کد خبر: ۱۹۳۲۲۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۰۸ دی ۱۳۹۲
حجت‌الاسلام شیرمردی درباره نشست ژنو ۲ نوشت: اگر دولتمردان عربی استغفار کنند و به جای دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای، راه‌حل سیاسی و دموکراتیک را در موضوع سوریه بپذیرند، می توانند خود را از گرداب کنونی برهانند.
به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، حجت‌‌الاسلام یدالله شیرمردی رئیس ستاد نماز جمعه تهران مطلبی با عنوان «ژنو 2؛ بازی دو سر باخت برای آمریکا» درباره تحولات سوریه در نشریه آدینه تهران نوشت که در ادامه می‌آید:

کمتر از یک ماه تا نشست بین المللی ژنو 2 درباره تحولات سوریه که در روز 22 ژانویه سال 2014  برگزار می‌شود، زمان باقی است اما هنوز جبهه آمریکایی و اروپایی با مواضع پاندولی و مذبذبانه خود در خصوص حضور یا عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در این نشست به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

یکی از دلایل این سردرگمی و تعویق در تصمیم گیری جبهه معارض مقاومت، بازی باخت- باخت برای آنهاست. چرا که در هر دو صورت ممکن آمریکا و متحدانش در موضوع سوریه با چالش مواجه می شوند. اگر حضور ایران در نشست بین المللی ژنو 2 را بپذیرند ناگزیر در عرصه سیاسی نیز مانند عرصه تحولات میدانی کشور سوریه مغلوبه می شوند و شکست را پیشاپیش پذیرا شده‌اند.

امروز در عرصه میدانی ارتش سوریه با همراهی نیروهای مردمی و همچنین حمایت های ایران و حزب الله توانسته است با تسلط بر بیشتر بخش‌های منطقه استراتژیک قلمون و همچنین بخش هایی از شهرهای قنیطره، حمص، حلب و دیرالزور و تصرف شماری از شهرک ها و مناطق از جمله القصیر و پیشروی نظامی در استان های لاذقیه و ریف دمشق تقریبا آخرین میخ ها را بر تابوت تکفیری ها در سوریه بکوبد و این جنازه های متحرک را رهسپار کشورهای مبدا خود در اروپا، آفریقا و برخی کشورهای عربی بنماید. اما چنانچه غربی ها مانع از حضور کشورمان در نشست بین المللی ژنو2 بشوند خود آنها بهتر می دانند که این نشست بدون هیچ نتیجه ای به پایان خواهد رسید و تنها در حد یک جلسه صوری و فرمایشی برگزار خواهد شد. وزیر خارجه روسیه اخیرا به این واقعیت اذعان کرد که بدون حضور ایران در نشست ژنو2  نمی توان به نتایج آن خوشبین بود. «سرگئی لاوروف» در گفت‌وگو با شبکه خبری راشا تودی حتی سابقه دست به دامن شدن و گفتگوهای آمریکا با جمهوری اسلامی برای حل مسائل منطقه ای را یادآور شد و گفت: «در گذشته هنگامی که ‌آمریکا با مشکلاتی در عراق یا افغانستان روبرو شده بود واشنگتن بدون یک لحظه تردید ارتباط مستقیم با ایران برقرار کرد و کاری به کار ایدئولوژی نداشت بنابراین اگر زمانی که پای منافع آمریکا وسط بود این کار امکان‌پذیر بود، چرا اکنون که پای منافع سوریه وسط است با ایران گفت‌وگو نمی‌کنند؟ هنگامی که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کرد ما یک گروه 2+6 داشتیم یعنی شش کشور همسایه افغانستان به علاوه روسیه و ایران. ایران بخشی از آن گروه بود و توانایی همکاری در یک چارچوب چند کشوری را به عنوان بخشی از راه‌حل داشت، نه به عنوان بخشی از مشکل.»این در حالی است که جبهه مخالفان بشار اسد در منطقه خاورمیانه نیز با مشکلات جدی هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه میدانی روبرو هستند. مناقشات داخلی ترکیه بر سر موضوع فساد مالی برخی وزرا و درگیری دولت اردوغان با کردها، سال 2014 را به یکی از دشوارترین سالهای پیش روی این کشور تبدیل کرده است. عربستان نیز که در چند ماه اخیر تلاش کرده بود ارسال سلاح‌های سبک و موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک برای شورشیان جنوب‌سوریه که عمدتا متشکل از گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد سوریه» هستند را شتاب ببخشد امروز نه تنها نتیجه ای نگرفته بلکه هر روز با پیشروی ارتش لبنان در استان های مختلف روبرو می شود.  بحران سیاسی بین دولتمردان سعودی و نارضایتی شیعیان و اهل سنت از عملکرد رژیم حاکم نیز چشم انداز پیش رو برای آل سعود را تیره و تار کرده است. کمک های عربستان به سلفی ها و تکفیری ها در سوریه مثل طنابی است که قرار بود برای نجات تروریست ها از چاله ای که در آن افتاده اند به کمر آنها بسته شود غافل از اینکه این طناب دور گردن آل سعود افتاده و هر چه آن رابیشتر می کشند خود را به خفه شدن نزدیک تر می کنند. در مقابل جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم و محدودیت های مالی و اقتصادی که با آن روبروست توانسته بر حقوق قانونی و دموکراتیک مردم سوریه پافشاری کند و مانع از تجزیه این کشور گردد. این در حالی است که اگر محدودیت های ناشی از تحریم وجود نداشت مطمئناً غائله سوریه همان یک سال پیش خاتمه یافته بود.

امروز بر کسی پوشیده نیست که حمایت های جمهوری اسلامی از دولت قانونی بشار اسد و هدایت های راهگشای ایران برای انجام اصلاحات گام به گام در این کشور یکی از دلایلی است که مانع از اجرای طرح غربی ها برای تجزیه سوریه شده است. رهبر معظم انقلاب  در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران در این خصوص به صراحت فرمودند: ما در هر جایی دخالت کنیم به صراحت اعلام می‌کنیم، مثلا ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم و نتیجه اش شد پیروزی در جنگ 33روزه و 22روزه، از این به بعد هم هرکشوری و گروهی مقابل اسرائیل بایستد ، ما از آن کشور حمایت می‌کنیم و به او کمک هم خواهیم کرد. مقام معظم رهبری ضمن تاکید دوباره بر این موضع در دیدار نخست وزیر ترکیه در خصوص اوضاع سوریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قویاً با هر طرحی که آمریکاییها در ارتباط با مسائل سوریه مبدع آن باشند مخالف است، خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هرگونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.

در شرایط کنونی این رویکرد صریح و شفاف تهران برای آمریکایی ها دردسرساز شده و عملا در آستانه نشست بین المللی ژنو 2 تبدیل به یک بازی دو سر باخت برای آمریکا و جبهه عربی صهیونیستی مخالف بشاراسد گشته است. شکست غربی ها در معادلات سوریه عبرت پند آموزی برای برخی کشورهای عربی منطقه است. اگر همین امروز این دولتمردان عربی استغفار کنند و به جای دامن زدن به تنشهای فرقه ای و مذهبی در منطقه که آتش آن دامنگیر خود آنها خواهد شد یک راه حل سیاسی و دموکراتیک را در موضوع سوریه بپذیرند، می توانند خود را از گرداب کنونی برهانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها