کد خبر: ۱۷۶۲۹۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۰۴ آبان ۱۳۹۲
مقامات مصری از امروز شنبه گذرگاه مرزی رفح با نوار غزه را تا زمان نامعلومی مسدود اعلام کردند، این در حالی است که هفته گذشته این گذرگاه برای عبور حجاج و بیماران فلسطینی بازگشایی شده بود.
به گزارش 598، فارس به نقل از پایگاه خبری «الشرق»،  «ماهر ابو صبحه» مدیر مرکز گذرگاه‌ها و مرزهای غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف مصری از شب جمعه اعلام کرده که گذرگاه رفح تا زمان نامعلومی از روز شنبه مسدود خواهد بود.

ارتش مصر از زمان عزل مرسی به بهانه نفوذ گروه‌های مسلح به سینا، تخریب تونل‌های نوار غزه که فلسطینیان از آنها برای انتقال کالاهای ضروری از مصر به غزه استفاده می‌کنند را تشدید کرده‌ و بنا به گفته منابع مصری و فلسطینی 98 درصد تونل‌های غزه از کار افتاده‌اند. در آخرین مورد، ارتش مصر سه تونل دیگر را در نزدیکی «حی السلام» تخریب کرد؛ از این سه تونل، دو تونل برای انتقال مواد غذایی و یک تونل جهت انتقال سوخت استفاده می‌شد.

ارتش مصر علاوه بر مسدودسازی و تخریب تونل ها، اقدام به بستن مرز رفح نیز کرده و عبور و مرور از این گذرگاه مرزی به سختی انجام می پذیرد. ارتش، مدتی پیش در اقدامی، عبور و مرور از این گذرگاه مرزی را بار دیگر با محدودیت مواجه ساخت، به طوری که «ماهر ابوصبحه» مدیر کل اداره گذرگاه‌ها در وزارت داخلی غزه در این باره می‌گوید: طرف مصری تنها اجازه عبور یک اتوبوس را داد و بقیه اتوبوس‌ها را بنا به دلایل امنیتی بازگرداند.

ارتش دلیل اقدام خویش را جلوگیری از نفوذ عناصر مسلح مخالف دولت به صحرای سینا و دیگر مناطق مصر عنوان کرده است. اما اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت قانونی حماس، در آخرین موضع گیری خویش هرگونه دخالت حماس در مسائل مصر را قویا تکذیب کرد و گفت: « از وارد کردن دولت و جنبش حماس در حوادث کنونی مصر، کسی جز رژیم صهیونیستی سود نمی برد».

گروههای فلسطینی نیز بهانه های ارتش مصر را غیر قابل توجیه توصیف کرده اند. «علی الحایک» رئیس انجمن کارگران غزه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری "فلسطین الیوم" می‌گوید: «اگر این وضع ادامه یابد، اهالی باریکه غزه با مشکلات و بحران‌های طاقت‌فرسایی مواجه خواهند شد. در حال حاضر بسیاری از کالاهایی که رژیم صهیونیستی اجازه ورود آن ها به غزه را نمی‌دهد را باید از مصر وارد کنیم؛ در حالیکه ارتش مصر تمام گذرگاهها را بسته و فقط گذرگاه کرم ابوسالم مانده است که آن هم به هیچ وجه جوابگوی نیاز مردم غزه نیست.»

سازمان ملل متحد در بیانیه ای نسبت به اوضاع انسانی در غزه پس از سخت‌گیری های طرف مصری در ارسال سوخت و غذا به این شهر، ابراز نگرانی کرده است. «فرحان حق» معاون سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل، نیاز مردم به مصالح ساختمانی، سوخت و دارو را در اولویت مردم غزه ذکر کرده و افزوده است که این محدودیت ها همچنین باعث تأخیر در انتقال بیماران اورژانسی به شهرهای مصر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها