کد خبر: ۱۸۲۶۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۲۷ آبان ۱۳۹۲
سفیر سابق ایران در الجزایر با اشاره به وضعیت ناآرام لیبی گفت: دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد غرب از این وضعیت رضایت دارد.

حسین عبدی ابیانه سفیر سابق ایران در الجزایر و کارشناس مسائل شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص تحولات اخیر لیبی که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 600 نفر شده و احتمال درگیری بین ارتش و شبه نظامیان گفت: لیبی طی 4 دهه گذشته حکومتی انحصاری داشته و با انقلابی که در آن صورت گرفت و قتل معمر قذافی، اساس حکومت نیز از هم پاشیده شد.

وی ادامه داد: بر این اساس اکثر نهادهای دولتی از هم پاشید و هر منطقه‌ای برای خود حکومت کوچکی تشکیل داد که با پول نفت، نیرو و سلاح محقق شد. شبه نظامیان در هر منطقه‌ای از لیبی نه تنها حکومت مستقل بلکه حکومت ملوک الطوایفی تشکیل دادند که در بنغازی، طرابلس و مصراته این موضوع قابل مشاهده است.

سفیر سابق ایران در الجزایر با ذکر این نکته که مدت مدیدی طول کشید تا کنگره انقلاب تشکیل شود که در آن همه گروه‌ها اعم از القاعده، سلفیون و انقلابیون حضور دارند، خاطرنشان کرد: این کنگره در واقع یک سهم خواهی از انقلاب است.

عبدی ابیانه با اشاره به درگیری‌ها چند ماه اخیر بین بنغازی و طرابلس گفت: شهر بنغازی آغاز کننده و پایگاه اصلی انقلاب لیبی بود و در مقابل آن طرابلس بود که تا آخر ایستادگی می‌کرد و امروز انقلابیون که می‌بینند طرابلس سهم بیشتری برده است، ناراحت هستند و چون قدرت رساندن اعتراضشان را ندارند خودشان دست به اقدام زده و حکومت مستقل تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه این وضعیت لیبی مورد رضایت غرب است و آنها از این هرج و مرج استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درست است که سفیر آمریکا کشته شده و الان 10 میلیون دلار برای رباینده قاتل آن جایزه تعیین کرده‌اند، اما این هرج و مرج به آمریکایی‌ها یک فرصت طلایی می‌دهد که اولاً نفت و منابع آنها را غارت کنند و در ثانی سلاح‌شان را بفروشند.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا ادامه داد: بنابر اخبار رسیده گروه‌های مسلح در مناطق ساحلی بندر ایجاد کرده و کشتی‌های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا به آنجا رفته، نفتی که از چاه‌های منطقه بنغازی به دست نیروهای مسلح افتاده به یغما برده و در مقابل به آنها سلاح می‌دهند که هم نفت می‌برند و هم سلاح‌شان را می‌فروشند.

عبدی ابیانه با بیان اینکه دوران ناامنی بهترین حالت جاسوسی و تقویت اطلاعات آمریکا و غرب است، اظهار داشت: هر چند به نظر می‌رسد که روس‌ها نیز برای خود پایگاه داشته و فعال هستند که با توجه به سابقه همکاری بین شوروی و قذافی این موضوع محتمل است.

وی اضافه کرد: متاسفانه لیبی با وجود این سلاح‌ها و نفت در یک نبرد بدون خداحافظی و مستمر گرفتار آمده و اروپا و آمریکا از این موضوع ناراحت نیستند، چرا که آنها از یک دولت انقلابی اسلامی در کنار مرزهای اتحادیه اروپا ولو دریایی به شدت نگرانند.

سفیر سابق ایران در الجزایر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تظاهرات مردمی و کشتار آنها از سوی شبه نظامیان نیز گفت: دولت به مردم مجوز تظاهرات مسالمت‌آمیز را داده بود و مردم به خیابان‌ها رفته و به سمت محل استقرار شبه نظامیان حرکت کردند که از سوی آنها مورد حمله قرار گرفتند.

عبدی ابیانه ادامه داد: در پی این حادثه که منجر به کشته و مجروح شدن بیش از 600 نفر شد، فرمانده ارتش برکنار شده و فرماندهی ارتش به کمیته مشترکی از وزارت کشور، دفاع و امنیت ملی داده شده تا آنها مسئولیت ارتش را داشته باشند که نشان می‌دهد هرج و مرج به سرعت در حال گسترش است.

وی با اشاره به تلاش انقلابیون برای جلوگیری از گسترش هرج و مرج که موفقیت چندانی به همراه نخواهد داشت، افزود: مشکل کشورهایی مانند لیبی این است که رهبری واحدی ندارند و این موضوع منجر به آن می‌شود که تصمیمات فی‌البداهه از سوی گروه‌های مختلف گرفته ‌شود.

سفیر سابق ایران در الجزایر با مقایسه انقلاب ایران و لیبی اظهار داشت: در آن زمان منافقین به دنبال انحلال ارتش بودند، اما امام در مقابل آن ایستاد و همچنین دستور جمع‌آوری سلاح از بین مردم را داد که این موضوعات باعث قوام و دوام انقلاب شد، در حالی که در لیبی سلاح دست همه است، ارتش وضعیت خوبی ندارد و هر منطقه‌ای برای خود اعلام استقلال کرده است.

عبدی ابیانه با بعید دانستن درگیری بین ارتش و نیروهای شبه نظامی در لیبی گفت: بنغازی و مصراته به دریا راه داشته و به راحتی تجهیزات دریافت می‌کنند، بنابراین ارتش پیروزی در این درگیری نخواهد داشت، بر همین مبنا تصور می‌کنم حکومت یا سران قبایل دست به گفت‌وگو بزنند تا از این راه بتوانند آرامش را برقرار کنند.

وی به چند بعدی بودن درگیری‌ها و تنش‌ها در لیبی اشاره کرد و افزود: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نیروهای قذافی هنوز تحت هدایت فرزند دوم قذافی هستند که از نیجر آنها را هدایت می‌کند و این درگیری‌ یک موضوع چند بعدی بوده که به راحتی نمی‌توان بر آنها فائق آمد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها