يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۱۲۵۱۸
زمان انتشار: ۲۳:۵۱     ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره رسوایی‌های گزارش‌های حقوق بشری برای غرب، هنرپیشگی احمد شهید، ضرورت ارائه درخواست ملاقات توسط هیأت اروپایی و تشکیل پرونده قضایی و امنیتی برای سران فتنه سخن گفت.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمد جواد لاریجانی صبح امروز آخرین نشست خبری خود را با رسانه‌های داخلی برگزار کرد.

در این نشست 120 دقیقه‌ای درباره مسائل مختلفی اظهار نظر شد که در زیر مشروح انرا می‌خوانید.

تهاجمات دشمنان نظام مسئله جدیدی نیست

محمد جواد لاریجانی با اعلام این مطلب افزود: کسانیکه در دنیا باخوی و منطق استکباری نمی خواهند کشورمان موفق شود از نتیجه انتخابات خرداد 92 ناخشنود هستند.

وی افزود: اما در عین این ناخشنودی رئیس جمهوری برجسته و فرهیخته روی کار آمد و کار خود را آغاز کرده است.

جواد لاریجانی گفت: گفتمان جدیدی که رئیس جمهور آغاز کرد همه چیزهایی است که دشمنان ملت دوست نداشتند ببینند.

وی تصریح کرد: بنابراین تهاجمات جدید عجیب نیست و مردم نباید از این تهاجمات تلخکام باشند مسئولین و ملت ما از دستاوردهای خود دفاع می کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: منتها ملت باید این تحرکات را بشناسد.

وی با اشاره به بحث حقوق بشر گفت: مسأله حقوق بشر چیز جدیدی نیست و ملت ما سال هاست با تعرضی با این نام آشنا هستند.

محمد جواد لاریجانی گفت: دشمنان هر دفعه به بهانه ای این چرخه را به حرکت در می آورند و در هفته های اخیر این چرخ باطل دور تازه ای شروع کرده است.

گزارش‌های حقوق بشری غربی‌ها دارای اشکالات حرفه‌ای و رسوایی بزرگی است

محمد جواد لاریجانی با اعلام این مطلب افزود: اتهاماتی که به عنوان گزارش نسبت به حقوق بشر جمهوری اسلامی مطرح شده دارای اشکالات حرفه ای و رسوایی هایی بزرگ است.

وی ادامه داد غربی‌ها اول ماهیت اسلامی را به شکلی بزرگ زیر سوال برده‌اند و ملت این را بر نمی تابند و نکته این است که از حدود اسلامی مثل قصاص و موضوعات اجتماعی مثل همجنس بازی مورد تعرض قرار گرفته است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ظاهرا ملاک نرم بشری چیزی است که غربی ها باید آن را بپسندند.

وی ادامه داد: ظاهرا توهین به مقدسات امری عادی تلقی شده و معتقدند کسینباید به خاطر توهین به مقدسات تحت تعقیب قرار گیرد.

لاریجانی تصریح کرد: غربی‌ها به طور وسیع در امور داخلی ما دخالت می کنند و یکی از نشانه های آن ناآرامی ها در جریان فتنه 88 بود.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه از این طرف حمایت و دخالت کشورهای غربی به معنای زیر پا گذاشتن همه نرم های بین المللی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: آنها در ناآرامی های آمریکا و انگلیس که سال گذشته انجام شد عده زیادی را دستگیر کردند اما معتقدند ما نباید برخورد کنیم.

لاریجانی گفت: این گزارش ها و تبلیغات به نحو معترضانه ای از تروریست در کشور ما حمایت می کند. مثلا عنوان شده 4 نفر در یکی از استان های مرزی ما به خاطر تلاش برای تماس با سازمان ملل محکوم شدند. در کشور ما که تماس آزاده و ظاهرا بی در و پیکر است اما اسامی را گرفتیم دیدیم 4 عضو پژاک هستند و از ریگی و امثال اینها دفاع کردند.

ما طرفدار گزارشگری بدون تبعیض هستیم

محمد جواد لاریجانی با اعلام این مطلب افزود: ما در مقابل این گزارشات قاطعانه ایستاده ایم و 35 سال است که با این تبلیغات آشنا شده ایم.

وی در خصوص روند تسلسلی گزارشات حقوق بشری غربی‌ها نیز گفت: یک چرخه تبلیغاتی است این گزارش ها و ستاد حقوق بشر نهادی است که اگر چه در قوه قضائیه است اما تمام نهادها در آن عضو هستند و از دوره آیت الله شاهرودی فعال شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که در واقع از سال 84 نظارت و پیگیری استراتژی های نظام در بحث حقوق بشر شکل گرفت گفت: ما تمام اتهامات وارده به جمهوری اسلامی را با تفصیل پاسخ دادیم

وی افزود: این گزارشات ما با ترجمه در سایت سازمان ملل ثبت شده و حتی در رویه 1503 که رویه مشخص برای اتهام زنی علیه ایران است ما با مدارک و مستندات پاسخ دادیم و مورد قبول واقع شد.

جواد لاریجانی گفت: اینها دیدند اینگونه به جای نمی رسند کار تبلیغاتی را آغاز کردند اما ما پاسخ رفتارهای آن ها را در صحنه عمومی هم می دهیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ما با گزارش گری مشکلی نداریم استقبال هم می کنیم، ما طرفدار گزارشگری بدون تبعیض هستیم.

روایت لاریجانی از هنرپیشگی احمد شهید

محمد جواد لاریجانی با اعلام این مطلب افزود: به هر تقدیر ما در هر صورت مشکل مکانیزمی داریم.

وی افزود: احمد شهید از وقتی حکم گرفت برای گزارشگری تبدیل شد به یه هنرپیشه رسانه ای برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ما تعیین گزارشگر را غیر موجه می دانیم چون کشورهایی که خودشون رکورد آدم کشی دارند مدعی حقوق بشر شده اند.

لاریجانی گفت: گزارشگر ویژه پرونده سازی کرده و گفته کسانی که علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرند و گزارش دارند به برلین بروند و یک هفته مهمان ما شوند آنجا گزارش‌های خود را ارائه کنند.

وی افزود: خب این که خیلی وسوسه انگیز است. ایشان در گزارش خود لیست داده 7 نفر در تهران اعدام شدند در حالی که اینها الان زنده هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ما اعلام کردیم گزارشات او از لحاظ حرفه ای جایی ندارد و متأسفم که سازمان ملل گزارشگری اش به ای حال و روز افتاده.

وی افزود: ما نگرانی و خستگی نداریم و معتقد به حقانیت نظام هستیم.

لاریجانی در خصوص منشور حقوق شهروندی که از سوی دولت یازدهم مطرح شده است گفت: تدوین چنین منشوری بدون شک کار مثبتی است و ما با کسانی که این منشور را تدوین کردند همکاری وسیع داریم و نهایت مشارکت را می کنیم که منشور قوی باشه.

وی افزود:  از لحاظ قانونی مسیر خود را طی کند دید ما کاملا نسبت به این منشور مثبت و فعال است البته باید کارآمد شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: هر چقدر مردم نسبت به حقوق خود آشنا شوند مدنیت ما پیشرفت می‌کند.

هیأت اروپایی برای ملاقات‌هایش باید درخواست می‌داد

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه صبح امروز در آخرین نشست خبری خود در سال 92 با اعلام این مطلب افزود: ما در سال جاری بیش از هزار پرونده داشتیم که بیش از 50 درصد آن به نفع مردم تمام شد.

وی افزود: وزارت امور خارجه عضو ستاد حقوق بشر است و دوستان ما پیگیر دیپلماسی حقوق بشر هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره مذاکرات ژنو و توافقات پیرامون آن نیز گفت: ما مذاکرات را رد نمی کنیم بلکه حمایت می کنیم.

وی افزود: این مذاکرات در راستای فعالیت های دیپلماتیک نظام است و خارج از عرف هم نبوده است.

جواد لاریجانی در مورد ملاقات کاترین اشتون با مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی نیز گفت: اینجور نیست که ما با ملاقات با محکومین فی نفسه مشکل داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما حتی گزارشگران موضوعی را که خواستار ملاقات بودند هماهنگ کردیم زیرا ما چیز مخفی نداریم.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: آن چیزی که به عنوان مشکل قلمداد می‌شود موضوع عدم هماهنگی است هیأت اروپایی باید درخواست می دادند.

جواد لاریجانی گفت: ما در رفتار جسارت آمیز برخی دولت های غربی حرف داریم این هم بخشی از رفتار دخالت آمیز غرب است.

وی گفت: ما تعداد اعدامی هایمان زیاد است این مساله رو مورد بحث جدی قرار دادیم 80 درصد اعدام ها مربوط به مواد مخدر است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: البته برخورد قاطع با ترافیک مواد مخدر سیاست ماست منتها این که با اعدام باید برخورد کنیم یا نه باید بحث شود. نباید اعدام را برداریم باید مافیا و تشکیلات اصلی را اعدام کنیم.

وی افزود: امروز به برکت حضور ناتو در افغانستان کشت خشخاش 4 برابر شده است و مشتری آن هم دولت های غربی هستند.

جواد لاریجانی گفت: ما در راستای مبارزه با مواد مخدر شهید دادیم و اقدامات زیادی کردیم و منتظر تشکر دولت های غربی بودیم نه اینکه علیه ما گزارش دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: در داخل کشور تسامح نداریم اگر کسی در کشور مواد مخدر را پخش کند باهاش برخورد می کنیم.

لاریجانی درباره رقم اعدام‌های در سطح کشور و اینکه گفته می‌شود 8 هزار مورد بوده است گفت: رقم اعدام ها 8 هزار در سطح کشور نیست و این رقم پایین تر از اینهاست.

احمد شهید می‌خواهد 3 هزار اتهام وارد کرده به ایران را 3 روزه بررسی کند

محمد جواد لاریجانی در خصوص موضع‌گیری های اخیر غرب مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی که با ما اینطور برخورد می کند با مخالفان خود چگونه برخورد می کند؟ گفت: ما کتباً پاسخ این ادعاها را دادیم.

وی گفت: احمد شهید مرتب میگوید چرا من را به ایران راه نمی دهید در حالی که بیرون از ایران و در گزارش‌هایش حدود 3 هزار اتهام به ایران زده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: آمدنش به ایران برای بررسی نیست برای تبلیغات است وی چگونه میخواهد 3 هزار اتهام را طی 3 روز بررسی کند.

وی در مورد گزارشاتی که از داخل زندان ها می آید گفت: ما نگرانی نداریم زیرا اتهامات این افراد مبنای قانونی دارد.

جواد لاریجانی گفت: البته ارتباطشان غیر قانونی است با بیرون اما هرکسی می تواند گزارش دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: رویه گزارشات اینگونه است که کسی که گزارش می دهد باید ثابت شود که درست می گوید یا نه.

وی افزود: گزارشی که سرو ته آن مشخص نیست و با بلیط اقامت در برلین شکل گرفته رسمیت ندارد و جمهوری اسلامی می تواند علیه احمد شهید اعلام دعوی کند.

جواد لاریجانی گفت: پرونده سازی کرده و این پرونده سازی خلاف قانون است در سال گذشته طی نامه ای به خانم پیلای خواستار بررسی شکایات خود شدیم اما نتیجه ای نگرفتیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ما خواستار تعریف و تمجید نیستیم خواستار حقیقت گویی غرب هستیم.

وی ادامه داد: برخوردی که دولت ما با موضوع و پرونده کهریزک کرد در مقایسه با برخورد آمریکا با گوانتانامو قابل قیاس نیست.

جواد لاریجانی تصریح کرد: در سال آینده گزارش upr ایران آماده می شود این گزارش 4 ساله است که آماده شده.

ارتباط دادن مذاکرات حقوق بشری به مسائل هسته‌ای یک توطئه است

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه صبح امروز در آخرین نشست خبری خود در سال 92 با اعلام این مطلب افزود: دخالت در امور ما درست نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اینکه غربی‌ها از افرادی که در کشور ما باعث ناآرامی شدند حمایت کنند درست نیست.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به سرعت جلوی این دیدارها را می گیریم و اجازه انجام ان را نخواهیم داد.

جواد لاریجانی در خصوص مذاکره با غرب در بحث حقوق بشر گفت: ما با غرب مدام در بحث حقوق بشر مذاکره داشتیم اما غرب به این نتیجه رسید که این مذاکرات به نفع اش نیست و به همین خاطر مذاکرات را رها کرد و به دنبال تبلیغات منفی علیه ایران رفت.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ارتباط دادن مذاکرات حقوق بشر به مسائل هسته ای یک نمایش است و بیشتر شبیه یک توطئه است.

وی تصریح کرد: این رفتار غریبی‌ها به خاطر شکست آن ها در مذاکرات هسته ای است و متاسفانه آنها در مذاکرات هسته ای صادق نبودند.

لاریجانی گفت: ما از بحث حقوق بشری فرار نمی‌کنیم اما غرب تحمل مواضع روشن ما را ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه صحبت های خود در آخرین نشست خبری در سال 92 گفت: پیشبرد امر دیپلماسی مربوط به حقوق بشر همواره وجود دارد. ما نباید چند کانال دیپلماسی داشته باشیم. امر حقوق بشر سیاسی نیست بلکه ملی است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که تصمیم سازی در بحث حقوق بشر باید توسط نظام صورت گیرد و کار اجرایی آن از سوی وزارت امور خارجه صورت می گیرد.

جواد لاریجانی گفت: وزارت امور خارجه مجری تصمیمات ملی ما است و ما از این وزارتخانه حمایت می کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: گاهی حتی وقتی قضات ما در یک شهر کوچک حکمی را صادر می کنند این حکم یک اکوی بین المللی دارد.

وی افزود: به همین خاطر قضات باید توجه زیادی داشته باشند. اگر احکام قوی صادر کنیم تبلیغ خوبی برای نظام ما است.

جواد لاریجانی گفت: گاهی در برابر قاضی چندین گزینه است و قاضی برابر تشخیص خود حکم را صادر می کند

سخنان رئیس قوه قضائیه به این معناست که باید آبروی نظام را حفظ کرد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اعلام این مطلب افزود: سخنان رئیس قوه قضائیه به این معناست که باید آبروی نظام را حفظ کرد.

وی افزود: البته حقوق فرد به خاطر مصلحت نظام پایمال نمی شود برای مثال در پرونده سکینه محمدی حدود 4 ماه محور عظیم تهاجم علیه نظام بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: این فرد به اعدام محکوم شده بود اما در صحنه بین المللی سر این موضوع غوغایی را به پا کردند.

وی افزود: ما به این موضوعات توجه نکردیم تلاش کردیم رضایت شکات را گرفتیم و وی محکوم به ده سال حبس شد و پس از مدتی به دلیل رفتار خوبی که در زندان داشت به مرخصی رفت.

جواد لاریجانی گفت: ما اطلاع رسانی مناسبی نکردیم در مورد این پرونده و همین باعث شد در صحنه بین المللی مطرح شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ما باید جلوی سوء استفاده دشمنان را بگیریم در این پرونده ممکن است بحث سنگسار مطرح شده باشد اما جرم اصلی اش قتل بود. جرم مدنظر دادگاه قتل عمد بود.

وی در خصوص ارتباط ایران با احمد شهید و پیگیری صحت اطلاعات وی گفت: ما تمام موارد را پاسخ می دهیم با مسئولان ما در ژنو و نیویورک مذاکره داشته است.

جواد لاریجانی گفت: احمد شهید هیچ کاستی در برقراری ارتباط با ایران نداشته است اما حرف هایی که می زند غمزه های سیاسی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: دستاوردهای هسته ای چیز کمی نیست و ما با اعتماد به این دستاوردها داریم پیش میرویم و ظهور ما در عرصه حقوق بشری مثل ظهور ما در عرصه هسته ای است.

برای سران فتنه پرونده‌ای با ابعاد قضایی و امنیتی تشکیل شده است

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه صبح امروز در آخرین نشست خبری خود در سال 92 در خصوص رفع حصر سران فتنه گفت: همه ما دوست داریم همه آزاد باشند و حصر و زندان مطبوع نیست.

وی افزود: برای این افراد پرونده‌ای با ابعاد قضایی و امنیتی تشکیل شده است.

جواد لاریجانی با اشاره به این مطلب که طرح انتظارات داخلی طبیعی است اما غرب حق دخالت ندارد گفت: ای کاش فتنه اتفاق نمی افتاد و ما با این دو عزیز همکاری داشتیم.

وی افزود: من وقتی در مورد این افراد حرف می زنم در مورد دو غریبه حرف نمی زنم این دو از دوستان ما بودند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: امیدواریم شاهد رفع حصر پس از به نتیجه رسیدن مقامات قضایی و امنیتی باشیم.

جواد لاریجانی گفت: موضع ما در این پرونده این است که باید مراحل نهایی شدن این پرونده را تسهیل کنیم.

وی در خصوص آزادی بیان گفت: آزادی بیان و انتقاد امری شیرین است و قانون اساسی هم در مورد آن صحبت هایی زیادی داشته است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اما غرب انتقاد را علیه اسلام حرف زدن می داند در روابط مدنی ما نباید صفر و صد وجود داشته باشد.

جواد لاریجانی گفت: افراد هم می توانند نسبت به هم نقد داشته باشند و هم با هم دوست باشند فرهنگ نقد کردن بسیار مهم است.

وی افزود: البته عدم تسامح نقد نیست. اعتدال حرف زیبایی است و دکتر روحانی هم این شعار را دارد. از دستاوردهای بزرگ نظام ما توسعه مدنی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره سرنوشت مرزبانان نیز گفت: ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد و امیدواریم این فرزندانمان در ایام سال نو در کنار خانواده‌شان باشند.

نهاد ستاد حقوق بشر یک نهاد حکومتی است/وزارت خارجه از عناصر فعال این ستاد است

محمد جواد لاریجانی با اعلام این مطلب افزود: قصد دارم در اجلاس بعدی حقوق بشر شرکت کنم.

وی گفت: شورای حقوق بشر در سال 4 جلسه برگزار می‌کند که البته امکان حضور در همه سفرها وجود ندارد.

جواد لاریجانی تصریح کرد: ما با وزارت امور خارجه تقسیم کار مشخص کرده‌ایم و نحوه حضورمان در جلسات مشخص است.

وی همچنین در پاسخ به فارس درباره جداسازی ستاد حقوق بشر از قوه قضاییه گفت: ما در کشور ستاد حقوق بشری داریم که یک نهاد حکومتی است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: این ستاد برای رسیدگی به تعهدات بین المللی دفاع از منافع نظام تشکیل شده است.

وی گفت: لایه دوم لایه مردمی نهادهای مدنی است و لایه سوم لایه نهاد حقوق بشری است و این در حالی است که نهاد ستاد حقوق بشر نهادی حکومتی است و وزارت خارجه از عناصر فعال این ستاد است.

جواد لاریجانی با اشاره به این مطلب که همکاری ما با وزارت خارجه ادامه دارد گفت: وزارت خارجه بازوی توانمند ستاد حقوق بشر است.

وی در خصوص ملاقات با محکومان کشورهای دیگر گفت: معمولا ملاقات‌ها را با ما هماهنگ میکنند و این عرف معمول دیپلماتیک است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه من خودم یاد ندارم با محکومینی در کشورهای دیگر ملاقات کرده باشم هماهنگی برای دیدار یک عرف است که باید در کشور ما هم پیاده شود البته ما افراد خشنی نیستم اما شوخی هم نداریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها