کد خبر: ۲۰۳۹۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
منابع مصری با بیان اینکه کاندیداتوری «حمدین صباحی» به خواست جوانان انقلابی مصر صورت گرفته است،‌ گفت که این نیروها بر این باورند که صباحی می‌تواند اهداف ۲ انقلاب مصر را محقق کند.

 

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، اعلام کاندیداتوری «حمدین صباحی» در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر بحث و جدل گسترده‌ و شکافی را در میان نیروهای انقلابی و جوانان و در رأس آنها «جنبش تمرد» به وجود آورد که درباره حمایت از «عبد الفتاح السیسی» و «حمدین صباحی» به ۲ بخش تقسیم شده‌اند.

در این خصوص «محمود بدر» بنیانگذار جنبش تمرد، اگرچه خود از اعضای جریان مردمی مصر است، اعلام کرد که جنبش تمرد از السیسی حمایت می‌کند و تصریحات «حسن شاهین» سخنگوی رسمی تمرد و «محمد عبد العزیز»، یکی از رهبران جنبش و عضو کمیته 50 را رد کرد که اعلام کرده بودند، از صباحی حمایت خواهند کرد.

این اظهارات در حالی از سوی بدر بیان می‌شود که السیسی هنوز موضع نهایی خود در خصوص شرکت در انتخابات را اعلام نکرده و همچنان منصب وزارت دفاع و معاون اول نخست وزیر را تصدی می‌کند.

در این راستا یک منبع نزدیک به صباحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره گفت: تصمیم صباحی جهت کاندیداتوری در انتخابات تصمیم شخصی وی بوده و ارتباطی به تصمیماتی که قرار است، در نشست آینده جریان مردمی گرفته می‌شود، ندارد، اگرچه این جریان قویا اعلام کرده که از صباحی در انتخابات حمایت خواهد کرد.

با این حال این منبع در ادامه افزود: تصمیم صباحی به کاندیداتوری در انتخابات به دلیل اصرار و پافشاری جوانان جریان مردمی و شمار زیادی از نیروهای جوانان انقلابی نیز صورت گرفته است، چون آنها نیز بر این باور بودند که صباحی تنها کاندیدی است که می‌تواند، اهداف انقلاب را محقق کند.

وی گفت: صباحی می‌بایست برنامه انتخاباتی گسترده و در عین حال مستحکمی ارائه دهد و رقابتی سخت در انتخابات با کاندیداها داشته باشد، حال هر که می‌خواهد باشد، السیسی یا غیر او.

از سوی دیگر «حسام الخولی» از رهبران حزب الوفد خاطرنشان کرد که تصمیم نامزدی السیسی در انتخابات تصمیمی شخصی بوده، اما در این بین مردم هم تمایل داشتند که وی در برابر السیسی در انتخابات حضور داشته باشد و ما نمی‌توانیم در قبال خواسته‌های مردم ایستادگی کرده و با آن مخالفت کنیم و حمایت از صباحی امری حتمی است.

از سوی دیگر «حسن شاهین» سخنگوی جنبش تمرد نیز با اعلام حمایت جنبش از صباحی در انتخابات آینده در گفت‌وگو با فارس گفت: حمایت از صباحی در انتخابات امری واجب است، چون او فردی است که به ۲ انقلاب 25 ژانویه و 30 ژوئن ایمان دارد و می‌تواند اهداف آن را محقق کند.

شاهین افزود: حمایت جنبش تمرد از صباحی به معنای ایجاد شکاف در آن نیست، اما به نظر من تصمیم ما در حمایت از صباحی امری درست است، چون او می‌تواند مانع بازگشت ۲ رژیم حسنی مبارک و اخوان المسلمین باشد.

از سویی «محمود بدر» بنیانگذار جنبش تمرد می‌گوید که این جنبش بر حمایت از السیسی در انتخابات اجماع نظر دارد و شکافی در این خصوص داخل جنبش وجود ندارد و اظهارات حسن شاهین و محمد عبدالعزیز شخصی است و بیانگر دیدگاه جنبش نیست و در این خصوص تصمیم به تعلیق عضویت آنها گرفته شده است.

اما «رفعت السعید» رئیس سابق حزب التجمع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نامزدی حمدین صباحی در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر می‌گوید که روند دموکراتیک اقتضا می‌کند که ما چندین کاندید انتخاباتی را در عرصه داشته باشیم، اگرچه اگر قرار باشد، السیسی در انتخابات شرکت کند، باید گفت که نتیجه تقریبا مشخص و آشکار است، اما باید رقابت هم وجود داشته باشد.

السعید تاکید کرد: به هر ترتیب هر نامزدی باید برنامه انتخاباتی خود را اعلام و در انتخابات رقابت کند.

از سوی دیگر «محمود العلایلی» یکی از رهبران جبهه نجات نیز گفت: تصمیم صباحی به شرکت در انتخابات بالطبع امری شخصی بوده و جبهه نجات نیز در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی انتشار برخی خبرها مبنی بر حمایت جبهه نجات از السیسی در انتخابات را رد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها