کد خبر: ۲۱۳۱۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۰۵ مهر ۱۳۹۰
معاون امور بین‌الملل وزیر امور خارجه خبرداد: مرزهای ایران و عراق که بعد از جنگ تغییر کرده بود، توسط متخصصان کشور مشخص شدند.

به گزارش 598، محمد مهدی آخوندزاده در گفت‌وگو با فارس افزود: جمهوری اسلامی در خاورمیانه از نظر فناوری از سطح بالایی برخوردار است و در کاربرد و پیشرفت فناوری نیز به نقشه راه نیاز وجود دارد.
وی با اشاره به اجلاس رؤسای سازمان نقشه‌برداری کشورهای اکو در تهران گفت: هر چه تهیه نقشه دقیق باشد، هزینه‌ پروژه‌های مشترک کمتر خواهد بود و در این اجلاس نمایندگان همه کشورهای اکو تقریبا حضور دارند.
معاون امور بین‌الملل وزیر امور خارجه در مورد سابقه سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: ابتدا پیمان RCD بین ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۲ منعقد شد، اما بعد از انقلاب اسلامی بخاطر جنگ تحمیلی علیه ایران این پیمان کم رونق شد.
وی با گرامی‌داشت افتخار آفرینان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی گفت: هفته دفاع مقدس است و یادی از رزمندگان اسلام داشته باشیم، در آن دوره، دوره استراحت پیمان آر سی دی سپری شد، اما بعد از پایان جنگ با ابتکار جمهوری اسلامی این پیمان حیات جدیدی گرفت.
آخوندزاده اضافه کرد: مقارن با فروپاشی شوروی سابق ۷ کشور دیگر به سه کشور اصلی پیمان آر سی دی اضافه شدند و برای افزایش حجم تجارت زمینه‌ای فراهم شد و همکاری اقتصادی در یک زمین بایر شروع شد و سازمان همکاری اقتصادی اکو شکل گرفت.
وی افزود: یکی از مهمترین انگیزه‌‌های این سازمان تشویق تجارت و ارتباطات است و در این بخش نیروی بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.
وی تأکید کرد: سیستم ریلی کشورهای اکو به یکدیگر متصل شدند و راه‌آهن اسلام‌آباد، تهران، ترکیه راه‌اندازی شد، همچنین راه‌آهن ایران به قزاقستان و ترکمنستان، ایران، آذربایجان در حال اجراست و نیز راه‌اهن تهران، قزوین، رشت، آستارا و آذربایجان راه‌اندازی می‌شود که در واقع شاهرگ حیاتی کشورهای عضو اکو را تشکیل می‌دهند و موجب افزایش چشمگیر تجارت بین کشورهای عضو می‌شود.
معاون امور بین‌الملل وزیر امور خارجه در مورد حجم تجارت کشورهای عضو گفت: این حجم بیش از یک میلیارد دلار برآورد می‌شود، اما برای آینده باید رشد کند و زمینه‌های افزایش تجارت و مبادلات وجود دارد و اعضای این کشورها به این افزایش باید باور داشته باشند.

* ایران با ۱۵ کشور همسایه است،قابل تحریم نیست

آخوندزاده تأکید کرد: کسانی که جمهوری اسلامی را تحریم می‌کنند، بدانند تز و تئوری تحریم شکست خورده است و افرادی در مسائل بین‌المللی آگاهی دارند، می‌دانند کشور بزرگ ایران که با ۱۵ کشور همسایه مرز آبی و خاکی دارد، قابل تحریم نیست و بسیاری از کشورها علاقمند هستند با جمهوری اسلامی ارتباط بازرگانی داشته باشند.
آخوندزاده تأکید کرد: با فشار اقتصادی نمی‌توان اراده ملت بزرگ ایران را که بر پیشرفت و توسعه تأکید دارند ضعیف کرد.
معاون امور بین‌الملل وزیر امور خارجه با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای اکو در تهران گفت: وقتی مهمانان خارجی به تهران می‌آیند و مشاهده می‌کنند که با وجود فشارها و سختگیری، اما مردم ایران زندگی عادی دارند و طرح‌های بزرگ اقتصادی در کشور اجرا می‌شود به این باور می‌رسند که تحریم یک ابزار قدیمی و بی‌اثر است و نمی‌تواند اراده ملت‌ها را خدشه‌دار کند

* جمهوری اسلامی خواهان تجارت با همه کشورها

معاون امور بین‌الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد: پیام جمهوری اسلامی این است ایران خواهان تجارت آزاد با همه کشور در جهت ارتقا کیفی سطح زندگی است و در این باره در صدد ایجاد امنیت اقتصادی است.
آخوندزاده با بزرگداشت یاد شهید برهان‌الدین ربانی گفت: آن مرحوم یکی از رؤسای سابق جمهوری افغانستان بود که عضو سازمان اکو بود و به طور ناجوانمردانه ترور شد و این حادثه واقعا جای نکوهش دارد.
وی تأکید کرد: کشورهای عضو سازمان اکو در صدد هستند برای مردم خود رفاه، آسایش و امینت ایجاد کنند و ایران نیز در خط مقدم این هدف قرار دارد.

* تنها از ۲۰ درصد ظرفیت اکو استفاده می‌شود

آخوندزاده افزود: کشورهای عضو اکو دارای حدود ۴۵۰ میلیون‌نفر جمعیت هستند، اما هنوز کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت تجاری بین این کشورها استفاده می‌شود و در اهداف سازمان اکو گسترش این ظرفیت‌های تجاری است.
وی افزود: در این زمینه پشتوانه بیمه، بانکداری و کشتیرانی اکو برای افزایش سطح مبادلات تجاری استفاده می‌شود و منابع غنی نفت و گاز پشتوانه محکمی برای کشورهای اکو در جهت توسعه به شمار می‌روند.
وی افزود: کشورهای عضو اکو از یک طرف با روسیه و چین همسایه هستند و در مجامع بین‌المللی دارای نقش و جایگاه محکمی هستند.

*مرزهای ایران و عراق مشخص شدند

معاون وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی از جمله کشورهای تأثیرگذار در اکو است که در زمینه تهیه نقشه‌های با مقیاس دقیق پیشگام است و سازمان نقشه‌برداری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با سابقه قابل توجه مسئله مرزهای بین ایران و عراق را که بعد از جنگ تحمیلی دچار مشکل شده بود، با تخصص و دقت خود مشخص کرده‌اند.
وی تأکید کرد: نقشه‌برداری در جهت شناسایی امنیت مرزها و دقت نظر و نیز مکان یابی احداث تونل، راه‌آهن و خطوط جاده‌ای بسیار تأثیرگذار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها