کد خبر: ۱۹۸۰۹۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۲۶ دی ۱۳۹۲
چهارشنبه شب برای اولین بار درب جلسه شورای فرهنگ عمومی قم به روی خبرنگاران باز شد و رهاورد این حضور خبری شکار قاب عکسی بود که تمام استانداران قم را کنار هم نشانده ‌بود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، یکصد و بیست و دومین جلسه شورای فرهنگ‌ عمومی استان قم چهارشنبه شب به ریاست آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم و تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضور استاندار قم در سالن امام رضا(ع) استانداری قم برگزار شد.

البته پیش از آغاز جلسه استاندار و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان نماز جماعت را به امامت آیت‌الله سعیدی در نمازخانه استانداری قم برپا کردند و پس از آن همه به اتفاق به سالن امام رضا(ع) رفتند.

حضور خبرنگاران از نکات قابل توجه این جلسه بود، زیرا اصحاب رسانه برای حضور در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان دعوت نمی‌شدند.

گرچه حضور خبرنگاران در این جلسه تنها 12 دقیقه بود و همین میزان نیز دو دقیقه بیشتر از زمانی بود که برای حضور در این جلسه به آنها وقت داده شده بود.

خبرنگاران نیز با توجه به تعامل مسئولان استانداری جلسه را ترک کردند؛ گرچه  اعتراض نرمی به این ترک جلسه داشتند، اما با توجه به اینکه این اتفاق برای نخستین‌بار روی داده‌بود امیدوار بودند این حضور کوتاه فتح بابی برای جلسات آینده باشد.

این نخستین جلسه شورای فرهنگ‌ عمومی استان قم در زمان مسئولیت حجت‌الاسلام صالحی‌منش در کرسی استانداری قم بود که البته حضور وی در این جلسه با حمایت‌های امام جمعه قم  همراه شد.

آیت‌الله سعیدی، حجت‌الاسلام صالحی‌منش را از فضلا و طلاب زحمت‌کش، فرهیخته، علاقمند به نظام و رهبری و فرزند جبهه و جهاد و حوزه دانست و گفت: علاقمندیم این شخصت ارزشمند را کمک کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به مصوبه جلسه 599 شورای فرهنگ عمومی کشور از اضافه شدن چند نهاد دیگر به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها خبر داد.

به گفته اسماعیلی‌طبا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مدیر دانشگاه آزاد اسلامی و مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان از جمله نهاد‌هایی هستند که از این جلسه به جمع شورای فرهنگ‌عمومی استان قم پیوسته‌اند.

این جلسه غایبانی از جمله تولیت مسجد مقدس جمکران، دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیر دانشگاه آزاد اسلامی،‌ مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان و... داشت که دبیر شورای فرهنگ عمومی از آمدن با تاخیر آنها خبر داد اما تا لحظه‌ای که خبرنگاران در جلسه حضور داشتند غایبان نیامدند.

نخستین دستور کار صد و بیست و دومین جلسه شورای فرهنگی عمومی استان قم، ارائه اخبار فرهنگی مرتبط با شورای فرهنگ عمومی بود که اعضا از جمله معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری قم به بیان آن پرداختند.

برپایی جشنواره کتاب کودک و سبک زندگی، برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره)، بهره‌برداری از مرکز فرهنگی و هنری جوانمرد در بلوار شاهد محله شیخ آباد و... از جمله خبرهای معاون شهردار قم بود.

اما مهم‌ترین دستور کار یک صد و بیست و دومین جلسه «ساماندهی تبلیغات شهری» بود که معاون مطبوعاتی و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با یک طرح پیشنهادی به این جلسه آمده بود.

در این جلسه توجه به معماری اسلامی، عدم استفاده از مدل‌های غربی، عدم به‌کارگیری اسامی و حروف بیگانه، توجه به مبلمان شهری در تبلیغات محیطی، توجه به مکان‌های مناسب برای ترویج فرهنگ دینی، مدیریت تبلیغات معنوی و مذهبی در ایام و مناسبت‌های خاص و به کارگیری اسامی مورد مصوب در شورای نامگذاری از موضوعات مهم در ساماندهی تبلیغات شهری عنوان شد.

در نهایت در این جلسه با تشکیل کمیته ساماندهی تبلیغات شهری متشکل از شهرداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و صنایع دستی و حوزه علمیه به منظور بررسی شرایط ظاهری و محتوایی تبلیغات شهری و برخورد با متخلفان موافقت شد.

البته با وجود اینکه بر لزوم استفاده از واژه‌های فارسی در پیشنهاد اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی تاکید فراوانی شده بود اما بارها و بارها از کلمه غربی «بیلبورد» در این پیشنهاد استفاده شده بود در حالی که واژه معادل این کلمه غربی از سوی فرهنگستان زبان آگهی‌نما مصوب شده است.

اما یکی از نکاتی که به محض ورود به سالن امام رضا(ع) استانداری توجه را جلب می‌کرد نصب عکس‌های استانداران قم از ابتدای تاسیس این استان تا قبل از حجت‌الاسلام صالحی منش به دیوار رو به روی درب ورودی بود.

در این عکس‌ها سیدهاشمی بنی‌هاشمی، قربانعلی سعادت، سیدحمید طهایی، عباس محتاج، محمد ناظمی اردکانی، محمد حسین موسی‌پور و کرم‌رضا پیریایی چنان به جلسه چشم دوخته‌اند که گویی همچنان پیگیر امور استان قم هستند.

البته ره‌توشه این جلسه 12 دقیقه‌ای دو کتاب تعامل انصار با اهل بیت(ع) نوشته سعید طالقانی و عصمت، ضرورت و آثار نوشته سید موسی هاشمی تنکابنی از انتشارات بوستان کتاب بود که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به حاضرین جلسه اهدا شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها