کد خبر: ۱۹۲۳۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۳     ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

598: بیماری و درد، زمان نمی شناسد و حتی اگر شب هنگام ظاهر شود، باید برای درمان یا دست کم، تسکین آن کاری کرد اما، نبود داروخانه در چند شهر استان همدان خود دردی دیگر برای شهروندان است.

به گزارش مهر، شماری از شهروندان این شهرها می گویند هنگامی که شبها در پی دارو بوده اند تا بتوانند مرهمی بر دردهای بی زمان خویش بنهند، ناچار شده اند مسافتهای بسیاری را به جستجوی آن بروند و به سرگردانی در این زمینه دچار شوند.
 
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال حاضر شهرهای برزول در نهاوند، گل تپه در کبودراهنگ، فرسفج در تویسرکان و زنگنه و جوکار در ملایر نیازمند ساخت داروخانه اختصاصی هستند چراکه در این شهرها داروخانه ها در درمانگاه ها قرار دارند و در برخی موارد از ارائه برخی داروهای خاص ناتوان باشند.
 
از سوی دیگر کمبود و پراکندگی داروخانه های شبانه روزی نیز موضوعی است که نه تنها بیماران بلکه حتی دست اندرکاران این بخش نیز آن را تایید می کنند.
 
یک داروخانه به ازای هر 113 هزار شهروند
 
طبق آمارهای اعلام شده در حال حاضر 15 باب داروخانه شبانه روزی در استان یک میلیون و 700 هزار نفری همدان فعال است و به این ترتیب، به ازای هر 113 هزار شهروند در استان همدان یک داروخانه شبانه روزی فعالیت می کند.
 
در همین راستا یکی از شهروندان با بیان اینکه تهیه دارو در برخی از ساعات شب به دلیل دوری مسافت تنها داروخانه شبانه روزی شهرستان مشکل است، گفت: در برخی موارد این داروخانه در تامین داروهای خاص با مشکل مواجه اند.
 
 
 
شهروند دیگری با بیان این که عدالت در سلامت، دغدغه ای جدی است، گفت: رقم پایین شاخص تجهیزات پزشکی و درمانی در مناطق محروم، زنگ خطری است که دست اندرکاران و متولیان بهداشت و درمان کشور و استان باید آن را جدی بگیرند.
 
طاهر بایرامی افزود: اگر این روند ادامه یابد، مردم مناطق محروم و روستاها دچار خسارت های مالی و روحی زیادی خواهند شد.
 
ایجاد فضاهای درمانی در مناطق محروم امید به زندگی را نوید می دهد
 
وی اظهار داشت: ایجاد فضاهای درمانی و مهیا کردن امکانات در نقاط محروم نه تنها کاهش حجم تردد به شهرهای بزرگ را موجب می شود، بلکه نوعی امید به زندگی و ماندگاری را در ساکنان مناطق محروم پدید می آورد.
 
در همین خصوص معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شهرهای برزول در نهاوند، گل تپه در کبودراهنگ، فرسفج در تویسرکان و زنگنه و جوکار در ملایر نیازمند ساخت داروخانه است.
 
علی اصغر وحیدی نیا افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان همدان برای رفع نیاز این شهرستان ها آماده همکاری و صدور مجوز برای افراد واجد شرایطی است که متقاضی احداث داروخانه در این مناطق هستند.
 
شهرک فرهنگیان و میدان مدرس همدان نیازمند داروخانه هستند
 
وحیدی نیا تاکید کرد: در شهرستان همدان نیز نیاز به احداث دو داروخانه شبانه روزی در شهرک فرهنگیان و میدان مدرس مشهود است.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حال حاضر 152 داروخانه در استان همدان فعالیت می کند، ادامه داد: در سال گذشته 739 بازدید از این اماکن صورت گرفته است.
 
وی در رابطه با داروهای قاچاق موجود در بازار گفت: داروهای قاچاق یک معضل جهانی است و با توجه به نامشخص بودن ترکیبات آن عوارضی را برای افراد بدنبال دارد.
 
وحیدی نیا افزود: این داروها اگر توسط شرکت معتبری نیز تولید شده باشد به علت نامشخص بودن چرخه انتقال و ورود به بازار و محل نگهداری آن مشکل ساز خواهد بود.
 
نگهداری دارو نیازمند شرایطی خاص است
 
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان با اشاره به شرایط خاص نگهداری برخی از داروها گفت: شرکت‌های پخش ملزم هستند داروهایی را که نیاز به نگهداری خاصی دارند مورد توجه ویژه‌ای قرار داده و شرایط نگهداری دارو را رعایت کنند که این مهم را در بازدیدهای ادواری مورد توجه قرار دارد.
 
 
 
وی ادامه داد: این امر از الزامات داروخانه‌هاست که اگر دارو شرایط نگهداری خاصی را می‌طلبد، آن شرایط را رعایت کنند و داروخانه مربوطه امر کنترل را مورد توجه قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه تعامل خوبی بین نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و گمرک استان همدان در رابطه با کاهش ورود داروهای قاچاق به بازار انجام شده است، گفت: در این خصوص میزان اقلام دارویی مکشوفه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
 
ارائه داروهای غیرمجاز در عطاری ها پیگیرد قضایی می شود
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص وضعیت عطاریهایی که اقدام به تجویز دارو می کنند نیز گفت: ارائه داروهای غیرمجاز در عطاری های استان همدان پیگیرد قضایی می شود.
 
علی اصغر وحیدی نیا اظهار داشت: عطاری ها نباید در امر پزشکی دخالت کنند و نباید فرآورده های غیرمجاز گیاهی را در اختیار مردم قرار دهند.
 
وحیدی نیا افزود: عطاری ها فقط می توانند فرآورده های فله ای را در اختیار متقاضیان قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه محل عرضه دارو، تنها داروخانه است، اظهار داشت: در صورت مشاهده تخلف از سوی عطاری های فعال در استان همدان، متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.
 
وحیدی نیا درخصوص چگونگی نظارت و بازرسی از عطاری ها اظهار داشت: بازرسان بر مبنای شکایت مردمی به محل مورد نظر مراجعه می کنند و فرآورده های غیرمجازی که عطاری ها به متقاضیان ارائه می دهند، ضبط می کنند.
 
خانواده ها از مصرف داروهای عطاری ها خودداری کنند
 
وی با توصیه به خانواده ها مبنی بر خودداری از مصرف داروهای بسته بندی شده عطاری ها که به شکل غیربهداشتی و بدون مجوز عرضه می شود، افزود: مبارزه با تخلفات صنف عطاری به همکاری بیشتر اتحادیه امور صنفی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نیاز دارد و تنها بخشی از این پروسه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: داروهایی که توسط افراد غیرمسئول در عطاری‌ها تجویز و ارائه می‌شود به دلیل تجویزهای غیرکارشناسانه مشکل‌ ساز خواهد بود.
 
وحیدی‌نیا تأکید کرد: در ارتباط با تجویز داروها حتما باید با پزشک مسائل را مطرح و داروهای تجویزی را از داروخانه‌ها تهیه کرد.
 
همدان با مشکل کمبود داروساز مواجه است
 
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان همدان با مشکل کمبود داروساز مواجه است.
 
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بحث کمبود داروساز، مسئله‌ای کشوری است و داروساز به اندازه کافی در حوزه استان‌ها توزیع نمی‌شود، اظهار داشت: موضوع رقابت در بخش خصوصی و دولتی نیز وجود دارد و داروسازان گرایش بیشتری به حضور در بخش خصوصی دارند.
 
 وی عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان داروسازی کمتر علاقه‌مند به فعالیت در بخش دولتی همچون دانشگاه ها هستند و به همین دلیل با مشکل کمبود داوساز در استان همدان مواجه هستیم.
 
وحیدی‌نیا با بیان اینکه در طی چند ماه اخیر تا حدودی مشکلات کمبود داروساز برطرف شده است، گفت: با توجه به روند افزایش فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی این مشکل در حال رفع است.
 
وی به طرح الزام دانشجویان داروسازی اشاره و عنوان کرد: بر اساس این طرح، این دانشجویان پس از گذراندن تعداد واحدهای مشخص و طی دوره کارورزی باید در مناطق محروم با شرایط خاصی به داروسازی اشتغال یابند.
 
با این تفاسیر پر واضح است که تلاش در راستای تحقق عدالت در تامین سلامت شهروندان از دغدغه های اصلی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها