کد خبر: ۱۵۷۲۲۴
زمان انتشار: ۲۲:۳۱     ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
با پايان دولت احمدي‌نژاد وقتي به زخم‌هاي ايجاد شده در فوتبال نگاه مي‌کنيم به عمق فاجعه و عدم مديريت در اين رشته پرطرفدار پي مي‌بريم. شايد هم اين عدم مديريت را بايد به وزارتخانه‌اي نسبت داد که آخر هم معلوم نشد براي چه منظوري تاسيس شد و چرا تا اين اندازه دولت دستورهاي بي‌رويه‌اش را به وزارت ورزش وجوانان ديکته مي‌کرد، يکي از رشته‌هايي که آسيب‌هاي فراواني به آن وارد شد فوتبال بود.
به گزارش ورزش سه، خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي گزارشي در مورد دخالت هاي دولت در اين رشته ورزشي آماده کرده است.

دخالت‌هاي مستقيم دولت در امر ورزش درست از زماني آغاز شد که فوتبال ايران در حال و هواي جام جهاني بود، آن روزهايي که معلوم نشد چرا محمد دادکان برکنار و حتي علت دعواهاي او با سازمان تربيت بدني نيز هرگز کالبد شکافي نشد، در همان روزها بود که تعليق کامل فوتبال ايران اتفاق افتاد.

کارشکني در تشکيل کميته انتقالي، دخالت‌هاي عجيب در نوشته شدن اساسنامه جديد فوتبال، ثبت نام احمدي‌نژاد براي رياست فدراسيون فوتبال، ثبت نام محمد علي‌آبادي براي رياست فوتبال دخالت در انتخاب علي کفاشيان، دخالت در انتخاب و برکناري علي دايي، استفاده تبليغاتي از خصوصي‌سازي پرسپوليس و استقلال در ايام انتخابات رياست جمهوري، عدم همکاري در ميزباني جام جهاني فوتسال، حذف کرسي ايران در هيات رييسهAFCبه خاطر اصرار رياست وقت سازمان، دخالت آشکار در انتخابات فدراسيون فوتبال، اعلام رسمي عدم حمايت از فدراسيون فوتبال بعد از راي نياوردن گزينه مورد نظر، نزديکي شگفت‌انگيز به فدراسيون فوتبال بعد از صعود به جام جهاني و ده‌ها موضوع ديگر تنها بخشي از ماجراي دخالت‌هاي دولتمردان بود.

اما آيا واقعا مي‌توان به عمق فاجعه پي برد؟ چه کسي بايد پاسخگو باشد وقتي دخالت‌هاي دولت به تمام بدنه فوتبال آسيب رسانده بود، بعد از دخالت در رده‌هاي ملي و عدم نتيجه‌گيري در تورنمنت‌هاي مختلف مي‌توان به مشکلات ورود افراد سياسي به باشگاه‌هاي فوتبال، بالا رفتن بي رويه دستمزدهاي بازيکنان، کم شدن لژيونرهاي فوتبال ايران در کشورهاي اروپايي، پايين آمدن سطح کيفي ليگ و هزار مساله ناگفته که پرداختن به آنها يک کتابچه خواهد بود اشاره کرد.

در همين رابطه حسين گروسي عضو فراکسيون ورزش به خبرنگار فرهنگي خانه ملت مي‌گويد: ما در دو دولت نهم و دهم دو مشکل اساسي داشتيم، اول عدم واگذاري باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال به بخش خصوصي و دوم اجرا نشدن اصل 44 قانون اساسي بود، همين دو موضوع مشکلات فراواني را براي فوتبال ما به وجود آورد که هنوز هم آثار آن باقي است.

وي ادامه مي‌دهد: فوتبال هنوز از عدم مديريت در ورزش و دخالت‌هاي دولتي رنج مي‌برد. ما از زماني که فوتبال را سياسي کرديم بايد مي‌فهميديم که فاتحه اين ورزش پرطرفدار براي ما خوانده شده است.

عضو کميسيون صنايع و معادن در مجلس نهم، مي‌گويد: ما براي اينکه بتوانيم شکاف‌هايي را که در دولت‌هاي نهم و دهم به فوتبال وارد شد را جبران کنيم ابتدا بايد در گام اول باشگاه‌ها را به بخش خصوصي واگذار کنيم، در گام دوم نيز باشگاه ها بايد افراد توانمند را براي مديريت انتخاب کنند تا ديگر شاهد حضور غيرمتخصص‌ها در اين ورزش نباشيم.

نماينده مردم شهريار، قدس و ملارد در مجلس نهم، ادامه مي‌دهد: وزرات ورزش در دولت آقاي احمدي نژاد به هيچ وجه نقش کاربردي نداشت و عملا بايد گفت دولت آنقدر در کارهاي اين وزارتخانه دخالت کرد که معلوم نشد چرا ما اين وزارتخانه را تاسيس کرديم.

گروسي با تاکيد بر اينکه وزارت ورزش و جوانان بايد نقش راهبردي داشته باشد، يادآور مي‌شود: براي اينکه از مشکلات رهايي يابيم بايد در دولت جديد اين موضوع نهادينه شود که دخالت‌هاي دولت در ورزش به حداقل خود رسيده و باشگاه‌ها آزاد شوند، چون اگر اين اتفاق نيفتد ما نمي‌توانيم فوتبال را به شکل حرفه‌اي دنبال کنيم، فوتبال حرفه‌اي اين نيست که بازيکنان درآمدهاي کلان دريافت کنند ولي رشد کيفي در فوتبال نداشته باشيم، واقعيت آن است که موضوع درآمدهاي بالا از بي‌برنامگي و عدم مديريت در فوتبال نشات مي‌گيرد.

حالا سوال اينجا است که آيا مي‌توان اين خرابه‌هايي را که از دخالت‌هاي دولت در فوتبال به وجود آمده را جبران کرد؟ آيا تنها بايد به دو صعود به جام جهاني دل خوش کنيم و چشم بر واقعيت‌هاي اصلي ببنديم؟ همه به خوبي مي‌دانند که فوتبال اين روزها در فقر فرهنگي دست و پا مي‌زند و پول‌هايش در بانک‌هاي خصوصي تلمبار مي‌شود و مديرانش با رابطه‌هاي سياسي و با لابي‌هاي پشت پرده بر کرسي مديريت تکيه مي‌زنند.

فوتبال اين روزها آنقدر گرفتار مشکلات مالي شده که اردوهاي تدارکاتي‌اش براي رده ملي بزرگسالان کنسل مي‌شود و فداراسيون کاسه چه کنم چه کنم را دست گرفته!

همان کساني که در روزهاي آخر رياست‌شان در دولت وعده مي‌دادند بودجه‌هاي موردنظر بايد تزريق شود حالا هيچ خبري از وعده‌هايشان نيست و تنها فوتبال مانده است و حوض‌اش! حوضي که از بي آبي در حال خشک شدن است و اگر در دولت جديد فکري به حال اين خرابي‌ها نشود اوضاع و شرايط نگران کننده‌تر خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها