کد خبر: ۲۱۶۶۱
زمان انتشار: ۲۲:۱۶     ۰۸ مهر ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، در دیدار اساتید و طلاب مدرسه علمیه حقانی قم، اظهار داشت: برخی از بزرگان علم اخلاق معتقدند برای کسب فضائل اخلاقی و دفع رذائل باید به صورت دفعی رذائل را کنار گذاشت و ریاضت کشید، برخی نیز معتقدند به صورت تدریجی باید عمل کرد.

وی افزود: معیاری که یکی از معلمین علم اخلاق به طلاب و فضلای حوزه توصیه می کرد، کلید واژه های اخلاقی است، ایشان تاکید داشتند اگر طلبه کلید واژه های اخلاق را بداند و رعایت کند، کافی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقاتهرانی ادامه داد: اگر طلبه بتواند در جلسات اخلاق، کلید واژه های اخلاقی را فرابگیرد، این کلید واژه ها مانند لوکوموتیوی که می تواند چندین واگن را حمل کند؛ به سرعت صفات پسندیده را کسب و رذائل اخلاقی را کنار می‌گذارد.

وی ادامه داد: طلاب از همان ابتدای سال تحصیلی، سعی کنند چند صفت رذیله را دفع و فضیلت‌های اخلاقی را کسب کنند، این ممارست و تمرین موجب می شود انسان سایر صفات خوب را نیز کسب نماید.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخلاق یک حد نصاب دارد؛ طلبه ای که به این حد نصاب برسد، مجاز است وارد کارهای اجتماعی شود؛ البته مانعی نیست در هنگام ورود به عرصه های اجتماعی، خودسازی را ادامه دهد.

*ضرورت آشنایی طلاب با نیازهای جامعه

این استاد اخلاق با اشاره به ضرورت حضور طلاب در اجتماع و آشنایی با نیازهای جوانان و اقشار مختلف مردم، اظهارداشت: طلاب می توانند یک سال تحصیلی را به خودسازی بپردازند و تابستان ها را به کارهای فرهنگی و اجتماعی بپردازند، در این صورت آنچه مطالعه می کنند با نیازهای جامعه همخوانی خواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که روحانی باید به روز باشد، خاطرنشان کرد: در گذشته نیاز جدی به ورود در همه عرصه های فکری، فرهنگی، اجتماعی و عملی وجود نداشت و روحانی می توانست، همه نیازهای یک روستا و منطقه را پاسخ گو باشد، ولی امروز طلاب و روحانیون می‌بایست به بیان خوب، به روز بودن، علمیت و اخلاص توجه جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان ساخت: روحانی امروز با دیروز متفاوت است؛ امروز اگر یک روحانی نتواند به وظیفه خود عمل کند، دیگران تصور می کنند، اسلام کمبود دارد و این نقص را به پای دین می گذارند.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی، تصریح کرد: روحانی باید همگام و پا به پای جامعه با سرعت رو به جلو حرکت کند و حرف برای گفتن داشته باشد و به دنبال راهکارهای جدید برای رفع مشکلات و مسائل اجتماع باشد.

وی با بیان این که اسلام اقیانوس و معدن بزرگی است که می بایست معارف آن را استخراج کرد، گفت: اسلام اصولی دارد که آنها را به خوبی بیان کرده و فقها باید فروعش را از این اصول استخراج کنند، بنابراین آنقدر نیازهای فراوانی در جامعه امروز وجود دارد که وقتی برای بی کاری و بی حالی طلبه نمی ماند.

*پشت منطق و سیوطی نمانید

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی در پایان خطاب به طلاب جوان خاطرنشان کرد: نباید پشت منطق و سیوطی و امثال اینها بمانید، سخت تر از اینها در پیش است که باید درباره آنها فکر و کار کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها