کد خبر: ۱۸۲۲۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۲۶ آبان ۱۳۹۲
وسایل بازی و ورزشی، پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری از جاذبه‌هایی است که زنان و دختران را به سمت بوستان نرگس می‌کشاند، جایی که آنان می‌توانند به راحتی به فعالیت ورزشی بپردازند.
خبرگزاری فارس- زهرا زنگنه: ورود مردها در این مکان ممنوع است زیرا تنها مکانی برای بانوان است. عده‌ای با شور و هیجان و قابلمه به دست می‌آیند و عده‌ای تنها برای گذراندن چند ساعت و به دور از دغدغه‌های روزانه پا در این بوستان می‌گذارند، در دنیایی زنانه که خبری از مردها نیست؛ همه چیز زنانه است از رئیس پارک گرفته تا مغازه‌دارها.

مکانی تنها برای بانوان گرچه شاید گاهی چشمانت به کارگران پیری در ابتدای درب ورودی بوستان بخورد.

عملیات ساخت بوستان نرگس از سال 81 آغاز و در سال 85 نیز به تملک شهرداری قم درآمد و به عنوان مکانی امن و آرام برای زنان قمی در نظر گرفته شد.

فضای سبز ، وسایل بازی و ورزشی، پیست اسکیت و دوچرخه سواری از جاذبه‌هایی است که زنان و دختران را به سمت خود می‌کشاند و همه روزه و بالاخص آخر هفته‌ها از شلوغ‌ترین زمان‌هایی است که می‌توانی شاهد سیل عظیمی از دختران و زنان باشی که به سمت بوستان نرگس می‌آیند.

سه چرخه 3000 تومان، دوچرخه‌ها نیز با 2500 تومان در اختیار افراد قرار می‌گیرد، صف‌های طولانی در این بازی وسوسه‌ات می‌کند تا سری به آنجا بزنی و دلی از عزا در آوری، در اینجا زمین‌خوردن و افتادن خنده و شور دارد و خجالت به علت ترس از نگاه‌های تمسخر‌آمیز مردان ناراحتت نمی‌کند.

جشن تولد، آشتی‌کنان، آشنایی دوستان، هلهله و کف برای برخی مولودی همگی را می‌توانی با گذری کوتاه در بوستان نرگس نظاره‌گر باشی و در اینجا آزادی را با تمام وجودت حس می‌کنی.

دویدن دختران و زنان در پیچ و خم‌های بوستان با پوششی راحت، ورجه وورجه دختر بچه‌ها و مطالعه در اوج صدا بدون اعتراض؛ همگی نشان از رضایت خاطر دارد، رضایتی که در هیچ مکانی نصیبت نمی‌شود.

بوستان نرگس تنها محلی برای تفریح نیست، وجود کتابخانه، استخر سرپوشیده، کلاس‌های آموزشی و کافی‌شاپ‌ها نیز هر یک نوعی شادی و شور به همراه دارد و در استقبال از این مکان کاملا زنانه تاثیرگذار است.

در ابتدای بوستان وجود چند آلاچیق و کافی‌شاپ تو را به یاد جنگلی با درختان کم می‌اندازد، پارک بادی که گاهی مادران و دختران نیز بی‌نصیب نمی‌مانند و با پرش در این بازی خود را مانند کودکان بی‌دغدغه می‌بینند و غصه‌های خود را در لحظه‌ای نه طولانی به نسیم در حال وزیدن می‌سپارند.

برای رسیدن به قسمت راست بوستان که کتابخانه، استخر و سالن بدنسازی خودنمایی می‌کند باید از بازارچه موجود در بوستان بگذری تا بتوانی ساعتی نیز در آنجا به رهایی دغدغه‌هایت بپردازی.

***

تقریبا میانسال است، اما راه رفتن و دویدنش به دختران 20 ساله می‌ماند، در حال تمرین روی ست‌های ورزشی است در خصوص حضور هر روزه‌اش در این بوستان می‌گوید: فاصله خانه‌ام تا اینجا 10 دقیقه است، هر روز صبح دور بوستان را می‌دوم و پس از آن نیز با این دستگاه‌ها مشغول نرمش می‌شوم، خیلی راضی‌ام، البته این‌گونه محیط‌ها باید در سطح شهر بیشتر ایجاد شود.

افتتاح بوستان ارغوان مخصوص بانوان در استان قم

در این میان حضور چندین بانوی چادرپوش و سوت‌هایی در گردن که حکم پلیس بوستان را دارند نشان از امنیت و آسودگی خاطر خانواده‌ها است و اینکه زنان نیز می‌توانند در محیطی به دور از دنیای مردانه در دنیای لطیف و ظریف زنانه به سر ببرند.

مرضیه که سال سوم دبیرستان است می‌گوید: سقف آسمانی را دوست دارم، خانه ما آپارتمانی است و به ندرت آسمان را می‌بینم حاضرم در این شلوغی درس بخوانم، اما ابر و خورشید را ببینم.

مریم و مینا که ساکن خیابان‌های باجک و امام هستند و دوری خانه‌شان تا بوستان را یکی از مشکلات زنان شهر می‌دانند. مریم در این خصوص می‌گوید: متاسفانه برای آمدن به این بوستان حتما باید دو سری تاکسی سوار شویم و این سخت است اگر در هر منطقه‌ای یکی از این بوستان‌ها باشد ما نیز می‌توانیم ساعتی را خوش باشیم.

این بوستان دیگر تنها بوستان شهر قم به حساب نمی‌آید، به دنبال استقبال زنان از این گونه محیط‌ها و توجه شهردار به ورزش و تفریح بانوان تلاش برای افزایش بوستان‌هایی مخصوص بانوان به کار گرفته شده است.

 

به گفته مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بوستان ارغوان حد فاصل میدان آزادگان تا 72 تن و همچنین طراحی بوستان گل‌ها در منطقه دو انتهای نیروگاه از جمله بوستان‌های اختصاصی زنان در شهر قم خواهد بود.

حسین رضایی‌نسب می‌افزاید: تلاش داریم در همه مناطق شهر بوستان‌هایی برای بانوان ایجاد کنیم چرا که سلامت این قشر از جامعه دارای اهمیت است.

شهردار منطقه چهار قم نیز توسعه بوستان نرگس را در افزایش میزان پذیرای زنان و دوستداران طبیعت موثر عنوان می‌کند و می‌گوید: این محدوده یک هکتاری از حدود یک ماه پیش و پس از تخریب بناها و سازه‌های قدیمی و سپس تسطیح، در اختیار واحد عمران منطقه قرار گرفته است و پیمانکار نیز با تلاش بسیار موفق به تمام کردن جدول‌گذاری محدوده شده و توانسته بستر را برای پیاده‌روسازی آماده کند.

هنگامی که از درب خروجی بوستان بیرون می‌آیی و با هر قدم به پشت سرت نگاهی می‌اندازی و با خود می‌گویی کاش همه بانوان شهر بتوانند از چنین فضاهایی در نزدیکی محل سکونت خود بهره‌مند شوند، آرزویی که خیلی هم محال نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها