کد خبر: ۱۶۱۲۴۷
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۰۹ شهريور ۱۳۹۲
از زمان گزارش مدیر کل در سی ام اوت دو هزار و دوازده، آژانس هیچ اطلاعات تازه ای از سوریه یا دیگر کشورهای عضو که بر ارزیابی این نهاد بر ماهیت ساختمان تخریب شده در دیر الزور تاثیر بگذارد، دریافت نکرده است. در خصوص سه منطقه دیگر، آژانس همچنان نمی تواند ارزیابی هایی در خصوص ماهیت و وضعیت عملیاتی آنان صورت دهد.
به گزارش 598، متن کامل گزارش مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره سوريه در ادامه می آید:

***

اجرای پادمان های توافقی ان پی تی در جمهوری عربی سوریه

گزارش مدیر کل

الف. مقدمه

۱- در سی ام اوت دو هزار و دوازده، مدیر کل گزارش خود را در خصوص اجرای پادمان های توافقی ان پی تی در جمهوری عربی سوریه (GOV/۲۰۱۲/۴۲) به شورای حکام تقدیم کرد.

این گزارش تحولات بعد از آن گزارش را پوشش می دهد.

ب. پیش زمینه

۲- در دوم ژوئن دو هزار و هشت، مدیر کل به شورای حکام اطلاع داد که به آژانس اطلاعاتی درباره تاسیسات ادعایی در دیر الزور در سوریه داده شده است که در حمله اسرائیل در دو هزار و هفت از میان رفت، این محل، یک راکتور اتمی بود که هنوز عملیاتی نشده و هیچ ماده هسته ای نیز به آن وارد نشده بود. اطلاعات بعدی که در اختیار آژانس قرار گرفت، مدعی بود که این راکتور، یک راکتور میانه گاز خنک کرافیتی بود که برای تولید برق طراحی نشده بود و با کمک کره شمالی ساخته شده بود و سه نقطه دیگر در سوریه نیز وجود دارند که از عظر عملی، با سایت دیروالزور در ارتباط هستند. تا پایان دو هزارو هفت، پاکسازی های گسترده و عملیات مسطح سازی عمده ای در منطقه سایت صورت گرفته و باقیمانده های ساختمان راکتور ویران شده از محل دور شد.

سوریه از سال دو هزار و هشت بر این امر پای می فشرد که ساختمان ویران شده یک مجتمع نظامی غیر هسته ای بود و این کشور هیچ همکاری هسته ای با کره شمالی ندارد.

۳- در ژوئن دو هزار و هشت، آژانس از سایت دیر الزور دیدن کرد و از سوریه خواستار اسناد بیشتر در خصوص کاربری های پیشین و فعلی سایت دیرالزور و سه منطقه دیگر شد که ادعا می شد با این سایت ارتباط دارند. از آن زمان تا کنون، سوریه به صورتی موثر با آژانس در خصوص ماهیت دیرالزور یا سه نقطه دیگر همکاری نداشته است.

۴- در ماه مه دو هزار و یازده، در گزارش به شورای حکام، مدیر کل آژانس ارزیابی خود را بر اساس اطلاعاتی که در اختیار آژانس قرار گرفته شده است و نیز ارزیابی های فنی اطلاعات ارائه کرد؛ بسیار محتمل می نماید که تاسیساتی که در دیرالزور ویران شد یک راکتور اتمی بود که می بایست به آژانس اطلاع داده می شود. در خصوص سه پایگاه دیگر، آژانس قادر نیست ارزیابی خود را در خصوص ماهیت یا وضعیت عملیاتی آنان ابراز کند.

۵- در نهم ژوئن دو هزار و یازده، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با رای به قطعنامه GOV/۲۰۱۱/۴۱، اعلام کرد دولت سوریه راکتور هسته ای خود در دیرالزور را بدون اعلام ساخته و اطلاعات طراحی برای تاسیساتی که با سرپیچی از الزامات خود بر اساس پادمان های توافقی پیمان منع اشاعه در آژانس و چارچوب بند XII.C آژانس ساخته بود، ارائه نکرده است.

شورای حکام از سوریه خواست تا این سرپیچی خود را جبران و همه اطلاعات طرح، مواد و پرسنل لازم را برای راستی آزمایی این گزارش ها و حل و فصل همه مسائل باقیمانده در اختیار آژانس قرار دهد تا این نهاد بتواند صلح آمیز بودن این فعالیت ها را تضمین کند. همچنین بر اساس تصمیم شورای حکام و بر اساس بند XII.C ، سرپیچی سوریه از الزامات خود از توافقات پادمانی به شورای حکام و شورای امنیت و مجمع عمومی گزارش می شود.

شورای حکام همچنین از مدیر کل خواست تا به تلاش های خود برای اجرای کامل پادمان های توافقی آژانس در سوریه و گزارش هر گونه رویداد چشمگیر به این شورا و شورای امنیت ارائه دهد و این مساله را همچنان در دستور کار داشته باشد.

۶- در طول دیدار آژانس از دمشق در بیست و پنجم و بیست و ششم اکتبر دو هزار و یازده، یک پیشنهاد در خصوص اقدامات آتی احتمالی که فقط روی دیر الزور تمرکز دارد مطرح شد. بعد از بررسی دقیق، آژانس به این نتیجه رسید که با توجه به شرایطی که سوریه در این پیشنهاد قرار داده است، پذیرش آن امکان پذیر نیست.

بعد از آن آژانس به سوریه پیشنهاد داد تا مذاکرات بعدی را برگزار کند. در نامه ای به تاریخ پانزدهم فوریه دو هزار و دوازده، سوریه اعلام کرد با توجه به اوضاع امنیتی دشوار در این کشور، در آینده پاسخی کامل را ارائه خواهد کرد.

پ. تحولات

۷- در نامه سوریه به تاریخ دوازدهم ژوئن دو هزار و سیزده، آژانس به سوریه اطلاع داد بعد از ارزیابی مرکز ایمنی و امنیت سازمان ملل در خصوص مسائل امنیتی در سوریه که در راکتور مینیاتوری مرکز توترون (MNRS)، راستی آزمایی فیزیکی در این مرکز به زمانی که اوضاع امنیتی در سوریه به اندازه کافی بهبود یافته باشند، موکول می شود

۸- آژانس همچنان به بررسی تصویر برداری ماهواره ای، ذخیره کیک زرد، MNRS، در مرکز آزمایشی اسید فسفریک حمص و دیگر نقاطی که تحت پادمان های آژانس قرار دارند ادامه می دهد.

۹- از زمان تازه ترین گزارش مدیر کل به شورای حکام، وی خواست خود از دولت سوریه را برای همکاری کامل با آژانس در ارتباط با مسائل حل نشده در خصوص سایت دیرالزور و دیگر نقاط تکرار می کند. سوریه هنوز به این خواست ها پاسخی نداده است.

ت. نتیجه گیری

۱۰- از زمان گزارش مدیر کل در سی ام اوت دو هزار و دوازده، آژانس هیچ اطلاعات تازه ای از سوریه یا دیگر کشورهای عضو که بر ارزیابی این نهاد بر ماهیت ساختمان تخریب شده در دیر الزور تاثیر بگذارد، دریافت نکرده است. در خصوص سه منطقه دیگر، آژانس همچنان نمی تواند ارزیابی هایی در خصوص ماهیت و وضعیت عملیاتی آنان صورت دهد.

۱۱- مدیر کل از سوریه می خواهد در مسائل حل نشده در خصوص دیر الزور و سه منطقه باقیمانده دیگر با آژانس در ارتباط باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها