کد خبر: ۲۰۷۶۴۳
زمان انتشار: ۱۸:۳۴     ۰۶ اسفند ۱۳۹۲

سرمربی تیم ملی بسکتبال گروه ایران در جام جهانی را دشوارترین گروه این تورنمنت توصیف کرد اما با اشاره به قدرت بازیکنانش ابراز امیدواری کرد تا تیم ملی به مرحله دوم صعود کند.

او تاکید کرد باید برنامه‌های تیم ملی به خوبی انجام شود تا در اسپانیا نتایج و عملکرد خوبی از بسکتبالیست‌ها شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی بسکتبال که به تازگی به ایران بازگشته این روزها به دنبال بررسی تورنمنت‌های لازم برای تیم ملی است تا بتواند شاگردانش را با آمادگی کامل وارد جام جهانی کند. سرمربی اسلوونیایی تیم ملی با اینکه گروه ایران در جام جهانی را بسیار دشوار می‌داند اما به دنبال صعود به جمع 16 تیم برتر جهان است. او در روزی که برای تماشای بازی مهرام و ذوب‌آهن به سالن بسکتبال آزادی آمده بود با خبرنگار ایسنا گفت و گویی انجام داد. بچیروویچ پیش از دیدار مهرام و ذوب‌آهن از جام جهانی و شرایط تیم ملی برای سال آینده صحبت و برنامه‌هایش را تشریح کرد.

مشروح گفت و گوی بچیروویچ با خبرنگار ایسنا را در ادامه می‌خوانید.

*در گروه دشواری قرار داریم و حریفان ما در جام جهانی بسیار قدرتمند هستند. با این حال خیلی‌ها معتقدند که این گروه دشوار برای بسکتبال مناسب است. نظر شما چیست؟

مطمئنا رقابت با این تیم‌ها برای ما خوب است. من رقابت در گروه‌های سخت را دوست دارم و همیشه علاقه‌مندم با بهترین‌ها رقابت کنیم. ما در این گروه می‌توانیم برابر مصر برنده باشیم اما به یک تیم دیگر نیاز داریم تا با پیروزی برابر آن به مرحله دوم جام جهانی صعود کنیم. ما کیفیت صعود به جمع 16 تیم را داریم و این نسل کنونی بسکتبال نیز به دنبال همین مساله است. با این تفکر هرکاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا تیم ملی از گروه خودش صعود کند اما می‌دانیم در گروهی قرار داریم که بهترین‌های جهان در آن به دنبال کسب پیروزی و رسیدن به مدال هستند. ما گام به گام پیش می‌رویم و به دنبال هدف هستیم و امیدوارم موفق شویم اما اگر نشدیم اتفاق خاصی نیفتاده چون همه می‌دانند گروهمان چه شرایطی دارد. ما در دشوارترین گروه جام قرار داریم. به نظر من اگر تلاش کنیم می‌توانیم به هدفمان برسیم اما اگر کاری انجام ندهیم موفق نمی‌شویم.

*شنیده شده که برخی تیم‌ها بازیکنان شاغل NBA خود را به جام جهانی نمی‌آوردند. با این شرایط شانس ما برابر کدام تیم بیشتر می‌شود؟

بله به طور مثال من شنیدم که "تونی پارکر" در جام جهانی حاضر نیست. فرانسه بدون او یا با او دو تیم متفاوت می‌شود اما فراموش نکنیم که بازهم فرانسه کیفیت بالای خود را دارد. از امروز نمی‌توانم بگویم مثلا صربستان را می‌بریم یا برابر اسپانیا شکست می‌خوریم. باید بازی به بازی پیش برویم و تلاش کنیم تا از روز بد یک تیم به بهترین شکل استفاده کنیم. اگر تیمی روز بد داشته باشد می‌توانیم آنها را غافلگیر کنیم.

*آقای شاهین‌طبع اعتقاد دارد که رقابت با تیم‌هایی که بازیکنان جوان به جام جهانی می‌آوردند دشوارتر از رقابت با بازیکنان شاغل در NBA است. نظر شما چیست؟

بله؛ این مساله درست است. بازیکنان جوان انگیزه بالایی دارند و با تمام توان رقابت می‌کنند اما در طرف دیگر بازیکنان شاغل در لیگ NBA از صد در صد توان خود استفاده نمی‌کنند و برایشان هیجان و انگیزه‌ای وجود ندارد. آنها در بالاترین سطح بسکتبال بازی کرده‌اند و اگر تیمشان به مشکلی بخورد به خود فشاری نمی‌آوردند. به نظر من هم رقابت با بازیکنان جوان بسیار دشوارتر است. اما اینکه کدام تیم‌ها چگونه وارد جام جهانی می‌شوند به هیچ وجه مشخص نیست. باید منتظر باشیم تا ترکیب تیم‌ها مشخص شود و با نیز بر اساس آنها کار کنیم.

*آیا قرعه کشی جام جهانی در تصمیم های شما به خصوص برای انتخاب بازیکن تاثیری گذاشت؟

به هیچ وجه. تنها مساله من درباره بازیکنان این است که آنها سالم باشند. امیدوارم تیمی کامل و سالم داشته باشم همانند رقابت‌های قهرمانی آسیا. پس از آن باید کمپ‌ها و اردوهای خوبی داشته باشیم. هرچه برنامه‌های ما خوب باشد می‌تواند بیشتر به آمادگی ما کمک کند. هم‌اکنون برنامه خوبی برای جام جهانی دارم که باید همه چیز درست انجام شود. انجام شدن این برنامه نیز به فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مربوط می‌شود. ما نیاز داریم با تیم‌های قدرتمند رقابت کنیم تا آماده شویم.

*کدام تورنمنت‌های دوستانه نهایی شده‌است؟

تورنمنت‌هایی مشخص است اما هنوز نهایی نشده است. کشورهایی هستند که از ما دعوت کرده‌اند و باید آنها را بررسی کنیم. پس از هماهنگی‌های نهایی مشخص می‌شود تیم ملی در کدام تورنمنت‌ها شرکت می‌کند. تاکید من رقابت با تیم‌های قدرتمند جهان است.

*به سایت فدراسیون جهانی گفته‌اید که جوانان را برای المپیک 2016 آماده می‌کنید. برنامه شما برای تیم‌های ملی‌جوانان و نوجوانان چیست؟

امسال برنامه لازم را برای جوانان داریم. باید بررسی کنیم و یک مربی خارجی خوب برای تیم ملی جوانان انتخاب کنیم. هم اکنون تیم ملی جوانان ایران نسل خوبی دارد و چندین بسکتبالیست خوب در خود جای داده است. این تیم آینده بسکتبال است و باید در قهرمانی آسیا نیز بدرخشد. قبل از این تیم ما یک نسل دیگر داریم که در جام جهانی جوانان شرکت کرد. صالح فروتن، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی و سجاد مشایخی از آن نسل هستند که باید به آنها نیز توجه کنیم. قبل از آنها نیز ما نسلی داریم که محمد جمشیدی، محمد حسن‌زاده و ارسلان کاظمی در میان آنها هستند. ما سه نسل داریم که باید حواسمان را بر روی آنها متمرکز کنیم تا برای آینده بسکتبال آماده شوند. این جوانان در قالب تیم ملی امید وارد کار می‌شوند و در رقابت‌هایی چون جام ویلیام جونز شرکت خواهند کرد. قرار بود در کاپ آسیا نیز شرکت کنند اما چون تیم ملی ایران بازی‌های آسیایی را پیش رو دارد احتمالا در کاپ آسیا شرکت می‌کند چرا که ما نیاز داریم برای حضور در بازی‌های آسیایی حریفان آسیایی را نیز ارزیابی کنیم.

*اهمیت بازی‌های آسیایی برایتان چقدر است؟

بسیار زیاد. ما در جام جهانی به دنبال مدال نیستیم اما در بازی‌های آسیایی همه از ما مدال می‌خواهند. شاید بعد از جام جهانی چند بازیکن را که انگیزه لازم برای ادامه کار یا آمادگی کافی نداشته باشند را تغییر دهم. به همین دلیل تیم ملی "ب" باید آماده باشد تا اگر لازم شد بازیکن مورد نیاز را به تیم ملی بزرگسالان تزریق کنیم. بسکتبال برای رشد باید جریان داشته باشد و باید بازیکنان جوان فرصت داشته باشند تا خودشان را نشان دهند. اگر به جوانان فرصت ندهیم تا تجربه کسب نکنند رشدی نخواهند کرد.

*کره جنوبی نیز از تیم ملی برای برگزاری اردوی تدارکاتی دعوت کرده است. آیا برای حضور در جام جهانی با تیم‌های آسیایی نیز برنامه‌ای دارید یا تنها به دنبال اردوهای اروپایی هستید؟

اینطور نیست. ما برای بازی‌های آسیایی باید با حریفان آسیایی رقابت کنیم تا آماده شویم. اگر هم من می‌گویم به اردوی اروپایی برویم در آنجا با تیم‌های مختلف از قاره‌های مختلف رقابت می‌کنیم. شاید در اروپا با استرالیا، تیم‌های آمریکایی و خیلی از تیم‌های دیگر بازی کنیم تا آماده شویم. ما به دنبال بازی با تیم‌های خوب هستیم و هرجا که بتوانیم برنامه خود را انجام می دهیم.

*البته در راه برنامه‌های تیم ملی مشکلات زیادی وجود دارد. به طور مثال مشکلات مالی.

بله. همانطور که گفتم نیاز به حمایت داریم. من اکنون می‌توانم روی کاغذ بهترین برنامه را بنویسم. می‌توانم بگویم به آمریکا برویم و با تیم‌هایی از لیگ NBA رقابت کنیم تا آماده شویم اما مسائل مالی مطرح است و باید خیلی چیزها را ارزیابی کنیم.

*زاپاتا مربی اسپانیایی است که به تازگی با فدراسیون قرارداد بسته است. برنامه او چیست؟

او با تیم‌های پایه کار می‌کند و فعلا بازیکنان را زیر نظر دارد. هدف او رشد مینی‌ بسکتبال است و تمرکزش بر روی آن است. به نظر من او مربی خوبی است و به همین دلیل که توانایی لازم را دارد انتخابش کردم. باید نسل‌های تازه را پرورش دهد اما تاکید کنم که تیم های ملی بسکتبال یک خانواده هستند و باید همه در کنار هم باشیم. درست است که من سرمربی تیم ملی بسکتبال هستم اما این دلیل نمی‌شود که کاری به کار دیگران نداشته باشم یا یک نفر مربی جوانان باشد و کسی با او کاری نداشته باشد. هر مربی که بخواهد با ما باشد می‌تواند به تیم های ملی کمک کند و من در کنارش هستم. مهران شاهین‌طبع، مهران حاتمی، صفا کمالیان،‌ علی توفیق و دیگر مربیان ایرانی و حتی بوبان میتف و هرکس که بتواند به ما کمک کند باید در کنار ما باشد چرا که ما یک خانواده هستیم و تمام تلاشمان برای موفقیت بسکتبال ایران است. فراموش نکنیم که همه چیز برای ایران است و باید بدانیم با همین همکاری ها بازیکنان پیدا می‌شوند. شاید یک مربی بازیکنی بلند قامت را بشناسند و بتواند با تقویت او پس از پنج، شش سال جایگزینی برای حامد حدادی بسازد.

*آیا زاپاتا جزو گزینه‌های تیم‌های ملی هست؟

بله او توانایی خوبی دارد و شاید در آینده سرمربی شود اما این نظر من نیست. انتخاب سرمربی توسط رییس فدراسیون و مدیرتیم های ملی انجام می‌شود. درباره مربی باید بگویم که یک مربی خوب به دنیا نمی‌آید بلکه ساخته می‌شود. مربی خوب نیز همانند یک بازیکن خوب است و با حمایت و کسب تجربه رشد می‌کند.

*در پایان به ارسلان کاظمی اشاره کنیم که قرار است در میان تمرین‌های تیم ملی به لیگ تابستانی NBA برود. دراین باره با شما صحبت کرد؟

بله؛ او صحبت کرد و من نیز به او اجازه دادم تا برای دو هفته به آمریکا سفر کند. من سرمربی تیم ملی هستم و با برنامه خودم پیش می‌روم اما اینطور نیستم که به بازیکن بگویم حق نداری بروی. چرا بازیکن می‌تواند به برنامه‌اش برسد؟ چون به دنبال یک هدف است اما باید طبق برنامه برود و برگردد. من به کسی اجازه نمی‌دهم که مدت زمان طولانی تیم ملی را ترک کند. بازیکنانی که می‌خواهند وارد تیم ملی شوند باید بدانند که قانون‌های گذشته همچنان وجود دارد. در هر حال امیدوارم که همه بازیکنان بهترین‌ قراردادهایشان را امضا کنند و با انگیزه وارد تیم ملی شوند.

*پیش از این گفته بودید عملکرد ارسلان را ندیده‌اید و نظری نمی‌دهید. حالا که او در ایران مشغول به بازی است،‌عملکردش را چطور می‌بینید؟

او بسکتبالیست خوبی است و توانایی‌های زیادی دارد. نقاط قوت او زیاد است و به نظر من اگر بتواند نقاط ضعفش را از بین ببرد رشد بیشتری خواهد داشت. به نظر من او باید بر شوت زدن تمرکز کند. بیرون بیاید و پرتاب کند. البته باید مربی ها نیز به این مساله کمک کنند و از او بخواهند که بیرون بیاید و شوت بزند. نمونه دیگر بهنام یخچالی است. او را باید در پست یک استفاده کنند تا رشد کند. به هرحال اینها وظیفه ما مربیان است و باید به رشد بازیکنان کمک کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها