کد خبر: ۱۵۷۸۶۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
عدم رای اعتماد به ۳ وزیر پیشنهادی، افت چندان محسوسی در سن کابینه حجت‌الاسلام روحانی ایجاد نکرد.

به گزارش 598 به نقل از تسنیم، مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از چندین روز بررسی‌های فراوان بر روی گزینه‌های رئیس‌جمهور برای وزارت‌خانه‌های 18 گانه، به 15 گزینه رای اعتماد داد و 3 نفر از معرفی‌شدگان موفق به کسب اعتماد مجلس نشدند.

حجت‌الاسلام روحانی که در 13 مردادماه و در پایان مراسم تحلیف خود، اسامی وزرای پیشنهادی کابینه‌اش را به مجلس ارائه کرده بود، دوشنبه 22 مرداد برای دفاع از کابینه به مجلس رفت. او در صحن علنی مجلس به دفاع از تمامی وزرا و کابینه 57 ساله‌اش پرداخت. روحانی تلویحا اشاره‌ای نیز به سن بالای کابینه داشت و آن را پیچیدگی شرایط کشور تفسیر کرد. "من شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم، اما با تمام وزیران شرط کردم که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهند".

سن بالای کابینه پیشنهادی، یکی از انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات کابینه بود. آنان که معتقد بودند‌"‌برای بردن برخی از وزرا به پروژه‌ها، باید سرم به آنها وصل کرد"، به نعمت‌زاده 68 ساله وزیر پیشنهادی صنعت نیز خرده گرفتند که چرا به جای رفتن به اتاق فکر، داوطلب وزارت شده است.

نگرانی دیگر نمایندگان درخصوص سن بالای کابینه، به موضوع تحریم‌ها معطوف بود. آنان می‌گفتند"میانگین عمر مفید کابینه بالای 62 سال است، با این دولت پیری که معرفی شده اگر خدای ناکرده با وضعیت فعلی تحریم اتفاق بیفتد، تکلیف چه خواهد بود؟"

از دیگر سو اما موافقان دولت، تحلیل دیگری داشتند. جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در این‌باره گفت "بنده شرکت‌هایی را در دنیا می‌شناسم که تبادل مالیشان بسیار بیشتر از صنعت ایران است، اما میانگین سنی مدیران آن 70 تا 75 سال است. دوستان هیچ اشکالی به این دولت نمی‌بینند و فقط سن وزرای پیشنهادی را می‌گویند. اولا این شیوه مدیریتی که مدیر حتما باید خارج از دفتر وقت بگذارد و مرتب به شهرستان‌ها سفر کند چه کسی گفته درست است؟"

برخی نیز برای در توجیه سن کابینه، به بررسی برون‌مرزی کابینه با کابینه‌های کشورهای همسایه پرداختند و چنین نتیجه گرفتند که این کابینه نه تنها چند سال بلکه همچنان چندین سال از آن دولتمردان کشورهای همسایه جوان‌تر است.

شامگاه روز پنج‌شنبه، پیش از آغاز رای گیری از نمایندگان برای رای‌اعتماد به کابینه یازدهم، رئیس‌جمهور به مجلس آمد. او  گفت که "من خوشحال می‌شوم همه وزرایم رای بیاورند". او حتی به این حد اکتفا نکرد و از نمایندگان خواست که به همه وزرا رای اعتماد دهند. "شما که همیشه لطف داشتید پس "الاکرام، بالاتمام". پس به همه رای بدهید".

دقایقی بعد رای‌گیری آغاز شد. هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست کدام وزرای پیشنهادی، وزیر می‌شود و کدام وزرای پیشنهادی باید از بهارستان به هر آنجا که بودند، بازگردند.

لحظات پر اضطرابی برای موافقان، مخالفان، وزرای پیشنهادی و رئیس‌جمهوردر مجلس حاکم بود تا سرانجام علی لاریجانی به تشریح تعداد آرای اخذ شده، آرای موافق، آرای مخالف و ممتنع پرداخت و مشخص شد که 15 وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، اقتصاد و امور دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت، نیرو توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و 3 وزیر آموزش‌و‌پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان نتوانستند رای‌اعتماد از مجلس بگیرند.

عدم رای اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی یک افت نامحسوس در میانگین سنی کابینه حجت‌الاسلام روحانی ایجاد کرد. کابینه پیشنهادی یازدهم با میانگین سنی 57.77 سال، پس از بررسی‌های مجلس و عدم رای‌اعتماد به محمدعلی نجفی 62 ساله، جعفر میلی‌منفرد 59 ساله و مسعود سلطانی فر 59 ساله، یک ماه جوانتر شد و به میانگین سنی 57.66 سال رسید.

هر چند عدم رای‌اعتماد به 3 وزیر کابینه، ارتباطی با سن و سال وزرای پیشنهادی نداشت ولی جالب این است که هر 3 وزارتخانه به نوعی با حوزه جوانان در ارتباط هستند. به نظر می‌رسد، حجت‌الاسلام روحانی اگر در فرصت 3 ماهه برای معرفی وزرای پیشنهادی، نیم‌نگاهی نیز به جوانگرایی علی الخصوص در این وزارتخانه‌ها داشته باشد، چیزی را از دست نخواهد داد زیرا به جز وزارت علوم که تحریم‌ها تا حدودی بر عملکرد آن تاثیر دارد، 2 وزارتخانه ورزش و جوانان وآموزش و پرورش، ارتباط مستقیمی با تحریم‌ها ندارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
۰
۰
راه را باز کنید کابینه پدر بزرگ ها می ایند این ها به استراحت بیشتر نیاز دارند تا کار !
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها