کد خبر: ۲۰۸۶۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۳۰ شهريور ۱۳۹۰
طبیعی است که مردم انتظار دارند که مدیران شرکتی مانند سایپا، حامی حقوق سهامداران باشد و کیفیت خودروها، تنوع، فناوری تولید، خدمات پس از فروش گسترده و... را مورد توجه قرار دهند و با بهتر کردن کیفیت خودروها از جان مردم حفاظت کنند ورفاه مشتریان را بالاتر ببرند و از حقوق مردم و سهامداران با حفاظت از سرمایه گذاری ها، اموال و دارایی ها و مالکیت معنوی برندهای ملی و محصولات شناخته شده به نام ملت ایران مانند تیبا و... حمایت کنند و نام پر افتخار ایران را با صادرات محصولات خودروسازی و معرفی برندهای معتبر در کشورهای جهان معرفی کند.
پایگاه 598 -  تحقیق و تفحص از شرکت خودروسازی سایپا و نحوه واگذاری سهام آن پس از آن در دستور کار مجلس قرار گرفت که نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و جمعی از نمایندگان مجلس درباره نحوه واگذاری سهام این شرکت به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا تشکیک کردند و در حال حاضر، نادر قاضی پور (رئیس)، عزت الله اکبری تالارپشتی (نایب رئیس اول)، علیرضا محجوب (نایب رئیس دوم) و شهریار طاهرپور (دبیر)، جزو هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از سایپا هستند.

برخی از چهره‌های شاخص مجلس مانند زاکانی، نادران، کاتوزیان و انصاری نیز در ارتباط با فعالیت اعضای هیئت تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام سایپا هستند و به زعم این نمایندگان، واگذاری سایپا در شرایطی غیررقابتی واگذار شده است.

در این زمینه لازم است توجه داشته باشیم که اگر چه تحقیق و تفحص، از سوی مجلس قانونی است و نمایندگان می توانند در مواردی که لازم می دانند، هیاتی را مشخص کنند تا گزارش خود را به عنوان نماینده مردم به افکار عمومی ارائه دهند، اما باید این پرسش را مطرح کرد که صرف وقت و امکانات مجلس، چه نتیجه ای را برای کشور خواهد داشت و به افکار عمومی ارائه خواهد داد و اهمیت موضوعات مورد نظر در تحقیق و تفحص از سایپا تا چه حد اهمیت دارد و کدام موضوع برای کشور مهمتر و محوری است و کدام مسائل در حاشیه قرار می گیرد و کم اهمیت تر است؟

به عبارت دیگر، در بررسی مسائل یک شرکت صنعتی مانند خودروسازی سایپا، شاخص های فنی، حرفه ای، مالی و اقتصادی، سهام، مالکیت سهام و واگذاری، شاخص های تولید، سرمایه گذاری، سود سهام، خدمات پس ازفروش، کیفیت و... بیشتر مورد نظر مردم است و هیات تحقیق و تفحص برای قانع کردن افکار عمومی و ارائه گزارش به مردم، باید مواردی را پیگیری کنند که مورد توجه مردم است.

طبیعی است که مردم انتظار دارند که مدیران شرکتی مانند سایپا، حامی حقوق سهامداران باشد و کیفیت خودروها، تنوع، فناوری تولید، خدمات پس از فروش گسترده و... را مورد توجه قرار دهند و با بهتر کردن کیفیت خودروها از جان مردم حفاظت کنند ورفاه مشتریان را بالاتر ببرند و از حقوق مردم و سهامداران با حفاظت از سرمایه گذاری ها، اموال و دارایی ها و مالکیت معنوی برندهای ملی و محصولات شناخته شده به نام ملت ایران مانند تیبا و... حمایت کنند و نام پر افتخار ایران را با صادرات محصولات خودروسازی و معرفی برندهای معتبر در کشورهای جهان معرفی کند.

شاید همین انتظار افکار عمومی و مردم ایران است که باعث شد هیات تحقیق و تفحص مجلس، ابتدا موضوع واگذاری سهام سایپا را محور تحقیق و تفحص معرفی کنند.

در شرایطی که درستی و بدون اشکال بودن واگذاری سهام سایپا مورد تایید یک نهاد تخصصی و نظارتی مانند شورای رقابت قرار گرفته ودکتر پژویان رئیس شورا به عنوان مقام مسوول آن را تایید کرده و اثرات و برکات آن بارها از سوی کارشناسان بازار سرمایه ، خوب ارزیابی شده و اقتصاد دانان با توجه به تجربه خصوصی سازی در کشورهای جهان و به خصوص اروپای شرقی، واگذاری سهام به کارکنان و ایجاد انگیزه در مدیران وصنعتگران را بهترین روش اعلام کرده اند، دیگر چه دلیلی وجود دارد که نمایندگان مجلس، موضوعات حاشیه ای مانند انتصابات را مورد توجه قرار داده اند؟

رئیس شورای رقابت اعلام کرده که مجلس موضوع غیر سیاسی را سیاسی نکند زیرا انتقال سهام سایپا و ایران خودرو قانونی است. همین اظهار نظر نشان می دهد که عده زیادی از کارشناسان، ارزیابی خود از تحقیق و تفحص را سیاسی اعلام کرده اند و به جای این که شاهد کالبد شکافی اقدامات و موفقیت ها و شاخص های اقتصادی و مالی و فنی سایپا باشند، شاهد فضا سازی برای جریان سازی سیاسی هستند.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه نقل و انتقال سهام خودرویی فعلا" قانونی شده و مجلس می توانست از این شورا نظر بخواهد، تاکید کرد: شورای رقابت ماه‌ها است که تمام معاملات سهام شرکت‌های خودرویی در بورس را دنبال و هر جا احساس تخلف کرده هشدار داده است. اما دست‌اندرکاران جابجایی سهام این گروه کارشان را متوقف و با مصوبات شورای رقابت حرکت کرده اند . متولیان امر هشدارهای ما را که طبق مصوباتی بوده رعایت کرده و مشکلی هم ایجاد نشده است. بررسی چنین مواردی به عهده شورای رقابت است اما اینکه چرا مجلس به آن ورود کرده معلوم نیست. مجلس میتوانست از شورای رقابت نظر بخواهد و این موضوع غیر سیاسی را سیاسی نکند. بنابراین از نظر شورا تا زمانی که مصوبات موجود از جانب خودروسازها رعایت شود از دیدگاه ما نقل و انتقالات سهام آنها قانونی است مگر اینکه خلاف آن عمل شود که ما دائما در حال رصد هستیم.

این گفته ها نشان می دهد، از آن جا که نتیجه این تحقیق و تفحص از ابتدا مشخص بوده و شورای رقابت و کارشناسان و مسوولین و میزان رضایت کارکنان سایپا و ... این پیام را به رسانه ها و مردم و اعضای هیات تحقیق و نمایندگان مجلس ابلاغ کرد که واگذاری سایپا بدون اشکال و قانونی وطبق ضوابط و قواعد اقتصادی و انتظارات نهادهای نظارتی از خصوصی سازی و تحقق ابلاغیه اصل 44 صورت گرفته، اما متاسفانه عده ای از اعضای هیات تحقیق و تفحص، مسائل حاشیه ای را مورد توجه قرار دادند و در یک اقدام تعجب برانگیز اعلام کردند که مردم و کارکنان سایپا، هر نکته ای را که اطلاع دارند در مورد عملکرد سایپا اعلام کنند!

انحراف از اقتصاد به سیاست

از همین نقطه مشخص شد که هیات از موضوع اصلی منحرف شده و هدف تحقیق و تفحص، تنها بررسی اقتصادی و حقوق مالکیت و حمایت از حقوق مردم در واگذاری سایپا نیست و خیلی سریع، به سمت اهداف سیاسی گردش پیدا کردند. به عبارت دیگر، موضوع چند میلیارد تومانی واگذاری سهام اهمیت زیادی نداشت بلکه مسائلی مانند انتصابات فامیلی و آقازاده ها و مدیران و... برای تحت فشار قرار دادن مدیران ارشد سایپا و مسائل پیرامونی آن اهمیت بیشتری پیدا کرد.

منصفانه قضاوت کنیم که شاخص های اقتصادی و رفاه و رضایت مشتری برای مردم مهمتر است یا انتصاب چند نفر فامیل؟ادعاي انتصاباتي كه ذكر مي شود تمامي اين انتصابات از ميان افراد قديمي و دل سوخته صنعت كشور بوده و عملكرد دو ساله اين افراد نشان از ارزش افزايي بيش از گذشته است .

به نظر می رسد از آن جا که در آستانه انتخابات مجلس در سال جاری هستیم، خبر تحقیق و تفحص و انتشار خبرهایی در مورد انتصاب چند فامیل و کارمند و مدیر می تواند بازتاب رسانه ای و حاشیه های مختلفی داشته باشد و خوراک نسبی و البته بی نتیجه ای برای فضای سیاسی و انتخابات ایجاد کند اما ناگفته پیداست که نتیجه ای ندارد.

مردم با شنیدن این موضوعات به خوبی می دانند که تحقیق و تفحص به دنبال بهبود رشد و پیشرفت صنعتی، ارتقای صنعت خودروسازی، اشتغال وسرمایه گذاری، شاخص های مالکیت سهام، سود سهام ، رضایت سهامداران و مردم، خدمات پس ازفروش، تولید، فناوری و....نیست زیرا طرح این موضوعات از ابتدا، تحقیق را به بیراهه برده و چهره ای خصمانه را پیش روی رسانه ها و کارشناسان قرار داده است و به نظر می رسد که تسویه حساب و ارائه چهره ای متفاوت از مدیران خودروسازی اهمیت داشته نه دفاع از حقوق سهامداران، بیت المال و...

اما مردم ایران هوشیاری کافی در این زمینه دارند وبا دفاعیات مدیران سایپا و ارائه شاخص های فنی و اقتصادی درمی یابند که فرزندان آنها و کارگران و مدیران سایپا به وظیفه خود عمل کرده اند و تمام شاخص های اقتصادی، مالی، اشتغال زایی، تولید و خدمات و ... در دوسال اخیر بهتر شده و راه سایپا به این جملات و کلمات متوقف نمی شود و همچنان بر تارک صنعت و تاریخ اقتصاد ایران خواهد درخشید و پرچم تحولات انقلاب صنعتی ایران را برافراشته تر خواهد کرد و همان گونه که انتظار می رود پیشتاز و موتور محرکه صنایع دیگر و معرف محصولات و هنر ایرانیان در منطقه خواهد بود.

لذا، این تحقیق و تفحص به هر شکل که انجام شود فرصتی برای دفاع مدیران سایپا از عملکرد کارگران صنعتی خواهد بود و نشان خواهند داد که کارکنان سایپا در دوسال اخیر، چه اثراتی بر شاخص های عملکرد شرکت و صنعت کشور گذاشته اند و مردم نیز هر نتیجه ای که از این تحقیق ارائه شود، قضاوت خود را خواهند داشت که آن را در انتخابات مجلس و... نشان خواهند داد .

نگاهی به شاخص های تولید و سهم بیش از 50 درصدی از بازار خودرو، صادرات به کشورهای مختلف و افتخار آفرینی برای ایران، رشد سود سهام سایپا و ایجادامید به آینده در سهامداران و بازار سرمایه و خشنودی مسوولان از روند خودروسازی و آینده صنعت کشور، سرمایه گذاری های جدید، ثروت و ارزش افزوده جدید سایپا در دوسال اخیر، خرید سهام شرکت های صنعتی، گسترش خدمات پس از فروش و افزایش رضایت مشتریان و بسیاری از شاخص های دیگر، نشان می دهد که مدیریت سایپا و اثر واگذاری و خصوصی سازی، بیش از آن چه تصور می شود آثار و برکات ایجاد کرده و در آینده نیز شاهد رشد بیشتر شاخص های صنعتی خواهیم بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها