کد خبر: ۱۶۴۰۲۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
دکتر روحاني از روز دريافت حکم تنفيذ رياست جمهوري‌اش از رهبر معظم انقلاب در 12 مرداد تا امروز، تغييرات بسياري را در بدنه کابينه با انتصاب افراد به سمت‌هاي گوناگون بودجود آورده است.
باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در روز 24 خرداد سال 92 با راي اکثريت مردم ايران (۱۸ میلیون و ۶۱۳هزار و ۳۲۹ - ۵۰.۷۱ درصد) به عنوان هفتمين رئيس‌جمهوري اسلامي ايران برگزيده شد.
 
وي در روز 12 مردادماه حکم تنفيذ رياست جمهوري خود را از رهبر معظم انقلاب دريافت کرده و فرداي آن يعني روز 13 مردادماه با حضور در مجلس شوراي اسلامي مراسم تحليف را به جاي آورد.
 
** 13 مرداد 92- دکتر روحاني درهمان روز تحليف و پس از اداي سوگند رياست جمهوري، طي نامه‌اي به علي لاريجاني رئيس مجلس اسامي وزراي پيشنهادي دولت يازدهم را براي اخذ راي اعتماد معرفي کرد.

 
   
** 14 مرداد 92- اسحاق جهانگيري در حکمي از سوي رئيس جمهور به عنوان معاون اول رئيس قوه مجريه منصوب شد.
 
محمدرضا رحيمي در دولت دهم و چهارسال دوم رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد عهده‌دار اين پست بود.

 

در حکم انتصاب جهانگيري آمده بود: براساس اصل 124 قانون اساسي و نظر به مراتب شايستگي و سوابق طولاني خدمت موفق در مسئوليت‌هاي اجرايي و تقنيني به موجب اين حكم جنابعالي را به عنوان «معاون اول رئيس‌جمهور» برمي‌گزينم.   
 
 ** دکتر روحاني در همان روز "محمد نهاونديان" را به عنوان رئيس دفتر رئيس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري منصوب کرد.  
 
در حکم انتصاب نهاونديان به عنوان رئيس دفتر رئيس‌جمهور آمده بود: با توجه به ضرورت هماهنگي‌هاي ستادي در دفتر رئيس‌جمهور و اولويت‌هاي دولت تدبير و اميد، و با عنايت به دانش، سوابق خدمت متعهدانه و تجارب مديريتي ارزشمند جنابعالي، به موجب اين حکم به سمت «رئيس دفتر رئيس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري» منصوب مي‌شويد.  
 
رياست دفتر محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور سابق را اسفنديار رحيم‌مشايي بر عهده داشت.
 
 
** 20 مرداد 92-  الهام امين‌زاده به عنوان اولين بانوي دولت تدبير و اميد در حکمي از سوي رئيس‌جمهور به عنوان معاون حقوقي وي منصوب شد. 

 

دکتر روحاني صلاحيت‌هاي علمي، تواناييهاي حقوقي، سوابق تقنيني و شايستگي‌هاي اخلاقي امين‌زاده را از دلايل انتخاب وي به عنوان «معاون حقوقي رئيس‌جمهور» ذکر کرد.
 
امين‌زاده جايگزين فاطمه بداغي در معاونت حقوقي رئيس جمهور در دولت يازدهم شد.
 
** رئيس‌جمهور محمدباقر نوبخت را به عنوان «معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و سرپرست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور» انتخاب کرد.

 

بهروز مرادي در دولت دهم معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور بود.
 
پس از بررسي برنامه‌هاي و صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت يازدهم و پس از اينکه نمايندگان مجلس با تصدي پست وزارت توسط محمدعلي نجفي به عنوان وزير آموزش و پرورش، جعفر نيلي منفرد به عنوان وزير علوم و مسعود سلطاني‌‌فر به عنوان وزير ورزش مخالفت کردند؛  
 
 
** 26 مرداد 92- رئيس قوه مجريه در حکمي جعفر توفيقي داريان را به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منصوب کرد.
 
 
** همچنين سيدرضا صالحي اميري نيز با حکم رئيس‌جمهور به عنوان سرپرست وزارت ورزش و امور جوانان منصوب شد.
 
   
** معرفي علي اکبر صالحي به عنوان معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي
 
 رئيس قوه مجريه در حکم انتصاب صالحي به عنوان رئيس سازمان انرژي اتمي تعهد، سوابق علمي، مديريت موفق اجرايي، توانايي‌هاي بين‌المللي و شايستگي‌هاي اخلاقي را از دلايل انتخاب صالحي به عنوان رئيس سازمان انرژي اتمي دانسته است.
 
صالحي در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد وزير امور خارجه بود که با حکم دکتر روحاني و در دولت تدبير و اميد جايگزين فريدون عباسي شد.
 
 
** محمدعلي نجفي با حکم رئيس‌جمهور به عنوان رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري انتخاب شد.

 

محمدجعفر محمدزاده پيش از نجفي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود.
 
 
** 27 مرداد 92- دکتر روحاني علي‌اصغر فاني را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد تا در زمان مناسب وزير پيشنهادي اينوزارتخانه را براي راي اعتماد به مجلس معرفي کند.
 
** 2 شهريور 92- رئيس دولت تدبير و اميد در گام بعدي انتصابهاي دولت خود، عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير کشور را به عنوان دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزيد.

 
 
** 5 شهريور 92- ولي‌الله سيف با حکم دکتر روحاني به عنوان رئيس کل بانک مرکزي جايگزين محمود بهمني کرد.
 
 
 ** 9 شهريور 92- انتصاب حجت‌الاسلام مجيد انصاري به عنوان "معاون رئيس‌جمهور در امور مجلس" 

 

در دولت دهم ابتدا محمدرضا ميرتاج‌الديني و پس از آن محمد فروزنده معاون پارلماني رئيس‌جمهور بودند.
 
 
** با حکم دکتر روحاني، آقايان عبدالرضا رحماني‌فضلي، جواد ظريف، علي نوبخت و حسن قاضي‌زاده هاشمي به عنوان اعضاي شوراي عالي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران منصوب انتخاب شدند.
 
** 13 شهريور 92- انتصاب دکتر مسعود نيلي به عنوان مشاور رئيس‌جمهور در امور اقتصادي  
 
** 16 شهريور 92- رئيس دولت تدبير و اميد حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمدعلي شهيدي را به سمت معاون رئيس‌جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران برگزيد.

 

مسعود زريبافان پيش از شهيدي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران بود.
 
** 17 شهريور 92- انتصاب محمد فرهادي به سمت رئيس جمعيت هلال احمر جمهوي اسلامي ايران 

 

** در آخرين گام تا امروز و  در جلسه هيئت وزيران به رياست دکتر روحاني سيدحسين هاشمي و ربيع فلاح جلودار به عنوان استانداران تهران و مازندران منصوب شد.
 
مرتضي تمدن استاندار تهران و سيدعلي‌اکبر طاهايي استاندارمازندران در دولت دهم بودند.
 
همچنين با تصميم رئيس‌جمهور محسن پورسيد آقايي به عنوان مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران تعيين شد.
 
حالا و پس از اين انتصابات در بدنه دولت يازدهم، دبير شوراي عالي امنيت ملي، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست، معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور و همچنين معاون اجرايي وي از مهمترين دولتي‌هايي هستند که هنوز از سوي دکتر روحاني معرفي نشده‌اند.
 
گزينه‌هايي براي قبول اين مسئوليت‌ها ميان رسانه‌ها مطرحند ولي تا زمان اعلام نهايي از سوي رئيس دولت يازدهم نمي‌توان قاطعانه درباره آنها قضاوت کرد.
 
بايد منتظر ماند و ديد چه کساني از سوي دکتر روحاني براي اين چهار پست مهم و کليدي باقيمانده انتخاب خواهند شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها