کد خبر: ۱۹۱۴۱۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۰۱ دی ۱۳۹۲
برخی از این زندانی ها توسط ISIS به سرقت یا سایر جرایم متداول و برخی دیگر به "جرم " اعمال خلاف اسلام، مانند سیگار کشیدن و یا زنا ، متهم شده اند. عده ای هم به خاطر مخالفت با قوانین و حکومت ISIS دستگیر شده اند زیرا آنها به گروه های مسلح رقیب و مخالف دولت سوریه وابسته هستند.
سازمان عفو ​​بین الملل در جلسه ای که امروز گزارش آن منتشر شد اعلام کرد:" شکنجه ، شلاق ، و کشتار شتابزده در زندان های مخفی تحت کنترل دولت اسلامی عراق و الشام ( ISIS ) ، گروه مسلحی که کنترل مناطق وسیعی از شمال سوریه را در دست دارند بیداد می کند.
 
به گزارش 598 به نقل از بولتن نیوز، واشنگتن دی سی گزارش داد: گروه اسلامی تندروی ISIS  ، که مدعی است شریعت سخت (اسلامی) را در مناطق تحت کنترل خود پیاده می کند، بی رحمانه حقوق مردم محلی را زیر پا می گذارد.  سازمان عفو ​​بین الملل در این گزارش 18 صفحه ای تحت عنوان "قانون وحشت : سوء استفاده و رفتار وحشیانۀ ISIS  با بازداشت شدگان در شمال سوریه" ، هفت بازداشتگاه تحت کنترل ISIS  را در استان رقع و حلب شناسایی کرده است.



فیلیپ لوتر ، مدیر سازمان عفو ​​بین الملل در بخش خاور میانه و شمال آفریقا گفته : " کسانی که توسط ISIS  ربوده و بازداشت شده اند از جمله کودکانی حدود هشت ساله ، همراه با بزرگسالان در شرایطی به شدت بی رحمانه و غیر انسانی نگه داری می شوند."  
 
 بازداشت شدگان قبلی، خاطرات تکان دهنده ای از سوء استفاده ها و بدرفتاری های این گروه را توصیف می کنند از جمله اینکه خود آنها یا دیگران را با کابل ، تسمه های لاستیکی ژنراتور و یا شلاق کتک زده اند ، با شوک الکتریکی شکنجه کرده اند و یا مجبور به تحمل موقعیتی استرس زا و دردناک کرده اند، مثلا  مواجه زندانی با عقرب   به نحوی که مچ دستش را به شانه هایش بسته بودند.
 
 برخی از این زندانی ها توسط ISIS به سرقت یا سایر جرایم متداول و برخی دیگر به "جرم " اعمال خلاف اسلام، مانند سیگار کشیدن و یا زنا ، متهم شده اند.  عده ای هم به خاطر مخالفت با قوانین و حکومت  ISIS دستگیر شده اند زیرا آنها به گروه های مسلح رقیب و مخالف دولت سوریه وابسته هستند. گروه    ISISهمچنین مظنون به ربودن و بازداشت اتباع خارجی ، از جمله روزنامه نگارانی است که اخبار جنگ در سوریه را مخابره می کنند.
 
طبق شهادت هایی که توسط سازمان عفو ​​بین الملل گرفته شده ، در میان بازداشت شدگانی که به شدت شلاق خورده اند چند کودک هم به چشم می خورد. در یک مورد ، پدری با اضطراب مجبور بوده تا فریادها و درد کشیدن فرزند خود را هنگامی که در اتاقی در نزدیکی او توسط ISIS  شکنجه می شده تحمل کند. دو تن از بازداشت شدگان تعریف کردند که شاهد بودند  که نوجوانی 14 ساله را بیش از 90 ضربه شلاق زده اند. این عمل در حین بازجویی در السد البعث ،یکی از زندان های ISIS در استان  رقع رخ داده است. کودک حدودا 14 ساله دیگری که ISIS وی را متهم به سرقت موتورسیکلت کرده بود بارها و بارها و در طی چندین روز توسط زندانبانان ISIS  شلاق خورده است.
 
 
لوتر گفته:" شلاق زدن هر انسانی ، صرفنظر از اینکه کودک باشد یا نباشد ، بی رحمانه و غیر انسانی است ، و به معنای نقض آشکار حقوق بشر تلقی می شود." او تاکید کرده:" ISIS باید استفاده از شلاق و دیگر مجازات های ظالمانه را متوقف کند."

عفو بین الملل از  ISIS میخواهد تا به این رفتار وحشیانه ، نسبت به بازداشت شدگان خود خاتمه دهد و از رهبران این گروه می خواهد تا نیروهای خود را به رعایت حقوق بشر و پایبندی به قوانین بین المللی بشردوستانه ملزم کنند.
 
چند تن از بازداشت شدگان سابق به این سازمان گفته اند که آنها توسط افراد مسلح نقابداردستگیر و به مکان نامعلومی برده شدند و حدود 55 روز در آنجا بازداشت بوده اند.
 
و بعضی از آنها هیچگاه از محل نگه داری خود آگاه  نشده اند، اما سازمان عفو ​​بین الملل زندانهای ISIS را در هفت مکان مختلف ، شناسایی کرده است : مبنا المحافظ، الدارات المرکبات  و المحراب ، که همگی در شهرستان الرقعه قرار دارد. سد البعث و تاسیسات نفت اکرشی، هر دو در جای دیگری در استان الرقعه و مشفا التفل و مقراحمدقدور در حلب.
 
 زندان سد البعث در کنار سدی بر روی رودخانه فرات در المنصوره  واقع است ، جائیکه قاضی دادگاه شریعت محلی ، که ظاهرا همیشه کمربند مواد منفجره به خودمی بندد ، حاکمیت وحشت را علیه بازداشت شدگان این زندان برقرار کرده است.

بازداشت شدگان سابق او را مسئول "دادگاه های " عجیب و ناعادلانه ای می دانند که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و پیش چشم سایر بازداشت شدگان برگزار می شود ، و بلافاصله حکم اعدام را صادر و اجرا می کند. بازداشت شدگان تحت کنترل او ، بیرحمانه شلاق می خورند، و دستکم در یک مورد گفته شده که او شخصا حکم شلاق را اجرا کرده است.
 
 در تاسیسات نفت اکرشی، که گویا ISIS  از این مکان به عنوان زمین تمرین نظامی استفاده می کند ، برای شکنجۀ بازداشت شدگان از عقرب استفاده می شود ، شهادت دو مردی که در ماه های اخیر در این بازداشتگاه گرفتار بوده اند این نکته را تایید می کند . گویا یکی از آنان 40 روز دراین زندان در سلول انفرادی به سر برده ، و چند روزی هم در اتاق کوچکی پر از تجهیزات الکتریکی و سوخت به زمین زنجیر شده است.

لوتر گفته:" مردم ارقعه و حلب پس از سال ها که طعمه خشونت رژیم اسد بوده اند ، اکنون از شکل جدید ظلم و استبدادی که توسط ISIS  به انها تحمیل شده رنج می برند ،حاکمیت تندرویی که درآن بازداشت خودسرانه ، شکنجه و اعدام به روال هر روزۀ زندگیشان تبدیل شده است."  
 
عفو بین الملل از جامعه بین المللی می خواهد تا برای جلوگیری از انتقال سلاح و حمایت های دیگر به ISIS و دیگر گروه های مسلح دخیل در ارتکاب به این قبیل جنایات جنگی و نقض شدید حقوق بشر ، گام های جدی بردارند.

 
لوتر تصریح کرده:" به ویژه، دولت ترکیه ، باید مراقب باشد تا قلمرو این کشور توسط ISIS برای ورود سلاح و سرباز مورد استفاده قرار نگیرد.  همچنین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، که علنا از گروه های مسلح در حال جنگ با دولت سوریه حمایت می کنند، باید با توجه به گزارشات متعدد از نقض وحشتناک حقوق بشر توسط این افراد،  از جریان ارسال سلاح ، تجهیزات و حمایت های دیگر به ISIS  جلوگیری کنند."
سازمان عفو ​​بین الملل همچنین بار دیگر از دولت سوریه می خواهد تا امکان دسترسی بدون محدودیت برای کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق و سازمان های بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر به سوریه را فراهم کند ، و به نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی ، از جمله استفاده از شکنجه در بازداشتگاه های ویژۀ خود خاتمه دهد.
 
سازمان عفو ​​بین الملل،  یک سازمان مردمی و برنده جایزه صلح نوبل است که با بیش از 3 میلیون عضو در بیش از 150 کشور جهان ، برای استقرار حقوق بشر فعالیت می کند . کار اصلی این سازمان تحقیق و بررسی موارد سوء استفاده ، آموزش و بسیج مردم است ، و تلاش می کند تا در هر کجای جهان که عدالت، آزادی ، حقیقت و عزت انسان ها در معرض خطر باشد از آنها محافظت کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها