کد خبر: ۱۸۶۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۰۷ شهريور ۱۳۹۰
سیف الاسلام قذافی با پشتوانه درآمدهای کلان نفتی لیبی پشت چهره قذافی دولت سايه‌اي را پی‌ریزی کرده بود تا روابط طرابلس و غرب را بهبود ببخشد، به همین منظور در طول سال‌های اخیر همه توان خود را به کار بست تا چهره‌ای لیبرال از خود به نمایش بگذارد و راه حضور شرکت‌های غربی را در لیبی باز کند.
به گزارش 598 به نقل از فارس، بی‌شک سیف الاسلام قذافی نقشی مهم در سرکوب ملت لیبی توسط پدرش در طول انقلاب این کشور ایفا کرد و درحالی که دیگر برادرانش هیچگاه در عرصه سیاسی یا بر صفحات تلویزیون‌ها ظاهر نشدند و با هیچ رسانه‌ای به مصاحبه و گفت‌وگو برنخاستند، اما کمتر روزی مشاهده می‌شد که نامی از سیف الاسلام در رسانه‌ها برده نشود.
 
* ‌ سیف الاسلام شخصت مورد نظر براي تامين مطالبات غرب

سیف الاسلام قذافی دومین پسر سرهنگ معمر قذافی و به بیانی مهمترین چهره رژیم قذافی بود، غرب به او به عنوان یکی از اصلاح‌طلبان اصلی رژیم قذافی می‌نگریست که شاید موجب پیشرفت لیبی بر اساس مبنای مد نظر غرب شود، اما انقلاب 17 فوریه نام و قرار گرفتن او در لیست جنایتکاران تحت پیگرد دادگاه بین المللی جنایی (لاهه) چهره واقعی او را برملا کرد.
سیف الاسلام قذافی در 25 ژوئن 1972 در طرابلس به دنیا آمد. او فرزند بزرگ دومین همسر قذافی " صفیة فرکاش" پرستار و دومین فرزند از هشت فرزند قذافی است که در سال 1995 از دانشگاه الفاتح طرابلس فارغ التحصیل شد و از همان سال به مهندس سیف معروف شد و در همان زمان پدرش از او خواست نقشه مجتمع تجاری بزرگی شامل هتل‌ها و مسجد و مراکز تجاری را رسم کند.
 
* تحصیلات

پنج سال بعد سیف الاسلام تحصیلات خود را در وین اطریش در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ادامه داد تا در سال 2000 مدرک دانشگاه "اینترنشنال اسکول" را بدست آورد. در آن زمان وی با "یورگ هایدر" رهبر راستگرایان تندرو اتریش آشنا شد.
مدرک دکترای خود را از دانشگاه تحقیقات و پژوهش‌های اقتصادی و اجتماعی وابسته به دانشگاه (LSE) لندن بدست آورد. پس از فراغت از تحصیل به مرکز تحقیقات صنعتی طرابلس ملحق و در سال 1996 به کار در یک دفتر وکالت مشغول شد و با این که اصلا پای به ارتش نگذاشته اما به وی رتبه سرگردی اعطا گردید و در سال 1998 رئیس موسسه خیریه رشد قذافی شد که در همان سال هم تاسیس گردید.
 
* ظهور در عرصه بین المللی

ظهور وی در عرصه بین المللی به سال 2000 بازمی‌گردد، هنگامی‌که "موسسه قذافی" که در سال 1997 آن را تاسیس و پایه‌گذاری کرده بود، برای آزادی گروگان‌های غربی بازداشت شده نزد گروه‌ ابو سیاف در فیلیپین با این گروه‌ها به مذاکره پرداخت.
در واقع سیف الاسلام بنیاد توسعه قذافی را تاسیس کرد تا از آن طریق روابط طرابلس و غرب را بهبود ببخشد و لیبی را پس از سال‌ها از تحریم و فشارهای بین‌المللی نجات دهد و در عین حال چهر‌ه‌ای اصلاح‌طلب از خود به نمایش بگذارد، چهره‌ای که به گسترش روابط لیبی با غرب علاقه فراوان داشت.
 
*تلاش براي حل پرونده لاکربی

بر همین مبنا بود که برای حل پرونده چالش برانگیز لاکربی سیف الاسلام تمام توان خود را به کار بست. پرونده‌ای که در جریان آن لیبی سالیان طولانی تحریم را تحمل کرد و تنها در سال 2008 با پرداخت غرامت چند میلیارد دلاری این بحران حل شد و رابطه طرابلس و غرب بهبود یافت.
 
*معامله با غرب در  حل پرونده پرستاران بلغاری

تلاش‌های سیف الاسلام برای حل بحران‌های پدر باعث شد تا تحلیلگران سیف الاسلام را نماینده جناح لیبرال و اصلاح‌طلب حکومت بنامند. پرونده پرستاران بلغاری نمونه‌ای دیگر از تلاش‌های وی برای تعامل با غرب بود.
پرستاران بلغاری و یک پزشک فلسطینی از سوی دولت قذافی متهم شدند ویروس بیماری مهلک ایدز را به کودکان لیبیایی منتقل کرده اند. در سایه تلاش‌های سیف‌الاسلام بود که اروپایی‌ها راضی شدند غرامت خانواده‌های آسیب دیده را پرداخت کنند .
 
* سفر سارکوزی به لیبی

حل این پرونده در سال 2007 باعث شد رهبران اروپایی نیز روابط خود را با معمر قذافی بهبود بخشند. سفر نیکلا سارکوزی به لیبی و دیدار قذافی از پاریس از سوی احزاب مختلف و گروههای حقوق بشری فرانسه محکوم شد.
 
* تلاش براي باز کردن پای شرکت‌های نفتی غربی در لیبی

قذافی کوچک در طول سال‌های اخیر همه توان خود را به کار بست تا چهره‌ای لیبرال از خود به نمایش بگذارد و راه حضور شرکت‌های غربی را باز کند. شرکت‌هایی ماند بریتیش پترولیوم و «اف آن آی» ایتالیا و «اگزون موبایل» آمریکا در سایه تلاش‌های سیف الاسلام در لیبی سرمایه‌گذاری کردند. او در برخی مواقع تلاش می‌کرد از خود چهره‌ای مدافع حقوق بشر نیز نمایش دهد.
 
* تلاش جهت برقراری روابط مجدد با انگلیس و آمریکا

سیف الاسلام در پى رایزنى هاى خود با موسى کوسا، وزیر وقت خارجه لیبی از روابط خود در لندن براى برقرارى تماس با دو تن از افسران MI-6، سرویس جاسوسى انگلیس در جهان، بهره برد.
وى به محض ملاقات با این دو افسر تمام برگ‌هاى بازى خود را رو کرد و این تضمین را داد که پدرش در ازاى لغو تحریم‌ها براى بازگشت شرکت‌هاى نفتى به لیبى، از تمامى اقدام‌هاى تروریستى و نیز برنامه‌هاى بلندپروازانه هسته‌اى خود چشم پوشى کند .
پیشنهادات سیف الاسلام آن چنان منافع غرب را تامين مي‌كرد که مخاطبانش از دیوید مانینگ، مشاور وقت تونى بلر خواستند تا آنها را بررسى کند. این تبادل نظرات در ادامه در سطوح بالاتر نیز ادامه یافت.در آوریل سال ۲۰۰۳ این ملاقات‌ها به دیدار سیف الاسلام، محمد کوسا و جرج تنت، رئیس سابق سیا منتهى شد که با حضور ریچارد دیرلاو از اعضاى بلند پایه MI-6 برگزار شد و در آن توقف برنامه‌هاى هسته‌اى و انهدام سلاح‌هاى کشتار جمعى لیبى مورد بررسى قرار گرفت.
 
* ایستادن مقابل انقلاب مردم

با آغاز نارضایتی‌ها و اعتراض‌های گسترده در لیبی، سیف الاسلام نخستین فردی بود که به عنوان پسر معمر قذافی و نه به عنوان رهبری انقلابی و اصلاح‌طلب مقابل مردم کشورش ایستاد.
اوایل مارس سیف الاسلام موضع خود را در خصوص مداخله خارجی در درگیریهای لیبی اعلام کرد وگفت: ما واهمه‌ای از ناوگان آمریکا، ناتو و فرانسه نداریم. ای مردم اینجا کشور ماست. ما اینجا زندگی می کنیم و اینجا می‌میریم. ما هرگز و هرگز تسلیم نخواهیم شد. مردم لیبی متحد هستند. ما کاملا قدرتمند هستیم.
 
* دیدگاه سیف الاسلام در برابر انقلاب لیبی

از آن زمان تاکنون نام سیف الاسلام قذافی در نخستین صفحه اخبار جراید به چشم می‌خورد. وی درباره مردم لیبی که در برابر دیکتاتوری پدرش قیام کرده‌اند، معتقد است که این مردم مستحق ضربات سختی هستند، چرا که به زعم وي خطوط قرمز را زیر پا گذاشتند.
او می‌گوید، زمانی که شرایط در حالت طبیعی بود من جزو مخالفان و اصلاح طلبان بودم، اما زمانی که مردم از خطوط قرمز عبور کردند به آنها ضربه سختی وارد کردم.
سیف الاسلام همچنین تاکید می‌کرد که امیدوار است، نظام بهتری در لیبی تاسیس شود، اما نه با حضور اعضای شورای انتقالی ملی لیبی؛ و هنگامی‌که دید انقلاب مردم همچنان ادامه دارد، تهدید کرد که اگر تظاهرات مردم پایان نگیرد، رودهای خون در کشور به راه خواهد افتاد و با توجه به سرکوب بی‌سابقه مردم این کشور توسط توپخانه و هواپیماهای جنگی، می‌توان گفت که سیف الاسلام تهدیداتش را عملی کرد.
 
 
* رابطه با رژیم صهیونیستی و موساد

برخی منابع آگاه تاکید دارند که وی با رژیم صهیونیستی و موساد رابطه دارد و ارتباط او با این رژیم را به سال 1996 و نشست اقتصادی اردن ارجاع می‌دهند که در انجا سیف الاسلام با افسران موساد و مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی دیدار کرد و این رابطه تاکنون ادامه دارد که البته با توجه به این که درباره یهودی بودن معمر قذافی حرف و حدیث بسیاری گفته شده سخن گزافه‌ای نیست.
حتی مقامات آگاه سوئدی تاکید می‌کنند که سیف الاسلام برای مقابله با انقلابیون لیبی در روزهای اخیر کمک خواسته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها