کد خبر: ۲۰۸۸۴۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
مدیرعامل خبرگزاری آنتارا اندونزی به همراه معاون امور بین الملل خود از حرم مطهر حضرت معصومه(س)، کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و خانه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در قم بازدید کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار مهر در قم، محمدسیف الهادی مدیرعامل خبرگزاری آنتارا و بمبنگ پوروانتو معاون بین‌الملل وی که برای افتتاح نمایشگاه عکس «داستان دو شهر» با همکاری مشترک خبرگزاری‌های آنتارا و مهر، به ایران سفر کرده‌اند عصر یکشنبه وارد قم شدند و یک نیم روز باورنکردنی را سپری کردند.

نخستین برنامه فرهنگی مسئولان خبرگزاری آنتارا بازدید از کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی بود. محمد سیف الهادی در ابتدای ورود به مخزن کتاب‌های خطی، زمانی که محمدحسین اوسطی مسئول روابط عمومی این کتابخانه پس از توضیحات مقدماتی، نظر وی در مورد این مخزن را جویا شد، تنها به یک جمله اکتفا کرد و گفت: این مجموعه، یک مجموعه ارزشمند و غیرقابل قیمت‌گذاری است.

الهادی پس از اطلاع از نحوه جمع آوری نسخه‌های خطی توسط آیت‌الله مرعشی نجفی، تنوع و قدمت تاریخی این نسخه‌ها و عظمت روحی و عرفانی آیت‌الله مرعشی نجفی، حیرت زده شد و گفت: باورکردن اینکه شخصی بدون داشتن پول، این همه کتاب‌ها را جمع آوری کرده، سخت است ولی آیت‌الله مرعشی نجفی توانستند این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: حتما آیت‌الله مرعشی نجفی انسان برگزیده خداوند بوده است و من خیلی خوش وقت و خوش شانس هستم که بدون اطلاع قبلی از این مجموعه دیدن کردم.

مدیرعامل خبرگزاری آنتارا معتقد بود که ابتدای ورودش به کتابخانه، اینکه این مجموعه بزرگ‌ترین کتابخانه است چندان برای وی جذابیت نداشته است اما وقتی در مورد جمع آوری این نسخ و شخصیت آیت‌الله مرعشی نجفی صحبت شد، به گونه دیگری فکر می‌کند.

الهادی پس از بازدید بخش قرنطینه نسخه‌های خطی، این مکان را فوق العاده توصیف کرد و خطاب به مسئول روابط عمومی کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی گفت: شما به ما خیلی چیز‌ها یاد دادید؛ چیزهایی که هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم.

جمع‌آوری نسخ اسلامی با نماز و روزه استیجاری و کارگری

محمدحسین اوسطی مسئول روابط عمومی و بین‌الملل کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی در این بازدید اظهار کرد: کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی با وجود ذخائری که در خود دارد، سومین کتابخانه جهان اسلام بعد از ترکیه و مصر و اولین کتابخانه در ایران است.

وی گفت: این کتابخانه دارای 40 هزار نسخ خطی مشتمل بر 80 هزار عنوان با قدمتی هزار ساله است که این قدمت نشان دهنده عظمت جهان اسلام است.

اوسطی به نحوه جمع آوری این نسخ خطی توسط آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مرعشی نجفی تمام عمرش را صرف جمع آوری این نسخ خطی کرده است.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی یک شخصیت ممتاز جهان اسلام بود و مثل بسیاری از علما، یک قبر اختصاصی در حرم حضرت معصومه(س) داشت ولی می‌گفت همه جای قم متبرک حضرت معصومه(س) است و تمایل داشت زیر پای محققان علوم آل محمد(ص) دفن شود.

اوسطی گفت: وقتی آیت‌الله مرعشی نجفی 100 سال پیش 24 سال سن داشت به عنوان یک مجتهد، در نجف تدریس می‌کرد و می‌دید انگلیسی‌ها نسخ اسلامی را خریداری می‌کنند. یک سئوال در ذهن ایشان نقش بست که چرا انگلیسی‌ها که از نظر زبان با ما تفاوت دارند نسخ اسلامی را جمع آوری می‌کنند.

وی این حرکت انگلیسی‌ها را نوعی سرقت آثار فرهنگی، عدم دسترسی مسلمانان به نسخ اسلامی و محتاج بیگانه بودن دانست و اظهار کرد: انگلیسی‌ها پول زیادی برای خرید این کتاب‌ها داشتند ولی آیت‌الله مرعشی نجفی چون پولی برای خرید نسخ اسلامی نداشت، با انجام نماز و روزه استیجاری، حذف یک وعده غذایی، کار در کارگاه‌های برنج کوبی و زیارت نیابتی و ختم نیابتی قرآن کریم به مجموعه‌ای نفیس از نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپی نایاب دست یافت و اگر این موارد نبود، لباسش را گرو می‌گذاشت و یا می‌فروخت، تا جایی که انگلیسی‌ها وی را به خاطر خرید نسخ اسلامی زندانی کرده بودند.

کتابخانه به من باور داد که معجزه همیشه می‌تواند در وجود انسان‌ها باشد

محمد سیف الهادی مدیرعامل خبرگزاری آنتارا اندونزی در پایان بازدیدش از کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در دفتر یادبود این کتابخانه نوشت: من همیشه به معجزه اعتقاد داشتم و این کتابخانه که توسط آیت‌الله مرعشی نجفی جمع آوری شده به من این باور را داد که معجزه می‌تواند همیشه در وجود انسان‌ها باشد؛ انسان‌هایی که همیشه عشق به خدا را در قلبشان داشته باشند.

بازدید از خانه تاریخی حضرت امام

دومین برنامه مسئولان خبرگزاری‌های آنتارا و مهر، بازدید از خانه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) بود؛ خانه‌ای که حضرت امام 18 سال در آن زندگی کرد و علاوه بر پیگیری امور مربوط به انقلابیون و نهضت اسلامی، سه دختر و دو پسر را در آن تربیت کردند.

در این بازدید حجت‌الاسلام احمد احمدی با یادآوری خاطرات و فعالیت‌هایی که در پیش از انقلاب اسلامی در خانه حضرت امام انجام می‌شد، به معرفی بخش‌های مختلف آن پرداخت.

به گفته وی، این خانه تاریخی - که حضرت امام وقتی در آن زندگی می‌کردند دو بار دستگیر شده بودند - در سال 1335 توسط خود ایشان خریداری شده است. خانه تاریخی حضرت امام بنایی ساده شامل یک طبقه همکف و زیرزمین است و حیاط این بنا در جنوب آن و فضاهای سرپوشیده در شرق و غرب خانه قرار دارد. این خانه در سال 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 1745 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

زیارت حرم حضرت معصومه(س)

بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) سومین و آخرین برنامه‌ای بود که بار دیگر مسئولان خبرگزاری آنتارا را حیرت زده کرد، تا جایی که محمدسیف الهادی هنگام خداحافظی از حجت‌الاسلام روح‌الله فاطمی نسب مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل آستانه حضرت معصومه(س)، دست وی را به گرمی فشرد و گفت: حتما باز هم به اینجا می‌آیم.

الهادی در ابتدای ورودش به حرم حضرت معصومه(س) شاید همانند ورود به کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، جلوه‌های عظمت این بازدید در ذهنش خطور نمی‌کرد، اما پس از توضیحات حجت‌الاسلام فاطمی نسب در مورد جایگاه و عظمت حضرت معصومه(س)، فلسفه زیارت، وحدت بین شیعه و سنی، تواضع علما و اندیشمندان ادیان الهی در حرم حضرت معصومه(س) و نیز پس از زیارت بارگاه ملکوتی ایشان، خود را همانند یک فرد شیعه در کنار سایر برادران شیعی دانست.

آرزوی سفیر آلمان در حرم حضرت معصومه(س)

حجت‌الاسلام فاطمی نسب در ابتدای این دیدار، حضرت معصومه(س) را یکی از بانوان ممتاز و نمونه اسلام دانست که زیارتگاه ایشان متعلق به همه مسلمانان جهان است.

وی با اشاره به شگفتی اسقف اعظم برخی کشورهای اروپایی و علمای الازهر مصر از عظمت حضرت معصومه(س) گفت: سفیر آلمان - آن طور که خودش می‌گفت - 12 بار به این مکان مقدس مشرف شده و در محضر این بانوی بزرگوار آرزو کرده و حاجتش را گرفته است.

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) معتقد است شکل گیری انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی مرهون حضرت معصومه(س) است چراکه به برکت وجود ایشان، بزرگ‌ترین علمای اسلام و مراجع تقلید در مکتب این بزرگوار تربیت شده‌اند.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب تاکید کرد: حضرت امام خمینی(ره) 50 سال پیش تئوری انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی را در همین مکان مقدس مطرح کردند و آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی که 40 سال در قم زندگی کردند همیشه اولین زائر حرم حضرت معصومه(س) بودند.

رسوایی خباثت‌های وهابیت، وظیفه مهم خبرنگاران متعهد

وی در بخش دیگری از سخنان خود لزوم وحدت بین شیعه و سنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: شیعه و سنی با هم برادر و برابرند و حتی مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند که توهین به مقدسات اهل سنت حرام است.

وی شکل گیری گروه‌های تروریستی و وهابیت را آفت جهان اسلام دانست و گفت: اسلام آمریکایی در بین وهابیت تجلی یافته و آن‌ها در سوریه حتی به کودکان و انسان‌های بیگناه رحم نمی‌کنند و سر آن‌ها را از تنشان جدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: هیچ وجدان بیداری در عالم نمی‌پذیرد که سر کودکان بیگناه را به جرم شیعه بودن از تنشان جدا کنند.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب، اسلام را دین رافت و رحمت دانست و مهم‌ترین وظیفه خبرنگاران متعهد و رسالت مدار را رسوایی خباثت‌هایی که به نام اسلام رخ می‌دهد دانست.

وی افزود: وهابیت می‌خواهد بین ما تفرقه بیندازد. در چنین شرایطی با محبت اهل بیت هیچ اختلافی بین شیعه و سنی نخواهد بود.

فقط سیاست است که شیعه و سنی را از هم جدا می‌کند

محمد سیف الهادی نیز در این دیدار گفت: ما در جاکارتا مشکلی بین شیعه و سنی نداریم و خود بنده یک معلم شیعه دارم که هر دو هفته یک بار در کلاس فقه ایشان شرکت می‌کنم.

مدیرعامل خبرگزاری آنتارا تاکید کرد: من فکر می‌کنم فقط سیاست است که ما را از هم جدا می‌کند.

وی گفت: بیشتر مردم اندونزی سنی هستند و تلاش ما این است که نشان دهیم اسلام، دین رافت و رحمت است.

الهادی پس از زیارت حرم حضرت معصومه(س) خطاب به حجت‌الاسلام فاطمی نسب گفت: نمی‌توانم احساسی را که الان دارم، شرح دهم. اکنون به این باور رسیدم که شما امروز مرا به عنوان برادر قبول کردید و هیچ اختلافی بین شیعه و سنی نیست.

وی با بیان اینکه پدرش یکی از علمای اهل سنت اندونزی بوده است اظهار کرد: پدرم از وقتی که من بچه بودم هیچ وقت فکر نمی‌کرد فرقی بین شیعه و سنت هست.

مدیرعامل خبرگزاری آنتارا افزود: ممکن است در برخی قبایل صحبت از شیعه و سنی شود ولی ما این باور را اشتباه می‌دانیم.

حرکت‌های تکفیری را قبول نداریم

الهادی با نکوهش آنچه توسط گروه‌های تروریستی در جهان اسلام صورت می‌گیرد گفت: شما اسم این حرکت را اسلام آمریکایی گذاشتید ولی ما اصلا این حرکت را قبول نداریم که افرادی به اسم خداوند، سایر مسلمانان را بکشند.

مدیرعامل خبرگزاری آنتارا با ابراز خرسندی از حضور در حرم حضرت معصومه(س) اظهار امیدواری کرد که در سفرهای بعدی باز هم به این مکان مقدس مراجعه کند.

...................................
گزارش: روح الله کریمی

عکس: ظهیر صیدانلو


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
مایکل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
۰
۰
برا شادی روح آیت الله مرعشی صلوات...
عجب مرد بزرگی بودند...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها