کد خبر: ۱۸۷۶۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۱۸ آذر ۱۳۹۲
در ابتدا غير از برانكو كه در همان ابتدا دلگرممان كرد كه مي‌توانيم مقابل آرژانتين نتيجه معقولي بگيريم، ديگر هيچ يك از مربيان كروات فوتبال ايران نه تنها بابت صعود تيم ملي ايران ابراز اميدواري نكرده ‌اند بلكه، اتفاقاً تا توانسته‌اند آب پاكي را روي دست‌مان ريخته‌اند كه : « محال است ايران از اين گروه صعود كند.»
بانك ورزش - از وقتي گروه ‌بندي تيم‌ملي در رقابت‌هاي جام جهاني اعلام شده، مربيان كرواتي كه سابقه كار در فوتبال ايران را داشته و به شناختي نسبي از سبك فوتبال ما دست يافتند، نظرات بسيار متفاوتي را درباره صعود تيم ملي از گروه خود در رقابت‌هاي جام جهاني برزيل داشته‌اند! آنقدر متفاوت كه برايمان جالب شده بدانيم هركدام از آن‌ها براي اظهارنظرهايشان چه معيارهايي را در نظر گرفته‌اند و بر چه اساسي اين پيش بيني ها را انجام داده‌اند. با توجه به اينكه تيم بوسني به سبك يوگسلاوي سابق بازي مي‌كند، سبك بازي اش براي كروات‌ها به شدت آشناست و آن‌ها مي‌توانند مقايسه و ارزيابي به مراتب بهتري درباره رقابت ايران با اين تيم داشته باشند اما جالب اينجاست كه اين مقايسه بين مربيان كروات به هيچ وجه ما را به يك نتيجه واحد نمي‌رساند. چرا كه عده اي از آن‌ها شانس ايران را بالا مي‌بينند و عده‌اي ديگر صراحتاً هيچ شانسي براي ما قائل نيستند.
در ابتدا غير از برانكو كه در همان ابتدا دلگرممان كرد كه مي‌توانيم مقابل آرژانتين نتيجه معقولي بگيريم، ديگر هيچ يك از مربيان كروات فوتبال ايران نه تنها  بابت صعود تيم ملي ايران ابراز اميدواري نكرده ‌اند بلكه، اتفاقاً تا توانسته‌اند آب پاكي را روي دست‌مان ريخته‌اند كه : « محال است ايران از اين گروه صعود كند.» حالا شايد برانكو هم در واقع همين نظر را داشته اما حداقل در ظاهر با نگاه خوش‌بينانه‌اي درصدي شانس براي ايران قائل شده است اما جالب است كه مربياني چون بلاژوويچ و لوكا بوناچيچ با صراحت عجيبي بعد از حمايت از تيم ملي كشورشان، تأكيد داشتند كه ايران بين تيم هاي اول و دوم گروهش جايي نخواهد داشت!
ماجراي اين موضع‌گيري جالب «ويچ‌» هاي فوتبال ايران با اظهارنظري از سوي بلاژوويچ شروع شد. او كه هميشه پتانسيل و توانايي خاصي را در ايراني‌ها مي ديد و حمايتش از فوتبال ايران گاهي رنگ اغراق به خود مي‌گرفت، اين بار بلافاصله بعد از مشخص شدن گروه‌بندي‌ها، مصاحبه‌اي انجام داده و در آن تأكيد كرد: « برای تیم ملی بوسنی هرزگوین نه ایران و نه نیجریه خیلی خطرناک نیستند. من به این حرفم اعتقاددارم و تا آخر روی این خوش‌بینی پافشاری خواهم کرد. آرژانتین مدعی اول گروه است و پس از این تیم بوسنی به مرحله بعد صعود خواهد کرد. ایران نمی‌تواند تهدیدی برای تیم ملی بوسنی باشد.» بعد از اين مصاحبه هم بوناچيچ موضع‌گيري خود را كه تقريباً در همين سطح بود را با صراحت تمام اعلام كرد. لوكا بوناچيچ پيش‌بيني خود درباره نتيجه‌گيري ايران در رقابت‌هاي جام جهاني را اين طور بيان مي‌كند: «‌ فکر می‌کنم ایران بتواند در گروه خودش سوم شود زیرا آرژانتین و بوسنی اول و دوم می‌شوند.»  او همچنين تأكيد مي‌كند: «یادتان نرود بوسنی به عنوان تیم نخست و مستقیما از گروهی بسیار سخت به جام جهانی صعود کرد و نمی‌دانم چرا در چنین شرایطی ایرانی‌ها پیشاپیش خوشحالی می‌کنند. اگه اینگونه باشد باید از همین الان تیم ملی ایران را در فینال ببیند و قهرمان شوند. بازی با بوسنی خیلی سخت است و از همین الان نباید توقعات را بی‌دلیل بالا برد.»
دراگان اسكوچيچ، سرمربي ملوان به مراتب بيشتر از ساير هم‌وطنانش نسبت به نتيجه‌گيري ايران در جام جهاني خوش بين است. او در اين رابطه مي‌گويد: «‌آرژانتین تیم برتر این گروه است و فاصله بسیاری با 3 تیم دیگر دارد. اما به نظرم اختلاف سطح آنچنانی بین ایران با بوسنی و نیجریه نیست و هر سه تیم شانس صعود به عنوان تیم دوم را دارند.» او همچنين در مقايسه‌اي بين سبك بازي بوسني و ايران به نكته جالبي اشاره مي‌كند: «تیم بوسنی همان سبک یوگسلاوی سابق را بازی می‌کند، تیم پر از استعداد ولی با سازماندهی ضعیف. به نظرم تیم ایران اگر بازی خوبش را مقابل بوسنی  ارائه دهد و با تمرکز بازی کند شانس موفقیتی زیادی دارد. نداشتن اشتباهات فردی بسیار تاثیرگذار است چرا که بازیکن مستعد بوسنی از کوچکترین اشتباهی بهترین استفاده را خواهند کرد. نظم و سازماندهی تیم کی‌روش در مقابل عدم سازماندهی لازم تیم بوسنی می‌تواند برگ برنده ایران باشد.»
در اين بين شايد بتوان اظهارنظرهاي زلاتكو كرانچار را متعادل‌ترين ارزيابي دانست. او كه سابقه هدایت کرواسی در جام جهانی 2006 و کسب نتایج خوبی همراه با این تیم در کارنامه دارد، درباره اين موضوع مي‌گويد: « در گروه ایران به غیر از آرژانتین که از همه قوی‌تر است سه تیم دیگر برای کسب مقام دومی تلاش می‌کنیم.» او درباره تیم ملی بوسنی اين طور توضيح مي‌دهد: «ارزش‌های بازیکنان و استعدادهای آن منطقه را ثابت کرده است. فوتبال در کشورهای جدا شده از یوگسلاوی سابق بسیار باکیفیت است. نباید فراموش کنیم اکثریت بازیکنان این تیم را لژیونرهایی از کشورهای آلمان وترکیه بگیریم تا چین تشکیل می‌دهند که همه به صورت ثابت بازی می‌کنند. سافت سوسیچ یکی از بزرگان فوتبال بوسنی هدایت این تیم را بر عهده گرفته است و به عنوان سرمربی توانسته تیم خوب و هماهنگی را تشکیل دهد. شاید حضور آنها برای نخستین بار در جام جهانی مشکلاتی را به وجود آورد اما مطمئنا تیم قوی‌ای هستند ایران باید در این مسابقات هوشیار باشند. با اندکی چشم‌پوشی بوسنی و حتی نیجریه می‌تواند تیم‌های بسیار خطرناکی باشند.» كرانچار همچنين به صعود تيم ملي ايران بسيار اميدوار است: « ایران این شانس را دارند. ایران به همراه دو تیم نیجریه و بوسنی شانس صعود به مرحله دوم را دارند البته سرمربی تیم ملی بهتر می‌داند که تیم را به چه شکلی آماده مسابقات کند ایران برای کسب موفقیت حداقل نیاز به انجام سه مسابقه تدارکاتی با تیم‌هایی که شبیه به رقبایش هستند، دارد تا بتواند کیفیت خود را ارتقا دهند همچین برگزاری اردوهای مناسب می‌تواند به تیم ملی کمک کند.»
همه اين صحبت ها و نظرات متفاوت در شرايطي بيان مي‌شود كه روند آماده‌سازي تيم ملي در مدت زمان باقي‌مانده تا رقابت‌‌ها مهم‌ترين عامل تعيين كننده وضعيت تيم ملي در گروه و صعود اين تيم به حساب مي‌آيد و شايد هريك از اين پيش‌بيني‌ها با برنامه هايي كه تيم ملي در پيش مي‌گيرد، قابل تغيير خواهند بود.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها