کد خبر: ۱۶۴۶۳۳
زمان انتشار: ۰۰:۱۰     ۲۱ شهريور ۱۳۹۲
بازار سیاه سوریه شاهد سقوط قابل ملاحظه دلار آمریکا در برابر لیره سوریه بود تا جایی که کارشناسان از آن تحت عنوان سقوط بزرگ یاد کردند.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس از سوریه، نرخ دلار آمریکا روز گذشته در بازار سیاه سوریه شاهد سقوط 17 درصدی در برابر لیره سوریه بود.

نرخ دلار 260 لیره بود که در پی سقوط آن به 213 لیره رسید.

«محمد عساف»، کارشناس بازار سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، دلیل سقوط نرخ دلار را کاهش بیم و نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال حمله آمریکا به سوریه عنوان کرده و گفت: طبیعی است، هر بار که بحران سیاسی در خصوص سوریه شدت پیدا می‌کند، بازار تحت تاثیر آن قرار گرفته و تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد.

وی در توضیح این مطلب افزود: با شایعه پراکنی کشورهای همسایه و کشورهای عربی خلیج فارس در خصوص کاهش ارزش لیره، برخی از کسانی که لیره داشتند، در صدد تبدیل آن به ارز و سپرده‌گذاری در بانک‌های لبنان برآمدند و همین اقدام، نرخ دلار را افزایش داد.

این کارشناس بازار اظهار داشت: تاجران بازارهای داخلی به موازات آرام شدن آشکار اوضاع سیاسی، چاره‌ای نیافتند جز اینکه به احتکار انواع ارز به ویژه دلار پایان دهند و هرچه زودتر آن را در بازار عرضه کنند، زیرا بیم دارند، در روزهای آینده نرخ ارز با کاهش بیشتری همراه شود و در نتیجه آنان متحمل زیان فراوانی شوند.

عساف تاکید کرد: در این شرایط، طبیعی است که نرخ انواع ارز در مقابل لیره با کاهش همراه شود به ویژه اینکه اخیر تاجران به بهانه حمله آمریکا به سوریه، به احتکار  ارز رو آوردند و همین امر به میزان زیادی موجب افزایش نرخ آن شد.

وی در ادامه گفت: همچنین آرام شدن اوضاع سیاسی و کاهش احتمال حمله آمریکا به سوریه موجب رونق بازار اوراق بهادار در دمشق شده است تا جایی که انواع اوراق بهادار در معاملات روز سه شنبه با چهار درصد افزایش نسبت به یک روز قبل از آن، داد و ستد شد.

عساف اظهار داشت: اکنون افزایش ارزش لیره و نیز رونق داد و ستد، موجب خوشبینی سرمایه‌گذاران شده است، به ویژه اینکه تا پیش از آن، بازار با رکود قابل ملاحظه ای روبه رو شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها