کد خبر: ۱۵۹۵۷
زمان انتشار: ۱۷:۴۵     ۲۶ تير ۱۳۹۰
دبيركل جمعيت ايثارگران با بيان اينكه اولين جلسه كميته 8 + 7 طي دو هفته آينده برگزار مي‌شود، گفت كه نمايندگان بصير و حكيم مجلس زير بار طرح سؤال از رئيس جمهور نمي‌روند؛ او همچنين تصريح كرد كه عده‌اي اراده جدي براي تصويب طرح نظارت بر نمايندگان را ‌ندارند و عده‌اي هم آن‌را مانع كار خود مي‌دانند.

حسين فدايي را به جد مي‌توان از چهره‌هاي تأثيرگذار و بانفوذ جريان اصولگرايي دانست. او از آن دسته سياسيوني است كه عمر سياسي‌اش به قبل از انقلاب مي‌رسد. زندگي سياسي‌اش هم با مبارزه عجين است؛ مبارزه با رژيم ستم‌شاهي، مبارزه با رژيم بعثي صدام، مبارزه با فتنه 88، مبارزه با جريان انحرافي و …

‌فدايي‌ ‌اقتصاد خوانده، در دوران رژيم ستم‌شاهي از مبارزان انقلابي بوده و زندان و شكنجه توسط ساواك را هم تجربه كرده است.

در دوران دفاع مقدس حضور جدي داشته و ‌فرمانده ستاد مركزي فوريت‌هاي جنگ و ستادهاي كربلا، نجف و نوح بوده است.

كارنامه اجرايي فدايي ‌هم ‌مسئوليت‌هايي از‌جمله ‌مديركلي بنياد مستضعفان و جانبازان تهران، ‌مسئوليت كارگروه مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس هفتم و رياست هيئت مركزي نظارت بر انتخابات سوم شوراها را در خود جاي داده است.

او اكنون نماينده مردم تهران در مجلس و عضو كميسيون اصل 90 و دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به عنوان يكي از احزاب برجسته جبهه اصولگرايي است.

مطرح شدن نام حسين فدايي به عنوان يكي از اعضاي كميته 8 + 7 وحدت اصولگرايان ‌بهانه‌اي بود تا با دبيركل جمعيت ايثارگران به گفت‌وگو بنشينيم؛ ‌گفت‌وگويي حدود دو ساعته كه از شاخص‌هاي اصولگرايي شروع شد، با جريان انحرافي ادامه يافت، به اصلاح‌طلبان و فتنه 88 و حضور اين گروه در انتخابات مجلس رسيد.

حسن ختام مصاحبه هم چند ‌سؤال درباره نحوه فعاليت كميته 8 + 7، طرح سؤال از رئيس جمهور، طرح نظارت بر نمايندگان و مواضع اخير علي مطهري - كه خوراك رسانه‌هاي بيگانه را فراهم كرده - بود كه البته به دليل ضيق وقت پاسخ‌هاي كوتاه و سرپايي! فدايي را به همراه داشت.

مصاحبه پيش از ظهر يك روز گرم تابستاني ‌در اطاقي كوچك در محل دفتر ‌جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در يكي از مناطق مركزي تهران انجام شد.

فدايي آرام و با طمأنينه سخن مي‌گفت، قبل از سخن گفتن فكر كرده، ‌كلمات ‌را مزمزه مي‌كرد و بعد سخن به زبان مي‌آورد.

برگه A4ي هم روي ميزش بود كه چيزهايي روي آن نوشته شده بود، در اثناي گفت‌وگو فدايي مطالبي به مطالب قبلي روي كاغذ اضافه مي‌كرد.

فدايي اصولگرايي را ترجمه گفتمان انقلاب اسلامي در شرايط امروز مي‌داند و معتقد است ولايتمداري مهمترين، اساسي‌ترين و محوري‌ترين شاخصه اصولگرايي است.

به اعتقاد او مردم از حيث ولايتمداري مشكلي ندارند. فدايي مشكل در اين زمينه را متوجه خواص مي‌كند و اصولگرايي كه ولايت‌مداريش ‌از ديگر شاخص‌ها ‌كمتر است را قابل اعتماد نمي‌داند.

فاصله گرفتن از شاخص‌هاي اصولگرايي از نظر دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به معناي آغاز انحراف است.

فدايي نظرات جالبي هم درباره جريان انحرافي، جريان فتنه و ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات داشت. ازجمله اينكه فصل تمايزي ميان دوم‌خرداد، اصلاح‌طلب و فتنه قائل نيست و اينكه اگر كسي خود را اصلاح‌طلب بداند و فتنه را هم قبول نداشته باشد، يك جريان جديد است و بايد خود را به روشني تعريف كند.

بخش اول گفت‌وگوي خبرنگاران فارس با حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي درباره موضوعاتي ازجمله كميته 8 + 7 وحدت اصولگرايان، طرح سؤال از رئيس جمهور، طرح نظارت بر نمايندگان و مواضع اخير علي مطهري در ذيل مي‌آيد.

بخش‌هاي ديگر اين گفت‌وگوي تفصيلي نيز متعاقباً خدمت مخاطبان ارائه مي‌شود.

* فارس: كميته 7+8 وحدت اصولگرايان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ شما خودتان ‌به عنوان نماينده جمعيت ايثارگران مطرح شده‌ايد و نماينده اين جمعيت در اين كميته هستيد، اين كميته را در راستاي وحدت اصولگرايان چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
- ‌فدايي: ما هر گامي كه در راستاي وحدت اصولگرايان برداشته شود را مثبت ارزيابي كرده و به آن كمك مي‌كنيم. رويكرد جمعيت ايثارگران هم از گذشته و در اين 10 ساله رويكرد وحدت‌گرايانه بوده ‌و در اين مسير نيز تلاش كرده‌ايم و هر گامي كه در اين راستا باشد را مثبت مي‌دانيم.

* ‌فارس: از برگزاري جلسات اين كميته اطلاع داريد؟ خبر داريد كه جلسات چگونه برگزار مي‌شود؟
-‌ فدايي: از اين موضوع بي‌اطلاع نيستيم.

* فارس: خب؛ ‌نمي‌گوييد؟
- فدايي: ‌هنوز جلسه‌اي برگزار نشده است، هنوز جلسه‌اي بين همه مجموعه‌ها دور يك ديگر كه در واقع جلسه 15 نفره، 8 + 7 يا 7 + 7 يا 7 به علاوه هر عددي باشد، ‌برگزار نشده‌ و رايزني‌ها هنوز ادامه دارد، البته داريم به مراحل پاياني مقدمات كار مي‌رسيم.

** اولين جلسه كميته 8 + 7 طي دو هفته آينده برگزار مي‌شود

* فارس: فكر مي‌كنيد اولين جلسه اين كميته چه زماني برگزار شود؟
- فدايي: ‌تصور مي‌كنم در يكي دو هفته آينده اولين جلسه ‌برگزار شود.

* فارس: ممكن است اين كميته 7+8 يا 7+7 يا 8+8 شود؟
- فدايي: ‌تعداد اعضاي اين كميته بر اساس مذاكرات و تفاهمات ايجاد شده، مشخص مي‌شود و گمانه‌زني در اين‌باره مشكل است چرا‌كه تمام اين احتمالات وجود دارد.

* فارس: گويا آقاي حسينيان هم مي‌خواهد به اين كميته اضافه شود.
- فدايي: برخي اين ‌پيشنهاد را دارند. ‌اين ‌افرادي كه در گذشته با دولت يك ضلع ‌را تشكيل مي‌دادند و اكنون منتقد جريان انحراف هستند، سلايق مختلفي در بينشان وجود دارد ‌كه يك ضلع از اين وحدت را آنها تشكيل مي‌دهند كه در دوره‌هاي قبل نيز تحت عنوان رايحه خوش خدمت و در يك زمان نيز تحت عنوان حاميان دولت بودند و اكنون به دليل اتفاقات يكي دو ماهه ابتداي سال، اين افراد با سلايق مختلف درحال جمع شدن دور هم هستند‌ ‌تا بتوانند در بين خود يك تفاهمي بكنند و يك ضلع را تشكيل دهند.

** از لاريجاني و قاليباف خواسته شد به كميته 8 + 7 نماينده معرفي كنند

* فارس: آقاي قاليباف و آقاي لاريجاني هم به اين كميته نماينده معرفي كرده‌اند، نظرتان چيست؟ نمي‌شد آقاي قاليباف ذيل جمعيت ايثارگران ‌و آقاي لاريجاني نيز ‌ذيل جبهه پيروان تعريف شوند؟
- فدايي: اين‌ها كه خودشان معرفي نكرده‌اند. يك عده‌اي از آنها خواسته‌اند كه نماينده معرفي كنند.

* فارس: يعني خود كميته از آنها خواسته نماينده معرفي كنند؟
- فدايي: ‌دو طرفه است ديگر، ‌اگر الان پاسخ به اين مباحث ريز ‌منجر به وحدت شود، خوب است اما اگر پاسخ آنها مانع ايجاد وحدت شود، خوب نيست لذا من از توضيح شفاف برخي از اين‌ها به اين دليل عذر دارم.

* فارس: خب؛ برخي معتقدند معرفي نماينده‌ از سوي اين افراد اخلال در روند وحدت است.
- فدايي: اين را بايد در يك مرجع و مجموعه‌اي بحث و استدلال كنيم و روزنامه‌اي شدن آن و افتادن به افكار عمومي از ابتدا شايد درست نباشد و سليقه من نمي‌پسندد كه موضوعي كه هنوز به جايي نرسيده، به افكار عمومي بيفتد. ‌بيش از اينكه به اين مباحث مصداق عيني در مورد افراد بپردازيم، بهتر است كه اين اصول مورد تفاهم قرار گيرد و اين اصولگرايي خوب تعريف و تبيين شود. وقتي كه در شاخص‌ها به يك جمع‌بندي برسيم، بعد بايد ببينيم مصداق عيني اين شاخص اين فرد است يا خير. اينكه عرض كردم با سليقه من نمي‌خواند به اين دليل است كه دشمنان و جريان فتنه و جريان انحرافي همه در كمين نشسته‌اند تا اتحاد بين اصولگرايان شكل نگيرد حالا اگر ما اشكالات خودمان را رسانه‌اي كنيم، خود براي آنها فرصت مي‌شود كه به اختلاف دامن بزنند.

** طرح سؤال از رئيس جمهور را به صلاح نمي‌دانم

* فارس: آيا شما طرح سؤال از رئيس جمهور را به صلاح مي‌دانيد؟
- فدايي: خير.

** نمايندگان بصير و حكيم مجلس زير بار طرح سؤال از رئيس جمهور نخواهند رفت

* فارس: طرح سؤال از رئيس جمهور كاملاً منتفي شده است؟
- فدايي: انشاءالله كه بشود.

* فارس: تا الان نشده‌؟ گويا تعدادي از نمايندگان امضاهاي خود را پس گرفته‌اند.
- فدايي: من آمار دقيق نگرفته‌ام‌ اما به احتمال زياد نمايندگان بصير و حكيم مجلس زير بار اين كار نخواهند رفت.

* فارس: چرا طرح نظارت بر نمايندگان اين‌قد‌ر طول كشيده است؟
- فدايي: اراده جدي براي آن وجود ندارد.

** عده‌اي اراده جدي براي تصويب طرح نظارت ‌ندارند؛ عده‌اي هم آن‌را مانع كار خود مي‌دانند

* فارس: يعني مجلس اراده جدي ندارد؟
- فدايي: مجلس نه، يك عده‌اي.

* فارس: يعني اين عده‌ آن‌قدر قدرت دارند كه مي‌توانند ‌طرح را مسكوت بگذارند؟
- فدايي: قدرت ندارند، اراده جدي براي آن ندارند. قدرت يعني چي!

* فارس: يعني برخي از طرح نظارت بر نمايندگان مي‌ترسند؟
- فدايي: برخي‌ها ‌نظارت را مانع كار خود مي‌دانند.

* فارس: آقاي مطهري گفته ‌كه مجلس به شاخه‌اي از دفتر رهبري تبديل شده است، نظرتان در اين خصوص چيست؟
- فدايي: ايشان فهمش از مسائل بيش از اينكه واقعي باشد، توهمي است، چرا‌كه در عرصه سياسي نبوده ‌و تجربه سياسي ندارد، اين مطالب را مي‌گويد و وقتي با او صحبت مي‌كني، مي‌بيني كه حرفش با اراده‌ و مقصودش تفاوت دارد و مقداري سبب شده بر اثر اين حرف‌ها بار تبليغاتي و خوراك تبليغاتي براي دشمنان فراهم كند.

* فارس: پيگيري ايشان براي طرح سؤال از رئيس جمهور نيز در همين راستاست كه فرموديد؟
- فدايي: به هرحال اين يك بحث كلي است و برخي از افراد اينگونه هستند. برخي افراد به درد كارهاي خاصي مي‌خورند، مثلا از من بر نمي‌آيد كه در حوزه فلسفه و بحث‌هاي فكري و انديشه‌اي كار كنم اما برخي‌ها كارشان در اين حوزه است و به درد كار اجرايي نمي‌خورد. برخي نيز به درد كار اجرايي مي‌خورد اما براي كار قانونگذاري مناسب نيستند و برخي نيز به درد موضع‌گيري‌هاي سياسي نمي‌خورند، ممكن است انگيزه‌ها و اهداف اين افراد بد نباشد ولي از آنجايي كه تخصص لازم را ندارند و تجربه كافي ندارند، موضع‌گيري‌شان منجر به سوء‌استفاده دشمنان مي‌شود، لذا بايد حكيمانه، عاقلانه و بصيرانه نگاه كنند تا آتش‌بيار معركه نشوند و به دشمنان اسلام كمك نكنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها