کد خبر: ۲۱۱۸۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه رفتار دولت یازدهم باعث شده بی‌اعتمادی در میان نخبگان نظام ایجاد شود، تاکید کرد این بی‌اعتمادی برای دولت هزینه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه 598، هادی محمدی کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه همزمان با شروع مذاکرات با طرف‌های غربی تحت عناوین مختلف دو سوال اساسی وجود داشته است، گفت: ‌سوال اول این است که آیا غربی‌ها از دشمنی خود با جمهوری اسلامی دست برداشته‌اند یا نه که اگر از سیاست‌های کینه‌توزانه خود دست کشیده باشند که باید متناسب با آن سیاست‌هایی را اتخاذ کرد و اگر فقط شکل و تاکتیک رفتار خودشان را متناسب با شرایط تغییر می‌دهند ولی همان ماهیت و استراتژی سابق را در برخورد با جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند، پس این نیازمند سناریوی جدیدی است.

وی با اشاره به وجود جریان متمایل به غرب در کشور که به دنبال ارتباط نزدیک‌تر با غرب هستند، تصریح کرد: این جریان معتقد است که سیاست غرب در قبال ایران براندازی نیست و در واقع به دنبال سیاستی رقابتی در مقابل ایران است، این جریان فکری در کشور به دنبال توجیه منطق رفتاری غرب است و سیاست‌های خود را در قالب نوعی رقابت که متأثر از مؤلفه‌های نظام بین‌الملل است اجرا می‌کند و بر این باور است که دلیل ندارد که ما با سیاست‌های قدرت‌های جهانی متضاد باشیم چرا که هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد. لذا اگر ما دست از سیاست‌های خود برداریم طرف غربی هم دست از فشار برمی‌دارد.

این کارشناس با بیان اینکه این جریان فکری به دنبال این است که ایران نوعی تمکین در سیاست خارجی خود با عنوان «تنش‌زدایی» به اجرا درآورد، افزود: در مقابل این جریان یک دیدگاه انقلابی و معتقد به اصول انقلاب اسلامی وجود دارد که بر این باور است که نه تنها سیاست غرب در قبال ایران تغییر نکرده بلکه هر روز بر دامنه دشمنی‌ها افزوده شده است و طرف مقابل بر براندازی اصرار دارد.

هادی محمدی تأکید کرد که ایران در هر دوره از مذاکرات هسته‌ای با توجه به تفسیری که از طرف مقابل دارد سیاست‌های خود را در عرصه سیاست خارجی تدوین و به اجرا می‌گذارد و اظهار داشت: در دوره اخیر علاوه بر اینکه توجیه قبلی مبنی بر اینکه اگر ایران تنش زدایی نسبت به محیط خارجی خود به ویژه بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی داشته باشد، منطق دیگری را هم اضافه کرده‌اند که بر اساس آن ادامه سیاست‌های فعلی برای جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست و تحریم‌ها و اقدامات مجازاتی غرب باعث می‌شود تا ما در شرایط غیرعادی قرار بگیریم و ما توان تحمل این وضعیت را نداریم.

این کارشناس با اشاره به اینکه جریان فکری که به دنبال تنش زدایی است و تأکید می‌کند که ادامه روند تقابل با غرب امکان‌پذیر نیست در تلاش است تا در نوع نگاه سیاست خارجی کشورمان تغییر ایجاد کند، گفت: از طرف مقابل هم غرب به دنبال این است که از کارت‌های بازی خود همچون تحریم طوری استفاده کند که این کارت‌ها در محیط داخلی ایران موجب حرکت شود یعنی اگر در موضوع هسته‌ای تحریم‌ها را اعمال می‌کند در فرمول سیاست خود به دنبال این است که از این تحریم‌ نوعی واگرایی میان مردم-نظام، دولت-نظام و حتی واگرایی در درون نظام ایجاد کند و آن را به فرآیندی ویژه تبدیل کنند تا مسیر فروپاشی از درون را فراهم کند؛ به همین دلیل وزیر دفاع اسبق آمریکا گفته بود زمانی تهران در موضوع هسته‌ای عقب‌نشینی می‌کند که اصل موجودیتش را در خطر ببیند و اینگونه شد که ما شاهد شتاب تحریم‌ها بودیم تا اینگونه القا کنند که تهران باید ارزیابی جدیدی از سیاست‌هایش را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از آغاز تحویل مسئولیت پیام‌های بسیار ملایم و بی‌اثر و گاهی همسو با پالس‌های غرب ارسال کرده، اظهار داشت: غرب نه تنها هیچ نرمشی نسبت به جمهوری اسلامی نداشته بلکه آنها را به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست فشار باعث تغییر خط مشی تهران شده و اکنون با حفظ فشار و افزایش آن به دنبال این هستند که اهدافی را که در گذشته برایشان امکان‌پذیر نبود را امکان‌پذیر بدانند.

هادی محمدی با اشاره به اینکه موضوع هسته‌ای یک بهانه برای آمریکا و غرب است تا با بهره‌گیری از فشارهای این مسئله به اهدافشان در محیط داخلی و خارجی ایران دست پیدا کنند، تصریح کرد که امروز پس از رسیدن به توافق برنامه اقدام مشترک حالا ریل‌گذاری برای بهانه‌های ثانوی ادامه دارد؛ دلیل این مسئله این است که کار ویژه مسئله هسته‌ای که ما را به عقب می‌راند رو به پایان است و آمریکا برای حفظ این اهرم فشار نیازمند این است که ریل‌گذاری جدید را انجام دهند.

وی افزود: این ریل‌گذاری باید در موضوعات سوم و چهارم هم انجام شود. این ریل‌گذاری باید این کارکرد را داشته باشد که بتواند تحریم‌ها و اهرم‌های فشار را حفظ کند و در قبال هر یک از این ریل‌گذاری‌ها بخشی از هدف‌های غرب تأمین می‌شود.

این کارشناس اظهار داشت: لذا ما شاهد هستیم که با فاصله کمی از برنامه اقدام مشترک وزارت خزانه‌داری آمریکا چراغ سبز برای تحریم‌های جدید علیه ایران در حوزه حقوق بشر را داد و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کرده تا آماده تنظیم دستورالعمل‌های خاص شوند.

وی گفت: پس از این مسئله ما شاهدیم که در سازمان‌های بین‌المللی که تحت کنترل آمریکا هستند از سازمان‌ ملل تا شورای حقوق بشر موج جدیدی علیه ایران در حال شکل گیری است. این موضوع (حقوق بشر) چیز جدیدی نیست، در گذشته بیشتر برای یک پیش‌زمینه ذهنی استفاده می‌شد ولی حالا این مسئله یک پروژه شده تا بتواند مکانیزم مورد نظر برای عقب‌نشینی ایران را فراهم کند که این کاملاً هوشمند با برنامه و با هدف مشخص است تا بتواند به تولید سازوکار علیه ایران منتهی شود.

هادی محمدی با اشاره به گزارش احمد شهید و اظهارات اخیر بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و برخی موضع‌گیری‌های مقامات واشنگتن و لندن، تأکید کرد که سؤال اینجاست که دولت یازدهم چه نگاهی نسبت به این اقدامات دارد؟

وی تاکید کرد: نگاه خوشبینانه این است که دولت یازدهم باور دارد که این فشار را با رفتار نرم و تا حدی عقب‌نشینی محدود می‌تواند از آن عبور کند و در این فضا می‌تواند شرایط بهتری را در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

وی اظهار داشت: سناریوی بدبینانه این است که دولت یازدهم در حال تقویت یک جریان خزنده برانداز در داخل کشور است، تا این جریان تندرو بتواند به هدفش برای زیر و رو کردن مبانی و ارزش‌های نظام، انقلاب و حتی مبانی دینی برسد و زمینه حضور این جریان به وجود بیاید. دلیل این نگاه بدبینانه نوع اغماض هوشمندانه مسئولان دولتی در عرصه اجتماعی و فرهنگی است و ما در این عرصه‌ها شاهد فعال شدن افراد مسئله‌دار و مجرمی هستیم که حتی در این طیف افراد سلطنت‌طلب و مبلغ بهائیت هم حضور دارند.

این کارشناس با اشاره به اینکه در عرصه سیاست خارجی هم در برخی موضوعات همچون مسئله رژیم صهیونیستی که از خطوط قرمز نظام است ما شاهد پالس‌هایی هستیم که از آن جمله موضع‌گیری‌های شکلاتی سخنگوی وزارت امور خارجه است که دارای هیچ اثر و رمقی نیست و تنها یک اعلام موضع است، گفت: آنچه بدبینی درباره دولت یازدهم را دوچندان می‌کند نحوه تخصیص بودجه‌هاست به طوری که مؤسسات و نهادهایی که ارکان اصلی مروج و مبلغ نگاه انقلابی‌اند در فشار مالی قرار می‌گیرند و یا فرصت برای حضورشان در تصمیم‌گیری برای روندهای کلان سلب می‌شود و در مقابل شرایط برای جریان‌های مشکوک و افراد مسئله‌دار بهتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای توجیه اقدامات خود تمام اقدامات دولت قبلی را با سیاه‌نمایی اشتباه نشان می‌دهد و سعی دارد افکار عمومی را به سمت دلخواه هدایت کند که باید برای اصلاح شرایط اقداماتی ویژه شود، افزود: دولت به دنبال این است که جریان انقلابی را تحت عنوان جریانات افراطی و تندرو منفعل کند و با نگاهی به مجموعه روندهای داخلی و خارجی با نگاهی بدبینانه به این نتیجه می‌رسیم که تلاش‌هایی برای مهیا کردن زمینه تقویت جریانات کودتایی و غرب‌زده رسوا در حال انجام است.

هادی محمدی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای به وحدت برای رسیدن به هم افزایی در درون نظام دارند ابراز داشت: نظام این فرصت را به دولت داده تا زمینه این هم‌افزایی فراهم شود ولی منحنی ثبت شده از مسئولان دولت باعث بی‌اعتمادی ارکان نظام، نخبگان و مردم به دولت شده است و این برای دولت حسن روحانی چندان مناسب نخواهد بود و این بی‌اعتمادی در فاصله زمانی ۶ماه پُرهزینه خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها