کد خبر: ۱۸۲۸۶۰
زمان انتشار: ۱۹:۳۸     ۲۷ آبان ۱۳۹۲
در حالی که وزیر راه و شهرسازی چندین بار صراحتا از پرداخت "وام مسکن 6 برابر ودیعه بانکی" و حتی ارسال آئین نامه پرداخت آن خبر داده بود، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در سخنانی تامل برانگیز این موضوع را از اساس رد و آن را به رسانه ها منتسب کرد.
به گزارش 598 به نقل از جهان، حسین عبده تبریزی در برنامه یکشنبه شب پایش با بیان اینکه «کسی از چند برابر وام» صحبت نکرده است، اظهار کرد:‌ «در مطبوعات این بحث مطرح شده و ظاهرا در یک پرسش در حال حرکت از وزیر پرسیده شده است، وی مثل زده مثلا پس‌انداز مسکن 6 برابر می‌دهد. به هیچ وجه وزیر نمی‌تواند بگوید بانک چند برابر وام بدهد. بستگی دارد به این‌که که رقم وام چقدر است، نرخ چقدر است. آن زمان بانک می‌تواند اعلام کند که چند برابر ودیعه وام می‌دهد.»

ادعای تبریزی در حالی مطرح شد که عباس آخوندی در حاشیه جلسه روز 15 آبان ماه هیئت وزیران در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ایا آیین نامه  پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه که پیش از این در مورد آن صحبت کرده بودید، تنظیم شده است؟ گفت: "آیین نامه طرح پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه تنظیم شده و به بانک مرکزی ارسال می شود."

پنج روز پس از سخنان وزیر راه و شهرسازی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی هم در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره ایده جدید آخوندی گفت: این موضوع از طریق وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و کارگروهی بر روی آن متمرکز است تا از ورود تورم و مسائل حاشیه ای جلوگیری شود.

همزمان، رسانه های نزدیک به دولت نیز تلاش کردند که این طرح را ایده ای راهگشا و رونق بخش بازار مسکن توصیف کنند.
 
 نمی‌توان رقم وام مسکن را اعلام کرد

اما اکنون مشاور وزیر راه و شهرسازی همه این رویدادها را از اساس رد و عنوان می کند که نمی توان حتی رقم وام مسکن را اعلام کرد: "در برنامه تلویزیونی نمی‌توان گفت. باید حساب کنیم که جریان ورودی چقدر است و یک بحث ریاضی است و باید محاسبه شود"!

عبده‌تبریزی همچنین خلاف سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی گفت که دولت نمی تواند درباره وام به بانک ها چیزی بگوید. او به مردم توصیه هم کرد که "از دولت توقع نداشته باشند در رابطه با بانک ورود پیدا کند. دولت چه کاره است. دولت اقشار مورد هدف را باید حمایت کند. بانک‌ها به خاطر این‌که معوقه‌های بزرگتری دارند امروز دست به عصا حرکت می‌کنند."

پس از هجمه زودهنگام وزیر راه و شهر سازی به طرح مسکن مهر دیگر کسی به ادامه این طرح امیدی ندارد؛ هرچند این سخن وزیر با واکنش های زیادی روبرو شد و او را به کمیسیون عمران هم کشاند اما آخوندی حاضر به تغییر نظرش نشد و بر طرح موسوم به "مسکن اجتماعی" اصرار کرد.

کسی از این طرح سر در نیاورد تا اینکه عبده تبریزی در برنامه پایش گفت، در این طرح "سالانه ۵۰ هزار مسکن اجتماعی برای ۱۶درصد مردم ساخته می شود و بقیه مردم با پس‌انداز مسکن بخرند که دولت می تواند با تخفیف سود بانکی از آنها حمایت کند."

اما اکنون با توجه به تایید و تکذیب ها درباره وام مسکن، روشن نیست که دولت "بازار آماده جهش مسکن" را چگونه می خواهد مهار کند؟ آیا اساسا وامی در کار هست و اگر هست چقدر؟ متولیان مسکن سرانجام چه راهکار عملیاتی برای حل دغدغه بزرگ مردم دارد؟
دغدغه ای که بی شک تناقض گویی و تصمیمات شتابزده رفع آن را مشکل تر خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها