کد خبر: ۱۸۲۶۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۲۷ آبان ۱۳۹۲
روز سه شنبه مورخ 28 آبان، حلقه انسانی به دور سایت هسته ای فردو با شعار "فردو قلب ما است" تشکیل خواهد شد تا پیام آمادگی دانشجویان در جهت حفظ و توسعه دستاوردهای شهدای هسته ای به گوش جهانیان برسد؛ پیش از این نيز در آبان ماه سال 90 نیز بیش از 2000 نفر دانشجو از 12 استان کشور با تجمع و تشکیل زنجیره انسانی مقابل سایت هسته‌ای UCF اصفهان، ضمن اعتراض به گزارش مغرضانه اخیر آمانو، از برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان حمایت کردند.
به گزارش 598 به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این اقدام دانشجویان دانشگاه شریف بلافاصله با همراهی اتحادیه های دانشجویی و سایر دانشجویان دانشگاه ها همراه بود. اینجـــــا
 
 
همزمان با این رویداد تیم مذاکره هسته ای نیز به ژنو می روند تا دور جدید مذاکرات هسته ای را آغاز کنند.
 
دور جدید مذاکرات در حالی از سرگرفته می شود که هفته گذشته در مذاکرات ژنو 5 با آنچه مخالفت فرانسه گفته شده است این مذاکرات ناتمام ماند.
 
اما در ژنو 5 چه اتفاقی روی داد؟
 
بنابر اطلاعات موجود، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه صبح روز جمعه 17 آبان به امریکا به جان کری وزیر خارجه امریکا اعلام کرده است که قادر به امضای پیش نویس ارائه شده از سوی امریکا به ایران نیست.

منابع غربی گفته اند این پیش نویس صبح پنج شنبه از سوی امریکا به ایران ارائه شده بود و ایران نیز آن را پذیرفته بود.

منابع غربی می گویند فابیوس خواستار 4 اصلاح اساسی در پیش نویس امریکا شده است:

1- فابیوس خواستار آن شده است که در پیش نویس امریکا که توصیف کننده گام اول است این نکته ذکر شود که تمام ذخیره 20 درصد ایران –که مطابق گزارش اخیر آژانس 196 کیلو است- رقیق شده و به اورانیوم 5 درصد تبدیل شود.

2- فابیوس درخواست کرده است که در توافقنامه اولیه هیچ اشاره ای به اینکه نهایتا حق ایران برای غنی سازی در خاک خود پذیرفته خواهد شد، نشود.

3- فابیوس با هرگونه تعدیل تحریم در حوزه های نفتی و بانکی در گام اول مخالفت کرده است. منابع مطلع به «ایران هسته ای» گفتند علت این بوده که فرانسه عقیده دارد بر خلاف امریکا، در اروپا امکان تعدیل تحریم ها بدون دست زدن به زیر ساخت حقوقی آن (مصوبات شورای اروپا) را ندارد.

4- وزیر خارجه فرانسه همچنین خواستار آن شده است که ایران در گام اول تمامی فعالیت های فنی و ساختمانی در راکتور آب سنگین اراک را متوقف کند. این در حالی است که آنطور که منابع غربی گزارش داده اند امریکا عقیده داشته ایران می تواند این راکتور را بدون سوخت گذاری و با آب معمولی تست کند.

وزیر خارجه امریکا علنا اعلام کرده است که امریکا پیش نویش خود را اصلاح کرده و متنی که شنبه شب به طرف ایرانی ارائه شده مورد توافق هم امریکا و هم فرانسه بوده است.

پایگاه تحلیلی خبری «ایران هسته ای» نوشت: اطلاعی نیست که متن نهایی به چه شکلی در آمده ولی همین امر که تیم ایرانی پیش نویس نهایی ارائه شده از سوی امریکا را نپذیرفته نشان دهنده این است که این پیش نویس با موضع اولیه امریکا تفاوت زیادی داشته است.

در این باره که فرانسه بر اساس کدام سناریو دست به چنین اقدامی زده اختلاف نظر وجود دارد. حداقل 3 سناریو در این باره مورد مطالعه قرار گرفته است:

1- سناریوی نخست این است که این موضع فرانسه موضعی کاملا مستقل بوده و بر اساس هماهنگی با هیچ طرفی اتخاذ نشده است.

2- سناریوی دوم این است که فرانسه موضع خود را با عربستان و اسراییل هماهنگ کرده و درون مذاکرات به عنوان بخشی از گروه فشار به امریکا عمل کرده است.

3- سناریوی سوم این است که امریکا پس پرده با فرانسه هماهنگ بوده و پروژه فابیوس-کری بخشی از یک بازی هماهنگ بوده است.

هر کدام از این سناریوها که درست باشد از دید تحلیلگران در تهران نتیجه یک چیز است و آن اینکه تیم ایرانی تحت فشار قرار گرفته تا به تهران برگردد و یک بار دیگر به بررسی این موضوع بپردازد که آیا می توان با 1+5 امتیاز جدیدی داد یا نه.

این حدس به طور جدی وجود دارد که هدف سناریویی که از سوی فرانسه اجرا شده هم در اصل همین بوده است و فرانسه با این پیش فرض که ایران چاره ای جز توافق ندارد، تلاش کرده شرایط را به گونه ای رقم بزند که تیم ایرانی حس کند بدون واگذاری امتیازهای بیشتر امکان توافق وجود ندارد.

ظاهرا ارزیابی اطلاعاتی مشترک امریکا و فرانسه این است که اکنون ایران میان دو گزینه توافق نکردن و توافق بد، گزینه دوم را انتخاب خواهد کرد.

این در حالی است که کارشناسان می گویند اگر امریکا و فرانسه چنین انتظاری از مذاکرات ژنو 6 داشته باشند دچار اشتباه محاسبات جدی شده اند.

یک دیپلمات ارشد که تا چند ماه پیش در مذاکرات هسته ای دخیل بوده است به «ایران هسته ای» گفت: «نه انتخابات و نه شکست مذاکرات خطوط قرمز ایران را جابجا نکرده است و نمی کند. خطوط قرمز ایران بویژه درباره حق غنی سازی به هیچ وجه تغییر نمی کند. پذیرش این حق شرط لازم غیر قابل جایگزین برای آغاز هرگونه فرآیند جدی و معنادار دیپلماتیک است. ضمن اینکه ایران سابقه 10 سال مذاکره دارد. همیشه مسئله آنطور پیش رفته که مذاکرات خوب شروع شده ولی ایران در انتهای مسیر دیده که غرب سر جای اول ایستاده و قصد ندارد با غنی سازی در خاک ایران کنار بیاید. این بار این غفلت نمی تواند دوباره تکرار شود».

این دیپلمات ادامه داد: «اگر غربی ها تصور کرده باشند که دولت جدید در ایران توافق بد را به توافق نکردن ترجیح می دهد اشتباه بزرگی کرده است. امریکا باید این نکته را در نظر بگیرد که وقتی دولت آقای روحانی به در بسته بخورد مسیر مقاومتی کاملا جدیدی در ایران آغاز خواهد شد. انگیزه این دولت برای مقاومت دست کم گرفته شده است. جایگزین توافق بد از دید دولت مقاومت است نه سازش».

اکنون مهم ترین سوال این است که آیا امریکا با همان پیش نویس غروب شنبه وارد مذاکرات ژنو 6 می شود یا اینکه متن جدیدی روی میز قرار خواهد گرفت؟
 
از سوی دیگر با ورود آمانو به تهران خبرهایی در خصوص توقف فعالیت های هسته ای ایران از سه ماه گذشته منتشر شد. اینجــــا
 
این اقدام نگرانی هایی در پی داشته است. اینجــــــا
 
باید منتظر ماند تا مذاکرات ژنو 6 را نظاره کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها