کد خبر: ۱۶۱۴۷۶
زمان انتشار: ۲۲:۴۹     ۰۹ شهريور ۱۳۹۲
یک روزنامه آمریکایی از تلاش محرمانه برخی از متحدان واشنگتن و تقلای آنها برای وادار کردن اوباما به اقدام نظامی در سوریه خبر داد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» از تلاش محرمانه برخی متحدان واشنگتن از جمله کره جنوبی و ترکیه برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور آمریکا جهت مداخله نظامی در سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش، مقامات کره جنوبی در نشست های اخیر خود به همتایان آمریکایی خود اعلام کرده اند که انفعال ادامه دار کاخ سفید در قبال سوریه می تواند منجر به جسارت کره شمالی در استفاده از تسیلحات شیمیایی خود علیه همسایه جنوبی اش شود.

بر اساس این خبر، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس تلفنی اخیر خود به قانونگذاران آمریکایی اعلام کرد که سران کره جنوبی نگران این هستند که انفعال آمریکا در قبال سوریه منجر شود که کره شمالی به فکر استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی خود بدون در نظر گرفتن پیامدهای ناشی از آن شود.

علاوه بر این، در طول روزهای اخیر، پیام های مشابهی نیز از سوی ترکیه، رژیم صهیونیستی و مقامات عربستان سعودی به اوباما فرستاده شده است؛ در این پیام ها به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا گفته شده است که او باید به ادعاهای طرح شده درباره استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی پاسخ دهد؛ این متحدان واشنگتن در پیام هایشان مدعی شده اند که در صورت ناکامی در واکنش به سوریه، ممکن است ایران نیز متقاعد شود که واشنگتن در متوقف کردن این کشور از دستیابی به تسلیحات هسته ای جدی نیست.

بر این اساس، یکی از مقامات سابق دولت آمریکا اعلام کرده است که کره جنوبی و اسرائیل به شدت خواهان حمله آمریکا به سوریه هستند و تعهدات امنیتی آمریکا برای دفاع از خود را زیر سؤال برده اند.

«ملک عبدالله» پادشاه عربستان سعودی نیز در پیامی خصوصی برای اوباما به وی هشدار داده است که کناره گیری رئیس جمهور آمریکا پیامدهای وخیمی برای متحدان واشنگتن در خاورمیانه به همراه خواهد داشت؛ بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، ملک عبدالله در پیام خود به اوباما گفته است: اعتبار شما نه تنها در منطقه که در عرصه جهانی در خطر است.

این روزنامه آمریکایی نوشته است که اسرائیل که هم مرز با سوریه است،‌ یکی از بزرگ ترین نگرانی های آمریکا محسوب می شود؛ بر اساس ادعای این روزنامه، اسرائیلی ها نگرانند که حزب الله لبنان ممکن است در پی انفعال آمریکا در قبال سوریه و ناکامی واشنگتن در دست یافتن به موشک های هدایت شونده بسیار پیچیده دولت دمشق که قابلیت حمل گازهای سمی را دارند، تشویق شود.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود مدعی شده است که حمله احتمالی آمریکا به سوریه علاوه بر اینکه بر اساس اعلام اوباما، به تلافی حملات شیمیایی صورت گرفته توسط دولت سوریه عملی می شود بلکه هدف از آن این است که دوستان و دشمنان آمریکا متقاعد شوند که واشنگتن در تامین تعهدات امنیت جهانی خود بدقولی نمی کند.

بر اساس این گزارش، برخی از دیپلمات های خاورمیانه و قانونگذاران آمریکایی نیز درباره ماهیت محدود مداخله نظامی آمریکا در سوریه ابراز تاسف کرده و مدعی شده اند که تنها یک اقدام قاطعانه تر می تواند مانع از این شود که کشورهایی مانند ایران، کره شمالی، روسیه و چین در برابر منافع آمریکا مقاومت کنند.

بر اساس ادعای این مقامات، اسد پیشتر از یک هفته ای که آمریکا برای نمایش قدرت خود استفاده کرد، استفاده و این یک هفته را صرف پراکنده کردن تجهیزات نظامی و نیروهای ارتشی خود کرده است و به این ترتیب، حملات محدود، نابود کردن این امتیازات اسد را دشوارتر می سازد.

در این گزارش آمده است: اینکه آمریکا حس می کند که باید به متحدان خود درباره تعهدات واشنگتن اطمینان خاطر بدهد، تا حدی پیامد ناشی از موضع تعمدا کمرنگ اوباما در عرصه جهانی است؛ مقامات و کارشناسان با اشاره به اینکه اوباما ترجیح می دهد که روی دستور کار سیاست داخلی خود متمرکز شود، تاکید دارند که مشخصه سیاست خارجی اوباما تلاش متمرکز وی جهت کم کردن سطح توقعاتی بوده است که از نقش خودکار نظارت جهانی آمریکا انتظار می رود.

وال استریت ژورنال نوشت: با این وجود، رویدادهای خارجی و به ویژه بهار عربی و پیامدهای خونین بعد از آن منجر شد که دولت آمریکا بار دیگر به منطقه برگردد و این درحالیست که اوباما درصدد بود تا از منطقه عقب نشینی کند.

* بی حرمتی های جهانی به آمریکا نشان دهنده کاهش نفوذ دولت واشنگتن است

در ادامه این گزارش به مجموعه ای از بی حرمتی های بین المللی صورت گرفته به دولت اوباما اشاره و تاکید شده است که این بی حرمتی نشان دهنده محدودیت های نفوذ آمریکا است.

بر این اساس،‌ هنگ کنگ و بعد از آن روسیه از استرداد «ادوارد اسنودن» افشاگر برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا خودداری کردند؛‌ در ماه ژوئیه سال جاری میلادی بود که فرماندهان مصری که روابط طولانی مدتی با پنتاگون دارند، اولین رئیس جمهور منتخب کشورشان را با وجود مخالفت های آمریکا برکنار کردند.

آمریکا بعد از آن شاهد بود که پیامش به قاهره توسط عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل که نزدیک ترین متحد منطقه ای واشنگتن است، تضعیف شد چرا که آنها به فرماندهان مصری تاکید داشتند تا اخوان المسلمین مصر را با وجود هشدارهای واشنگتن، شدیدا سرکوب کنند.

دولت آمریکا علاوه بر این، در طول هفته جاری در همراه کردن متحدان خود به ویژه انگلیس برای حمله نظامی مشترک به سوریه ناکام ماند.

بر اساس اعلام مقامات منطقه ای، وزارت امور خارجه آمریکا نیز در طول هفته جاری تلاش کرد تا از طریق سفرای خود در خاورمیانه، به سران کشورهای عرب جهت صدور بیانیه های حمایتی از آمریکا در قبال سوریه تلنگر بزند اما نتایج اولیه این رویکرد چندان امیدوار کننده نبود.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که «تام رایت» کارشناس اندیشکده «بروکینگز» مدعی شده است احتمالا، فرانسه، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، عربستان سعودی و احتمالا اتحادیه عرب در ائتلاف ضد سوری دولت آمریکا شرکت خواهند داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها