کد خبر: ۱۶۴۶۷۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۱ شهريور ۱۳۹۲
امیر قلعه نویی به زعم منتقدانش، در فصل جاری لیگ برتر تغییر تاکتیک داده وتلاش می کند همواره توپ را از زمین خود دور کند.
او در گذشته عادت داشت خود را مقصر شکست ها و بازی ضعیف جلوه دهد و همه تقصیرات را بر گردن خود بیاندازد اما در فصل جاری، با یک تغییر تاکتیک، دیگران را مقصر می داند. قلعه نویی پس از اوج انتقادها از دربی، با وجود رای بالای مردم به مسابقه خیلی ضعیف استقلال و پرسپولیس، به ناگهان خبرنگاران را اجنبی پرست خواند و ناگهانی تر گفت: «بازی ایران و کره جنوبی بدترین بازیکن تاریخ ایران بود، چرا از کروش انتقاد نمی کنید؟» این انتقاد در حالی صورت می گیرد که به گفته کارشناس ها، ایران مقابل کره جنوبی با ساختار منظم دفاعی که کمتر در فوتبال ایران دیده شد، در مسابقه ای که حساسیت آن بسیار بالا بود، موفق شد میزبان را در اولسان شکست داده و به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کند. کارشناس ها اعتقاد داشتند که تیم ملی در این مسابقه، هر چند موقعیت گلزنی زیادی نداشت و خوب بازی نکرد اما در مقابل، نشان داد در دفاع دچار دگرگونی فاحشی شده و یکی از نقطه ضعف های همیشگی از بین رفته است. قلعه نویی در حالی این بازی را بدترین بازی تاریخ ایران خوانده که بی شک، نظر مردم و اهالی فوتبال با او در تناقض است. ایران در جام ملت ها 2011 قطر، با افشین قطبی به مصاف کره جنوبی رفت که عملکرد بسیار ضعیفی داشت. تیم ملی 120 دقیقه بازی ضعیف و پر اشتباهی داشت و پس از آن، طرفداران اعتقاد داشتند ایران هم نتیجه را باخت و هم بازی فنی را؛ ظاهرا آنها توقع داشتند ایران آبرومندانه تر بازی می کرد. قلعه نویی در حالی بازی اخیرا ایران و کره را بدترین بازی تاریخ فوتبال ایران خوانده که اغلب اهالی فوتبال می گویند، به هیچ وجه نمی توانند بازی تلخ و شکست با 4 گل مقابل مکزیک را فراموش کنند. در آن مسابقه امیر قلعه نویی سرمربی ایران بود که تیم ملی، با نمایشی بد، ضعیف و پراشتباه این مسابقه دوستانه را باخت و به گفته کارشناس ها «هیچ حرفی برای گفتن نداشت.»

*امیر پس از باخت به کره: از من انتقاد کنید

اما قلعه نویی خود نیز تجربه بازی مقابل کره جنوبی را دارد. او در سال 2007 هراه با ایران در جام ملت ها به مصاف کره جنوبی رفت. این بازی در مرحله یک چهارم نهایی برگزار شد که ایران در ضربات پنالتی مغلوب حریف شد و از دور رقابت ها کنار رفت. امیر قلعه نویی پس از این شکست، در کنفرانس مطبوعاتی چنین جملاتی گفت: «خواهش می کنم منصفانه قضاوت کنید. مقصر این ناکامی من هستم و اگر هم قرار است انتقادی صورت بگیرد باید اول از من باشد بعد بازیکنان.» البته رسانه ها نیز به انتقاد از مربی تیم ملی و بازی ضعیف ایران مقابل کره جنوبی پرداختند اما قلعه نویی سال ها بعد، در حالیکه این جمله به طور کامل از یادش رفته بود، در مصاحبه های متعدد اعلام کرد: «فقط منتظر بودند ما به کره جنوبی ببازیم تا 300 مقاله علیه ما بنویسند.»

*ایران با امیر، در اوج قدرت

ایران در اوج قدرت تیمی به مالزی و مسابقات جام ملت ها در سال 2007 رفت. 8 بازیکن از 11 بازیکن ثابت قلعه نویی لژیونر بودند. تقریبا، تمام اهالی فوتبال معتقد هستند، تیم قلعه نویی پس از گذر از تعلیق و اتفاقات حاشیه ای در سال 2006، در سال 2007 قدرتمندانه راهی مالزی شد. نگاهی به ترکیب این تیم-که جدول آن در زیر موجود است-نشان می دهد بازیکنان ایران به اوج پختگی رسیده بودند. هاشمیان در هانوفر بازی می کرد، نکونام مهره آماده تیم ملی و اوساسونا بود. مهدوی کیا تازه به آینتراخت فرانکفورت پیوسته بود. تیموریان روزهای خوبش را در فولام آغاز کرده بود. حسین کعبی با انتقال به لستر سیتی انگلستان انگیزه بسیاری داشت. جواد کاظمیان در اوج آمادگی دوران بازیگری خود بود. او و ایمان مبعلی یک تنه الشباب را قهرمان لیگ امارات کردند. مسعود شجاعی در آستانه انتقال به اوساسونا قرار داشت. رحمان رضایی در کالچو بازی می کرد و در باشگاه لیورنو. علی کریمی هنوز بازیکن بایرن به حساب می آمد و فریدون زندی نیز پس از یک وقفه در فوتبالش، به رمز آمادگی رسیده بود و اتفاقا ستاره ایران بود.

قلعه نویی برای چینش تیم خود در آن تورنمنت به دلیل تعدد بازیکن خوب، با مشکلات عدیده ای روبرو بود. همه معتقد بودند او آنقدر ستاره دارد که نمی داند چه کسی را در ترکیب بگذارد. اما علیرغم داشتن این تیم خوب، ایران خیلی زود از گردونه رقابت ها کنار رفت.

*انتقاد تند رسانه عربی به قلعه نویی

واکنش رسانه های خارجی پس از حذف ایران از جام ملت ها، گاها عجیب بود. مفسر شبکه دبی اسپورت-عکس این مطلب در ادامه منتشر می شود- پس از پایان بازی ایران و کره جنوبی، گفت: «ایران بزرگ با ستاره هایش به مربی کوچکش باخت.» او اضافه کرد: «تیم ملی فوتبال ایران بازی چندان خوبی ارائه نکرد. ایران تیم بزرگی است و بازیکنان خوبی در این تیم بازی می کنند اما مربی این تیم با اشتباهاتش مقدمات حذف ایران را فراهم کرد.» مفسر دبی اسپورت به قدرت کره اشاره کرد و گفت: «کره جنوبی نسبت به جام جهانی بسیار ضعیف تر شده بود، اما ایران برنامه خاصی را در این دیدار ارائه نکرد. در ضربات پنالتی هم ایران بازیکنان بزرگی چون جواد نکونام، آندرانیک تیموریان و محمد نصرتی را داشت اما سرمربی این تیم ضربه پنالتی را به رسول خطیبی واگذار کرد.»

*کار بزرگ تیم کروش

ایران در مقدماتی جام جهانی 2014 در حالی توانست کره جنوبی را شکست دهد که اغلب کارشناس ها و اهالی فوتبال اعتقاد داشتند «نسل فوتبال ایران ضعیف شده» و در صورت صعود، کار بزرگی رقم زده است. نگاهی به ترکیب تیم کروش نشان می دهد ایران تنها 3 لژیونر در مقابل کره جنوبی در ترکیب داشته است. اشکان دژاگه تاثیرگذارترین بازیکن تیم ملی-که به نوعی نقش جباری را دراستقلال بازی می کند(!)- آسیب دید و نتوانست در سه بازی پایانی ایران را همراهی کند. پس از این مسابقه، خبرگزاری های مختلف دنیا، به تمجید از ایران پرداختند و برد در اولسان مقابل کره جنوبی را، نتیجه ای بزرگ. هر چند این بازی برای کره ای ها به نوعی تشریفاتی بود اما کری های قبل از بازی و دعوا بین سرمربی دو تیم، این میدان را تبدیل به جنگ کرد.

تکلمه

امیر قلعه نویی با یکی از قوی ترین تیم های ملی، به مصاف کره رفت و در آن بازی، نتوانست برنده باشد. ایران در طول مسابقه، نتوانست موقعیت زیادی روی دروازه کره جنوبی خلق کند و مسابقه تا حدود زیادی سر و بی روح بود. اما تیم کروش که یکی از ضعیف ترین تیم های تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود، در اولسان موفق شده کره جنوبی را شکست داده و به جام جهانی برسد. ایران در این بازی یک بار از اشتباه مدافع حریف و تیزهوشی قوچان نژاد به گل رسید. کره نیز دو بار روی دروازه ایران خطرساز شد. بی شک مردم در این شرایط می توانند بهترین قضاوت را انجام دهند.

ترکیب تیم امیر قلعه نویی مقابل کره در جام ملت ها 2007

ترکیب تیم ایران

باشگاهها

حسن رودباریان(120وحید طالب لو)

پاس - استقلال

رحمان رضایی

لیوورنو ایتالیا

سید جلال حسینی

سایپا

محمد نصرتی

پاس

علی کریمی

بایرن مونیخ

مهرزاد معدنچی(62فریدون زندی)

الشباب-آپولون قبرس

مهدی مهدوی کیا

آینتراخت فرانکفورت

جواد نکونام

اوساسونا

آندرانیک تیموریان

فولام

وحید هاشمیان(87رضا عنایتی)

هانوفر-النصر امارات

رسول خطیبی

شارجه امارات

 

بازیکنان ذخیره

بازیکن

باشگاه

امیرحسین صادقی

استقلال

حسین کعبی

لستر سیتی

ایمان مبعلی

الشباب امارات

هادی عقیلی

سپاهان

جواد کاظمیان

الشباب امارات

مهدی رجب زاده

الامارات

مسعود شجاعی

الشارجه امارات

ابراهیم صادقی

سایپا

مهدی رحمتی

استقلال

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها