کد خبر: ۱۶۴۴۷۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۶     ۲۰ شهريور ۱۳۹۲
دستاورد و تاثیر سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه،‌ باید به شهردار دمشق جایزه داد، اوباما در یک قدمی تیغ استیضاح گنگره، ماجرای جابجایی ماشین برای دیدار با رهبر حزب‌الله، محل اسقرار سید حسن نصرالله در خاک لبنان و ده‌ها موضوع خواندنی دیگر از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بوده که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این گفتگو به بررسی آن پرداخته است.

به گزارش 598، در حالی سایه جنگ بر سر سوریه روز‌ به روز سنگین‌تر می‌شود که در این گرماگرم منطقه‌ای، معادلات جهانی دستخوش تغییرات اساسی است و شاید عاقبت رژیم منحوس صهیونیستی از مصادیق قابل پیش‌بینی این تغییرات باشد!

همه مسئولان سیاسی ایرانی و غیر ایرانی به فراخور حوزه کاری و اطلاعات خود به تحلیل و تعریف از اوضاع چالشی منطقه برآمده‌اند اما در این میان هست کسی که به درازای عمر انقلاب اسلامی ردای دیپلمات به تن کرده و در کشورهای مختلف از جمله کشورهای عربی به ماموریت بسط جمهوری انقلاب اسلامی پرداخته است.
 
سفرهای متعدد به سوریه چه قبل از به صدا در آمدن طبل جنگ و چه پس از آن اطلاعات دقیق و تحلیلی درستی را به این "دیپلمات‌ پارلمانی" داده است تا بتواند پاسخگوی سوالات و اما و اگرهای مردم از زبان ما باشد.
 
اولین بار نبود که به پاسخ پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران برای مصاحبه تفصیلی پاسخ مثبت می‌داد چرا که پیشتر در خصوص موضوعات مختلف به گفتگو نشسته بودیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پذیرفت راس ساعت 11 یک روز گرم آلوده به جنجال جنگ پاسخگوی سوالات متعدد ما باشد.
علاالدین بروجردی 62 ساله برای چهارمین دور از حوزه انتخابیه بروجرد در مجلس شورای اسلامی حضور دارد و از ابتدای مجلس هفتم ریاست یکی از حساس‌ترین کمیسیون‌های قوه مقننه را برعهده دارد، همان کمیسیونی که پیشتر ریاست آن بر عهده رئیس جمهور فعلی کشورمان بود.
 
دستاورد و تاثیر سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه

باشگاه خبرنگاران: آقای بروجردی اجازه بدهید اولین سوالم را در خصوص سفر اخیر هیئت پارلمانی ایران به سوریه  بپرسم، البته راجع به این موضوع بحث‌های زیادی مطرح شده ولی می‌خواهم از یک زاویه دیگر به این موضوع بپردازدیم، برچه اساسی این سفر در این موقعیت حساس صورت گرفت؟ و چه دستاورد و تاثیری در پی داشت؟
بروجردی: بسم الله الرحمن الرحیم، خب فضا را به خاطر می‌آورید؛ فضای کاملا جنگی و تهدید بود، یعنی همه اطلاعات واصله حاکی بود که آمریکایی‌ها هم تصمیم دارند حمله کنند و هم برای حمله زمانبندی کرده‌اند تا این عملیات را شروع کنند به همین خاطر از سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه همه متعجب شدند که چرا در این شرایط صورت گرفت ولی با توجه به اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران حمایت از مقاومت و سوریه است ضروری بود که این سفر - که برای چندمین بار انجام می‌شد-  در چنین  فضایی صورت بگیرد و به همین دلیل به دستور ریاست مجلس شورای اسلامی سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه انجام شد.
 
 اولین اثر این سفر شکستن فضا بود، یعنی همان فضای داخل جامعه سوریه، مردم و مسئولان که احساس می‌کردند اگر قرار است  اتفاقی رخ دهد فضای سیاسی کاری از پیش نمی‌برد و اگر جنگ شود فضا نظامی خواهد شد و معمولا کار سیاسی جای خود را به فضای نظامی می‌دهد ولی با این سفر یک تحرک سیاسی انجام شد و این اطمینان را مجددا تقویت کرد که فضا برای استقرار کار سیاسی وجود دارد و نمودش هم تحرک پارلمان مجلس شورای اسلامی است.
البته مسئولان سوری هم مثل همیشه خوب برخورد کردند و آقای رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، وزیر خارجه و همه مقامات کلیدی و اصلی سوریه وقت خوبی را گذاشتند و از ما استقبال کردند.
 
ما سه محور را در مذاکرات سوریه اعلام کردیم: 1. حمایت از سوریه بعنوان محور مقاومت 2. مخالفت جدی با هرگونه حمله نظامی به سوریه و 3. محکومیت شدید کاربرد سلاح شیمیایی و به همین دلیل هم رفتیم از مجروحین و مصدومین شیمیایی در بیمارستان دمشق بازدید کردیم و مشخص شد که متأسفانه فناوری ساخت سلاح‌های شیمیایی را به تروریست‌ها منتقل کردند  و این یک خطر جدی است، اگر قرار باشد در هر خونه‌ای با ساده‌ترین وسایل بخواهند یک سلاح شیمیایی بسازند و به راحتی هم پرتاب کنند این تهدید، تهدید جدی جهانی است و ضرر کننده اصلی هم خود غربی‌ها خواهند بود.
 
سوریه محور سوم جنایت آمریکا و عربستان

تصور و تحلیل من این است که امریکا بعد از آزمودن محور ترکیه و قطر که به نتیجه نرسیدند و این محور شکست خورد پرونده سوریه رو منتقل کردند به عربستان، معروف است در مذاکرات مقامات مختلف این را می‌گفتند "بندر بن سلطان" این مسئولیت را عهده‌دار است و خیلی هم جسورانه در این زمینه به کارگیری تروریست‌ها و دادن پول‌های میلیاردی به آنها و در واقع تشویق آنها برای کشتن مردم عمل می‌کند. این کار مدت‌هاست که انجام می‌شود بخصوص بعد از ماجرای "القصیر" محور اردن را فعال کردند و با همان تطمیع و فشار سیاسی آمریکا و عربستان در آنجا و در محور ترکیه مستقرند و هم در این دو تا محور عملا فعال هستند با همه‌گونه سلاح و امکانات و افراد از ملیت‌های متعدد که تعداد قابل توجهی از آنها اروپایی هستند کسانی که با همان شکل و شمایل اروپایی به چشم می‌خورند به طوری که هم کشته‌ها نشان می‌دهد و هم افراد به اسارت درآمده نشان میدهد که یک پدیده بسیار تأسف‌باری است و با توجه به اینکه این‌ها هیچ حد و مرزی هم نمی‌شناسند چراکه سر می‌برند، شکم زن حامله می‌درند، جنین را سرمی‌برند، خیلی وقایع وحشتناکی رخ می‌دهد البته قبل از همه برای آمریکا که ادعای حقوق بشر می‌کند، شرم‌آور است.
 
فقط جنایت سوریه برای محکومیت جهانی آمریکا کافیست

 اگر بخواهیم یک موضوع حقوق بشری را امروز در جامعه و در سازمان ملل اعلام بکنیم همین فجایعی که در سوریه می‌گذرد برای محکومیت حامیان اینها بخصوص آمریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه آنها کافی است.
 

باید به شهردار دمشق جایزه داد!

- الان حدود 2 و نیم سالی است که شاهد جنگ داخلی در سوریه هستیم، از فضای شهر دمشق بگوئید، آیا واقعا مثل شهرهای جنگ‌زده است؟
 - هیچ احساسی در دمشق دست نمی‌دهد که این شهر جنگ زده است، به نظر من از سفر قبل خیلی تمیزتر و آبادتر بود، باید جایزه‌ای به شهرداری دمشق داد! اینکه شهر به این تمیزی در این شرایط وجود دارد خیلی قابل توجه بود ما بعضا در ترافیک گیر می‌کردیم چرا که میزان ماشین و حضور مردم در کوچه و بازار زیاد بود، به زیارت حضرت رقیه(س)  و به بازار حمیدیه رفتیم همه جا عادی بود و البته برایمان خیلی جالب بود که اصلا فضا فضای جنگی نبود.

روحیه بشار اسد بالا بود

اضافه بر اینکه روحیه آقای بشار اسد بسیار بالا بود مثل ایکه اصلا وقایع اتفاقی نیافتاده و این کشور حدود دو سال و نیم درگیر جنگ تحمیلی نیست این قدر در واقع برای وی قضایا عادی بود و خوب مسائل مختلف تحمیلی به جامعه سوریه  را مدیریت می‌کرد بنابراین فضای شهر به نظر من خیلی خیلی معمولی بود. 
 
 
پاسخ سوریه به موشک کروز آمریکا
 
* برخی‌ها معتقدند جنگ داخلی به مراتب‌ سخت‌تر از جنگ خارجی است چرا که جنگ داخلی فرسایشی است اما ما شاهد هستیم دولت سوریه همچنان مقتدرانه مقاومت می‌کند، به نظر شما در صورت حمله نظامی امریکا پاسخ سوریه چگونه خواهد بود؟
  
 استراتژی آمریکایی‌ها حمله از راه دور است چرا که فضای داخل آمریکا چه کنگره و چه دولت با توجه به 4 - 5 هزار کشته‌ای که در عراق و افغانستان دادند، تصمیمشان این است این اشتباه را تکرار نکنند، بنابراین قراراست که کروز و بقیه موشک‌ها را از روی ناوهایشان از مدیترانه شلیک کنند، بنابراین جمله معروف دوران جنگ ما موشک جواب موشک طبیعی است که سوری‌ها هم موشک می‌زنند و در فضای جنگی و مساحت کوچک سرزمین‌های اشغالش این موشک به کجا خواهد خورد خیلی مشخص نیست یعنی کافی است یه موشک به یک کارخانه شیمیایی رژیم صهیونیسیت اصابت کند چندین هزار نفر در عرض چند ساعت از بین خواهند رفت.
 
چرنوبیل دیگر در راه است

* احتمال دارد به دیمونا بخورد؟
 اگر دیمونا باشد که می‌تواند یک چرنوبیل دیگری در منطقه رخ بدهد که فاجعه بزرگتری خواهد بود هم به لحاظ تأثیر عملیاتی هم به لحاظ فضای روانی، چرا که که کسی حاضر نخواهد بود از اروپا مهاجرت کرده و در سرزمین‌های اشغالی سکنی گزیند. این به این معنا نیست ما تائید کنیم، این مراکز نباید در هیچ جنگی زده شود ولی وقتی جنگ رخ دهد قطعا هر احتمالی امکان دارد اتفاق بیفتد.
 
پاسخ احتمالی ایران به جنگ سوریه

* یکی از موضوعاتی که این روزها بیشتر به آن دامن زده می‌شود، موضع‌ جمهوری اسلامی ایران در صورت حمله نظامی به سوریه است؟ آیا ایران رسما وارد جنگ خواهد شد؟ 
 حمایت ما به لحاظ سیاسی که خیلی روشن است و هیئت‌های متعددی که از جمهوری اسلامی به سوریه رفته‌اند نمونه بارز این سیاست است، در بعد نظامی طبیعی است که نظامی‌ها تصمیم می‌گیرند چگونه عمل کنند و نقشه راه نظامی‌ها چیزی نیست که در اختیار سیاسیون یا دیگران قرار داشته باشد، طبیعیتا طبقه‌بندی شده است و همین منطق نظامی امنییتی حکم می‌کند که تصمیم آنها مشخص نشده باشد.
 اما آن چیزی که مسلم است اینکه اگر بخواهند آتش جنگ شعله‌ور و تبدیل به درگیری نظامی شود خیلی از اتفاقات غیرقابل پیش بینی قابل پیش‌بینی است که حوادث بدی اتفاق خواهد افتاد بخصوص برای رژیم صهیونیستی و می‌تواند امنیت منطقه را با یک چالش بسیار جدی مواجه کند. 
 
اوباما در یک قدمی تیغ استیضاح کنگره

* مستحضرید لایحه حمله امریکا به سوریه در حال حاضر به گنگره ایالات متحده فرستاده شده، آیا امکان دارد در امریکا با این موضوع مخالفت کنند؟
-  در امریکا فضای مخالفت قوی‌تر است و این نکته‌ای که آقای کری مطرح کرده که اگر گنگره مخالفت کند ما حمله خواهیم کرد آنها هم جواب داده‌اند اگر حمله بکنید ما هم رئیس جمهور را  استیضاح خواهیم کرد!  در این صورت بدترین شکل برای اوباما این است که برود دم تیغ استیضاح گنگره  و محاسبه‌اش هم خیلی راحت است. 
 
ضربه شدید حیثیتی به آمریکا

به نظر من آمریکایی‌ها که بیش از دو ساله بعنوان یک ابر قدرت اعلام می‌کنند بشار باید برود یک ضربه حیثیتی شدیدی خوردند، جمهوری اسلامی ایران هم بارها اعلام کرده که بشار باید باشد، معنی ندارد که شما رئیس یک کشور مستقل اسلامی عربی را به لحاظ اینکه علاقه‌مند نیستید مجبور به ترک قدرت کنید! در روابط بین‌الملل این یک ناهنجاری است، بنابراین حرف امریکا به کرسی ننشسته لذا از تمام امکانانت منطقه‌ای وامکانات سیاسی مالی استفاده کرده و می‌خواهد به گونه‌ای ضربه حیثیتی را جبران کند ولو با زدن چند تا موشک تا بگویند ما بالاخره ابرقدرت هستیم! منتها این یک تصمیم احساسی است به همین دلیل به نظر من قابل توجهی از نمایندگان کنگره هم مخالف هستند پارلمان فرانسه هم وضعیت مشابهی دارد، درگیری شدید لفظی بین موافقین و مخالفین شده و هجوم شدیدی به دولت بردندکه دست به چنین اشتباه تاریخی نزند. 
  
عربستان، ترکیه و قطر محرک حمله امریکا به سوریه
 
* پیام بشار اسد به ایران چه بود؟
بشار اسد اولا تشکر می‌کرد از اینکه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت به این میزان حمایت می‌کند، سیاست ما سیاست ثابتی است و بالاخره در فضایی که متأسفانه جهان عرب به جای اینکه حداقل همیت و غیرت عربی و اسلامی را نشان بدهند بیشترین فشار را به آمریکایی‌ها دارند به تا به سوریه حمله کند، کشورهای مثل عربستان، قطر و امارات فشار وارد می‌کنند، حداقل ضرر این حمله کشته شدن انسان‌های بی‌گناه است، مگر در افغانستان چند بار کاروان‌های عروسی را زدند! این سوال واقعا متوجه کشورهایی است که متأسفانه به جای اینکه کمک بکنند به حفظ امنیت منطقه، عامل آتش‌افروزی در منطقه هستند. 
 
ارتش سوریه از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه است

* ارتش سوریه در چه وضعیتی قرار داشت؟
ارتش سوریه به لحاظ کاربردی و اجرای یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه است. ‌همکاری تسلیحاتی این کشور بالاست، در ضمن ارتشی که می‌تواند به مدت 2 سال و نیم در مقابل جنگ فرسایشی مقاوت کند قطعا ارتش قدرتمندی است، امروز هم در پایان جنگ فعلی هم به نظر من ارتش سوریه ‌به لحاظ تجربه عظیمی که درگیری‌ها به دست آورده‌ به مراتب قوی‌تر از قبل از است. 
 
هدف دیدار هیئت پارلمانی با رهبر حزب‌الله

* شما بعد از سوریه مستقیم به لبنان رفتید و با سید حسن نصرالله دیدار داشتید، هدف از این سفر چه بود؟ 
 با توجه به دیداری که با همه مقامات رسمی لبنان داشتیم از آقای رئیس جمهور گرفته تا رئیس مجلس و وزیر خارجه - اضافه کنم لبنان در حال حاضر دارای دو نخست وزیر است، هم نخست وزیر منتخب و هم نخست وزیر فعلی چون دولت جدید شکل نگرفته با هر دو نخست وزیر دیدار داشتیم -  خیلی طبیعی بود که با رهبر حزب‌الله  هم به لحاظ علاقه و ارادتی که به ایشان وجود دارد و هم به لحاظ قدردانی از زحمات آنها در سال‌های طولانی گذشته در ارتباط با مقاومت و حمایت از سوریه ملاقات انجام شود و این ملاقات بسیار خوبی بود و آقای سید حسن نصرالله هم در واقع از روند تحولات از این باب که آمریکایی‌ها بخواهند اشتباهات بزرگی انجام بدهند، نظراتی را مطرح کردند.
 
حزب‌الله؛  کوه استوار 
همیشه حزب‌الله همچون یک کوه استوار ایستاده و این بار هم بالاخره روحیه آقای سید حسن نصرالله و احوال انصار حزب الله لبنان در مقاومت و آن نشاط انقلابی که دارد یک الگو است.

جابجایی ماشین برای دیدار با رهبر حزب‌الله الفبای امنیت است
 
- یک از موضوعاتی که بعضا در فضای مجازی به آن دامن زده می‌شود، و شاید دانستن آن برای مردم جالب باشد، نحوه دیدار مقامات با رهبر حزب‌الله است، اینکه گفته می‌شود برای دیدار با سیدحسن نصرالله باید چند ماشین تعویض کنید و مشخص نیست که مسئولان به کجا هدایت می‌شود و ... صحت دارد؟ شما چطور رفتید به ملاقات؟
 
- لبنان همش کلا 10 هزار و 500 کیلومتر وسعت ‌دارد و جغرافیای خیلی کوچکی است که بخشی مسیحی‌نشین، بخشی سنی‌نشین است ‌و بخشی شیعه‌نشین لبنان مساحت کمتری از میزان کل مساحت این کشور را دارد، از طرفی لبنان در جوار رژیم صهیوینستی است، صهیونیست‌ها هم به خاطر مسائل اطلاعاتی یک تجربه طولانی دارند بنابراین طبیعی‌ترین روش برای تردد رهبران حزب‌الله و برای دیدار با آنها  تمهیدات امنیتی است، و این موضوعات طبیعی است، به نظر من اگر غیر از این باشد، کار اشتباهی است.

* پس جابجایی ماشین‌ها صحت دارد؟ 
 
بله، جابجایی ماشین برای دیدار با سید حسن نصرالله الفبای امنیت است. اگه قرار باشد، همه بدانند که امنیت نیست!  
 
سیدحسن نصرالله در لبنان است

 * مقرسید حسن نصرالله در داخل بیروت است؟
 حالا این موضوع مهم نیست، مهم دیدار است، چه فرقی می‌کند خارج یا داخل بیروت باشد، آنها که علاقمند به سید حسن نصرالله هستند قطعا علاقمند به امنیت ایشان نیز هستند و برای آنها مهم نیست ایشان کجا زندگی می‌کند، آنچه مهم است اینکه سید حسن نصرالله در داخل لبنان است‌ و این تمهیدات را حزب‌الله اندیشیده که ملاقات‌های رسمی با ایشان انجام شود؛ حزب‌الله در تحولات آتی همان حزب‌الله جنگ 33 روزه خواهد بود.

* یکی از ویژگی‌های بارز حزب‌الله لبنان صداقت در گفتار است به طوری که کاری را بخواهند انجام بدهند انجام می‌دهند، در مورد سوریه نیز گفته‌اند در کنار سوریه خواهند بود، اگر حمله نظامی علیه سوریه رخ دهد واکنش حزب‌الله چگونه خواهد بود؟
در هر صورت در تحولات سوریه عملا حزب الله درگیر بوده و رسما هم  اعلام کرده است، نقش حزب‌الله در آزادسازی "القصیر" یک نقش بسیار تأثیرگذار منطقه‌ای و جهانی بود و تعدادی شهید دادند و شهدایشان را با افتخار تشیعع می‌کنند، بله ویژگی برجسته حزب‌الله این است آنچه را بخواهند انجام بدهند می‌گویند و آنچه را بگویند انجام می‌دهند. به طور مثال در جریان جنگ 33 روزه اعتماد مردم سرزمین‌های اشغالی یعنی اشغالگرها به سخنرانی‌های سید حسن نصرالله بیشتر از رهبران خودشان بود و می‌گفتند این سید یعنی سید حسن نصرالله هرچه بگوید راست می‌گوید و این اعتماد را امروز هم دارند و این از نقاط مثبت و امتیازات حزب الله و رهبری حزب‌الله است. 
 
خاک لبنان و مبارزه حزب‌الله با آمریکا 
* آیا حزب‌الله از خاک لبنان برای مبارزه با آمریکا استفاده خواهد کرد؟
سیاست لبنان این نیست وارد جنگ شود‌ و این یک سیاست منطقی است؛ آنچه حزب‌الله انجام می‌دهد دفاع است چرا که تعدادی از لبنانی‌ها در روستاهای هم‌مرز لبنان در داخل خاک سوریه زندگی می‌کنند استدلال حزب‌الله این است که  برای دفاع از شهروندان خودمان ناگزیریم اینگونه عمل کنیم و این حق قانونی حقوق بین‌الملی ماست که از شهروندان لبنانی دفاع کنیم.
حزب‌الله در تحولات آتی هم همان حزب‌الله سال 2000 و جنگ 33 روزه خواهد بود بلکه به مراتب قوی‌تر چون میزان امکانات و تسلیهات به لحاظ کمی و کیفی امروز حزب‌الله بیش از آن زمان است. 
 
کنگره، خاکریز سوریه در آمریکا

* با توجه به سیر تحولات سیاسیون آمریکا از جمله موضع‌گیری گنگره، فکر می‌کنید جنگ آمریکا و سوریه عملی می‌شود؟
آمریکایی‌ها خودشان علاقمند به گسترده شدن جنگ نیستند چون برخلاف منافعشان است، مخصوصا اینکه توانمندی حزب‌الله را دیدند و شکست آنها را چشیدند یعنی شکستی که حزب‌الله به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد، آنها چشیدند و می‌دانند این توانمندی چقدر بالاست، وقتی که ناوچه‌های فوق مدرن رژیم صهیونیستی را در آب‌های لبنان غرق کردند و تانک‌های فوق پیشرفته مرکاوا را به تعداد زیادی شکار کردند از همان زمان مشخص بود که حزب‌الله قدرت توانمندی بالایی دارند. 
 
ولی اینکه جنگی صورت بگیرد یا خیر بستگی دارد به مجموعه عواملی که تأثیر خواهد گذاشت، مثلا ملاحظه کردید مصوبه پارلمان انگلیس دفاعیه مهم جنگ را شل کرد، مصوبه کنگره امریکا مهم است اگر گنگره مخالفت کند بازهم خاگریزی در مقابل انجام جنگ خواهد بود.
 
شکست آمریکا در اجماع جهانی علیه سوریه

 البته امریکا دنبال این بود تا علیه سوریه اجماع جهانی تشکیل دهد اما نه تنها اجماع جهانی نتوانست تشکیل دهد بلکه اجماع منطقه‌ای نیز نتوانست انجام دهد بلکه  فقط یک تعدادی کشور مزدور عربی در منطقه مشوق این جنگ هستند که در محاسبات جایگاه ویژه‌ای ندارند. 
 
دیپلماسی ممانعت از جنگ استمرار پیدا کند

* موضع جمهوی اسلامی ایران در قبال جنگ سوریه چه خواهد بود؟
همه تلاش ما این است که جنگ اتفاق نیفتد و به نظرم از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم و اخیرا آقای ظریف به عراق ‌سفر کرد؛ این سفر، حلقه‌ای است از یک زنجیره تلاش جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از وقوع جنگ، به نظر من این دیپلماسی چه در بعد پارلمانی و چه در بعد دولتی وزارت خارجه باید با جدیت در این شرایط استمرار پیدا کند. 
 
اشتیاق لبنان به موضوعات رد و بدل شده ایران با فلتمن

* برخی‌ها معتقدند سفر وزیر امور خارجه به عراق در راستای مذاکره با آمریکا بر سر مسئله سوریه است، قبول دارید؟
این بحث در سفر آقای سلطان قابوس از یک طرف و آقای فلتمن که سال‌ها معاون وزیرخارجه امریکا بود و امروز معاون دبیرکل سازمان ملل هست، مطرح بود در سفری که به لبنان و سوریه داشتیم بخصوص مقامات لبنانی خیلی شایق بودند در سفر فلتمن با ما  چه گذشته است.
 
مجاری انتقال حرف‌های ایران و آمریکا کم نیست

مجاری انتقال صحبت‌های ما با آمریکایی‌ها کم نیست که حالا نیاز باشد که وزیر خارجه ما برود عراق از طریق عراقی‌ها کاری انجام دهد؛ حافظ منافع آنها در تهران یعنی سفیر سوئیس هست و ما به راحتی می‌توانیم  یادداشت بدهیم و صحبت کنیم، منتقل کنیم از این کانال بارها استفاده شده است، از طرف دیگر بالاخره در مجامع بین‌المللی گفته می‌شود. بنابراین به نظر من محور سفر آقای دکتر ظریف هم روابط دوجانبه بود هم در واقع بررسی شرایط ویژه در مقطع فعلی در منطقه.
 
ضرورت تقویت روابط دوجانه با قطر

* سوال بعدی‌ام را در خصوص تغییر موضع امیر جدید قطر نسبت به امیر قبلی این کشور است، نگاه جمهوری اسلامی ایران به این موضوع چگونه است؟ 
 من فکر می‌کنم موضع "شیخ تمیم" با "شاه حمد" فرق می‌کند و بیشتر دنبال حل مسائل داخلی تا پرداختن به قضایایی مانند سوریه و آتش‌افروزی در منطقه است و به همین دلیل هم اگر این واقعیت صحنه باشه به نظر من باید سریعتر با قطر کار فعالی رو در زمینه روابط دو جانبه با هدف تقویت آغاز کرد.
بیشتر دنبال حل مسائل داخلی است و پرداختن به قضایایی مانند سوریه و آتش‌افروزی در منطقه و به همین دلیل هم اگر این واقعیت صحنه باشد به نظر من باید سریع‌تر با قطر کار فعالی را در زمینه روابط دو جانبه با هدف تقویت آن آغاز کرد.
 
سیاست‌دوگانه غرب در قبال بحرین

* مقام معظم رهبری فرمودند ایران در جنگ 33 روز دخالت کرد تنتیجه این شد، در جنگ 22 روزه و 8 روزه دخالت کرد نتیجه این شد، آیا جمهوری اسلامی بنا ندارد در مورد بحرین نیز دخالت کند؟
این جمله معروف از مقام معظم رهبری است که اگه ما در قضیه بحرین ورود پیدا می‌کردیم که قضیه این نبود؛ بحرین مسئله خیلی ساده‌ای است مردمشان می‌گویند براساس معیارهای شناخته شده جهانی در امر دموکراسی هر کدام یک رای داشته باشیم، به همین سادگی! ولی متاسفانه سیاست ‌دو‌گانه دموکراسی غرب و آمریکا اینجا برنمی‌تابند و اجازه نمی‌دهند انتخابات آزاد داشته باشند، پارلمان داشته باشند و همه چیز در این جا در واقع فرمایشی است و این یک اشکال اساسی سیاست غرب در منطقه است که در واقع اجازه نمی‌دهد که مردم از طریق دموکراسی به حق خودشان برسند.  
 
اهمیت کشتار 50 سرکرده منافقین به مراتب بیشتر از عملیلت مرصاد بود

* اخیر شاهد بودیم انتفاضه شعبانیه عراق با حمله به اردوگاه اشرف حدود 50 نفر از سرکردگان این گروهک را کشتند، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
یکی از مهم‌ترین کارهایی که به نظر من مردم مظلوم عراق انجام دادند همین کار بود؛ مطلع هستید که جدای از 16، 17 هزار نفر شهدای ترور در جمهوری اسلامی ایران که منافقین بیشترین سهم و نقش را در این جنایت تاریخی داشتند، در عراق هم سازمان منافقین در زمان صدام و در انتفاضه کشتار هم کردها و هم شیعیان نقش اساسی را ایفا کردند و به همین دلیل بالاخره فرزندان آن شهدا و کسانی این جنایت‌ها را شاهد بودند امروز گروه تشکیل دادند و این عملیات را هم که بیش از 50 نفر از کادرهای اصلی سازمان منافقین به درک واصل شدند را انجام دادند؛ به نظر من این جمله که کلام معصوم است که "یوم المظلوم علی الظالم اشد من یوم الظالم علی المظلوم" روز مظلوم بر ظالم شدیدتر از روز ظالم است بر مظلوم، انتقام الهی توسط این فرزندان برونمند مردم عراق خارج شد و این درس را به این سازمان تروریستی داد.
 
* اهمیت این عملیات نسبت به عملیات مرصاد که در سال 67 باعث شکست منافقین شد، چیست؟
به هر حال در مرصاد شاید از رهبران سازمان منافقین سه چهار نفر بیشتر به درک واصل نشدند اینجا 50 نفر از سرکرده‌هایشان کشته شدند به مراتب به نظر من از نظر اهمیت، اهمیت بیشتری نسبت به مرصاد داشت.
 
وظیفه سپاه قدس حمایت از ملت‌های مظلوم است

-  یکی دیگر از موضوعاتی که معمولا رسانه‌های خارجی بیشتر به آن می‌پردازند، وجود سپاه قدس است، جایگاه این نیرو در ایران و خارج از ایران چیست؟
- در هر صورت ساختار نظامی سپاه با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا به همین صورت است چون ما در قانون اساسی‌مان حمایت از مستضعفین و ملت‌های مظلوم را در دستور داریم طبیعتا این حمایت و دفاع تشکیلاتی انجام بدهند که این تشکیلات به قدس واگذار شد.
 
اقدام برخی رهبران حماس را به پای همه آنها نمی‌نویسم

* اخیرا گفته می‌شود به دلیل برخی موضع‌گیری‌های رهبران حماس، رابطه ایران با حماس دارد تغییراتی شده است، با این موضوع موافقید؟
حماس بد عمل کرد از یک سازمان انقلابی انتظار نبود که از مهد مقاومت سوریه برود به دامان شیخ قطر و یعنی دامان آمریکا، انتظار از یک سازمان انقلابی این بود که در شرایط سخت‌تر هم بایستد و مقاومت کند به همین دلیل هم این ایراد به آنها وارد است اما این به این معنا نیست که حالا اگر تعدادی از رهبران حماس اشتباه کردند ما صورت مسئله رابطه آن با حماس را به پای همه آنها بنویسیم در هر صورت حماس تشکیلات مقاومتی است و باید تقویت بشود.
 
شکست طرح سازش قطعی بود
 
* اخیرا طرح سازش در سایه حوادث منطقه به حاشیه رفته است، ولی آنچه از این طرح گفته نمی شود شکست آن است،  نظر شما در این مورد چیست؟
از آن اول مشخص بود چون قواعد‌بازی در آن رعایت نمی‌شود شکست خورده است و آن‌ها به دنبال فرصت‌گیری هستند و به خصوص سواستفاده از وضعیت متشنج منطقه کار خودشان را بکنند بنابراین به نظر من اینگونه اقدامات در واقع در این زوایا بسیار قابل توجه است.
 
انگلیس برای ایجاد رابطه با ایران پیشگام شود

* اخیر موضوع ارتباط با انگلستان مطرح شده و ظاهرا وزیر امور خارجه انگلیس اعلام آمادگی کرده در حاشیه نشست سازمان ملل با وزیر امور خارجه کشورمان دیدا‌ر کند، این در حالی که مصوبه مجلس شورای اسلامی اجازه‌ ایجاد ارتباط تا حد کاردار را می‌دهد، واکنش مجلس به این گسترش روابط طرفین چه خواهد بود؟ 
به نظرم فضا در غرب بیشتر شده است،‌ خود انگلیسی‌ها هم بالاخره صحبت ‌می‌کنند و ظاهرا قرار است در حاشیه نشست سازمان ملل وزیر خارجه آنها با وزیر خارجه ما مجددا مذاکره کند، ما منعی نداریم و در مجلس رابطه دو کشور را از سطح سفیر به سطح کاردار کاهش دادیم کاهش دادیم، دولت می‌تواند عمل کند.
مجلس مصوبه قانونی دارد که روابط در سطح کاردار باشد منتهی فعلا در حال قطع رابطه است و این کار را خود انگلیسی‌ها انجام داده‌اند و خودشان برای جبران پیشگام شوند‌. فعلا چون اصل رابطه قطعه بحث سفیر یک بحث جدی نیست، دولت می تواند پیشنهاد کند و مجلس هم بررسی می‌کند.

حرکت فضای ایران و غرب به طرف نوعی تلطیف

 * وضعیت ارتباط با کانادا به چه صورتی است؟
‌کانادا هم وضعیت مشابهی دارد و من فکر می‌کنم کلا فضا با غرب ‌به طرف نوعی تلطیف می‌رود؛ ما با آمریکا مشکل اساسی داریم نه با کشورهای غربی! به نظر باید رابطه‌مان نه فقط عادی بلکه خوب باشد به خصوص در حوزه اقتصادی می‌توانیم استفاده بیشتری کنیم.
 
 مجلس جلوی ادامه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را گرفت

* بعضا گفته می‌شود جایگاه مجلس، از جمله کمیسیون امنیت ملی در سیاست‌ خارجی کشورمان کجاست، پاسخ این پرسش چیست؟
دیپلماسی پارلمانی بخشی از دیپلماسی جمهوری اسلامی است؛ شما ملاحظه کنید در همین بحران سوریه به چه میزانی این نقش تاثیرگذار بود و یا در مجلس هفتم ما چهار تا مصوبه گذراندیم برای تثبیت حقوق هسته‌ای ملت ایران بسیار تاثیرگذار بود، این ‌مجلس بود که جلوی ادامه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را گرفت حالا تاثیر دیپلماسی پارلمانی است، به نظر من ظرفیت بسیار مهمی است که باید بیشتر از این ظرفیت استفاده بشود.
 
اقدام عملی کمیسیون امنیت ملی در خصوص ادعای واهی امارات بر سر جزایر سه‌گانه

* بارها موضوع پیگیری جزایر سه‌گانه ایرانی را از شما جویا شدیم، حتی اخیرا کمیسیون امنیت ملی از این جزایر بازدید داشت، ولی امارات در حال هم‌راستا کردت برخی کشورها با ادعای خود است از جمله اینکه وزیر خارجه لیبی ادعای آنها را تکرار کرده است، واکنش شما به این موضوع جیست و آیا کمیسیون امنیت ملی اقدام خاصی انجام نخواهد داد؟
جزایر سه‌گانه ایرانی بوده است، ایرانی هست و ایرانی خواهد بود، این ادعاها یه امر تبلیغاتی است شما ملاحظه بکنید نام خلیج فارس یک سابقه چند هزار ساله دارد، در تمام اطلس‌های تاریخی و کتب تاریخی است امروز شما یک کشور پیدا کنید در جهان عرب که بگوید خلیج فارس، خب این ادعای دروغی است، خلیج عربی نیست خلیج خلیج فارس است، خلیج عربی همان دریای سرخ و آن دریای عرب است،اینجا خلیج فارس است، به لحاظ حقوقی و ثبت در سازمان ملل هم آنجا همین را دارند این‌ها با تحریک عوامل بیرونی به خصوص انگلیس‌ها که همیشه کانون ایجاد اختلاف در منطقه بودند این تبلیغات را راه می‌اندازند.

-  اقدام عملی انجام ندادید؟
-  حالا یک تصمیماتی اتخاذ شده که کم‌کم اطلاع رسانی می‌شود انشاءالله
 
در انتخابت 92 طرح‌های امنیتی و تخریبی متعددی خنثی شد

 - 24 خرداد ماه سال جاری شاه خلق حماسه سیاسی بودیم ولی قطعا بستر خلق این حماسه از پیش آماده شد بود، آیا دشمنان باز هم نقشه و طرحی برای بر هم زدم امنیت انتخابات 92 داشت؟
- دشمن درصدد بود وقایع 88 را در انتخابات 92 هم تکارا کند منتهی هم عنایت الهی و هم تیزهوشی مسئولان امنیتی اعم از وزارت اطلاعات، سپاه و دیگر دست‌اندرکاران مسائل امنیتی طراحی‌های متعددی را خنثی کرد؛ خیلی از این‌ها در نطفه خفه شد و حتی برخی از امکانات و افراد را اعزام کرده بودند برای حرکت‌های تخریبی و ضد امنیتی که خوشبختانه این‌ها به نتیجه نرسید و خنثی شد آنچه که مهم است نظام علی رغم تبلیغات گسترده رسانه‌های برون مرزی ضد انقلاب و کشورهای غربی توانست به بهترین شکل و بالاترین نمره انتخابات را برگزار کند.
 
فصل‌‌الخطاب تصمیم‌گیری در پرونده هسته‌ای مقام معظم رهبری است

* اخیرا مسئولیت پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه محول شد، آیا بخش تصمیم‌‌سازی پرونده هسته‌ای نیز به دستگاه دیپلماسی محول شده است؟
اینکه آقای رئیس جمهور رسما اعلام کردند که وزارت امور خارجه مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را دارد این به این معنا نیست که صفر تا صد تصمیم‌گیری هسته‌ای در اختیار وزارت خارجه بشود حتما فصل‌الخطاب هرگونه تصمیم‌گیری با مقام معظم رهبری خواهد بود و با توجه به پیچیدگی‌های حاکم بر این عرصه منطقه هم حکم می‌کند که از ظرفیت شورای عالی امنیت ملی استفاده شود.
 
تریبون سازمان ملل مهم‌ترین تریبون جهانی ماست

* نظر شما در خصوص اولین سفر رئیس جمهور به سازمان ملل چیست؟ و این سفر چقدر می‌تواند اهمیت داشته باشد؟
تریبون سازمان ملل مهم‌ترین تریبون جهانی ماست و با توجه به حضور تعداد زیادی از سران کشورها طبیعی است که رئیس جمهور ما شرکت کنند و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل دفاع کنند و دقیقا فرصت طلایی است برای ملاقات با سران کشورها و طبیعتا آقای دکتر روحانی هم در همین چارچوب خواهند رفت فکر می‌کنم فضای ملاقات ایشان با سران اروپا هم در این سفر آماده باشد.
 
پیگیری اوضاع میانمار در دستور کار شورای عالی امنیت ملی

* فارغ از هیاهوی رسانه‌ای و مسائل منطقه‌ای شاهد هستیم که مردم مسلمان میانمار همچنان قربانی وحشی‌گری‌های متعصبان و اسلام‌ستیزان می‌‌شود، هرچند کمیسیون امنیت ملی اخیرا هیئتی به آنجا اعزام کرده بود ولی آیا به صورت جدی این موضوع را پیگیری نخواهد کرد؟
هیئت ما که اعزام شد، تعداد پیشنهادات قابل توجه عملیاتی را نوشتیم و ارائه کردیم به شورای عالی امنیت ملی و قرار بر این بود که آن‌ها جلسات پیگیری بگذارند و عملی کنند چند نوبت هم پیگیری شد و انشاءالله با تعیین دبیر شورای عالی امنیت ملی ما مجددا این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.
* از اینکه وقت خود را در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار دادید، سپاسگزاریم.
بنده هم از شما و همکارانتان ممنونم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها