کد خبر: ۱۹۶۱۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۱۹ دی ۱۳۹۲
نخستین دیدار صمیمانه اهالی فرهنگ و هنر شب گذشته در تالار وحدت با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاونان فرهنگی هنری برگزار شد که با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

به گزارش 598 ، نخستین دیدار صمیمانه اهالی فرهنگ و هنر شب گذشته در تالار وحدت با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاونان فرهنگی هنری و رئیس سازمان سینمایی و مهدی چمران برگزار شد که با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

* این برنامه راس ساعت 18:20 دقیقه آغاز می شود و برخلاف دیگر برنامه‌های فرهنگی که همواره با تاخیر طبیعی نیم ساعته همراه هستند، این بار برنامه تنها با کمی تاخیر از ساعت مقرر اعلام شده یعنی 18 آغاز شد.

* هریک از حاضران در سالن تالار وحدت دعوت‌ نامه‌هایی با پاکت‌های بزرگ سفید در دست داشتند که درون آنها یک دعوت نامه و یک برگه کوچک برای ورود به سالن بود. در متن این دعوت‌نامه آمده است که این آئین به همت انجمن‌های هنری ایران در آستانه ولادت پیامبر اکرم(ص) برپا شده است.

 

* ابتدا قرائت قرآن و سپس مرشد میرزا علی به اجرای یک نقالی کوتاه می‌پردازد.

* سالن در بدو ورود چندان پر به نظر نمی‌رسید اما کم کم اهالی هنر آمده و سالن را در طبقه همکف پر کردند تا نوبت به طبقات فوقانی رسید.

* ردیف اول رئیس جمهور و وزیر ارشاد و در کنار آنها حسام الدین آشنا و معاونان فرهنگی هنری و رئیس سازمان سینمایی نشسته‌اند و کمی آن طرف‌تر مسعود کیمیایی، محمود دولت آبادی، حجت‌الاسلام زم، داوود رشیدی و علی نصیریان؛ البته محمود دولت آبادی در بدو ورود به سالن با مشاهده سالن به طبقه دوم رفت اما مسئولان برگزار کننده متوجه حضور وی شدند و او را به ردیف اول مشایعت کردند.

* چهره‌های فراوانی از سینماگران و حتی اهالی موسیقی و ادب دیده می‌شد، از آنها که سال‌ها به قول خود گوشه انزوا گزیده بودند تا افرادی که حتی در برخی نهادها به عنوان روابط عمومی فعالیت می‌‌کنند.

* سخنان وزیر ارشاد آغاز کننده بود و جنتی برای اداره وقت از روی یادداشت خود مواردی را مطرح کرد و اینگونه گفت که، "اهالی فهیم فرهنگ و هنر دولتی را که سکاندار آن «دکتر حسن روحانی» است، دولت فرهنگ و هنر می‌دانند، غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ دوران هیچ منزلتی پایدار نیست."

* نکته جالب اینکه «روحانی مچکریم» بارها از سوی برخی سخنرانان مطرح شد، افرادی چون عبدالجبار کاکایی و حبیب رضایی و...

* برای تلطیف برنامه‌ای که هنرمندان در آن حضور دارند بخش‌های هنری نیز تدارک دیده شده بود که از آن جمله می‌توان به کلیپی اشاره کرد که مدتی است پس از روی کار آمدن دولت تدبیر در فضای مجازی قرار گرفته که ساخته حسین دهباشی است اشاره کرد، در این کلیپ بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهور پخش شده و طیف‌های مختلف آن را دکلمه‌وار اجرا می‌کنند.

* رضا امیرخانی از دیگر سخنرانان است که او نیز پیش از ایستادن پشت تریبون با نکته عباس سجادی مجری مواجه می‌شود که درگذشت پدرش را به وی و خانواده تسلیت گفته و برای امیرخانی آرزوی سلامتی می‌کند.

* گروه آوازی تهران بخش دیگر هنری را اجرا می‌کنند، نکته جالب اینکه این گروه به رهبری میلاد عمران لو و خوانندگی وحید تاج بخش به شکل بدیعی انجام می‌شود که به همین دلیل سالن در سکوتی محض رفته و به دقت به اجرا گوش می‌دهد.

* سجادی که اجرای برنامه را برعهده داشت به اشتباه به جای بازگشایی خانه سینما به خانه موسیقی اشاره می‌کند که سریعا با تذکر حضار اشتباه خود را اصلاح می‌کند.

* ابراهیم حقیقی و روشن‌روان از دیگر هنرمندانی هستند که پیرامون طراحی و موسیقی مواردی را مطرح کردند و در ادامه کاکایی، عسگرپور و... هر یک به ترتیب سخن گفتند.

* نغمه ثمینی نمایش‌نامه نویسی بود که درخواست کرد حذف شدگان سال‌های گذشته فراخوانده شوند، او خطاب به روحانی گفت: بودجه، سالن، ممیزی، برابری امکانات، کمبود نشریات تئاتری، ضعف‌های خانه تئاتر، زیر ساخت‌های سست مرکز هنرهای نمایشی به عنوان مجوعه غیرمستقل، ضعف تئاتر شهرستان‌ها و... از جمله مطالبات است، اما حذف شدگان را فرا بخوانید و به ما اعتماد کنید. 

* حبیب رضایی بازیگر به اجرای بخش دیگر هنری پرداخت، وی با تلفن همراه خود که مشغول صحبت بود روی سن آمد و صدای ضعیف وی بارها داد حضار را بند کرد اما او ادامه داد تا در ادامه اجرای برنامه وقتی از حاضران خواست برای گرفتن انرژی او را تشویق کنند، یکی از حاضران بلند گفت: "صدا را نمی‌شنویم". او بالافاصله پشت میکروفن رفت و ادامه سخن داد.

رضایی مسافر رضوی را اجرا کرد و در فواصل برنامه خود مدام از دوستانش حاتمی‌کیا، پرستویی، کیانیان یاد می‌کرد و از عباس آژانس شیشه‌ای گفت که سال‌هاست همراهش هست، و در ادامه خطاب به روحانی بیان کرد: برای امیدی که دوباره زنده شد مچکرم. روحانی مچکریم.

این بازیگر افزود: تشکر می‌کنم فرصت داده شد و می‌توانیم دوباره اعضای کابینه دولت را دوست داشته باشیم. روحانی مچکریم.

سپس عنوان کرد: در 14 و یا 15 فیلمی‌که بازی کرده‌ام در نصف آنها مرده‌ام، فکر می‌کنم مردن به من می‌آید.

 

* اجرای چهار قطعه زنده به خوانندگی «علیرضا قربانی» حال و هوای تالار وحدت را دگرگون کرد و این اجراها با استقبال حاضران مواجه شد و در ادامه بارها و بارها قربانی را تشویق کردند.

* به جز رضا امیرخانی و عبدالجبار کاکایی در حوزه ادبیات، بلقیس سلیمانی، محمد علی بهمنی، مصطفی جمشیدی، حمید سبزواری، فاضل نظری، قادر طراوت‌پور، آرش شفاهی، سعید بیابانکی، محمدرضا بایرامی، حسین فتاحی، راضیه تجار، فیروز زنوزی جلالی، محمد کاظم مزینانی، علی محمد مودب، ساعد باقری، هوشنگ مرادی‌کرمانی، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، علی داوودی، عزت‌الله الوندی و جمعی از اهالی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان حضور داشتند.

 

 

 

* رخشان بنی اعتماد، مهناز افشار، محمدرضا فروتن، سید شهاب‌الدین حسینی، صابر ابر، ویشکا آسایش، بهمن فرمان آرا، فریبرز عرب‌نیا، اشکان خطیبی، محمدرضا شریفی‌نیا، فریبا کوثری، لاله و ستاره اسکندی، باران کوثری، جهانگیر کوثری، ناصر آقایی، فرهاد توحیدی، محمدرضا جعفری جلوه، افسانه بایگان، هانیه توسلی، عنایت‌الله بخشی، محمود عزیزی، انوشیروان ارجمند، بیژن امکانیان، رضا ناجی، محبوبه بیات، همایون اسعدیان، سید ضیاء‌الدین هاشمی، امین‌الله رشیدی، محمد متوسلانی، منوچهر والی‌زاده، علی ترابی، امیر دژاکام، مرتضی احمدی، داریوش اسدزاده، کامبیز درم بخش، ایرج راد، مجید اخشابی، مسعود اطیابی، حبیب‌الله کاسه ساز، لوریس چکناواریان، غلامحسین امیرخانی، ایراهیم حقیقی، حسین پارسایی، فرشته طائر پور، تهمینه میلانی، امین تارخ، علی نصیریان، محمد گلریز، احمد مسجد جامعی و... در این مراسم حضور داشتند.

 

* محمد گلریز، شهرام ناظری، فرزاد فرزین، مجید اخشابی، خشایار اعتمادی نیز از خوانندگان حاضر در مراسم بودند.

 

* پس از ارائه سخنان نمایندگان گروه ادبیات، موسیقی، تئاتر، سینما نوبت به سخنان رئیس جمهور رسید که دکتر روحانی با تشویق حاضران پشت تریبون قرار می‌گیرد.

* از سخنان رئیس جمهور مشهود است که نکاتی را از میان سخنان شنیده شده هنرمندان یادداشت کرده و از ابراز تاسفش نسبت به ارکستر سمفونی ملی مشخص می‌شود خبرهای دیگری پس از بازگشایی خانه سینما در راه است.

* حرف‌های روحانی هر چند لحظه یک بار با تشویق حاضران قطع می‌شود، حسام‌الدین آشنا هم یکی از افرادی است که در هنگام سخنان روحانی پیرامون کارت زرد به وزیر ارشاد دست‌هایش را بالا آورده و تشویق را انجام می‌دهد.

روحانی در این مراسم درباره جنتی و کارت زرد اعطایی مجلس به وزیر فرهنگش می‌گوید: دولت وظایف خود را در چارچوب قانون اساسی انجام خواهد داد، دولت در حد توان و امکاناتاش از هنر حمایت خواهد کرد. من از اینکه ارکستر سمفونی موسیقی ملی به تعطیلی کشیده شده است بسیار متأسفم و حتماً این دولت در همین ماه‌های آینده آن را احیاء خواهد کرد. اگرچه ممکن است وزیر باز هم کارت زرد بگیرد. این دولت به تمام تعهداتی که در دوران انتخابات داده است عمل خواهد کرد. کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست. ما به امثال آقای جنتی‌ها بعنوان مدافع آزادی افتخار می‌کنیم.

* بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور که با تشویق حاضران مواجه می‌شود اختصاص به این جملات داتش :"ما در شرایطی نیستیم که دولت بتواند آثار هنری خلق کند، هیچ دولتی نتوانسته است آثار هنری فاخری را به وجود بیاورد. دولت کتاب نمی‌نویسد، دولت فیلم نمی‌سازد، دولت موزیک نمی‌سازد. دولت شعر نمی‌سراید، دولت باید تسهیل کننده راه برای اصحاب فکر و هنر باشد. یادمان باشد و همه بدانیم هنر خطر نیست و هنرمند امنیت کشور را به مخاطره نمی‌اندازد. به هنر و هنرمند اعتماد کنیم، نگاه امنیتی به هنر بزرگترین اشتباه امنیتی است."

* دکتر به وزیر ارشادش افتخار می‌کند و با این جملات از کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگش از جنتی دلجویی می‌کند و می‌گوید: "ما به امثال آقای جنتی‌ها بعنوان مدافع آزادی افتخار می‌کنیم."

 

* مراسم به پایان می‌رسد البته در بخش رسمی اما برنامه‌های دید و بازدید شاعران و نویسندگان ادامه می‌یابد، گرم و البته صمیمانه، در این میان وزیر رئیس جمهور را بدرقه کرده و به جمع اهالی هنر باز می‌گردد. نکته جالب عدم حضور طنز پردازان و برخی هنرمندان در این مراسم بود.

* وزیر ارشاد در سالن تالار وحدت به حرف‌های اهالی هنر، موسیقی، سینما و ادب گوش داده و با آنها خوش و بشی می‌کند. در طرف دیگر هم برخی دوربین‌ها در حال گفت‌گو با مهناز افشار و دیگر بازیگران هستند.

* نویسنده کودک و نوجوانی که برگه دست نوشتی در دست دارد به سوی وزیر ارشاد می‌آید و از وی می‌خواهد یادداشتی در ذیل این نامه نوشته و از این مولف حمایت کند، وزیر که به سختی توانست دست‌خط این نویسنده را بخواند در ذیل آن یادداشتی نوشت و به نهاد کتابخانه‌های جهت خرید آثار این نویسنده تاکید کرد و البته این یادداشت نویسنده جوان را بسیار خوشحال و دلگرم کرد.

* شاید چهره‌هایی در این مراسم حضور یافته بودند که پس از سال‌ها برای نخستین‌بار بود در چنین مراسم‌هایی حضور می‌یافتند از محمود دولت آبادی تا مسعود کیمیایی و تهمینه میلانی و .... اما کاش این گردهمایی‌ها سالانه نباشد و گه گاه شاهد برپایی آن باشیم تا وعده‌ها محقق شود و دیگر مکشلات به گوش رسد.

* این مراسم پس از حدود 4 ساعت گفت‌ و شنود و دیدار صمیمانه به پایان می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها