند شخص وزیر در مجلس استیضاح خواهدذ شد .

احزاب سیاسی باید جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول داشته باشند

روحانی در مورد فعالیت سیاسی گروه ها و احزاب نیز گفت : گروه ها و احزاب باید طبق قانون اساسی با اصل جمهوری اسلامی مخالف نباشند ، یعنی آن کسی که می خواهد طبق قانون اساسی عمل بکند معنیش این است که من این جمهوری را قبول دارم قانون اساسی را هم قبول دارم می خواهم طبق چهارچوب جمهوری اسلامی و طبق چهارچوب قانون اساسی فعالیت سیاسی بکنم کسی که تمام عملکردش نشان می دهد که با اساس جمهوری اسلامی مخالف است و با اساس این انقلاب مخالف است و نشان می دهد که با اساس قانون اساسی اساسا مخالف هستند و قانون اساسی را قبول ندارند این خیلی روشن است که نمی تواند فعالیت بکند ، جالب است کسی که قانون اساسی را قبول ندارد و آن را قانون ارتجاعی می داند و انقلاب را قبول ندارد و جمهوری را قبول ندارد و آن را قانون ارتجاعی می داند می گوید من می خواهم در چهارچوب قانون اساسی و در جمهوری اسلامی آزادانه فعالیت سیاسی داشته باشم . (1)

انجمن اسلامی موسسه کیهان در نامه ای خطاب به دکتر ابراهیم یزدی مدیرمسئول این روزنامه نوشت : امام در میان شما تنها است نه در میان خلق .در بخشی از این نامه آمده است : لازم است تاکید کنیم که روزنامه کیهان متاسفانه قدم در راهی گذارده است که غیر از راه امام و حداقل غیر از آن مسیری است که در بدو ورود خود به کیهان طی منشوری 18 ماده ای تعیین گردید.

آمریکا دانشجویان ایرانی را آزاد کرد 

کلیه دانشجویان مسلمان ایرانی که در اوتیسوبل آمریکا زندانی بودند آزاد و رهسپار نیویورک شدند . علاوه بر 171 نفری که از زندان اوتیسوبل آزاد شدند 20 دانشجوی دختری که در نیویورک زندانی بودند به علاوه یک نفر از زندانیان زندان اوتیسوبل نیز پیش از این آزاد شده بودند . (2)

نامه سرگشاده انجمن اسلامی کیهان به ابراهیم یزدی

انجمن اسلامی موسسه کیهان در نامه ای خطاب به دکتر ابراهیم یزدی مدیرمسئول این روزنامه نوشت : امام در میان شما تنها است نه در میان خلق .در بخشی از این نامه آمده است : لازم است تاکید کنیم که روزنامه کیهان متاسفانه قدم در راهی گذارده است که غیر از راه امام و حداقل غیر از آن مسیری است که در بدو ورود خود به کیهان طی منشوری 18 ماده ای تعیین گردید .

در بخش دیگری از این نامه آمده است : آنچه تحت عنوان جریان سازی علیه کیهان و به امضای شورای سردبیری خطاب به امام امت نوشتید و به چاپ رساندید تا عدم وابستگی کیهان را به نهضت آزادی را اعلام فرمائید خود مهر تائیدی بر وابستگی مخلصانه و در ضمن ناشیانه این روزنامه به گروه مذکور بود . انجمن اسلامی موسسه کیهان در بخش دیگری از نامه خود به ابراهیم یزدی ضمن اعلام آمادگی برای یک مناظره تلویزیونی تاکید شده است : کیهان اینک  بیش از پیش در مسلخ گروه گرایی قربانی می شود . (3)

درگیری های پراکنده با ضد انقلاب در مناطق غربی کشور

گزارش های رسیده حاکیست ضد انقلاب روستای گلوان و قارنا واقع در 8 کیلومتری شهر نقده را با توپهای 105 و 108 زیر آتش گرفتند که این حملات جز خسارات مالی هیچ گونه تلفاتی در پی نداشت . علاوه بر این به پاسگاه مرکزی ژاندارمری نقده نیز با سلاح های سبک و سنگین از ساعت یک تا چهار بامداد حمله شد که این حمله نیز هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشت .

یکی از اعضای دانشجویان مسلمان لندن در مصاحبه ای اعلام کرد دو روز پیش پلیس انگلیس حدود 75 نفر از اعضای انجمن های اسلامی انگلیس که جلوی سفارت آمریکا در لندن تجمع کرده بودند دستگیر کرد. این دانشجویان در اعتراض به اعمال خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان ایرانی در این کشور در مقابل سفارت آمریکا در لندن تجمع کرده بودند که دستگیر شدند.

خبر دیگر این که لشکر 64 ارومیه با انتشار اطلاعیه ای از مردم خواست به شایعات دشمنان توجه نکنند و سلاح های خود را با دریافت رسید به نزدیک ترین قرارگاه نظامی تحویل دهند.از سوی دیگر تیمسار سرتیپ ظهیر نژاد فرمانده نیروی زمینی و سرپرست ژاندارمری پس از حضور شهری و خلع سلاح کردن در پادگان صالح آباد و سخنرانی در اجتماع پرسنل لشکر 81 زرهی پشتیبانی منطقه طی سخنانی اظهار داشت : در این سفر برای مبارزه و سرکوبی ضد انقلاب و عناصر سلطه جو چه خارجی و چه داخلی دستوراتی داده شد .

وی ادامه داد : تاکید شده است که در صورت ادامه تجاوزات هر جا گلوله ای به سوی ملت و ارتش جمهوری اسلامی ایران شلیک شد با 10 گلوله پاسخ داده شود و اگر به یک نقطه از شهرهای ما گلوله ای بزنند 10 نقطه را ویران خواهیم کرد و اگر یکی از موسسات ما را ویران کنند 10 موسسه آنها را ویران خواهیم کرد . (4)

شکنجه دانشجویان ایرانی در انگلیس

یکی از اعضای دانشجویان مسلمان لندن در مصاحبه ای اعلام کرد دو روز پیش پلیس انگلیس حدود 75 نفر از اعضای انجمن های اسلامی انگلیس که جلوی سفارت آمریکا در لندن تجمع کرده بودند دستگیر کرد.این دانشجویان در اعتراض به اعمال خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان ایرانی در این کشور در مقابل سفارت آمریکا در لندن تجمع کرده بودند که دستگیر شدند . این دانشجویان در محل دستگیری به شدیدترین وجه ممکن شکنجه شده و صبح روز بعد این دانشجویان شکنجه شده را با سر و دست شکسته شده به دادگاه انتقال دادند . (5)

سفر صدام به عربستان

صدام رئیس جمهور عراق برای یک دیدار رسمی از عربستان سعودی وارد این کشور شد و از جانب ملک خالد پادشاه این کشور مورد استقبال قرار گرفت . ناظران سیاسی سفر صدام را در راستای اتحاد دو کشور عراق و عربستان علیه انقلاب اسلامی ایران ارزیابی می کنند . گفتنی است پیش از پیروزی انقلاب صدام رژیم پادشاهی عربستان را یک رژیم صهیونیستی خوانده و به شدت روابط عراق و عربستان با هم تیره بود . (6)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 15 مرداد 1359 ، صفحه 11

2- اطلاعات ، 15 مرداد 1359 ، صفحه 3

3- کیهان ، 15 مرداد 1359 ، صفحه 4

4- اطلاعات ، 15 مرداد 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 15 مرداد 1359 ، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 15 مرداد 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها