کد خبر: ۱۷۰۲۲۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۰۹ مهر ۱۳۹۲
سایت بی بی سی فارسی که همواره در راستای اهداف و خواسته های اربابان انگلیسی خود گام برمی دارد، این بار به یاد مشکلات اقتصادی مردم افتاده و با دلسوزی (!) راهکارهایی ارایه داده است.
قم فردا، آثار تحریم ها بر اقتصاد هر کشوری امری انکار ناپذیر است و زندگی مردم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد اما در این بین برخی از رسانه های غربی درصدد هستند تا با استفاده از این فرصت، نظر و افکار مردم را با سیاه نمایی تحت تاثیر قرار دهند در این بین وقتی بی بی سی در مورد تحریم های ایران شروع به جنگ روانی می کند جای بسی تامل دارد.

در ادامه به قسمتی از سیاه نمایی ها آن هم از زبان دیگران اشاره می کنیم.

تحریم‌های بانکی و فشاری که به مردم وارد می‌کند 

نخستین دور تحریم ها علیه ایران در سال ۲۰۰۶ اعمال شد و به گفته کارشناسان از زمانی که این تحریم ها به بانک های ایرانی گسترش یافت و ریسک مراودات مالی با ایران بالا رفت، نرخ پوشش بیمه صادرات کالا به ایران هم افزایش یافت.

این مشکل با دور جدید تحریم ها و سخت تر شدن شرایط سرمایه گذاری، همه و به خصوص افراد عادی که به نوعی زندگی‌شان با این مسئله درگیر است را بیش از پیش نگران کرده است.

بخش مهمی از موفقیت اجرای برنامه های اقتصادی در هر کشوری به میزان توانمندی نظام بانکی آن وابسته است؛ اما با اعمال تحریم ها از سه سال پیش و دور جدید تحریم ها علیه ایران، توانمندی نظام بانکی این کشور روز به روز کمرنگ تر می شود.

در عین حال که گروهی از کارشناسان و صاحب نظران به سخت تر شدن شرایط مبادلات و سرمایه گذاری ها در دور جدید تحریم ها اشاره می کنند، دانشجویانی هم که خارج از ایران مشغول تحصیل هستند تحت تاثیر همین تحریم ها قرار گرفته اند، که این نکته مقداری جای تامل دارد.

هشدار اقتصاددانان ایرانی

گروهی از اقتصاددانان ایرانی با نوشتن نامه ای نسبت به عوارض مخرب تحریم های تجاری و مالی علیه ایران و تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم هشدار داده و از همکاران خود در جهان خواسته اند که سیاستمداران را به حل ابتکارآمیز و موثر این مناقشه دشوار ترغیب کنند.

امضاکنندگان نامه تاکید کرده اند که "این تحریم ها نه تنها کمکی به صلح آمیزتر شدن روابط بین المللی نمی کند، بلکه با آثار فاجعه بار انسانی، خود بر تیرگی روابط می افزاید."

در این نامه که از سوی بیش از ۸۲ اقتصاددان، ۳۴ حقوقدان و تعدادی از مدیران رسانه های ایرانی امضا شده، تاکید شده است که تحریم های آمریکا و اروپا به معنی "محروم کردن شهروندان ایرانی از تجارت آزاد ناقض حقوق اولیه انسانی آنها است."

درخواست گروهی از ایرانیان از اوباما برای لغو تحریم‌ها

امضا کنندگان این نامه، با اعلام پشتیبانی خود از خواسته زندانیان سیاسی، اعلام کرده اند که "رفع تحریم ها و تلاش برای تنش زدایی از سوی همه طرفین، خواسته اکثریت مردم ایران و جزء دغدغه های اصلی آنهاست."

همچنین در این نامه آمده: "تحریم های اقتصادی، به ویژه تحریم های یک جانبه دولت آمریکا حیات مردم ایران را به گروگان گرفته" و "علیرغم آنکه دارو جزء موارد تحریم ها نبوده، به دلیل خودداری بانک ها از انجام نقل و انتقالات مالی، قیمت دارو به طرز سرسام آوری افزایش یافته و بسیاری از داروهای حیاتی در بازار ایران نایاب شده اند."

آثار برخی تحریم‌های بین‌المللی بر زندگی مردم ایران

دستگاه حفر تونل

مسئله حمل و نقل شهری به شیوه های دیگری هم به مسئله تحریم ها مربوط می شود، از جمله در هنگام فراهم کردن زیرساخت های لازم برای بر پا کردن قطارهای زیرزمینی و یا مترو.

موتور مته های دندانپزشکی

عرصه بهداشت عمومی هم از عرصه هایی است که از گزند تحریم ها در امان نمانده است.

حال این سوال پیش می آید آیا دستگاه حفر تونل و یا مته دانپزشکی جزء اولویت یک خانواده ایرانی است، یا چون به بن بست در مقوله استقامت و یا تبدیل تحریم به فرصت توسط ایران رسیده اند سعی دارند با این سخنان فضای امید در جامعه را مسموم کنند.

استقامت مردم ایران در برابر تحریم ها بی بی سی را به اعتراف واداشت و بر خلاف تمام سیاه نمایی های صورت گرفته مجبور به قبول واقعیت و اذعان آن شده که تحریم ها دیگر بر روی ایران تاثیری ندارند.

شبکه بی بی سی ارگان رسمی دولت انگلیس در برنامه "صفحه دو" خود در گفتگو با کارشناسان به روند پرونده هسته ایران در یک سال گذشته پرداخت.

در این برنامه "مسعود بهنود" روزنامه نگار اصلاح طلب مقیم لندن، در پاسخ به این سوال که  "بعضی از مقامات ایرانی در چند روز گذشته این مسئله را مطرح کرده اند که تحریم ها به مرور ممکن است برچیده شود. آیا مقامات ایرانی مذاکراتی را با غرب انجام داده اند که چنین نتیجه ای گرفته اند یا اینکه این سخنان را  از سر خوش بینی می زنند و هیچ پشتوانه ای ندارد.؟" گفت: اصولا ایران می خواهد چیزی را به دست آورد که دنیا آنرا نمی خواهد.

وی در ادامه با اذعان به این نکته که طبق قوانین بین المللی در مسئله هسته ای حق با ایران است نه غرب تاکید کرد: این گفتگو از پایه برای غرب گرفتاری دارد و به سود ایران است. یعنی از لحاظ قوانین بین المللی بیشتر حق با ایران است تا غرب. مگر اینکه غرب امنیت اسرائیل را بخواهد جلو بکشد یا اینکه بگوید من قدرت بیشتر دارم و تحریم  می کنم.

اکنون کسانی که متخصص این کار هستند تردید ندارند پیشرفت ایران در زمینه هسته ای نسبت به 10 سال گذشته خیلی بالا رفته و خیلی رشد داشته است و صحبت از 4 هزار دانشمند جوان هسته ایست.

حالا شما اگر می خواهید به این ها دانشمند نگویید، نگویید ولی به نظر من توانایی را که ایران می خواست در این سال ها به دست آورده است.

بهنود در پایان به استقامت مردم ایران در برابر تحریم های مغرضانه و ظالمانه غرب تاکید کرد و گفت:  نکته دیگر این است که در این مدت به کسی که فشار آمده مردم ایران است. به نظر تا الآن هم از مردم نشانه ای مبنی بر عدم تحمل این فشارها دیده نشده است. این بر عکس قضیه کودتای 28 مرداد است که می گویند مردم طاقتشان به سر آمده بود به همین جهت هم کودتا جواب داد. به نظر من هنوز طاقت مردم در برابر تحریم ها تمام نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها